استاد دانشکده صدا و سیما:
استاد دانشکده صدا و سیما تهران گفت: مشکل سینمای دینی، عدم تطابق موضوعات بر هنجارهای جامعه است و به نظر می رسد در این خصوص کم کاری شده است.
کد خبر: ۳۵۰۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸ 28 December 2016
به گزارش به گزارش تابناک رضوی، سید محمد صادق مرکبی، استاد دانشکده صدا و سیمای تهران و دبیر دوره‌های اول تا سوم جشنواره «رویش» با بیان این موضوع گفت: به نظر می‌رسد ما در عرصه فیلم‌سازی و عرصه‌های رسانه‌ای برای دست‌یابی به سبکی متناسب با هنجارهای اعتقادی و اجتماعی خودمان، کمتر کار کرده‌ایم. آنچه ما در این عرصه به عنوان سبک آثار هنری‌مان مشاهده می‌کنیم و می‌شناسیم، از یک سو خیلی مبتنی بر نیازهایمان نیست و از سوی دیگر، قرابت چندانی با هنجارهای بومی‌مان ندارد و نمی‌توان آن‌ها را برگرفته از آموزه‌های دینی‌مان دانست.  
 
 فیلم‌سازان باید در خلق آثار دینی آزاد باشند
 
وی افزود: این‌که ما بخواهیم در این زمینه، تعریفی بر اساس هنجارها و اعتقادات‌مان در این مقوله داشته باشیم و یا این که به دنبال ایجاد و یا احیای سبکی در این عرصه باشیم و هویت‌ساز در این مقوله باشیم، موضوعی بوده که همواره ذهن دست‌اندرکاران «رویش» را به خودش مشغول کرده است.
 
دبیر دوره های اول، دوم و سوم جشنواره رویش با تاکید بر اینکه خاستگاه اولیه «رويش» در ذهن طراحان آن، نشأت ‌گرفته از دغدغه‌هاي مفهومي در خصوص «سينما» بوده است گفت: بعضی مسایل مثل چگونگی طي طريق سينماگران در فضاي ساختاری كنوني جامعه، وجود نداشتن نقاط ثقل مبنايي در آثار، انسجام نداشتن آثار از نظر معطوف بودن به جهتي معنوي و گاهی خلق آثاري غيرمرتبط با مضامين والاي انساني و اخلاقي، گوشه‌اي از کمبودهای موجود در عرصه سینمایی کشور بود كه به گونه‌اي می‌توان این مسایل را مهمترین دلایل شکل‌گیری و شكوفايي «نخستين رويش» محسوب کرد.
 
محمد صادق مرکبی، عضو شورای پژوهشی دهمین جشنواره رویش، در خصوص علت تمرکز این جشنواره بر روی موضوعات دینی گفت: در ابتدای شکل گیری رویش ما به این نتیجه رسیدیم که بعد از سال‌ها  نظریه‌پردازی در خصوص سینمای دینی، اجازه بدهیم که مخاطبان خاص ما، یعنی فیلم‌سازان، در خلق آثار دینی آزاد باشند و بدون شک این موضوع باعث می‌شد که فیلم‌سازان جوان ما برداشت‌های خودشان را از یک اثر هنری دینی به صورت عملی بیان کنند و ما ببینیم که آن‌ها چه اثری خواهند ساخت و چه اثری را دینی می‌دانند.
 
وی افزود: ما جشنواره «رویش» را جشنواره‌ای عادی و تقویمی نمی‌دیدیم و در اولین گام قصد داشتیم تعریفی مبتنی بر نگاه فیلم‌سازان جوان مسلمان میهن‌مان از فیلم دینی به دست آوریم. به همین دلیل این جشنواره را نوعی جشنواره پژوهشی در عرصة سینمای دینی قرار دادیم. طراحی ما بر این اساس بود که کار ما با دریافت و مشاهده آثار و بعد از پایان دور نخست جشنواره «رویش»، بر مبنای فعالیت‌های پژوهشی شروع شود.
 
وی ادامه داد: رویش همان‌طور که از نامش بر می‌آید؛ یک جشنواره دینی، صمیمی و جوانانه است و محمل خوبی برای فعالیت و فیلم‌سازی جوانان در این عرصه است. از این‌روکسانی که در این زمینه احساس تعهد می‌کنند و در عرصه هنرهای دینی دارای نظر و دغدغه هستند، بدون شک جشنواره «رویش» را فرصتی مناسب و مغتنم می‌یابند.
 
استاد دانشگاه صدا و سیما تهران همچنین راه‌ برون‌رفت از معضلات فرهنگی و هنری جامعه را بازنگری در تعاریف و نظریه‌ها معرفی کرد و گفت:  به نظر می‌رسد یکی از راه‌های برون‌رفت ما از معضلات فرهنگی و هنری موجود، همین است که تا حد ممکن نظریه‌ها و تعاریف را مبتنی بر اعتقادات و هنجارهای خودمان، باز تعریف و به شکل کاربردی و قابل بهره‌برداری، تدوین و ارائه نمائیم و پشت‌بند آن هم زمینه ترغیب و پشتیبانی از خلق آثاری از این دست و بر این مشی و مرام را در دستور کارمان قرار دهیم، آن‌هم به شکل کاملا روشن‌بینانه و استدلالی و اعتقادی. و این هم بدون شک کار ساده‌ای نیست و نیاز به صبر و شکیبایی زیاد و تلاش و مجاهدت فراوانی دارد.
 
وی ادامه داد: اگر فقط پتانسیل‌های موجود در این عرصه را در کشور در نظر بگیریم، می‌بینیم که ظرفیت‌های زیادی از هر حیث در اختیار ماست و زمینه‌های رشد و بالندگی جوانان ما در این عرصه، و غنای نظری و توان عملیاتی ما به قدری است که با استعانت از خداوند متعال، می‌توانیم با یک عزم ملی، آینده‌ای روشن و شفابخش را در زمینه اعتلای سینمای دینی کشورمان، رقم بزنیم.
شایان ذکر است دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش»، 27 الی 30 دی ماه در پردیس سینمای هویزه مشهد مقدس، برگزار خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار