معاون فنی سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت : تامین خون و فرآورده های خونی، محدود به بحران ها و مناسبتها نیست،بلکه مردم در مناسبتهای ملی و مذهبی به اهدای خون، ترغیب می‌شوند.
کد خبر: ۳۵۰۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶ 28 December 2016
به گزارش تابناک رضوی، علی حسنی، معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون خراسان رضوی، درنشست خبری که در اداره کل انتقال خون خراسان رضوی برگزارشد،با بیان پیشنیه ای از تاریخ شکل گیری سازمان انتقال خون ایران وفرهنگسازی آن در دوران دفاع مقدس، گفت: وحدت و همگرایی اجتماعی مردم درتامین فرآورده های خونی ، ضرورت اجتماعی هر جامعه ای است.
 
وی با بیان اینکه اهدای خون،ضرورت اجتماعی است،افزود: هر واحد خونی ۴۵۰ سی‌سی خون را در خود جای می‌دهد که این میزان حدود ۱۰ درصد خون یک فرد ۵۰ کیلوگرمی است و ما مجاز به دریافت بیش از ۱۰ درصد خون افراد نیستیم پس افراد باید بالای ۵۰ کیلوگرم باشند.

حسنی افزود: در حال حاضر به دلیل برودت هوا و آلودگی هوا مراجعه به پایگاه‌های ما جهت اهدای خون کم شده است که این امر موجب کاهش ذخایر خون ما شده است و چنانچه این روال ادامه داشته باشد تا پایان سال حتی دیگر نمی توانیم نیاز روزانه بیمارستان‌هایمان را تأمین کنیم.
 
وی گفت: با اجرای طرح یلدا تا نوروز و اطلاع‌رسانی‌های رسانه‌های استان شاهد افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان هستیم  و سازمان اهدای خون خراسان رضوی، خون موردنیاز ۵۸ بیمارستان استان را تأمین می‌کند و هم‌اکنون این سازمان روزانه حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ واحد خونی دریافت می‌کند.
 
معاون فنی سازمان انتقال خون خراسان رضوی  با بیان این مطلب که  شعار جهانی اهدای خون ، اهدای خون سالم است ،گفت: اهداکنندگان ، درهربار اهدای خون مورد معاینات پزشکی و بالینی قرار می گیرند تا سازمان انتقال خون، اطلاعات دقیقی نسبت به وضعیت اهدا کننده داشته باشد و بتواند خون سالم را برای نیازهای جامعه تامین کند.
 
حسنی خاطرنشان کرد و گفت: : افراد باید جهت اهدای خون حداقل شرایطی را همچون داشتن حداقل ۱۸ و حداکثر بین ۶۰ تا ۶۵ سال، وزن بالای ۵۰ کیلوگرم داشته باشند، این افراد نباید در معرض رفتارهای پرخطر همچون خال‌کوبی، حجامت و روابط جنسی محافظت نشده قرارگرفته باشند .
 
وی افزود: مردان در سال ۴ بار و خانم‌ها ۳ بار در سال می‌توانند اهدای خون انجام دهند و فاصله بین دو اهدای خون باید ۸ هفته باشد زیرا گلبول‌های قرمز که افراد با یک‌بار اهدای خون از دست می‌دهند ۸ هفته زمان نیاز هست تا این تعداد بازسازی شود.
 
حسنی بابیان اینکه اهداکنندگان خون که برای اولین بار به پایگاه‌های ما مراجعه می‌کنند باید کارت ملی همراه داشته باشند زیرا هویت افراد باید احراز شود که برای ما بسیار مهم است.
 
معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون خراسان رضوی افزود : در حال حاضر ۵ پایگاه ثابت در مناطق مختلف شد اقدام به دریافت خون می‌کنند که از این تعداد دو پایگاه در شیفت عصر نیز اقدام به خدمت‌رسانی می‌کنند و دو پایگاه سیار نیز آمادگی دارند تا با حضور در مراکز عمومی خدمت‌رسانی انجام دهند.
 
حسنی با تاکیید براین موضوع که سازمان انتقال خون، موظف به تامین خون و فرآورده های خونی همه هموطنان است، گفت:مشهد، قطب گردشگری سلامت است و درصدی از ذخایرخونی استانی، نیازهای زایران را در مراکز درمانی تامین می کند.
 
وی در پایان ضمن بیان همکاری مستمر با رسانه ها، از اصحاب رسانه خواست، با پویش های دوره ای  و اطلاع رسانی ادارات و نهادها و برنامه های ترغیبی و رسانه ای، مردم را  در همه طول سال به اهدای خون، تشویق کنند، تا اهدای خون، فقط محدود به روزهای خاص در مناسبتهای مذهبی نباشد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حیدری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
سلام
میخان خونمونو بگیرن خونمونو میکنن تو شیشه
وقتی میخای بری خون بدی اولا اینکه مرکز اهدای خون شهرمون از ساعت 9:30 باز میشه تا ساعت 13
دوم اینکه روزای تعطیل کلا بسته هستن و باید حنما روز کاری بری که بلاید مرخصی بگیری
وقتی هم میری خون بدی دو ساعت حداقل معطل میشی اونوقت هم با کراهت و بی اعتنایی از آدم خون میگیرن
انگار میخان پول بدن که اینجور رفتار میکنن
رفتم خون بدم یارو برگشته دوساعت توضیح میده و منو داره توجیح میکنه که ما احتیاجی به خون نداریم چرا میاید خون میدید میگه الان سازمان خون پر از بسته های خونه الکی تبلیغ میکنن بیاید خون بدید
آخرین بار هم که رفتم گفتن پروندت بسته شده چون خونت مشکل داشته با هزار ترس و لرز رفتم سازمان اهدا خون طرف میشگه احتمالا آخرین باری که خون دادی سرماخورده بودی قرص خوردی خونت مشکل خورده و شما دیگه تا آخر عمرتون از خون دادن معافید :||
یعنی دیگه ازم خون نمیگیرن:((
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار