تقاضای بیش از یک ضامن در بانک ها، کسر مبالغ زیادی از وام به عنوان کارمزد، بلوکه کردن درصدی از وام و تعیین نشدن شعبه برای دریافت وام، از جمله مشکلات دریافت وام ازدواج است که همچنان صفوف انتظار جوانان برای دریافت وام 10 میلیون تومانی را طویل تر کرده است.
کد خبر: ۳۴۹۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۵ 26 December 2016
تقاضای بیش از یک ضامن در بانک ها، کسر مبالغ زیادی از وام به عنوان کارمزد، بلوکه کردن درصدی از وام و تعیین نشدن شعبه  برای دریافت وام، از جمله مشکلات دریافت وام ازدواج است که همچنان صفوف انتظار جوانان برای دریافت وام 10 میلیون تومانی را طویل تر کرده است.
«رحیمی» یکی از زوج های جوانی است که از سال گذشته در انتظار دریافت وام ازدواج 10 میلیون تومانی است و اکنون که زمان دریافت این وام فرا رسیده، برای معرفی ضامن به بانک با مشکلات زیادی مواجه شده است. او در این باره گفت: با این که یک ضامن به بانک معرفی کرده ایم، اما برای معرفی ضامن دوم با مشکلات زیادی مواجه هستیم و دریافت تسهیلات به تأخیر افتاده است.وی افزود: از آن جایی که برای معرفی ضامن رفت و آمد زیادی به بانک داشتیم، ناگزیر پیشنهاد شده است که تنها 10 میلیون تومان را برداشت و 10 میلیون تومان دوم را به عنوان وثیقه در اختیار بانک قرار دهیم، اگرچه در وهله اول پیشنهاد خوبی به نظر می رسد، اما از آن جایی که به عنوان کارمزد مبلغ زیادی از وام کسر و درصد بالایی نیز در بانک بلوکه می شود و متعاقب آن برای افتتاح حساب ضامن نیز باید مبالغی واریز شود، میزان وام کاهش می یابد که در شرایط اقتصادی فعلی این میزان تسهیلات پاسخگوی نیاز جوانان نیست.
یکی دیگر از متقاضیان وام ازدواج نیز با بیان این که معرفی 2 ضامن معتبر بزرگ ترین مشکل دریافت وام ازدواج است، اظهارداشت: با این که یک سال و نیم در نوبت دریافت تسهیلات بودم، حالا شرایط زیادی برایم تعیین کرده اند که دریافت این تسهیلات را مشکل تر کرده است.«محمدی» افزود: وقتی دلیل سخت گیری های بانک را جویا شدم یکی از کارکنان، پرداخت تسهیلات از محل منابع بانکی را عامل اصلی این مسئله دانست و گفت که اگر دولت منابعی در اختیار بانک ها قرار دهد، پرداخت تسهیلات تسهیل تر خواهد شد، اما در شرایط کنونی بانک ها مجاز هستند، تسهیلات را با تضمین مطمئن تری پرداخت کنند که این امر شرایط دریافت تسهیلات را برای جوانان سخت تر کرده است. وی اظهارداشت: طی دو سال اخیر هزینه های زیادی برای رفت و آمد و معرفی ضامن به بانک پرداخت کرده ام. یکی دیگر از زوج های جوانی که طی ماه اخیر برای دریافت وام ازدواج اقدام کرده است، گفت: با این که در جریان سخت گیری های بانک بودم، برای دریافت وام ازدواج اقدام کردم اما برخلاف انتظار شرایط جدیدی برای پرداخت تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است که دریافت تسهیلات را مشکل تر کرده است.
یکی دیگر از متقاضیان وام ازدواج که از روستا مراجعه کرده بود و ضامن کارمند و کاسب معتبر برای معرفی به بانک نداشت، گفت: تمام دوستان و آشنایانی که داریم کشاورز و دامدار و در نهایت از کارکنان شرکتی در شهرها هستند، ضامن کارمند نداریم و بانک ها به هیچ طریقی راضی به همکاری با متقاضیان نمی شوند.
«عفتی» افزود: در حالی که در زمان دریافت تسهیلات، بخشی از آن به عنوان کارمزد کسر و بخشی هم بلوکه می شود، متأسفانه برخی از فرصت طلبان نیز برای ضمانت، تقاضای دریافت 2 میلیون تومان می کنند که در چنین شرایطی مبلغ اندکی به دست متقاضی می رسد که مقرون به صرفه نخواهد بود. وی خاطرنشان کرد: از آن جایی که موفق به معرفی ضامن کارمند به بانک نشدم، معرفی 2 ضامن کاسب معتبر دارای پروانه کسب، مشروط بر این که چک داشته باشند، پیشنهاد شد که این شرایط هم برای روستانشینانی که بیشتر با کشاورزان و دامداران در ارتباط هستند، مناسب نیست.در عین حال، «خوشقامت» مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان شمالی که از جمله صندوق های موفق در پرداخت تسهیلات ازدواج در کشور است در این باره  گفت: در 6 ماه نخست سال به 200 متقاضی وام ازدواج 10 میلیون تومانی پرداخت شد و طی برنامه ریزی های انجام شده در نظر داریم در نیمه دوم سال نیز به 200 متقاضی دیگر تسهیلات ازدواج 10 میلیون تومانی پرداخت شود.
دبیر امور هماهنگی کمیسیون بانک های استان نیز در این باره اظهارداشت: از ابتدای سال تا پایان آبان ماه امسال 5 هزار و 858 فقره به مبلغ 398 میلیارد و 141 میلیون ریال وام ازدواج از سوی بانک های استان به متقاضیان پرداخت شده است.
«صابری» افزود: در حال حاضر 10 هزار و 712 نفر نیز در نوبت دریافت وام ازدواج هستند که این متقاضیان از سال 94 برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده اند.
وی خاطرنشان کرد: از آن جایی که بانک ها از محل منابع خود تسهیلات پرداخت می کنند، لازم است ضامن معتبر برای این مبلغ به بانک معرفی شود. وی علت تأخیر در پرداخت تسهیلات را محدودیت منابع بانکی ذکر کرد و افزود: با این که منابع پس انداز در بانک ها به شدت کاهش یافته، اما سمت و سوی بانک ها ، پرداخت تسهیلات ازدواج است./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار