تابناک گیلان / پس از آن که عده ای از نمایندگان در هفته گذشته امضاء های خود را پس گرفتند و عدد متقاضیان به زیر ۱۰ نفر رسید، اخیراً حدود ۱۵ نفر دیگر از نمایندگان مجدداً درخواست استیضاح را مطرح کرده اند که در کمیسیون آموزش و تحقیقات بررسی و تعیین تکلیف می شود.
کد خبر: ۳۴۴۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲ 16 December 2016
تابناک گیلان / پس از آن که عده ای از نمایندگان در هفته گذشته امضاء های خود را پس گرفتند و عدد متقاضیان به زیر ۱۰ نفر رسید، اخیراً حدود ۱۵ نفر دیگر از نمایندگان مجدداً درخواست استیضاح را مطرح کرده اند که در کمیسیون آموزش و تحقیقات بررسی و تعیین تکلیف می شود.
 
این که آیا استیضاح وزیر راه و شهرسازی یک اقدام فنی است یا خیر نیاز به بررسی مجدد حادثه دو قطار می باشد.
 
بررسی هایی که در جریان حادثه برخورد دو قطار نشان می دهد، علاوه بر خطای انسانی، مشکل سیستم ترمز یکی از دو قطار نیز از مهمترین علل این حادثه دلخراش بوده است.
 
پس از آن که رئیس راه آهن جمهوری اسلامی ایران از سمت خود استعفا کرد، عده ای بر این باور بودند که دیگر نیازی به استیضاح آقای آخوندی نیست، چرا که وزیر در این زمینه دخالتی نداشته و استعفای مدیرعامل راه آهن کفایت می کند.



نمایندگان مجلس نیز نسبت به این استیضاح واکنش های جالبی را نشان دادند.
 
قاضی‌پور نماینده ارومیه: خون کشته‌شدگان حادثه برخورد دو قطار بر گردن وزیر راه و شهرسازی است؛ آقای آخوندی! استعفا دهید.
 
علی مطهری: مسائل حاکی از ضعف مدیریت وزارت راه و شهرسازی در حادثه برخورد قطارها است.
 
یوسف‌نژاد عضو هیأت رئیسه مجلس: برخی افراد بعد از وقوع حادثه برخورد دو قطار از بین رفتند؛ استانداردهای کیفی سیستم حمل و نقل کشور زیر سؤال است.
جعفرزاده نماینده رشت: اجازه دهید استیضاح وزیر راه در صحن مجلس مطرح شود.
شدیدترین واکنش نسبت به استیضاح آخوندی، در کلام خدادادی رئیس کمیسیون اجتماعی به چشم می خورد. وی در این رابطه گفت: آخوندی را استیضاح می‌کنیم، حتی اگر ما را به گلوله ببندند!
 
نمایندگانی که مخالف طرح استیضای وزیر راه و شهرسازی بودند نیز به این مسئله واکنش نشان دادند.
 
پروانه مافی نماینده مردم تهران در مجلس گفت: عوامل مختلفی همچون خطای انسانی در حادثه قطار نقش داشتند /استیضاح وزیر راه به صلاح کشور نیست. وزیر راه و شهرسازی باید نسبت به تغییر کسانی که به صورت مستقیم با موضوع در ارتباط بودند اقدام کند. در این راستا وزیر راه و شهرسازی را نمی توان تنها مقصر دانست و عوامل متعدد دیگری نیز در این راستا بوده است.
شادمهر کاظم زاده عضو کمیسیون عمران گفت: گرچه نمی توان از آثار و تبعات این سانحه قطار صرفنظر کرد اما باید بگویم استیضاح یک وزیر با حدود 60 هزار پرسنل برای یک خطای انسانی راهکار درستی برای حل اینگونه مشکلات نیست.



با همه این شرایط، باید دید روند استیضاح وزیر راه تا چه مرحله ای پیش می رود اما مهمترین نکته در این زمینه آن است که نمی توان در حادثه ای که کارشناسان علاوه بر خطای انسانی، نقص فنی قطار را نیز علت حادثه بیان کردند، یک نفر را توبیخ کرده و از دیگر مدیران و مسئولان چشم پوشی کرد.
به نظر می رسد با توجه به پس گرفتن امضای تعدادی از نمایندگان مجلس، در صورتی که استیضاح آقای آخوندی تایید شود، باز هم رای کافی را نیاورده و این اقدام ملغی شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار