با این‌که عملیات ساخت و ساز و افزایش خطوط مترو در شیراز با سرعت قابل توجهی پیش می‌رود اما احداث ایستگاه‌های وکیل و میدان امام حسین (ع) در فاز اول خط یک، نارضایتی برخی از کسبه بازار و شهروندان را به دنبال داشته است...
کد خبر: ۳۵۰۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷ 27 December 2016
تابناک فارس به نقل از شهر فردا: با این‌که عملیات ساخت و ساز و افزایش خطوط مترو در شیراز با سرعت قابل توجهی پیش می‌رود اما احداث ایستگاه‌های وکیل و میدان امام حسین (ع) در فاز اول خط یک، نارضایتی برخی از کسبه بازار و شهروندان را به دنبال داشته است. حفاری تونل در محدوده بافت تاریخی و فرسوده شهر به دلیل استحکام کم بناها، اقدامی حساس و قابل ملاحظه است. از طرفی حذف ایستگاه وکیل به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) و همچنین موقعیت بازار وکیل به عنوان مهم‌ترین مرکز گردشگری و تجاری شیراز امکان پذیر نیست. بنابراین با اتکا بر شیوه ای نوین در علم مهندسی که فقط یک بار در کشور اجرا شده است، مراحل عملیاتی آن آغاز شده است. ایستگاه میدان امام حسین (ع) نیز در منطقه ای پرتردد قرار گرفته است و بسیاری از شهروندان وجود کارگاه قطار شهری را دلیل ترافیک سنگین آن می‌دانند.

اهالی چه می‌گویند؟

 یکی از ساکنان بافت تاریخی شیراز در این خصوص به همشهری می‌گوید: با حفاری تونل‌های مترو، بسیاری از خانه‌های قدیمی ترک خورده‌اند و باید مسئولان قطار شهری شیراز به این موضوع رسیدگی کنند.

محمد موسوی که معتقد است به دلیل فاصله کم ایستگاه‌های زند و میدان ولی عصر(عج) احداث این ایستگاه ضرورتی ندارد، می‌افزاید: افرادی که به این محدوده از شهر مراجعه می‌کنند، می‌توانند با کمی پیاده روی از ایستگاه قبلی یا بعدی به بازار وکیل و حرم مطهر شاهچراغ (ع) برسند.

غلامعلی عزمی که مسئولیت یاوران شورای محله را نیز بر عهده دارد از روان شدن آب‌های سطحی در این محدوده انتقاد می‌کند و می‌گوید: به‌دلیل عملیات حفاری، آب قنات‌ها را به سطح خیابان هدایت کرده اند. در صورتی‌که می‌توانستند در این بحران بی‌آبی با ایجاد حوضچه، درختان را سیراب کنند.

وی نیز نشست سطح خیابان و آسیب دیدن برخی از بناهای قدیمی این محدوده را به دلیل عملیات اجرایی قطار شهری می‌داند و می‌افزاید: در حدود 200 سال پیش با وقوع زلزله، این منطقه با خاک یکسان شد و شهروندان بناها را بدون زیرسازی بر روی ویرانه‌ها ساختند. در نتیجه بعید نیست که نشست زمین به دلیل حفر تونل قطار شهری باشد. خانمی که در این محله سکونت دارد اما نمی‌خواهد نامی از وی در این گزارش برده شود به وضعیت نامناسب بهداشتی مترو اشاره می‌کند و می‌گوید: معلق بودن گرد و غبار در نزدیکی نانوایی، ترشی فروشی، بقالی، عطاری و... سلامت شهروندان به خصوص ساکنان این منطقه را تهدید می‌کند. این انتقادها در حالی بیان می‌شود که «مرتضی طالبی» رئیس شورای بازار وکیل جنوبی از پیشرفت این پروژه رضایت کامل دارد و از شهرداری و سازمان قطار شهری شیراز قدردانی می‌کند.

همه چیز درباره ایستگاه 10

مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز در پاسخ به انتقاد شهروندان می گوید: نشست زمین و آسیب دیدن بناهای این محدوده ارتباطی با عملیات اجرایی ایستگاه 10ندارد که در نزدیکی بازار وکیل است.

اسدالله حاجی زمانی اضافه می‌کند: طبق محاسبات کارشناسی و مهندسی عملیات حفاری طوری پیش رفته است که آسیبی به بناها وارد نکند. حفاری و شمع‌کوبی تونل مدت‌ها پیش انجام شده است و اگر بنا بود خانه یا مغازه ای آسیب ببیند از ابتدا شاهد چنین مشکلاتی بودیم. ضمن این‌که با ایجاد سازه‌هایی از بروز حوادث احتمالی جلوگیری کرده ایم.

وی با تاکید بر استاندارد بودن محل این ایستگاه می‌گوید: تراکم جمعیت و تردد منطقه ای در ایجاد ایستگاه مترو اهمیت فراوانی دارد. ایستگاه وکیل تا میدان ولی عصر(عج) 960 متر و تا چهارراه زند در حدود یک کیلومتر فاصله دارد که نشان می‌دهد به لحاظ فاصله از ایستگاه های قبلی و بعدی نیز در محل مناسبی قرار گرفته است.

حاجی زمانی به موقتی بودن هدایت آب قنات‌ها در سطح خیابان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در وضعیت فعلی آب قنات‌ها در اختیار سازمان فضای سبز شهرداری قرار داده می‌شود تا از آن برای آبیاری فضاهای سبز شهر استفاده کنند اما بعد از اتمام حفاری تونل این آب‌ها پمپ نمی‌شوند.

 وی از احداث ایستگاه‌10 به عنوان پروژه ای عظیم و حساس نام می‌برد و می‌گوید: برای انتقال ترافیک خیابان هزینه ای بالغ بر 75‌میلیارد تومان برای تملک پیش بینی شد که با استفاده از روش اجرایی جدید ضمن حفظ شرایط فعلی، هزینه تملک به 10‌میلیارد تومان کاهش یافت.

مدیر عامل قطار شهری با بیان این‌که احداث ایستگاه بازار وکیل به روش تونلی میسر شده است، اضافه می‌کند: برای این اقدام از سازه چهارراهی استفاده کرده‌ایم که در شیراز بی سابقه و فقط در تهران اجرا شده بود.

حاجی زمانی نسبت به مسافرگیری این ایستگاه در آینده ای نزدیک ابراز امیدواری می‌کند و می‌گوید: چنانچه هزینه تملک دروازه‌ها تامین شود شهروندان می‌توانند تا یک سال و نیم دیگر از خدمات قطار شهری شیراز در این محدوده استفاده کنند.

ترافیک در میدان امام حسین (ع)

بیشتر رانندگانی که از خیابان زند عبور می‌کنند پروژه قطار شهری را مهم ترین دلیل اتلاف وقت خود می‌دانند. ترافیک سنگین این خیابان، انگشت اتهام را به سوی مترو شیراز گرفته است، اما توضیحات سکاندار این سازمان که تسهیل در انتقال مسافران درون شهری را مهم‌ترین ویژگی مترو می‌داند، قانع‌کننده به نظر می‌رسد.

«حسین جعفری» راننده تاکسی، «صادق فرهمند» طراح ساختمان، «منیژه عباسی» ساکن محله، «محمد مهدی جوکار» خیاط و «فاطمه ایزدی» فعال در امور آموزشی و برخی از افرادی که به واسطه شغل خود روزانه از خیابان زند عبور می‌کنند نسبت به زمان بر شدن ایجاد ایستگاه امام حسین (ع) معترض هستند. «مسعود بردبار» نیز که در یکی از انجمن‌های مردم نهاد طرفدار میراث فرهنگی عضویت دارد، از بین رفتن ساعت گل را صدمه ای فرهنگی به شهر می‌داند.

«منوچهر احمدی» هم که دوران بازنشستگی خود را سپری می‌کند، مترو را برای شهر بی فایده می‌داند و معتقد است شیرازی‌ها از این خطوط حمل و نقل استفاده نمی‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار