رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: «دستور روحانی شلیک تیر جنگی به سمت خودی است!»،«برخی می خواهند مدیران را به دار بکشند»،«پیشنهاد برجامی حسین شریعتمداری به دولت»«مجوز قطع سیم کارت های بدون هویت صادر شد» و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۳۴۴۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷ 17 December 2016

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

علی مطهری عضویت خود در توئيتر را اعلام کرد

بسته

مصر پسر بن لادن را به قاهره راه نداد

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، عمر اسامه محمد بن لادن، پسر اسامه بن لادن، رهبر سابق تشکیلات تروریستی القاعده عصر روز جمعه در قالب پرواز یکی از هواپیماهای شرکت هواپیمایی مصر از دوحه وارد فرودگاه قاهره شد. طبق آنچه منابع امنیتی فرودگاه اعلام کردند، در بازرسی‌ها هویت وی به عنوان پسر بن لادن و از جمله چهره‌هایی که سفرشان به مصر ممنوع است، شناسایی شد. به گفته این منابع، از ورود محمد بن لادن به مصر ممانعت شده و او قاهره را به مقصد دوحه ترک کرد. عمر سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ را به همراه همسرش در مصر زندگی کرد و سپس این کشور را ترک کرد. وی پسر چهارم بن لادن است که بخشی از کودکی خود را در پایگاه‌های نیروهای القاعده در افغانستان گذرانده است. عصر ایران این خبر را منتشر کرد.


خصومت شخصی پوتین از کلینتون دلیل دخالت در انتخابات آمریکا!

پوتین به خاطر خصومت شخصی دستور دخالت هکرها در انتخابات آمریکا را صادر کرد پوتین از زمانی که من علنا نگرانی خود را در سال 2012 درباره انتخابات پارلمانی روسیه اعلام کردم از من کینه شخصی به دل گرفت. پوتین علنا من را به خاطر نشان دادن خشم خود مورد سرزنش قرار داد و ما شاهد آن چیزی بودیم که او در این انتخابات انجام داد


دستور روحانی شلیک تیر جنگی به سمت خودی است!

علیرضا زاکانی، در یاداشتی نوشت: ای کاش در تصویب و اجرای برجام، منافع ملی بر سیاسی کاری ترجیح داده شده و اینگونه عجله نمی شد و به خیرخواهی کارشناسان و افراد خیرخواه توجه می شد تا لازم نباشد جناب آقای روحانی دستوری را انشاء بفرمایند که به روشنی بخش فنی این دستور، شلیک تیر مشقی به حریف و بخش حقوقی و سیاسی آن بعنوان یک حقوقدان، شلیک تیر جنگی به شقیقه خودی باشد و امید است این اتفاق بازهم از سر بی دقتی و تعجیل باشد و در اسرع وقت در آن تجدید نظر شود. مشرق این خبر را منتشر کرد.


گفتگوی تلفنی ظریف با وزیر خارجه ترکیه رکورد زد

یک منبع دیپلماتیک در ترکیه اعلام کرد، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه از صبح روز جمعه (26 آذر) 13 بار با همتای ایرانی خود «محمد جواد ظریف» برای ارزیابی اوضاع شهر حلب سوریه، تلفنی گفت‌وگو کرده است. در این شرایط در حالی‌که بیم فروپاشی توافق می‌رفت، ترکیه رایزنی‌های دیپلماتیک خود را با تمام طرف‌های تأثیر گذار در عرصه سوریه، از جمله ایران، شدت بخشید. به گفته یک منبع ترکیه‌ای، وزرای خارجه ترکیه و ایران از صبح جمعه 13 بار با یکدیگر مکالمه داشته‌اند. روز جمعه همچنین گزارشی مبنی بر مکالمه تلفنی «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور ایران، با «بن‌علی ییلدریم» نخست‌وزیر ترکیه، منتشر شد که به مسئله بحران انسانی در حلب اختصاص داشت. در همین حال، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، روز جمعه از همه طرف‌ها خواست به توافق آتش‌بس در حلب پایبند باشند تا زمینه خروج افراد از مناطق شرقی این شهر ادامه یابد. تسنیم این خبر را منتشر کرد.


پاسخ ظریف به نامه مینو خالقی

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با ارائه توضیحاتی به درخواست مینو خالقی درباره نرگس کلباسی پاسخ داد.

در متن این نامه آمده:

بسمه تعالی

سرکار خانم مینو خالقی

نامه سرکار عالی درموضوع وضعیت خانم نرگس کلباسی اشتری که اخیراً ازسوی برخی شخصیت‌های سیاسی، نخبگان و رسانه‌های گروهی مورد توجه و نگرانی قرار گرفته است را دریافت کردم.

مایلم به اطلاع برسانم وزارت امورخارجه از ابتدای مطرح شدن مسئله خانم کلباسی علی‌رغم برخی دشواری‌ها با تلاش بسیار پیگیر وضعیت این هموطن بود. به‌منظور حل هرچه سریع‌تر مشکل ایشان و در جهت حمایت کنسولی، سفارت ایران در دهلی‌نو و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد و مراجع ذیربط داخلی با احراز تابعیت ایرانی، گذرنامه ایرانی وی را ظرف مدت کوتاهی از درخواست خانم کلباسی صادر و به وی تسلیم می‌کند.

در این شرایط حمایت از حقوق و منافع خانم کلباسی همچون دیگر اتباع جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور بر اساس قوانین داخلی و مقررات بین‌المللی از جمله کنوانسیون وین۱۹۶۳ در مورد روابط کنسولی جدی‌تر پیگیری خواهد شد. حضور سرکنسول کشورمان در حیدرآباد هند در دادگاه اول خانم کلباسی و نصب یک وکیل ایرانی و تماس دائمی با ایشان برای حضور در دادگاه دوم بخشی از اقدامات وزارت امور خارجه در جهت حل مسئله بوده است.

لازم می‌دانم تاکید نمایم وزارت امورخارجه و کلیه نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور همواره در جهت حمایت از حقوق و منافع اتباع ایران در هر نقطه از جهان تلاش می‌کند و تمامی مساعی خود را در این جهت به عمل خواهند آورد. ایلنا این خبر را منتشر کرد.


برخی می خواهند مدیران را به دار بکشند

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگاری که درباره حقوق‌های نامتعارف پرسید، گفت: این موضوع بارها بررسی شد و دیدند از 93 هزار و 470 نفر، تنها 397 نفر بیش از 20 میلیون تومان دریافت کرده اند. همه آمده‌اند مبالغ را پس دادند. فقط 2 نفر ماندند. کل عدد نجومی که می گویند 23 میلیارد تومان است. البته اگر کسی یک ریال هم ناحق گرفت، باید برخورد شود، ولی از نظر ما موضوع روشن است. شاید عده‌ای بخواهند این 397 نفر را در شهر بچرخانند و 397 چوبه دار هم به پا کنند. خواهش می کنم این نوع مسایل را محل مناقشه اختلافات سیاسی نکنید. دیوان محاسبات نزدیک به 94 هزار پرونده از مدیران را بررسی کرد و متوجه شدند 397 نفر حقوق بیش از 20 میلیون گرفته‌اند. این اشخاص می‌گویند ما طبق قوانین مجلس، این حقوق را گرفته‌ایم. دادستانی دیوان محاسبات این اشخاص را مجرم نمی‌داند. ایسنا این خبر را منتشر کرد.


پیشنهاد برجامی حسین شریعتمداری به دولت

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان، با اشاره به اقدام باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا مبنی بر وتو نکردن قانون تحریم‌های ده ساله علیه ایران اظهار داشت: تأکید اوباما بر تمدید تحریم‌ها علیه ایران، نشان داد برجام نه تنها کینه‌توزی آمریکا از جمهوری اسلامی ایران را کاهش نداده بلکه برخورد آن‌ها با ایران را سختگیرانه‌تر کرده و این برخلاف تصور دولت است که معتقد بود برجام، سایه شوم جنگ را از سر کشور برخواهد داشت. وی ادامه داد: تمدید تحریم‌ها فقط لغو برجام نیست بلکه پاره کردن آن است و پاسخ ایران نباید چیزی جز آتش زدن آن باشد. مدیر مسئول روزنامه کیهان، با اشاره به نامه رییس جمهور به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: آن‌چه که در نامه رئیس جمهور به آقایان ظریف و صالحی آمده است، باید پاسخی دندان‌شکن باشد و نباید به گونه‌ای باشد که در نظر آمریکایی‌ها یک نمایش بیاید. شریعتمداری، در پایان خاطرنشان کرد: تولید سوخت پیشران؛ اگرچه ضروری است اما پاسخ مناسبی برای این عهدشکنی نیست. دولت باید بخش‌هایی از چرخه خارج شده را دوباره به راه بیاندازد و آن را علنی کند مثلاً سانتریفیوژ‌های خارج شده در نطنز باید دوباره به کار بیافتد. باشگاه خبرنگاران این خبر را منتشر کرد.


انتقادات تند آیت الله مصباح یزدی از برجام

آیت‌ الله مصباح یزدی گفت: باید توجه داشت که مسأله فقط پیروزی ما در برجام، یا تأیید آن از سوی دولت جدید امریکا، و عدم نقض برجام با تمدید تحریم‌ها یا وضع تحریم‌های جدید نیست. مسأله این است که به دنبال این برجام، برجام‌های دیگری در راه است که روز به روز، انقلاب را از هدف خود دورتر می‌کند، تا جایی که دیگر اثری از اصل انقلاب باقی نماند، و آن زمانی است که اثری از اسلام ناب و نظام مبتنی بر آن نباشد. وی در تبیین آفات انقلاب اسلامی، اظهار داشت: بعد از تفکر سکولاریسم، آفت دوم که از همین اندیشه جوانه می‌زند، این است که عده‌ایی می‌خواهند بگویند مشکلات با آمریکا که او را مهم‌ترین دشمن خود می‌دانستیم، با گفتگو و امضای برجام قابل حل است و این امر نشانه آن است که ما از اول هم اشتباه کردیم که با آمریکا دشمنی کردیم؛ حتی با شاه هم می توانستیم مذاکره کنیم و با بده بستان و یک معامله برد ـ برد با شاه قضایا را حل کنیم، تا او سلطنت کند و حکومت را به دست ما بسپارد! انتخاب این خبر را منتشر کرد.


سخنگوی جبهه یکتا مشخص شد

سید محمد حسینی با اشاره به جلسه اخیر جبهه یکتا عنوان کرد: در جلسه اخیر جبهه یکتا به عنوان سخنگو این جبهه و رئیس کمیته اطلاع رسانه‌ای انتخاب شدم و مقرر شد دیدگاه‌ها و مواضع جبهه از طریق سخنگو اعلام شود. او افزود: همچنین چند کمیته در جبهه یکتا تشکیل شده است. حسینی همچنین گفت که به زودی نشست مطبوعاتی جبهه یکتا برگزار می‌شود. او تاکید کرد: جبهه یکتا قصد دارد در انتخابات سال آتی حضور جدی داشته باشد.جلسه شورای مرکزی جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی (یکتا) با حضور اعضا و به دبیرکلی حمیدرضا حاجی‌بابایی برگزار شد.


18 دختر و پسر مست در پارتی دستگیر شدند

سرهنگ مجید آذرکیش، فرمانده سپاه ناحیه چناران در گفت‌وگو با ندای چناران اظهار داشت: شب گذشته بسیجیان حوزه سلمان فارسی گلمکان، در ادامه دستگیری‌های شرکت‌کنندگان در پارتی‌های مبتذل و مختلط حوزه استحفاظی خود، 18 دختر و پسر نیمه عریان که هیچ‌گونه نسبت خانوادگی با یکدیگر نداشتند را در حالت غیرطبیعی (مستی) دستگیر کردند.وی در تشریح این خبر گفت: در پی گزارشات مردمی مبنی بر برگزاری مجلسی مختلط و مبتذل دریکی از باغ ویلاهای روستای کاهو، بسیجیان حوزه سلمان فارسی ناحیه چناران پس از اطلاع از صحت موضوع و انجام هماهنگی‌های قضایی با دادگاه بخش گلبهار، در اقدامی غافلگیرانه 11 مرد و 7 زن را که با پوشش نامناسب و عریان، در حالت غیرطبیعی (مستی) در حال رقص و پای‌کوبی بودند را دستگیر کردند.وی ادامه داد: در هفته گذشته نیز در همین منطقه یک پارتی مختلط متلاشی شد و 23 دختر و پسر بازداشت شدند.آذرکیش بابیان اینکه هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان در این برنامه‌های منافی عفت از شهرستان چناران نیستند، تأکید کرد: تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهیم داد ویلاهای شهرهای گلمکان، گلبهار و روستاهای اطراف، حیاط‌خلوت عده‌ای بی‌بندوبار شود.گفتنی است در این عملیات ۵ لیتر مشروبات الکی، ۴۰۰ سی‌سی شراب، تعداد ۱۵ لیوان سرو مشروبات (پیک) نیز کشف و ضبط شد.


واکنش به صحبت‌های مهران مدیری در «دورهمی»

مهران مدیری در برنامه جمعه شب «دورهمی» در ادامه بیان تعریف «شجاعت» عباراتی را مانند «جواب آن دل و جرات خارق‌العاده را با سازش‌کاری و منفعت‌طلبی می‌دهیم» و «تو که نمیتونی، بتمرگ خانه‌ات» به کار برد. این جملات مدیری با واکنش‌های مختلف کاربران در فضای مجازی روبه‌رو شده که برخی از آن‌ها این ادبیات را نامناسب می‌دانند و نسبت به آن معترض‌اند. صحبت‌های مدیری در برنامه «دورهمی» پیش‌تر هم مورد انتقاد قرار گرفته است.مهران مدیری در برنامه شب گذشته گفت: «عده‌ای جرات کردند وارد عملیاتی شوند که به آن‌ها گفته شده بود، برگشتی در آن نیست. اگر ما بودیم چه کار می‌کردیم، امروز که شرایط کاملا عادی است، جواب آن دل و جرات خارق‌العاده را با سازش‌کاری و منفعت‌طلبی می‌دهیم. اگر دل و جرات بعضی از کارها را ندارین، چرا پست‌هایی را می‌گیرید که انجام وظایفش دل و جرات می‌خواهد، تو که نمی‌تونی بتمرگ خانه‌ات».اعتراض مردم در شبکه‌های اجتماعی تا آنجا ادامه یافته که حتی کمپین‌هایی علیه مدیری به راه افتاده و تعداد اعضای آن نیز رو به افزایش است.


اعتراض شدید وزیر راه به صداوسیما

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای خطاب به عبدالعلی علی‌عسکری رییس سازمان صداوسیما نسبت به نحوه پوشش رسانه‌ای حادثه تصادم دو قطار مسافربری و انتشار اخبار و برنامه‌های خبری علیه دولت و وزارت راه و شهرسازی انتقاد کرد و نوشت: شهروندان به وضوح دیدند و شنیدند که به مدت ۱۰ ساعت در تمام بسته‌های خبری صدا و سیما و در زیرنویس‌های خبری و مشخصاً شبکه خبر اخبار دروغ، تحریف شده و جریان‌سازی علیه وزارت راه و شهرسازی جریان داشت. در بخشی از این نامه آمده است: در گزارش کمیسیون عمران مجلس آمده‌است: "وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی به‌دلیل مسئولیتی که در اداره کلان و کنترل و هدایت سیستم به سمت اهداف عالی حمل و نقل داشته و در کنترل لحظه‌ای رفتارهای انسانی و سیستمی پایین‌دست و عوامل نهایی منجر به سانحه، نقش‌آفرین نبوده و عوامل ناشی از اشکالات ساختاری و نتیجه چندین دوره مدیریتی و عملکرد سال‌های متمادی ساختار، زمینه‌ساز بروز سانحه بوده است".خبر شما همه‌گونه مطلبی را گفت غیر از همین نکته کانونی گزارش. صدا و سیما نه تنها این موضوع را سانسور کرد، بلکه با تکرار سخنان برخی نمایندگان محترم و رییس جلسه، گزارش کمیسیون را وارونه جلوه داد و حقیقت را قلب کرد. در همان جلسه، نمایندگان دیگری بودند که از وزارتخانه و عملکرد سیستم دفاع کردند، لیکن دریغ از حتی یک اشاره کوچک.ایلنا این خبر را منتشر کرد.


امام جمعه اصفهان: آزادسازی حلب شبیه آزادسازی خرمشهر بود

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: آزادی حلب سوریه شباهت زیادی به فتح و آزادی خرمشهر دارد. آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در خطبه های نماز جمعه اصفهان با تبریک هفته وحدت و آزادی حلب، گفت: با آزادی خرمشهر و حلب دست های دشمنان بالا رفت و اظهار صلح و آشتی کردند.ایرنا این خبر را منتشر کرد.


طالبان حضور در تهران را تکذیب کرد

طالبان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ عضو این گروه برای شرکت در کنفرانس وحدت اسلامی در تهران دعوت نشده است. «محمدیوسف احمدی» یکی از سخنگویان طالبان در این بیانیه نوشت که گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر دعوت اعضای این گروه برای شرکت در کنفرانس سالانه وحدت اسلامی در تهران نادرست است. سفیر ایران در کابل نیز اخبار دعوت هیأت طالبان برای شرکت در کنفرانس وحدت اسلامی که در شهر تهران در حال برگزاری است را رد کرد. چندی قبل شبکه خبری العربیه در گزارشی گفت که در آن به نقل از «محسن اراکی» دبیر کل مجمع جهانی وحدت میان مذاهب اسلامی گفته شده بود که برخی از چهره‌های میانه‌رو طالبان برای شرکت در این نشست دعوت شده‌اند.فارس این خبر را منتشر کرد.


چرا یاران امام با جمله «ملاک حال فعلی افراد است» متهم و مطرود شده و کنار زده می‌شوند؟

حجت الاسلام رسول منتجب نیا در مراسم شب هفتم درگذشت هادی نخعی گفت: یکی از دغدغه ها و غصه هایی که من امروز دارم مظلومیت امام راحل است؛ عده ای مستقیما مخالفت می کنند، عده ای سر سفره او متنعم هستند و کلام او را زیر پا می گذارند، عده ای کلام او را تقطیع می کنند، عده ای کلام او را تحریف می کنند، عده ای سخنان او را اگر به نفعشان باشد می آورند و اگر نباشد به دست فراموشی می سپارند و از همه بدتر تحریف کلام امام است. وی ادامه داد: کلام امام که «میزان حال فعلی افراد است» کلام بلندی است اما چه بسیار یاران امام که با این کلام محکوم، مطرود و متهم می شوند و کنار زده می شوند. خبرآنلاین این خبر را منتشر کرد.


مجوز قطع سیم کارت های بدون هویت صادر شد

محمود واعظی امروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای قطع سیم کارت هایی که هویت شان در شبکه تلفن همراه نامشخص است، گفت: این مصوبه حدود سه هفته قبل از سوی شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید که وزارت ارتباطات را مکلف می کند نسبت به ساماندهی سیم کارت هایی که هویت شان در شبکه موبایل نامشخص است و پرونده شان دارای نقص اطلاعات است اقدام کند.واعظی با بیان اینکه تمامی کسانی که در ایران و در دنیا از سیم کارت و IP استفاده می کنند باید هویت مشخصی داشته باشند، ادامه داد: در گذشته برخی فروشندگان سیم کارت در زمان خرید، پرونده اطلاعات مشترکان را کامل نکرده و بر این اساس برخی سیم کارت ها بدون هویت و یا دارای پرونده ناقص در بانک اطلاعاتی اپراتورهای هستند.


چه اصراری است که عده‌ای کوشش می‌کنند بگویند برجام تمام شده است

مشاور ارشد رئیس جمهوری برجام را موفقیتی بزرگ برای مردم ایران و نظام دانست و خاطرنشان کرد: هیچ تردیدی نداریم که برجام معتبر است و جمهوری اسلامی ایران می خواهد مسیر تعامل با جهان را ادامه دهد. اکبر ترکان در آیین جشن میلاد با سعادت پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق(ع) در شهرستان ملایر افزود: یکپارچگی مردم امروز کاری کرد که همه قدرت های دنیا نتوانستند یک اسلام قلابی را در عراق و شام مستقر کنند و با همه تجهیزاتشان شکست خوردند. وی تاکید کرد:دراین شرایط که رئیسی از جنسی که ما می شناسیم در ایالت متحده آمریکا برسرقدرت آمده، نباید پیشتازشویم که تحریم ها را برگردانیم وچه اصراری است که عده ای کوشش می کنند بگویند برجام تمام شده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار