یک مقام قضایی:
یکی از اساتید دانشگاه و قاضی دادگاه عمومی و انقلاب اسلام آبادغرب، حقوق شهروندی تدوین شده از سوی رئیس جمهوری را گامی بلند در راستای شهروندمداری در کشور عنوان کرد و گفت: در منشور تدوین شده به مباحث کلیدی و مهمی اشاره شده است.
کد خبر: ۳۵۲۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷ 01 January 2017
به گزارش تابناک و به نقل از ایرنا،یوسف جلیلیان روز یکشنبه اظهار کرد: به تازگی شاهد بودیم آقای روحانی رییس جمهوری منشوری را تحت عنوان منشور حقوق شهروندی در 23 سرفصل و 120 ماده را تدوین و منتشر کرد.
وی افزود: در این منشور به مباحث مختلفی از جمله آزادی بیان، حقوق جوانان، کودکان، زنان و سالخوردگان، مسکن، اشتغال و بسیاری مسائل دیگر که بیشترین ارتباط را با افراد جامعه دارند، اشاره شده است.
جلیلیان ادامه داد: یکی از نکات قابل توجه منشور حقوق شهروندی پرداختن به مسائلی از قبیل برابری انسان ها در جامعه، امنیت و کیفیت زندگی آحاد مردم است.
این استاد دانشگاه افزود: حق آزادی بیان و اندیشه یکی دیگر از مسائل مهم و قابل توجه در منشور تدوین شده حقوق شهروندی توسط رئیس جمهوری بود که می توان به خوبی استنباط کرد که وضعیت دموکراسی در کشور مطلوب و همه شهروندان راجع به مسائل مختلف حق اظهارنظر دارند.
وی گفت: امروزه جامعه ای آزاد و مردم در آن احساس آرامش و امنیت می کنند که از حق آزادی اندیشه و بیان برخوردار باشند که خوشبختانه آقای رئیس جمهور به خوبی به آن پرداخته است.
جلیلیان ادامه داد: البته این موضوع از سال های گذشته نیز در کشور وجود داشته و رهبر معظم انقلاب نیز با استقبال از به راه افتادن کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها که مهد علم و فرهنگ و دانش در کشور است، عملا خواستار ترویج این حق در سطوح عالی آن شده اند.
وی در پایان گفت: مواردی از این قبیل و نکات قابل توجه دیگر، بیان کننده شهروندمداری در کشور است و این همان چیزی است که حضرت امام (ره) در تشکیل حکومت اسلامی دنبال می کرد.
منشور حقوق شهروندی با هدف استیفا و ارتقای حقوق شهروندی و به منظور تدوین 'برنامه و خط مشی دولت'، موضوع اصل ١٣٤ قانون اساسی، تنظیم شده و شامل مجموعه‌ای از حقوق شهروندی است که یا در منابع نظام حقوقی ایران شناسایی شده‌اند و یا دولت برای شناسایی، ایجاد، تحقق و اجرای آنها از طریق اصلاح و توسعه نظام حقوقی و تدوین و پیگیری تصویب لوایح قانونی یا هرگونه تدبیر یا اقدام قانونی لازم تلاش جدی و فراگیر خود را معمول خواهد داشت.
این منشور در روز دوشنبه بیست و نهم آذر ١٣٩٥ در همایش 'قانون اساسی و حقوق ملت' با حضور رئیس جمهوری و حقوقدانان و وکلا رونمایی شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار