از سوی رنانی مطرح شد
تابناک: یک عضو هیات علمی دانشگاه با پیشنهاد اینکه باید مشکلات اقتصادی در داخل کشور حل شود، خاطرنشان کرد: باید به سرعت تصمیم بگیریم و از توافق هسته‌ای بگذریم و به فکر حل بحران‌های پس از تحریم باشیم.
کد خبر: ۳۴۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱ 13 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، محسن رنانی - عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در نشستی تحت عنوان مناقشه اتمی، بیانیه لوزان و آینده اقتصاد ایران با بیان اینکه باید برای رسیدن به توافق هسته ای پافشاری کنیم گفت: برای رسیدن به توافق هسته ای حتی بدون حضور آمریکایی ها باید پافشاری کنیم.برای دولت آمریکا رسیدن به توافق هسته ای یک برگ برنده است، بنابراین با وجود سنگ اندازی های کنگره امریکا، اوباما و دولتش باید برای رسیدن به این توافق تلاش مضاعف کنیم. ما هم ضمن حفظ ارزش ها، منافع و چارچوب‌های کلی نظام باید این توافق را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه سالهاست تحریم های آمریکا علیه ایران مربوط به چند سال گذشته نیست و سابقه طولانی دارد، اظهار کرد: با فرض اینکه آمریکا این توافق را امضا نکند ما باید از طریق اروپا ادامه بدهیم. در این صورت آمریکا تنها خواهد ماند. ما توانسته‌ایم با وجود تحریم‌های آمریکا تاکنون اقتصاد خوبی داشته باشیم.

نویسنده کتاب اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران با اشاره به اینکه ایران با بحران های به تعویق افتاده زیادی مواجه است اظهار کرد: بحران آب، فساد در نظام اداری، مسئله اشتغال، مسائل مربوط به سیاست های خارجی و بحران های اجتماعی متفاوت از جمله این بحران ها است که در مشکلات اقتصادی ما نقش اساسی را ایفا می کنند.

وی بحران آب و فساد را از مهمترین بحران ها دانست و گفت: اگر این دو بحران حل نشود جمهوری اسلامی که هیچ مردم را هم با خودش می برد. مشکل بحران آب که سعی دارند آن را بپوشانند امروز تا مرز شهرها پیش آمده است. در تمای استان ها حتی مازندران هم با این مشکل مواجه هستیم و جنگ آب چه به شکل درون استانی و چه برون استانی شروع شده است.

وی همچنین درباره بحران فساد در نظام اداری افزود:در ادارات ما یا افراد فاسد هستند و یا سالم. افراد فاسد که تکلیفشان مشخص است و افراد سالم هم کار نمی‌کنند چرا که آنها هم متهم به فساد می شوند.

وی ادامه داد: تمامی نهادها باید برای حل این بحران ها کمک کنند. امروز حل مشکلات ما نیازمند عزم روان شناختی است مسولان ما باید آشتی ملی را در راستای وقایع 88 و عفو عمومی برای کل دوره 30 ساله پس از انقلاب جزو برنامه های خود قرار دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در ادامه صحبت هایش با اشاره به اینکه از سال 1383 تاکنون هیچ گونه پیشرفتی در منافع ملی نداشته ایم افزود: ما دیگر فرصت نداریم که از نو شروع کنیم. به علت عملکرد اشتباهمان در گذشته ، امروز در یک مسیر یک طرفه قرار گرفته‌ایم . بخش زیادی از اقتصاد ما منتظر است تا این توافق شکل بگیرد.

رنانی افزود: یکی از خطاهای دولت یازدهم این بود که مناقشات اتمی را تبدیل به یک برگ برنده برای خودش کرد و تمام تلاش خود را بر روی این موضوع متمرکز کرد. دولت از موضوع توافق هسته ای استفاده کرد تا فشار را بر روی خودش کم کند ولی نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه باعث فشار بیشتر هم شده است چرا که تفکر عمومی به این سمت رفته است که اگر توافق هسته ای حاصل شود تمام مشکلات اقتصادی حل خواهند شد.

نویسنده کتاب اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران توافق هسته ای را شرط کافی حل مشکلات اقتصادی دانست و ادامه داد: توافق هسته ای شرط لازم حل مشکلات اقتصادی نیست و با دست یافتن به این توافق تنها 20 درصد از مشکلات اقتصادی حل خواهند شد و 80 درصد باقی مانده مربوط به مسائل داخلی می شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد ما در یک بن بست گرفتار شده است اظهار کرد: توافق هسته ای شرط لازم خروج از این بن بست است .درهای اقتصادی ما به روی جهان بسته است و توافق تنها دریچه های ورودی را باز خواهد کرد.مشکلات اقتصادی ما مربوط به مسائل و مشکلات داخلی است.

وی با پیشنهاد اینکه باید مشکلات اقتصادی در داخل کشور حل شود افزود: حدود 45 تا 50 دلار صادرات نفتی ما است. نباید این طور تصور شود که اگر تحریم ها برداشته شود این میزان افزایش چشم گیری داشته باشد. حل این مشکل تنها از طریق حل مشکلات اقتصادی درون مرزی امکان پذیر است.

وی درباره دلارهایی که پس از تحریم وارد بازار خواهند شد گفت:دلارهای ازاد شده تنها می توانند به بخشی از صنایع که در تهیه تجهیزات خود دچار مشکل هستند و به دولت در زمینه کنترل بازار ارز کمک کنند. از سال 1384 تا 1393 هزار میلیارد دلار وارد اقتصاد ایران شده است ولی میزان اشتغال در طی این 10 سال تغییری نکرده است. بنابراین دلار مشکلات اقتصادی ما را حل نخواهد کرد.

رنانی درباره تبلیغات مبنی بر ورود سرمایه داران خارجی به ایران گفت: ما در گذشته هم توانایی جذب سرمایه گذاران خارجی را نداشته ایم و پس از حصول به توافق هسته ای هم این توانایی را نخواهیم داشت چراکه شرایط اقتصاد نامساعد و بی ثبات ایران مانع این کار است . سرمایه داران خارجی بیشتر آمادگی صادرات به اقتصاد کشور ما را دارند تا سرمایه‌گذاری.

وی درباره خارج شدن از این بن بست اقتصادی یک راهکار را پیشنهاد داد و گفت: ورود سرمایه‌داران خارجی می تواند راه‌حل مناسبی برای حل این مشکل باشد. طبق آمار رسمی سرمایه ایرانیان خارج از کشور چهار هزار میلیارد دلار براورد شده است و ورود حتی درصد کمی از این میزان می تواند کمک بزرگی به اقتصاد ما باشد.

وی مشکلات پس از تحریم را از جمله مهمترین مسائل حصول توافق دانست و ادامه داد : مهمترین نگرانی من این است که پس از تحریم با آشفتگی در واردات مواجه شویم . البته به جز دولت زمان جنگ همیشه با این آشفتگی ها مواجه بوده ایم ولی الان شرایط اقتصادی دیگر توانایی تحمل این آشفتگی‌ها را ندارد.

رنانی داستان توافق هسته ای را در ایران به جام جهانی تشبیه کرد و افزود:پیگری نتایج توافق هسته‌ای توسط مردم بسیار جدی شده است و حساسیت ملی در این زمینه افزایش پیدا کرده است.

رنانی اسکله های غیر مجاز را یکی از مهمترین عوامل مشکلات سیاسی دانست و افزود: نظام باید عزم کند که این اسکله های غیر مجاز شناسایی شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در پایان از کتاب اقتصادسیاسی، مناقشه اتمی ایران رونمایی کرد و گفت: این کتاب را در سال 1384 شروع کردم ودر سال 1387 به پایان رساندم. من خطر را درباره مناقشات اتمی احساس کردم و این کتاب یک جیغ مکتوب است و جنبه آکادمیک ندارد. تلاش کرده ام که از لحاظ روان شناختی مخاطب را تحت تاثیر قرار دهم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار