رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: واکنش ظریف به انتشار سخنان محرمانه‌اش / دعوای وزرای روحانی بالا گرفت و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۳۴۹۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۹ 26 December 2016
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

واکنش ظریف به انتشار سخنان محرمانه‌اش

علاء الدین بروجردی با اشاره به دیدار روز گذشته تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، گفت: ما در راستای منافع ملی در کمیسیون امنیت برنامه ریزی می کنیم و یکی از ابعاد این منافع، همکاری متقابل و منطقی کمیسیون و وزارتخانه های مربوطه است.نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با توجه به اتفاقی که در آخرین جلسه مشترک کمیسیون امنیت ملی و وزیر خارجه رخ داد و متأسفانه خارج از ضوابط مصوب کمیسیون، رفتارهای غیراصولی صورت گرفت، مجموعه اعضای کمیسیون امنیت بر این نظر بودند که با توجه ضرورت استمرار این همکاری ها و تبیین نقطه نظرات اعضا، نشستی با وزیر خارجه برگزار شود که این جلسه شب گذشته صورت گرفت.وی گفت: در دیدار شب گذشته، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و وزیر خارجه نقطه نظرات خود و مواضعشان را درباره مسائل مربوطه مطرح کردند و به نظر می رسد با توجه به اینکه همه مسئولان و دستگاه ها در مقابل دشمن مشترکی قرار داریم، حتما باید با همدلی و همزبانی بتوانیم در مقابل دشمن، سیاست های خودمان را پیش ببریم.بروجردی ادامه داد: در این دیدار، ظریف وزیر امور خارجه نیز قبول داشتند که اتفاق اخیر از سوی یک فرد صورت گرفته و سیاست اعضای کمیسیون امنیت ملی نیست و وی در این دیدار بر استمرار همکاری های فی مابین تأکید کرد.

برادر وزیر خارجه عربستان به ایران می آید؟

خبرگزاری فارس مدعی شد، یک شرکت حمل و نقل اماراتی به نام کریم (careem) که فعالیت گسترده‌ای در حوزه خودروهای کرایه‌ای در کشورهای حوزه خلیج فارس داشته است در نظر دارد فعالیت خود را در ایران نیز آغاز کند به همین دلیل مذاکرات خود را با مسؤولان ایرانی آغاز کرده است تا مجوز فعالیت خود را در ایران و مخصوصا تهران دریافت کند.این شرکت حمل و نقل گرچه در کشور امارات به ثبت رسیده است اما 20 درصد از سهام آن متعلق به شرکت دولتی عربستان Saudi telecom company یا STC است.ظاهرا این شرکت سعودی ابتدا 10 درصد و پس از مدتی 10 درصد دیگر سهام این شرکت اماراتی را خریداری کرده‌ است و توانسته با این کار تاثیر زیادی در فعالیت های این شرکت بگذارد.نکته جالب توجه دیگر این است که شنیده شده برخی از مدیران ارشد این شرکت در هفته گذشته وارد ایران شده و با برخی واردکننده‌های خودروهای خارجی به ایران نیز جلساتی برای وارد کردن خودرو به ایران جهت فعالیتشان برگزار کرده‌اند.قسمت نگران کننده سرمایه گذاری این شرکت آنجاست که در میان اعضای هیات رییسه و سهام‌داران اصلی STC و شرکت حمل و نقل careem نام «مازن الجبیر» برادر عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی هم که همیشه نسبت به ایران مواضع تندی اتخاذ می‌کند، دیده می‌شود.

نمایندگان مجلس از کریمی قدوسی شکایت می کنند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه برخی از نمایندگان مصمم به شکایت علیه کریمی قدوسی به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان هستند گفت که به زودی این کمیسیون بیانیه ای را در واکنش به رفتار کریمی قدوسی در انتشار صحبت های منتسب به ظریف صادر خواهد کرد.علیرضا رحیمی در حاشیه جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) در نشستی خبری اظهار کرد: برخی از نمایندگان مصمم شکایت علیه کریمی قدوسی به هیأت نظارت هستند، شکایت داخلی که در هیأت مطرح می‌شود چون این موضوع نه تنها کمیسیون امنیت ملی که مجموعه کل مجلس را تحت شعاع قرار داده و اگر تاکنون هیأت نظارت ورود نکرده به دلیل آن است که باید تشریفات آن طی شود تا ورود کند.

مهدی کروبی از دبیرکلی حزب اعتماد ملی استعفا کرد

حسین کروبی در گفت‌‌وگو با ایلنا، با اعلام این مطلب گفت: در دیداری که امروز با پدرم داشتم، ایشان با توجه به مسائلی که در این چند روزه پیش آمده و به دلیل محدودیت‌هایی که داشتند، برای حفظ انسجام در حزب اعتماد ملی و جریان اصلاحات تصمیم به استعفا از دبیرکلی حزب اعتماد ملی گرفتند.وی ادامه داد: برداشت پدرم این بود که با توجه به اینکه مشخص نیست حصر چه زمانی پایان خواهد یافت و نبود ایشان موجب بروز اختلاف سلیقه در حزب شده است، بهترین کار برای حفظ انسجام و اتحاد در حزب اعتماد ملی، استعفا از این سمت است تا دبیرکلی که بتواند انسجام را حفظ کند، انتخاب شود.

دعوای وزرای روحانی بالا گرفت

وزیر بهداشت چند روز پیش گفته بود: سلامت مردم را دست یک بنگاه اقتصادی داده و آن را در وزارت رفاه قرار دادند، حیف اسم رفاه که برای این وزارتخانه انتخاب کردند. در واکنش به این موضوع امروز وزیر رفاه گفت: در پاسخ به آنهایی که به صندوق‌های بازنشستگی برای شرکت‌داری انتقاد دارند باید گفت حسن ما در این است که با تمام مشکلات جلوی افزایش قیمت را گرفته‌ایم تا قشر آسیب‌پذیر حتی از یک شیر ساده هم محروم نشود. فارس این خبر را منتشر کرد.

یاران انقلاب ارتباطی با احمدی نژاد ندارد

سخنگوی جبهه یاران انقلاب گفت: کاندیدای اصولگرایان اگر از حمایت همه‌جانبه این جریان برخوردار باشد، قطعا رقیب جدی برای روحانی در انتخابات سال آینده خواهد بود.  امیررضا واعظ آشتیانی در واکنش به اظهارات مدیر کل سیاسی وزارت کشور مبنی بر نداشتن مجوز قانونی جبهه یاران انقلاب اسلامی گفت: اعضای و هیات موسس جبهه یاران انقلاب در اوایل آذر ماه سال جاری با مراجعه به بخش ثبت احزاب سامانه وزارت کشور درخواست خود را ارائه داده و کد رهگیری نیز دریافت کرده است. سخنگوی جبهه یاران انقلاب درباره اینکه آیا با احمدی‌نژاد ارتباط و همکاری دارند، گفت: ما ارتباطی با آقای احمدی‌نژاد نداریم. ما تشکلی هستیم که فارغ از بحث‌هایی که درگذشته بوده، شکل گرفته‌ایم و مستقل هستیم  و همان طور که از نام جبهه یاران انقلاب اسلامی پیداست نگرش ما به اصولگرایی یک گرایش تفکری است. ایلنا این خبر را منتشر کرد.

روسای جمهور ایران باور نمی‌کردند رییس‌جمهور شوند  

نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، مشخص نشدن کاندیدای اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری در مقطع فعلی را موضوعی طبیعی خواند.  محسن کوهکن اظهار کرد: با توجه به تجارب انتخابات گذشته، گزینه های مطرح در سه ماه آخر انتخابات تعیین می شوند، که بر همین اساس در حال حاضر اصولگرایان در مرحله اجماع برای رسیدن به گزینه واحد هستند.  وی گفت: تجربه انتخابات گذشته ریاست جمهوری در دوران آقایان خاتمی، احمدی نژاد و روحانی نشان می‌دهد که همه اتفاقات در سه ماهه آخر رخ می دهد، به طوری که اگر پنج ماه قبل از برگزاری انتخابات به این آقایان می‌گفتند قرار است رئیس‌جمهور شوند، باور نمی‌کردند، بر این اساس با توجه به فرآیند گذشته انتخابات مشخص نشدن کاندیدای اصولگرایان در انتخابات آینده موضوع غیر منتظره ای نیست و هنوز وقت داریم. ایسنا این خبر را منتشر کرد.

احمدی نژاد روشنفکر می شود

احمدی نژاد در اظهارات کم سابقه ای مطرح کرده که با مواضع پیشین او، تفاوتی بسیار دارد. او سعی کرده چهره جدیدی از خود ارائه دهد. احمدی نژاد گفته است: نظرات گوناگون باید مطرح شود. همه اندیشه ها باید فعال شود. اگر شما آرمان بزرگی گذاشتید همه برایش کار می کنیم. اما در آرمان های کوچک و نقطه ای شخصی، هیچ دو نفری کنار هم نمی توانند باشند. ایرانی ها از ملت هایی هستند که در تاریخ، آرمان های بزرگ انسانی و الهی داشته اند. هیچ وقت به وضع موجودشان راضی نبودند.  وی همچنین در واکنش به انتخاب ترامپ گفته است: آمریکا هفتاد سال درِ مسائل داخلی را گذاشته بود، هجوم بیرونی داشتن، هیچ کس نگاه نمیکرد در آن جا پر از مشکل است. حالا یک فرصتی پیدا شده است مسائل داخلی مطرح شده است، کسی نمی تواند جمعش کند، تمام است کار و در سرازیری افتاده است.

تلاش منافقین و جریان‌های ضدانقلاب برای دیدار با ترامپ 

شبکه خبری آمریکایی فاکس‌نیوز از تقلای ضدانقلاب برای دیدار با رییس جمهور منتخب آمریکا و ترغیب وی به اتخاذ سیاست سخت و تحریم علیه ایران خبر داد. این شبکه مدعی است به نامه‌ای دست یافته که برخی از مخالفان شناخته‌شده جمهوری اسلامی در خارج از کشور از جمله سیاوش صفوی و احمدباطبی از ترامپ درخواست دیدار و تجدید نظر در توافق اتمی کرده‌اند. یک منبع نزدیک به تیم ترامپ در این زمینه به فاکس نیوز گفته مشاوران ارشد ترامپ مستحکم‌ترین روابط را با مجاهدین خلق (منافقین) دارند. فارس این خبر را منتشر کرد.

خداحافظی کاپیتان از استقلال!

یک هفته بعد از بازی با نفت توفانی در استقلال برپا شد و رویکرد منصوریان هم به سمت جوان های انرژیک و بی ادعا و جسور در بازی با سپاهان جواب داد و کار به جایی رسید که در نقش جهان مهدی رحمتی که رابطه اش به قول مدیر عامل باشگاه با منصوریان شکر آب شده، برای اولین بار بدون محرومیت و مصدومیت به روی نیمکت منتقل شد.این موضوع مهمترین اتفاق هفته بود، اما ماجرای رحمتی به اینجا ختم نشد بلکه وی که از نیمکت نشینی اش ناراضی بود، در فرودگاه اصفهان با علیرضا منصوریان جلسه ای سرپایی برگزار کرد و در خواست جدایی از استقلال کرد. در واقع او درخواست نامه عدم نیاز از منصوریان و مدیران استقلال داشت. سیدرضا افتخاری هم در این رابطه سعی دارد بین مربی و بازیکنش را بگیرد و همه چیز را حل کند اما او هم با اعلام شکر آب شدن روابط بین مربی و بازیکنش عملا در حال زمینه سازی است برای آنکه تصمیم نهایی را بگیرد ضمن آنکه حرف هایی که افتخاری در تمرین استقلال و پس از قهر رحمتی و انتشار مذاکره استقلال با ماگات گفت و بعد از زبان وزیر هم نقل قول شد می تواند موید این باشد که اگر رحمتی اصرار به رفتن داشته باشد استقلال مخالفت شدیدی در این رابطه نخواهد داشت.

۱۸۰ تذکر نمایندگان به روحانی در ۴ ماه

نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۴ماهه ابتدایی عمر این دوره از پارلمان در ۱۸۰ مورد به رئیس‌جمهور تذکر داده‌اند. این خبر را تسنیم منتشر کرده است.

واکنش یک اصلاح طلب به نامه ۳۰ خارج‌نشین به ترامپ

حمیدرضا جلایی‌پور مدیر مسئول روزنامه جامعه در کانال تلگرامی خود نوشت: من اصلاح‌طلبم و دموکراسی را راه نجات ایران می‌دانم و در این مسیر از هر نوع فعالیت مدنی و قانونی و زندان رفتن هم دریغ نمی‌کنم. ولی اگر کشور ایران و جان و امنیت ایرانیان به خطر بیفتد، به عنوان تنها مردی که از یک خانواده شهید باقی مانده زیر فرماندهی آیت‌الله خامنه‌ای به جبهه می‌روم.

ادعای تخلف قانونی ۳۹ هزار میلیارد تومانی دولت

حمیدرضا حاجی بابایی- رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم و نماینده مجلس در برنامه پایش شب گذشته  پرده از تخلف قانونی در درآمدهای یارانه‌ای برداشت و گفت: حدود 80 هزار میلیارد تومان بر اساس قانون از مردم دریافت می‌شود و فقط حدود 35 هزار میلیارد تومان آن به مردم پرداخت می‌شود و مابه‌التفاوت آن به خزانه بازنمی گردد. رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم از درآمد ۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت از محل هدفمندی یارانه ها خبر داد و گفت فقط حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان آن به مردم پرداخت می شود و ۳۹ هزار میلیارد تومان آن به خزانه بازنمی گردد که این خود یک تخلف قانونی است.

درخواست معاون ظریف از سپاه و وزارت اطلاعات 

معاون پارلمانی وزارت امور خارجه در حاشیه جلسه علنی امروز (دوشنبه ) مجلس در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهاراتی را در رابطه با مطالب منتشر شده توسط کریمی قدوسی مطرح کرد. حسن قشقاوی در پاسخ به نخستین سوال خبرنگاران در رابطه با موضع‌گیری وزارت امور خارجه در قبال این موضوع، گفت: اینکه آقای قدوسی بگوید این جلسه محرمانه نبوده و یا این مسائل باید شفاف‌سازی شود در حیطه اختیارات ایشان نیست. نهادهای امنیتی و حفاظتی همچون سپاه و یا وزارت اطلاعات می‌توانند در این مورد نظر دهند. این یک امر واضح و مبرهن است و در تمام سیستم‌های امنیتی رتبه‌بندی آن مشخص شده و اگر این مساله روشن شود تمام این حاشیه‌ها پایان می‌یابد.

واکنش کمالی به «معافیت افسرده‌ها از سربازی»

دیروز خبری در مورد معافیت مشمولان دارای افسردگی از خدمت سربازی منتشر شد، موضوعی که ایسنا صحت و سقم آن را از رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح پیگیری کرده است.سردار موسی کمالی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اینکه آیا مشمولان دارای افسردگی از سربازی معاف می‌شوند یا خیر، اظهار کرد: برابر قانون و آیین‌نامه‌های موجود تمامی مشمولان دارای افسردگی اعم از خفیف و شدید از سربازی معاف نمی‌شوند بلکه معاف از رزم خواهند شد.وی با بیان اینکه امکان معافیت از سربازی به دلیل افسردگی وجود ندارد، اظهار کرد: بنابراین اظهاراتی که در مورد معافیت مشمولان و سربازان دارای افسردگی منتشر شده، مورد تایید نیست.

کاندید یکتا، رقیب جدی ریاست‌جمهوری روحانی

لطف‌الله فروزنده از اعضای هیات موسس جبهه یکتا (تشکل شامل وزرا و معاونان دولت احمدی‌نژاد) گفت: کاندید نهایی ما می‌تواند به عنوان رقیب جدی آقای روحانی مطرح باشد.معاون پارلمانی دولت محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با عصر ایران با اشاره به این که دولت آینده نیازمند برنامه مناسبی است، افزود: «یکتا» با توجه به تجربه‌های خوبی که در این زمینه دارد، در حال تدوین برنامه‌های منسجم و جذب نیرویی با ویژگی خاص، اهل تلاش، کار و ساده‌زیست است که در حقیقت بتواند برنامه روشنی داشته و خدمتگزار مردم باشد.

فکر نکنم پارازیت داشته باشیم!

حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: فکر نکنم پارازیت داشته باشیم!روزنامه تماشاگران امروز نوشت: «اين كه از چه زماني كلمه‌ پارازيت‌‌ وارد ادبياتمان شد را شايد بايد از ابتدای تاريخ همه‌گيري ماهواره‌ها در ايران جست‌وجو كرد. زمانی در اوايل دهه ۸۰ كه برای اولين بار افراد در خانه‌‌هايشان درست در وسط ديدن اخبار يا گزارش‌های خبری از شبكه‌هاي ماهواره، متوجه اختلال‌هايي در پخش تصاوير شدند. احتمالاً چند بار گيرنده خود را روشن و خاموش كرده و چند باري هم رويش كوبيده باشند تا جواب بگيرند كه مطمئناً بي‌فايده بوده است.

توصیه رهبر انقلاب به «حاج قاسم» درباره سوریه

این مطلب برشی از کتاب «پیغام ماهی‌ها» است از زبان سردار همدانی:احساس ما این بود که باید یک سند راهبردی برای سوریه بنویسیم. در زمانی که با ما مخالفت می‌کردند و اجازه نمی‌دادند، گزارشی محضر آقا دادیم و درخواست کردیم تا ما به ایران بازگردیم. چون اینها از وجود ما درست استفاده نمی‌کنند. اما حضرت آقا یک رهنمودی به حاج‌ قاسم دادند و فرمودند: شما نباید برگردید! سوریه مریضی است که خودش نمی‌داند مریض است. باید این مریضی به دولتمردان سوری تفهیم شود. اگر دکتر نمی‌رود، شما ببریدش. خودش به دکتر نمی‌گوید مریضی‌اش چیست؟ شما بگویید چه مشکلی دارد! اگر حاضر نمی‌شود که دکتر برایش نسخه بنویسد، اگر نمی‌رود تا داروی نسخه نوشته‌شده را بگیرد، شما بروید دارویش را بگیرید. دارو نمی‌خورد؟ شما بهش بدهید و نظارت هم بکنید که داروها را بخورد تا درمان شود. حضرت آقا اصلاً در سوریه نبودند، اما انگار که در عمق میدان سوریه حاضر بودند. بعد از این رهنمود حضرت آقا، حدود سه ماه طول کشید تا ما کاملاً مشغول آموزش نیروهای سوری شدیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :