قزوینه از انجام 35 عملیات مشترک فرااستانی یاد کرد و گفت: رویکرد ما در اینگونه عملیات پیش‌دستانه است همچنین 23 درصد از کشفیات در راستای عملیات فرااستانی به دست آمده به طوریکه روز گذشته محموله 50 کیلویی تریاک کشف شد که حاصل همکاری همدان و لرستان بوده است.
کد خبر: ۳۴۳۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷ 14 December 2016
رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر استان همدان از دستگیری عناصر اصلی تهیه و توزیع «گُل» در همدان خبر داد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ مهدی قزوینه سه‌شنبه 23 آذرماه در جمع خبرنگاران، درباره رواج و افزایش گیاه خطرناک گل اظهار کرد: گیاه گل بر خلاف نام زیبایش خطرناک‌ترین و توهم‌زاترین ماده‌مخدر است و اسامی مختلفی چون علف، ماری‌جوانا و شاهدانه دارد.

وی افزود: تفاوت شاهدانه باگل که این روزها بین جوانان شایع شده، در این است که در گیاه گل تغییرات ژنتیکی به وجود آورده‌اند و بر خلاف تک جنسیتی بودن شاهدانه، گل دوجنسیتی است.

قزوینه با بیان اینکه دوجنسیتی بودن گل قدرت توهم‌زایی آن را تا 7 برابر شاهدانه رسانده است، ادامه داد: این گیاه خطرناک سیستم عملکرد مغز را در درازمدت مختل کرده و عوارضی نظیر تپش‌قلب، وحشت‌زدگی، اضطراب، توهم عصرگاهی و اعتیاد را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه قاچاقچیان این گیاه به جوانان القا می‌کنند که اعتیاد ندارد، عنوان کرد: با وجود گفته آنها، این گیاه به شدت اعتیادآور و توهم‌زا است.

دستگیری عناصر اصلی تهیه و توزیع گل

وی با اشاره به اینکه عناصر اصلی تهیه و توزیع گل در استان دستگیر شده‌اند، اظهار کرد: موفق به دستگیری عاملان تهیه و توزیع این ماده‌مخدر با 6 کیلوگرم گل شدیم.

قزوینه باتأکید بر اینکه به دنبال آگاه‌سازی جوانان و نوجوانان با اولویت دانشگاهی و دبیرستاتی هستیم، عنوان کرد: درباره تاریخچه و خطرات گل یک چکیده مختصر آماده کرده‌ایم تا به همه دانشگاه‌ها و مدارس منعکس کنیم.

وی ادامه داد: مطالب آماده شده درباره گل به زبان ساده و قابل فهم بوده همچنین حضور کارشناسان نیروی انتظامی در مدارس و دانشگاه‌ها برای بالا بردن سطح آگاهی جوانان موثر است.

قزوینه دربخش دیگری ازسخنانش به میزان کشفیات درحوزه موادمخدر پرداخت وگفت: حرکتی که در این حوزه در پیش گرفته‌ایم در چند سال اخیر یک روند جهشی داشته است.

وی افزود: در سال 91، مجموع کشفیات ما یک تن و 90 کیلوگرم بوده اما با تأکید فرماندهی انتظامی استان و تعاملات انجام شده در سال 92، کشفیات به یک تن و 650 کیلوگرم رسیده است.

وی با بیان اینکه مجموع کشفیات در سال‌های 93 و 94 در هر سال چهار تن و 600 کیلوگرم بوده است، اظهار کرد: مجموع کشفیات با احتساب پیش‌سازها از ابتدای سالجاری تا 15 آذر، 4947 کیلو بوده این در حالیست که کشفیات بدون احتساب پیش‌سازها 3840 کیلوگرم است که نشان از رشد 21 درصدی دارد.

بیشترین کشفیات در حوزه تریاک است

قزوینه با بیان اینکه بیشترین کشفیات در حوزه تریاک بوده، افزود: در حوزه تریاک 2880 کیلوگرم تریاک کشف شده که در این راستا 59 باند قاچاق تهیه و توزیع موادمخدر را منهدم کرده‌ایم و 7773 نفر مجموع دستگیری‌ها بوده که حاکی از رشد 21 درصدی است.

جمع‌آوری 147 هزار و 292 قرص غیرمجاز

وی از جمع‌آوری 147 هزار و 292 قرص غیرمجاز در استان خبر داد و گفت: 302 درصد در کشف قرص‌های غیرمجاز رشد داشته‌ایم.

وی عنوان کرد: در راستای ارتقای امنیت احتماعی با محوریت پا‌ک‌سازی نقاط آلوده برنامه‌ریزی هدفمندی را داشتیم به طوریکه 457 مورد طرح پاک‌سازی در استان انجام شده و طی آن هزار و 353 نفر معتاد را جمع‌آوری کرد‌ه‌ایم که پس از طی پروسه قانونی به مرکز ماده 15 و 16 هدایت شدند تا تحت درمان قرار گیرند.

قزوینه از انجام هفت هزار و 240 عملیات در حوزه مبارزه با موادمخدر خبر داد وگفت: این عملیات در حوزه مبارزه با موادمخدر اعم از برخورد با خرده‌فروشات و باندها اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه موقعیت جغرافیایی استان به علت واقع شدن در حد اتصال استان‌های مرکزی به غربی، حائز اهمیت است، افزود: بنابراین نمی‌توانیم نسبت به مسیرها بی‌تفاوت باشیم.

وی از توقیف 124خودرو و 37دستگاه موتور سیکلت خبر داد و خاطرنشان کرد: 301 طرح کنترل محور مواصلاتی انجام داده‌ایم همچنین محورهای اصلی و فرعی را مشخص و کنترل می‌کنیم.

قزوینه از انجام 35 عملیات مشترک فرااستانی یاد کرد و گفت: رویکرد ما در اینگونه عملیات پیش‌دستانه است همچنین 23 درصد از کشفیات در راستای عملیات فرااستانی به دست آمده به طوریکه روز گذشته محموله 50 کیلویی تریاک کشف شد که حاصل همکاری همدان و لرستان بوده است.

وی از جمع‌آوری 61معتاد متجاهر خبر داد و گفت: 41 نفر ازآنها را برای پروسه درمان تحویل مرکز ماده 15 و 16داده‌ایم به طوریکه مرکز ماده 15 مربوط به مراکز درمانی خصوصی اعتیاد، کمپ‌ها و سمن‌هاست اما ماده 16 مربوط به مراکز کاهش آسیب است که در آن معتادات متجاهر، کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها به مدات 3 تا 6 ماه نگهداری و درمان می‌شوند.

وی ادامه داد: بسیاری از معتادان ازدرمان نتیجه گرفته‌اند وحتی تعدادی از بهبودیافتگان را شهرداری برای انجام امور خدماتی به کار گرفته است.

وی گفت: 2 درصد دستگیرشدگان معتاد را خانم‌ها و 98 درصد آن را آقایان تشکیل داده‌اند همچنین سن دستگیرشدگان خرده‌فروش و قاچاقچیان موادمخدر، 9 درصد تا 25 سال، 35 درصد بین 25 تا 35 سال، 34 درصد بین 35 تا 45 سال و 22 درصد بیش از 45 سال داشته‌اند.

میزان تحصیلات خرده فروشان چقدر است

قزوینه درباره میزان تحصیلات خرده‌فروشان اظهار کرد: 9درصد بی‌سواد، 29 درصد ابتدایی، 45 درصد سیکل، 14درصد دیپلم، 1.3 قوق دیپلم و 1.5 درصد لیسانس بوده‌اند.

وی گفت: پلیس در بخش پیشگیری و آگاه‌سازی هم فعال بوده و 430 هزار نفر را از جامعه هدف تحت آموزش‌های آگاه‌سازی کارگاهی قرار داده است و 84 مورد نمایشگاه در مدارس و دانشگاه‌ها برپا کردیم و 18هزار بروشور را چاپ و توزیع کرده‌ایم.

قزوینه درباره تپه پیسای همدان گفت: این تپه را به حال خود رها نکرده‌ایم و همواره کنترل و نظارت می‌کنیم اما این تپه محل تجمع معتادان متجاهری است که فضای سطح شهر و تفرجگاه‌ها را ناامن می‌دانند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار