سرپرست اداره کل آموزش و پرورش لرستان :
باید تلاش کنیم تا در نیروهای ستادی باور و اعتماد به نقش و جایگاه معلم در تصمیم گیریهای کلان نظام و تعلیم و تربیت ایجاد شود و نیروهای صف هم به دلسوزی ، برنامه ریزی ، علم و توانمندی نیروهای ستادی اعتقاد داشته باشند
کد خبر: ۳۵۳۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷ 01 January 2017
 به گزارش تابناک لرستان ؛خدانظر دریکوند افزود : مادامی که بخشنامه ها و دستورالعمل ها بدون توجه به شرایط و اقتضائات مدارس تدوین شود  و مدارس شناخت  و باور خوبی نسبت به این بخشنامه ها نداشته باشند ،  اتفاق خاصی در مدارس صورت نخواهد گرفت . وی خاطر نشان کرد : هر اتفاقی که می خواهیم در نظام تعلیم و تربیت رخ دهد باید آن را در کلاس های درس و مدارس و در ارتباط با معلم و دانش آموز جستجو کنیم .
  وی نظام آموزش و پرورش را یک فرایند کلی برشمرد که در آن اجزاء به دنبال دستیابی به اهداف کلی باشند و از تک روی و جزئی نگری پرهیز کنند و افزود : باید توجه داشت که حرکت های فردی در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که در راستای تحقق اهداف کلان تعلیم و تربیت  صورت گیرد . 
دریکوند مبنای سیاست ها و برنامه های خود را علاوه بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اسناد بالادستی  مطالب مطروحه در مراسم معارفه خود عنوان کردو گفت : از صاحب نظران ، اصحاب خردو اندیشه و صاحبان قلم دعوت می کنم تا با نقادی منصفانه  این مطالب را تحلیل کنند و پیشنهادات و راهکارهای عملیاتی خود را برای اجرای مطلوب برنامه ها گوشزد نمایند . وی عدم اعتماد بین نیروهای صف و ستاد را آسیبی جدی برشمرد و افزود : باید تلاش کنیم تا در نیروهای ستادی باور  و اعتماد به نقش و جایگاه معلم در تصمیم گیریهای کلان نظام و تعلیم و تربیت ایجاد شود و نیروهای صف هم به دلسوزی ، برنامه ریزی ، علم و توانمندی نیروهای ستادی  اعتقاد داشته باشند . 
دریکوند بر این نکته تاکید کرد که این یک آسیب جدی است که فرهنگیان ما را در کنار خود و همراه خود نداننند و افزود : اگر نقش معلم در برنامه ریزی ها در نظر گرفته شود و آنان خود را دخیل در اجرای سیاست ها و برنامه های مدارس بدانند ، ضمن استفاده از ظرفیت بالقوه معلمان می توان تفویض اختیار را بیشتر کرده و با نظارت دقیق  به دنبال کیفیت بخشی به برنامه ها بود . 
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش لرستان عملکرد و وضعیت مدارس را آیینه تمام نمای دستگاه تعلیم و تربیت برشمرد و تاکید کرد : اگر می خواهید قوی  یا ضعیف بودن آموزش و پرورش را ببینید باید به مدارس سربزنید و بر اساس آن قضاوت کنید . دریکوند تصریح کرد : باید واقعیت ها را دیدو مسیر راگم نکرد . وی به دوران 8سال دفاع مقدس هم اشاره کرد و گفت : زمانی لازم بود رزمندگا ن  اسلام از جان و مال خود بگذرند و با نثار جان به حفظ کیان و میهن خدمت کنند ، ولی امروز تکلیف ما نه  نثارکردن  جان بلکه عمل کردن به وظیفه و مسئولیت است . 
وی به سخنی از مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود : به تعبیر معظم له حق در  قانون گرایی و پایبندی به قانون است .    وی تصریح کرد : اگر ما پایبند به قانون نباشیم نمی توانیم نسلی قانونمند تربیت کنیم که حقوق دیگران را محترم بشمارندو در خدمت توسعه جامعه باشند .
دریکوند امنیت فرهنگی را راهبرد متولیان نظام تعلیم و تربیت عنوان کرد و افزود : نباید فضا به گونه ای باشد که دیگران به خاطر ترس از ما تبعیت کنند وی تاکید کرد : باید معلمان را آزاد گذاشت تا در چارچوب قانون و مقررات آزادنه حرفشان را بزنند و از حقوق قانونی خود دفاع کنند .
دریکوند حق الناس را مولفه ای مهم در دستگاه تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت : باید حق دانش آموزان ، حق معلمان  و حق خانواده ها را محترم بشماریم . وی در ادامه وحدت ، انسجام ، اعتماد متقابل و پرهیز از تفرقه را لازمه توفیق در انجام رسالت آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود : مدیران باید برنامه عملیاتی سالانه داشته باشندو فرصت ها و تهدیدها را به دقت شناسایی کرد و با توجه به نقاط قوت و ضعف برنامه مسیر تحقق اهداف را در بازه زمانی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت  مشخص کنند .
دریکوند توجه به جلسات شورای معلمان و انجمن اولیا و مربیان را بسیار مهم و اساسی برشمرد و تصریح کرد : شوراهای درون مدرسه ای را باید جدی گرفت و از ظرفیت این شوراها برای پیشبرد بهتر برنامه ها استفاده کرد . 
وی ادامه داد : باید سیستم و فضای کار ما چنان باشد که افراد کارا و توانمند احساس امنیت کنندو افراد ناکارآمدو ضعیف احساس نا امنی کنند .دریکوند تاکید کرد : اگر فضا به غیر از این باشد باید اعتراف کرد که فضای اداری ناسالم و فاسد است .  سرپرست اداره کل آموزش و پرورش لرستان با اشاره و اعتقاد به برنامه های دولت  بر این نکته تاکید کرد که این خیانت است  که  مسائل آموزش و پرورش را صرفاً از زاویه تنگ سیاست بنگریم و فضای تعلیم و تربیت را آلوده به مباحث صرف سیاسی کنیم .
دریکوند ارتباط با مدارس و شنیدن سخن معلمان را راهبرد کاری خود برشمرد و گفت : باید گوش مدیران شنوای سخن  و درد دل معلمان باشد .  وی اشراف کامل مدیران بر مسائل مختلف آموزش و پرورش را لازم و ضروری برشمرد و گفت : مدیر موفق قبل از بروز چالش و بحران به دقت مسائل را رصد کرده و از بروز مشکلات جدی جلوگیری می کند .
دریکوند در ادامه تصریح کرد : مدیران مدارس باید توجیه شوند تا از هر گونه تاییدیه که بار مالی برای دستگاه تعلیم و تربیت ایجاد کند و یا آموزش و پرورش را خارج از قوانین متضررکند ،پرهیز کنند .  
وی قانون را فصل الخطاب در تمام امور برشمرد و عنوان کرد  :  برخی بخشنامه ها ممکن است فرصتی قانونی در اختیار مدیران قرار دهند تا بتوانند با استفاده از این ظرفیت بخشی از مشکلات و تنگناهای خود را برطرف کنند ؛ لذا مدیران باید فرصت ساز باشند و هوشمندانه از ظرفیت های قانونی استفاده کنند .
 
دریکوند به امتحانات نهایی دانش آموزان هم اشاره کرد و گفت : باید شرایطی را فراهم کرد تا دانش آموزان از ابتدا با سوالات استاندارد آشنا شوند و فضای امتحانات نهایی را از قبل تجربه کنند . پرداخت بدهی حامل های انرژی مدارس و ایجاد فضای رقابت علمی سالم بین مناطق و شهرستانها نکته دیگری بود که دریکوند بر آن تاکید کرد و از مدیران خواست به آن توجه کنند . 
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش لرستان در پایان سخنان خود به پرداخت بخش قابل توجهی از مطالبات فرهنگیان اشاره کرد و گفت : خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته قریب به 80درصد مطالبات پرداخت شده و تلاش برای تسویه کامل مطالبات در آینده نزدیک ادامه خواهد داشت .
در ادامه این نشست روسای ادارات حراست و ارزیابی عملکرد و مدیران و روسای آموزش و پرورش  شهرستان ها و مناطق به ارائه دیدگاهها و انتظارات خود پرداختند . 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار