عضو انجمن فیلم‌برداران سینمای ایران:
فیلم‌ساز و عضو انجمن فیلم‌برداران سینمای ایران گفت: از دیدگاه من فیلمی به‌ عنوان «فیلم دینی»، معنا ندارد! فیلم مجموعه‌ای از پلان‌هایی است که در شئون مختلف زندگی انسان اتفاق می‌افتد.
کد خبر: ۳۴۱۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰ 11 December 2016
به گزارش تابناك رضوي، ساعد نیکذات، فیلم‌ساز و عضو انجمن فیلم‌برداران سینمای ایران، با رد موضوعیت سینمای دینی، درباره چیستی «فیلم دینی» توضیح داد: شاید بتوان گفت موضوع فیلم دینی است اما نمی‌توان فیلم را دینی نامید. بسیاری از فیلم‌هایی که دینی خوانده می‌شوند، فیلم‌هایی آیینی هستند. من سؤال می‌کنم که آیا مهربانی جزو دین نیست؟ راست‌گویی و عدالت اجتماعی چه طور؟ مهربانی و شفقت و دوست داشتن چگونه؟ اما مدام می‌بینم فیلم‌هایی از آیین‌های دینی به نام فیلم دینی معرفی می‌کنند و فیلم‌هایی با مضمون‌های یادشده را دینی نمی‌نامند.

این هنرمند ضمن انتقاد از فیلم‌های سفارشی گفت: وقتی فیلم سفارشی نباشد، خودبه‌خود همه‌چیز درست می‌شود. هنگامی که تشکیلاتی، اثری سینمایی را سفارش می‌دهد خودبه‌خود سفارش و سفارش‌دهنده و نظرات او بر روح تولید فیلم حاکم می‌شود. الآن آنچه به‌عنوان سینمای دینی ساخته می‌شود با بودجه‌های رسمی کشور اتفاق می‌افتد. سازندگان هم ترجیح می‌دهند به‌جای خیلی از حرف‌ها که در فیلمی با موضوع دینی می‌توان گفت بروند به سراغ آیین‌های دینی و همین!

وی با شاره به لزوم بهره مندی از ایده‌های نو و جدید تصویری گفت: فراموش نکنیم که جامعه همیشه تحت تأثیر است. معمولاً هنرمندان بیشترین تأثیر را بر اجتماع می‌گذارند. عادت‌های مردم هم به‌تدریج عوض می‌شود. چون مسئله در بخش فرهنگ اتفاق می‌افتد، مسئله زمان‌بر خواهد بود. نسل جدید (65 درصد مردم ایران) ظرفیت این را دارند که شاهد فیلم‌هایی با ایده‌ها و پرداختی نو باشند. باور کنید فایده‌ای ندارد که معادل تصویری همان موعظه‌های همیشه شنیده شده را در سینما بسازیم. باید با نگرشی جدید وارد کار شد.

این هنرمند درباره لزوم بهره‌مندی از کارشناسان دینی گفت: من وقتی عبارت «کارشناس دینی» را می‌شنوم یاد ممیزی دینی و شرعی می‌افتم! یعنی اینکه چهره حضرت ابوالفضل (ع) را در سینما و تلویزیون نشان ندهیم. این دین نیست. بلکه یک سری ممیزی است درباره اعتقادات و باورهایی که مردم دارند یا به مردم آموخته شده است. من اسم این کار را کارشناسی دینی نمی‌توانم بگذارم. من نقش مشاوره را برای کسانی که امر دینی را یاد دارند، قبول دارم.

وی در ادامه این گفتگو بر نقش استفاده صحیح از نمادها در ساخت آثار سینمای تاکید کرد و افزود: اگر بخواهیم از «نمادها» در فیلم دینی استفاده کنیم باید به ‌شدت مواظب باشیم که در دام بزرگ‌نمایی نیفتیم چراکه در پایان با اثری شعاری و غیرقابل‌باور مواجه خواهیم شد. نمادها باید درجایی مورد استفاده قرار گیرد که تصویر، قابلیت انتقال معنا را ندارد. باید از ساخت کارهای «گل‌درشت» پرهیز کرد. در فیلمی که چندی پیش درباره واقعه طبس ساخته شده بود نوری سبز که بیانگر قدرت معنوی است روی زمین راه می‌رفت و همه سربازها و تجهیزات غربی را نابود می‌کرد! فیلم‌های که چنین استفاده‌های افراطی از نمادها می‌کنند با موفقیت مواجه نمی‌شوند و ارتباط لازم را با مخاطب برقرار نمی‌کنند.

شایان ذکر است دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش»، 27 الی 30 دی ماه در پردیس سینمای هویزه مشهد مقدس، برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان تا دهم آذر مهلت ثبت نام دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار