نخست‌وزیر استرالیا می‌گوید این کشور باید بعد از پایان سلطنت ملکه الیزابت دوم، از بریتانیا مستقل شود و نظام جمهوری تشکیل دهد.
کد خبر: ۳۴۵۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵ 18 December 2016
به گزارش تابناك رضوي، مالکوم ترنبول شنبه در بیست و پنجمین سالگرد جنبش جمهوری‌خواه استرالیا (اِی‌آراِم) بر مستقل شدن استرالیا از پادشاهی بریتانیا تأکید کرد.

ترنبول در این گردهمایی خاطر نشان کرد برای موفقیت در این مسیر به پشتیبانی «تودۀ مردم» نیاز است.

وی افزود برگزاری یک همه‌پرسی مشورتی برای تعیین نوع دولتی که قرار است ادارۀ این جمهوری بالقوه را بر عهده بگیرد، حائز اهمیت است.

نخست‌وزیر استرالیا ادامه داد این همه‌پرسی مشورتی به مردم امکان می‌دهد بین دولتی با نظام «انتخابات مستقیم و انتصاب‌های پارلمانی» یکی را برگزینند.

این جنبش در سال 1999 و به رهبری ترنبول، یک همه‌پرسی برای مستقل شدن از بریتانیا برگزار کرد ولی نتوانست به نتیجۀ دلخواهش دست یابد.

نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد الان زمان مناسبی برای برگزاری همه‌پرسی جدید در خصوص استقلال از بریتانیا نیست و اینکه این موضوع بعد از پایان سلطنت ملکه الیزابت دوم پیگیری خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه حمایتش از نظامی جمهوری ریشه در میهن‌پرستی او دارد، گفت: «ما به میهن‌پرستی افرادی که دیدگاه متفاوتی دارند بی‌احترامی نمی‌کنیم ولی ما (برای انجام این کار) هیچ انگیزه و دلیلی جز عشق به کشور نداریم.»

این در حالی است که بیل شورتن، رهبر حزب مخالف، در صفحۀ توئیتر خود نسبت به سخنان ترنبول واکنش نشان داده و از او انتقاد کرده است.

استرالیا در حال حاضر دارای نظام پادشاهی مشروطه است که ملکۀ بریتانیا به شکل تشریفاتی در رأس آن قرار دارد.
 
منبع: ايسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار