کد خبر: ۳۴۶۶۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹ 21 December 2016
عمق کمبود امکانات در شهرستان ملکشاهی که یکی از شهرستان های تازه تأسیس استان است، بیشتر دیده می شود که این موضوع نشان می دهد ملکشاهی فقط نام شهرستان را یدک می کشد.

به گزارش تابناک ایلام ؛  تعداد شهرستان های استان ایلام در حال حاضر به 10 شهرستان رسیده است.

این در حالی است که استان ایلام و مخصوصا شهرستان های جدید استان از حداقل امکانات لازم بهره مند نیستند و از کمبود امکانات مختلف در زمینه پزشکی، اشتغال، خدماتی و صنعتی رنج می برند.

عمق کمبود امکانات در شهرستان ملکشاهی که یکی از شهرستان های تازه تأسیس استان است، بیشتر دیده می شود که این موضوع نشان می دهد ملکشاهی فقط نام شهرستان را یدک می کشد.

آیا بهتر نیست بعد از تصویب کردن تبدیل یک بخش به شهرستان نسبت به ایجاد امکانات در آن اقدام کرد تا اگر روزی رهگذری از این شهر عبور کرد، با کمبود امکانات رفاهی اولیه مواجه نشود؟!

ممکن است شهرستان شدن از ابعاد مختلفی برای توسعه استان و خود آن منطقه مفید باشد ولی در صورتی این امر تحقق پیدا می کند که مسئولان استانی و شهرستانی اقدامات قابل توجهی در آن شهر انجام دهند نه اینکه در حال حاضر شهرستان ملکشاهی با قبل از شهرستان شدن تفاوت چندانی نداشته باشد.

در حال حاضر شهرستان ملکشاهی دارای ظرفیت های بسیار خوبی در بخش های مختلف است که ضرورت توجه مسئولان به این ظرفیت ها برای توسعه این شهرستان انکار ناپذیر است.

به نظر می رسد نفس شهرستان شدن یک بخش که ظرفیت های لازم را دارد بسیار خوب است ولی باید این شهرستان شدن با پیگیری مردم و مسئولان برای ایجاد امکانات و توسعه همراه باشد نه اینکه بعد از تصویب شهرستان به حال خود رها شود.

برخی از نیازهای اصلی شهرستان ملکشاهی و ضرورت توجه که به آنها  اشاره می کنیم.

یکی از مولفه های اصلی توسعه، پیشرفت و ترقی هر منطقه راه های ارتباطی است و نظر به اینکه شهرستان ملکشاهی محل گذر دو راه اصلی یکی ایلام، ملکشاهی، آبدانان و نهایتا استان خوزستان و دیگری ایلام، ملکشاهی، پایانه مرزی مهرانو محل تردد زائرین اربعین حسینی و در این مسیر امام زادگان بزرگواری چون سید محمد عابد( ع )، امامزاده سید محمد ابو چماقین(ع)، امامزاده سید فخر الدین(ع)، امامزاده سید حسن(ع) وجود دارد و راه ارتباطی آنها قدیمی ، فرسوده ، صعب العبور و دارای گردنه های پر پیچ و خمی می باشد که هر روز شاهد تصادفات مرگباری می باشیم و بعلت محدودیت اعتبار اقدام اساسی صورت نگرفته لذا شایسته است از محل بودجه ملی اعتبار ویژه ای به راههای شهرستان اختصاص یابد.

شهرستان ملکشاهی، جمعیت جوان بالایی دارد و بیشتر از نیمی از جمعیت آن را جوانان تشکیل می دهند، اما مشکل بیکاری و نبود مراکز صنعتی و کارآفرینی، آنان را رنج می دهد. ضمن اینکه نخبگان و استعدادهای بسیاری در این قشر است که اگر امکانات لازم برایشان فراهم شود، می توانند در سطح استانی، ملی و حتی بین المللی بدرخشند. اما این امر، نیازمند حمایت ویژه دولت و یک برنامه عملگرایانه و جامع است تا نیازهای جوانان و نوجوانان عزیز ملکشاهی برطرف شود.

شهرک صنعتی این شهرستان در حد یک تابلو فرسوده باقی مانده و با گذشت بیش از 10 سال از افتتاح آن هنوز یک طرح در آن کلنگ زنی نشده، لذا ضروری است از طریق دولت جهت اشتغال جوانان و شروع بکار این ناحیه و تشویق بخش خصوصی، کارخانه مادر صنعتی در آن کلنگ زنی شود.

 زمین های کشاورزی شهرستان خصوصا زمین های اطراف سد چم گردان استعداد کاشت گیاهان داروئی، زینتی و کاشت صیفی جات را دارند که با کمبود آب مواجه اند، لذا انتظار می رود مجوز برداشت آب از سد عنایت و اعتبارات لازم تخصیص داده شود.

 مردم این شهرستان انتظار احداث بیمارستان دارند و از نداشتن آن رنج می برند و با کمبود حداقل امکانات پزشکی و درمانی و پزشک متخصص مواجه و جهت انجام امورات درمانی به مرکز استان یا شهرستان مهران مراجعه می کنند. شهرستان ملکشاهی نیاز به امکانات درمانی دارد اما این در حالی است که اکنون از بیشتر تجهیزات پزشکی محروم است این مشکل به گونه‌ ای است كه داد مردم شهرستان و بيماران را در آورده است و دی کلینیک شهرستان که از طرحهای مهم دولت در شهرستان است از دوسال پیش با واگذاری مجتمع اداری شهرستان به دانشگته علوم پزشکی اما هنوز نیمه کاره باقی مانده است.

 مردم ملکشاهی از نداشتن آب سالم رنج می برند، بطوریکه روزانه شاهد مراجعه انبوهی از مردم به چشمه های اطراف شهر جهت تأمین آب می باشیم ، لذا ضروری است دولت درخصوص تسریع در اجرای پروژه انتقال آب سد چم گردلان به مرکز شهرستان اقدامات لازم را انجام دهد.

رشادت ها و پایمردی های مردمان این دیار در هشت سال دفاع مقدس زبانزد عام و خاص است و شهرستان در چندین مرحله مورد تهاجم هواپیماها و موشک های رژیم بعث عراق قرار گرفت، متاسفانه علی رغم مرزی بودن این منطقه از مزایای حق نوار مرزی برخوردار نیست، شایسته است دستورات لازم عنایت فرمایید.

 شهرستان ملکشاهی دارای آب و هوای معتدل و مناسب و دارای جاذبه های گردشگری، سیاحتی و زیارتی است و از طرفی بلندترین قله کبیر کوه بنام (ورزرین ) در این موقعیت قرار گرفته، لذا انتظار می رود دستور احداث تله کابین عنایت و به عنوان منطقه تفرجگاه اعلام شود.

با وجودیکه بیش از 8 سال از شهرستان شدن ملکشاهی می گذرد، هنوز تعدادی از ادارات، نهادها و بانکها در شهرستان مستقر نشده اند و تعدادی هم که استقرار یافته اند با حداقل نیرو و امکانات مدیریت می شوند و بعضی از ادارات، بصورت اقماری اداره و چارت سازمانی آنها تکمیل و اجرا نشده و شهروندان محترم جهت انجام کارهای اداری به مرکز استان مراجعه می کنند.

شهرستان ملکشاهی هنوز از داشتن یک مجتمع فرهنگی و هنری محروم است که رفع این نیاز نیازمند عنایت ویژه دولت است و ضروری است جهت احداث مجتمع فرهنگی هنری عنایت و اعتبار ویژه ای به این شهرستان اختصاص یابد.

در استخدام و بکارگیری فارغ التحصیلان شهرستان کم لطفی می شود، بطوریکه افراد غیر بومی بنام و امتیاز ملکشاهی استخدام و چند روزی در این شهرستان محروم خدمت و بعد از آن به مرکز استان یا شهرستان محل اقامت انتقال می یابند.

شهرداری های شهرستان با کمبود اعتبار مواجه اند، لذا درخواست می گردد جهت عمران و زیبا سازی شهر، مورد مساعدت قرار گیرند.

 پیگیری های صورت گرفته جهت استقرار دانشگاه آزاد اسلامی در شهرستان متأسفانه نتیجه ای نداشته و اقدام خاصی بعمل نیامده است.

 مدت 10 سال از کلنگ زنی مسجد جامع شهر می گذرد، بعلت محدودیت اعتبار هنوز شبستان اصلی مسجد به بهره برداری نرسیده و نماز جمعه در طبقه زیرین مسجد اقامه می گردد، شایسته است اعتبار ویژه ای به این موضوع اختصاص یابد.

 طرح مسکن مهر شهرستان مبهم بوده و در وضعیت بلا تکلیفی است که با عزم جدی دولت در این بخش بسیاری از جوانان شهرستان که فاقد مسکن هستند امیدوار به مسکن دار شدن می شوند.

 مرغداران، دامداران و مجریان طرح های اشتغال زایی جهت دریافت تسهیلات و اجرای طرح با مشکل مواجه و به علت عدم قبول وثیقه و عدم اعتبار، طرح های آنها بلاتکلیف مانده است ضمنا شهرستان ملکشاهی قطب اصلی تولید مرغ در استان ایلام می باشد و در زمان تولید و فروش آن با افت شدید قیمت و نوسان بازار مواجه هستند لذا پیشنهاد می شود در این شهرستان مجوز فعالیت احداث کشتارگاه مرغ صادر تا انشاء الله تولید کنندگان، ضمن اطمینان از فروش مرغ، امنیت شغلی داشته باشند.

 مدتی است صندوق مهر امام رضا(ع ) به دلیل عدم اعتبار از پرداخت تسهیلات خودداری می کند، درحالی که روزانه شاهد مراجعه جوانانی هستیم که خواستار اجرای طرح های کوچک زود بازده در قالب تسهیلات صندوق مهر امام رضا (ع) می باشند، لذا از دولت تقاضا می شود اعتبار لازم جهت اعطای تسهیلات اشتغالزایی به شهرستان اختصاص نماید./م
 
 
منبع:ملکشاهی خبر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار