استاد دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور گناوه گفت: رونمایی و انتشار منشور حقوق شهروندی ازسوی رئیس جمهوری نشانگر عزم جدی مسئولان کشور در خدمت به جامعه است که باید بطور کامل به منصه ظهور برسد.
کد خبر: ۳۵۲۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸ 31 December 2016
علی حیدریه افزود: حمایت از حقوق اساسی و بنیادی شهروندان از نکات مهم و اساسی قانون شهروندی است که در قانون اساسی بر اجرای کامل و دقیق آن تاکید شده و به عنوان یک امر الزام آور نظارت بر اجرای آن از سوی دولت و دیگر مراجع ذیربط مهم است.
وی اظهارکرد: هرچند که منشور حقوق شهروندی باید مراحل خاص خود را طی کند تا در آینده به قانون تبدیل شود، اما یکی از برنامه های مدنظر دولت است که بسیاری از موارد آن در قانون اساسی کشور هم وجود دارد.
وی گفت: در منشور حقوق شهروندی به مسایل مهم گریبانگیر جامعه نظیر حقوق کودکان، زنان، سالخوردگان، آزادی بیان، اندیشه و عقیده، تامین اجتماعی، اشتغال، مسکن و تحصیل که همواره بشر از ابتدای خلقت بدنبال آنها بوده اشاره شده که نشان از اهمیت آن دارد.
وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: در فصل سوم قانون اساسی به حقوق شهروندان و در بندهای اصل سوم نیز در باره آزادی های سیاسی، اجتماعی و رفع تبعیض و برابری افراد در برابر قانون اشاره های فراوانی شده است. 
رئیس جمهوری، دوشنبه 29 آذر ماه 1395 'منشور حقوق شهروندی' را شامل 23 سرفصل و 120 ماده به همراه ساز و کار اجرا و نظارت بر حسن اجرای حقوق شهروندی و همچنین ارجاعات قانونی مواد آن امضا و رونمایی کرد.
در این متن علاوه بر مقدمه به موضوعاتی همچون حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، حق کرامت و برابری انسانی، حق آزادی و امنیت شهروندی، حق مشارکت در تعیین سرنوشت و حق اداره شایسته و حسن تدبیر پرداخته شده است.
'حق آزادی اندیشه و بیان، حق دسترسی به اطلاعات، حق دسترسی به فضای مجازی، حق حریم خصوصی، حق تشکل، تجمع و راهپیمایی، حق تابعیت، اقامت و آزادی رفت و آمد، حق تشکیل و برخورداری از خانواده، حق برخورداری از دادخواهی عادلانه، حق اقتصاد شفاف و رقابتی، حق مسکن و حق مالکیت دیگر حقوقی است که این منشور به آنها اشاره کرده است.
همچنین 'حق اشتغال و کار شایسته، حق رفاه و تامین اجتماعی، حق دسترسی و مشارکت فرهنگی، حق آموزش و پژوهش، حق محیط‌ زیست سالم و توسعه پایدار و حق صلح، امنیت و اقتدار ملی' از دیگر حقوق مندرج در منشور حقوق شهروندی است.
شهرستان گناوه درشمال استان بوشهر قراردارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار