روی ناخن خیلی از دختربچه‌ها می‌توان ردپایی از لاک را مشاهده کرد که در ظاهر بسیار زیبا و خوش‌رنگ و لعاب است، اما در واقع خطرناک است و می‌تواند سلامت دلبندتان را به خطر بیندازد. والدین و بویژه مادران که ارتباط نزدیک‌تری با فرزندان خود دارند باید با آگاهی از سلامت این قبیل مواد اقدام به استفاده از آنها کنند تا سلامت فرزندشان به خطر نیفتد.
کد خبر: ۳۴۶۱۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴ 20 December 2016
به گزارش تابناك رضوي، لاک‌های رنگی ناخن معمولا ترکیبی از مواد شیمیایی است که سمی بوده و استفاده از آنها هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان خطرناک است. در این میان، مواد سمی در برخی انواع لاک‌ها بسیار بیشتر است و بنابراین خطر بیشتری را متوجه افراد می‌کند.

تولوئن: یکی از مواد شیمیایی است که در رقیق‌کننده‌های رنگ، عطرهای مصنوعی، محلول‌های پاک‌کننده و سایر محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرار گرفتن طولانی‌مدت در برابر ماده «تولوئن» در محیط کار یا استنشاق آن ممکن است مشکلات سیستم عصبی و مشکلات در سیستم تنفسی فوقانی ایجاد کند.

دی‌بوتیل فتالات: این ماده شیمیایی از آنجا که ناهنجاری‌های مادرزادی و مشکلات رشدی در حیوانات آزمایشگاهی ایجاد می‌کند به «سم تولیدمثلی» معروف است. استفاده از ماده دی‌بوتیل فتالات در مواد آرایشی از سال 2003 در اروپا و برخی کارخانه‌ها و سپس در سراسر دنیا ممنوع اعلام شد.

فرمالدئید: ماده‌ای سرطان‌زاست که به‌طور گسترده در فرآورده‌های ساختمانی و نیز به عنوان محکم‌کننده ناخن در مانیکور و درست کردن ناخن مورد استفاده قرار می‌گیرد و از لایه شدن ناخن مصنوعی جلوگیری می‌کند. قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض این ماده ممکن است مشکلات تنفسی ایجاد کند و خطر ابتلا به انواع سرطان را نیز افزایش می‌دهد. از آنجا که کودکان گاهی انگشتان خود را داخل دهان می‌برند، استفاده از لاک ناخن برای آنها می‌تواند مضر باشد، بنابراین توصیه می‌شود از لاک‌هایی برای ناخن کودکان استفاده کنید که به جای موادشیمیایی خطرناک، در آن مواد حلال در آب به کار رفته باشد.

ماده «تریفنیل فسفات» به کار رفته داخل لاک ناخن از جمله مواد خطرناکی است که باعث بروز اختلالات هورمونی در انسان و حیوان می‌شود که فرآیند رشدی و تولیدمثلی آنها را مختل می‌کند.

کارخانه‌های آرایشی از آنجا که این ماده انعطاف‌پذیری و دوام بیشتری به لاک ناخن می‌دهد، از آن در محصولات خود استفاده می‌کنند. از
«تریفنیل فسفات» همچنین در ساخت مواد پلاستیکی و به‌عنوان مواد مقاوم در برابر آتش در مبلمان و برخی وسایل کودک مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی محققان بر این باورند که بیش از همه، زنان مقادیر بالایی از این ماده را در بدن خود دارند و به دلیل استفاده از برخی وسایل شخصی مانند لاک ناخن به‌طور مداوم، مقدار این ماده در بدن بالا می‌رود. کاربرد لاک ناخن بویژه قبل و حین بلوغ، افراد را بیشتر در معرض اختلالات هورمونی قرار می‌دهد.

بنابراین بهتر است نکاتی را پیش از استفاده از لاک ناخن رعایت کنید:

تا حد امکان سعی کنید یا انگشتان پا یا انگشتان دست را لاک بزنید و از لاک زدن هر دوی آنها به طور همزمان خودداری کنید. محققان حتی توصیه می‌کنند افراد به جای استفاده از لاک ناخن، از براق‌کننده‌های طبیعی روی ناخن استفاده کنند.

اگر فرزندتان به استفاده از لاک ناخن علاقه‌مند است، سعی کنید او را متقاعد کنید که استفاده از آن را محدود کند و لاک‌هایی خریداری کنید که بدون مواد مضر گفته‌شده باشد. برخی عادت دارند ناخن لاک‌زده خود را بخورند، سعی کنید مانع جویدن ناخن‌های لاک‌زده آنها شوید. تمرین این کار می‌تواند مؤثر باشد. بویی که از لاک ناخن معمولا به دلیل مواد شمیایی به کار رفته داخل آن متصاعد می‌شود خطرناک است بنابراین توصیه می‌شود از بردن کودکان به سالن‌های مانیکور ناخن خودداری کنید. همچنین از استشمام لاک ناخن خودداری کنید. این بو حاصل موادشیمیایی سمی تولیدشده در هواست. لاک ناخن را در اتاقی تخلیه‌شده استفاده کنید. از دیگر خطرات لاک ناخن می‌توان به حساسیت‌های پوستی، آسیب‌های چشمی و واکنش‌های حساسیتی اشاره کرد. برخی علائم عصبی، مشکلات حافظه، حالت تهوع، انقباضات عضلانی و نیز ناباروری از جمله نتایج استفاده مکرر از لاک ناخن است.

منبع: healthychild
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار