قاسمی مفقودی یک توریست فرانسوی در یکی از کویرهای ایران را تأیید و عنوان کرد: این تبعه که به عنوان توریست و برای کویرگردی به ایران آمده بود پس از بازدید از کویر لوت بازنگشت.
کد خبر: ۳۴۵۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶ 19 December 2016
به گزارش تابناك رضوي، بهرام قاسمی در نشست خبری که صبح امروز در وزارت خارجه برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال جایگزینی پول ملی در معاملات تجاری ایران و ترکیه گفت: این پیشنهاد قبلا از سوی ترکیه مطرح شده بود و ما هم آمادگی داریم تا این کار انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری دو طرف کاری سودمند است، بیان داشت: این پیشنهاد ایده ای مطلوب است که مشروط به شرایط زیادی است که باید آن را حل کرد.

سخنگوی وزارت خارجه مفقودی یک توریست فرانسوی در یکی از کویرهای ایران را تأیید و عنوان کرد: این تبعه که به عنوان توریست و برای کویرگردی به ایران آمده بود پس از بازدید از کویر لوت بازنگشت.

قاسمی افزود: پیش از عزیمت این تبعه به مناطق کویری هم توسط آژانس ها و مقامات محلی به وی توصیه شده بود که به برخی نقاط نرود اما وی به نقاطی که از قبل شناسایی کرده بود می رود و بعداَ هم از او خبری نمی شود.

وی با بیان اینکه پیگیریها برای یافتن این تبعه فرانسوی درحال انجام است، خاطر نشان کرد: دو دولت درتماس هستند واحتمال می رود که این تبعه درکویر لوت دچار حادثه ای نظیر طوفان شن شده باشد.

قاسمی در خصوص وضعیت حلب پس از آزادی بیان داشت: سیاست های ایران در قبال مسائل جهانی روشن است.

وی با بیان اینکه ما مرتب در خصوص همسایگانمان صحبت کردیم، بیان داشت: آنچه که به عنوان نگرانی مطرح می شود یک خیال پردازی بیش از اندازه است که در وضعیت کنونی هدایت شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: با توجه به شکست هایی که قدرت‌های منطقه ای داشته اند، براین گفتمان افزوده اند ولی در نهایت آنچه در مورد ایران گفته می شود اگر دهه های گذشته را ببینند می فهمند مقصر وضعیت فعلی چه قدرت هایی هستند واین ناشی از خطای چه کسانی است؟

قاسمی در خصوص جنجال سازی رسانه های بیگانه در مورد فجایع  انسانی پس از آزادسازی حلب بیان داشت: توافق سه جانبه با برای فرآیند کمک رسانی درسوریه را شکل داده ایم ومواضع ما در مورد سوریه وحلب مواضع جدیدی نیست و تکرار همان مواضع قبلی است.

وی افزود: ما هنوز بر وضعیت انسانی درحلب تأکید می کنیم و نگرانی های عمده ای از وضعیت انسانی، آتش بس و کارشکنی های گروه های تروریستی درحلب داریم و امیدواریم این وضعیت به جایگاه مشخصی برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد وضعیت باقی ماندگانی که درحلب هستند حل شود.

قاسمی ادامه داد: امیدواریم وضعیت به گونه ای پیش رود که سازمان های جهانی و ایران بتوانند به این مناطق  کمک رسانی کنند.

وی در خصوص حوادث پیش آمده پس از آزادسازی حلب در مقابل سفارت ایران در آنکارا بیان داشت: ما در مقابل سفارتمان در آنکارا و استانبول با تظاهرات مواجه شدیم که این تظاهرات غیر متعارف و بدون اطلاع قبلی صورت گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه برقراری این تظاهرات در نیمه شب نیز زمانی غیرمتعارف به شمار می رود، ‌بیان داشت: به همین سبب ما روز بعد سفیر ترکیه را احضار کردیم و مراتب اعتراض خود را به وی اعلام کردیم.

قاسمی ادامه داد: دراستانبول نیز تظاهرات محدودتری برگزارشد که پلیس ترکیه با درایت حفاظت  کرد ولی ما در این مورد هم بعدا مراتب اعتراض خود را اعلام کردیم.

وی خاطر نشان کرد: تصور ما این است که تظاهرات از سوی احزاب خاص وهدایت شده برگزار شده است و تلاش آنها این بوده که این تظاهرات را در کشورهای دیگر نیز گسترش دهند و در مقابل سفارت های دیگر نیز بدون دلیل وبه بهانه حلب تظاهرات برگزار کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه عده ای در درون ترکیه می خواستند فضا را برعلیه ایران تشویش کنند، بیان کرد: اینکه آنها از جایگاهی تغذیه می شوند برای ما روشن است.

قاسمی درخصوص عدم سفر جهانگیری به ترکیه در زمانی که از قبل تعیین شده بود، بیان داشت: با توجه به چند موضوع که جدی شد که یکی از آنها سفر روحانی ودیگری دومأموریت محول شده از سوی هیئت دولت به جهانگیری بود با طرف ترک توافق کردیم تا سفر وی به زمان دیگری موکول بشود واین سفر در آینده انجام خواهد شد.

وی در خصوص مواضع اروپا نسبت به پایبندی به برجام بیان داشت: مواضع اروپا در مورد تمدید تحریم ها روشن است و با توجه به قدمت رابطه شان با ایران به نظر من خیلی با تمدید تحریم ها موافق نبودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود:‌ برداشت من این است که اروپایی ها با هر گونه اخلال دربرجام مخالف هستند که دلیل آن هم منافع آنها در برجام و پایبندی ایران به تعهداتش است.

قاسمی تصریح کرد: ظریف طی نامه ای به موگرینی پیشنهاد ما را برای بررسی کمیسیون حل اختلاف را مطرح کرد و در مقطع کنونی بحث نشست در سطح معاونین وجود دارد نه وزرا.

وی آزاد سازی حلب را برخلاف پیش بینی کشورهای منطقه ای و فرا منطقه ای برشمرد واظهار داشت: آنها تصورمی کردند در همان سال اول می توانند حاکمیت را سرنگون  کرده و تمامیت ارضی سوریه را دچار  اخلال کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اما دولت اسد توانست با قدرت تمام در حلب با جدیت تمام کار کند و سرنوشت حلب را به گونه دیگر رقم بزند.

قاسمی در خصوص عملکرد آینده ترامپ در مورد ایران اظهار داشت: تحولات جهانی خیلی سریع و غیر قابل پیش بینی رخ می دهد و باید صبر کنیم ببینیم وضعیت در کاخ سفید چگونه می شود.

وی خاطر نشان کرد: ما نقض برجام از سوی ایران نداریم و بارها اعلام کرده ایم که به تعهدات خود پایبندیم وموضع ایران بر اساس اصول اخلاقی خود به برجام متعهد است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: شورای عالی نظارت بر برجام درحال رصد برجام است و در صورت مشاهده اخلال متناسب با آن تصمیم گیری خواهد کرد و آنچه که هیئت عالی نظارت بر برجام تصمیم گیری کند در چارچوب قوانین و متناسب با آن اخلال اجرا خواهد شد.

قاسمی نامه روحانی به ظریف و صالحی را یک اقدام جدی خواند که در زمان مناسب اتخاذ شد.
 
منبع: ميزان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار