بیماری مزمن کلیوی به واسطه شرایط مختلفی که حجم کار کلیه ها را افزایش می دهند، شکل می گیرد. به عنوان مثال، دیابت و فشار خون بالا موجب می شوند تا کلیه ها سخت‌تر کار کنند و این شرایط می تواند آسیب دیدن کلیه ها را به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۳۴۶۱۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸ 20 December 2016
در مقایسه با بیماری های دیگر مانند سرطان و بیماری قلبی، چه در رسانه ها و چه در جوامع توجه کمتری به بیماری کلیوی معطوف می شود. این مساله مایه تاسف است زیرا بیماری های کلیوی اغلب از نشانه های هشدار دهنده اولیه کمی برخوردار هستند. افزون بر این، انسان در هر سنی می تواند به این بیماری ها مبتلا شود.

بیماری‌های کلیوی؛ قاتلان خاموش!

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ول‌نس"، به طور میانگین، از هر ده نفر یک نفر از آسیب کلیوی در برهه ای از زندگی خود رنج می برد. این به معنای آن است که همه ما باید توجه جدی‌تری به سلامت کلیه ها داشته باشیم و تا حد امکان اقدام های پیشگیرانه را مد نظر قرار دهیم.

در ادامه این مطلب با یکی از شایع‌ترین بیماری های کلیه و چگونگی حصول اطمینان از سلامت کلیه ها بیشتر آشنا می شویم.

بیماری مزمن کلیوی (CKD) چیست؟

بیماری مزمن کلیوی یک بیماری نسبتا شایع است که ایجاد اختلال و عملکرد نادرست یک یا هر دو کلیه را موجب می شود. این بیماری اغلب در مراحل اولیه نشانه خاصی ندارد و تشخیص آن آسان نیست. تنها در صورتی که فرد آزمایش خون یا آزمایش ادرار دهد - اغلب با هدف دیگری صورت می گیرد - بیماری مزمن کلیوی تشخیص داده می شود. در مراحل بعدی بیماری، بیمار ممکن است خستگی، تورم در دست ها و پاها، احساس ناخوشی به صورت منظم و مشاهده خون در ادرار را تجربه کند.

بیماری مزمن کلیوی به واسطه شرایط مختلفی که حجم کار کلیه ها را افزایش می دهند، شکل می گیرد. به عنوان مثال، دیابت و فشار خون بالا موجب می شوند تا کلیه ها سخت‌تر کار کنند و این شرایط می تواند آسیب دیدن کلیه ها را به همراه داشته باشد. در نهایت، ممکن است نشانه های عملکرد به شدت مختل شده کلیه ها یا حتی از کار افتادن هر دو کلیه نمایان شوند. بیماری مزمن کلیوی با پیامدهای منفی سلامت دیگر مانند سکته مغزی و حمله قلبی نیز پیوند خورده است.

بیماری مزمن کلیوی چگونه درمان می شود؟

در حال حاضر، درمانی برای بیماری مزمن کلیوی وجود ندارد. در عوض، تلاش ها بر مدیریت نشانه ها و حفظ کیفیت خوب زندگی بیمار استوار است. در موارد کاهش شدید عملکرد کلیه، این امکان وجود دارد که بیمار به انجام دیالیز منظم و یا حتی پیوند کلیه نیاز داشته باشد. این اقدام ها می توانند ناخوشایند و از نظر مالی پر هزینه باشند.

با این وجود، بسیاری از بیماران می توانند بر شرایط بیماری خود کنترل داشته و با مد نظر قرار دادن اقدام های مراقبتی یک زندگی نسبتا عادی را دنبال کنند.

بیماری‌های کلیوی؛ قاتلان خاموش!

چگونه می توان از ابتلا به بیماری کلیوی پیشگیری کرد؟

خوشبختانه، شما می توانید خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی و دیگر بیماری های مرتبط با این اندام را با دنبال کردن یک سبک زندگی و رژیم غذایی سالم کاهش دهید. از آنجایی که بیماری های کلیوی اغلب در نتیجه سخت کار کردن کلیه ها شکل می گیرند، تمرکز بر توصیه های سبک زندگی که سلامت کلی بدن را حفظ می کنند، ایده خوبی محسوب می شود.

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی نقشی کلیدی در پیشگیری از مشکلات کلیوی و دیگر بیماری های مهم ایفا می کند. بر همین اساس، رژیم غذایی خود را بر اساس سبزیجات، میوه ها، پروتئین های بدون چربی و غلات کامل استوار کنید. همچنین، بیش از میزان توصیه شده از قند، چربی های اشباع شده و نمک استفاده نکنید.

ترک الکل

با ترک الکل لطف بزرگی نه تنها به کلیه ها بلکه به کل بدن خود می کنید.

ترک سیگار

هر نخ سیگار حاوی مواد سمی بیشماری است که می تواند سلامت نه تنها کلیه ها بلکه کل بدن را تحت تاثیر قرار دهند.

چک‌آپ منظم

با معاینات منظم از وضعیت سلامت بدن خود اطمینان حاصل کنید. به عنوان مثال، اگر به فشار خون بالا مبتلا هستید، مراجعه منظم به پزشک و زیر نظر داشتن شرایط فشار خون از اهمیت بسیاری برخوردار است. به توصیه های پزشک و داروهای تجویز شده توجه کامل داشته باشید.

ورزش منظم

ورزش منظم در پیشگیری یا بهبود بسیاری از بیماری های مزمن موثر است. هر هفته حداقل باید 150 دقیقه تمرینات ورزشی با شدت متوسط انجام دهید. ورزش کردن نه تنها خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی را کاهش می دهد، بلکه احتمال پیشگیری از دیگر بیماری های بلند مدت مانند دیابت و بیماری قلبی را نیز افزایش می دهد./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار