المانیتور با انتشار گزارشی به تحلیل اختلافات آیت الله مصباح یزدی و آیت الله هاشمی رفسنجانی پرداخته است.
کد خبر: ۳۵۳۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۴ 02 January 2017
«آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی و آیت الله محمد تقی مصباح یزدی از مهمترین چهره های سیاسی ایران هستند. 
 
حسن روحانی رئیس جمهور ایران از همراهان قدیمی رفسنجانی است در حالی که مصباح در انتخابات ریاست جمهوری سال 2013 ایران از سعید جلیلی مذاکره کننده هسته ای سابق حمایت کرده و پیش از آن نیز از حامی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران بوده است.

تقابل رفسنجانی و مصباح یزدی موجب گرم شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان ایران نیز شد. ریشه این نزاع که نقش ویژه ای در صحنه سیاسی ایران ایفا می کند، با مطالعه اظهارات این دو نفر قابل درک است.

هاشمی در 16 سپتامبر 2014 از یک واقعه خاص در تاریخ سیاسی ایران پرده برداشته و در رابطه با جلسه ای که چهار دهه پیش برگزار شده بود گفت: "«دو نفری - به اتفاق آقای خامنه‌ای - صبحانه رفتيم منزل آقای قدوسی. اين آقا هم آنجا بود. نشستيم تا ظهر با او بحث کرديم تا قانعش کنيم برای ادامه مبارزه. آخرش هم گفت من اين مبارزه را حرام می‌دانم، به جامعه مدرسين [حوزه علميه قم] هم گفته‌ام مبارزه با شاه حرام است. آقای خامنه‌ای از او پرسيدند دليلت چيه؟ آن آقا در جواب گفته بود مبارزه‌ای که مجاهدين و چپی‌ها در آن باشند حرام است." 
  
یک روز بعد، در تاریخ 17 دسامبر، سایت مصباح يزدی توضیح خود در رابطه با این جلسه را منتشر کرده و عنوان کرد، او در ديداری که با دبيرکل درگذشته حزب موتلفه اسلامی داشته، گفته که پيش از روی کار آمدن جمهوری اسلامی، آقايان خامنه‌ای و هاشمی "توسط آقای قدوسی وقتی تعيين کردند که برای صبحانه به منزل ما تشريف بیاورند."
 
در آن جلسه صبحانه "غير از اين دو بزرگوار، شخص ديگری نبود، آقای هاشمی عنان سخن را به دست گرفتند و از اين‌جا شروع کردند که ما سال‌ها با هم همکاری فرهنگی و سياسی داشتيم، اما مدتی است که تو کنار کشيدی و با ما نيستی."

در ادامه عنوان شده است که آقای هاشمی رفسنجانی در آن جلسه خواستار اتحاد با تمام جريان‌ها و گروه‌های "ضدامپرياليستی" در مبارزه بود: "گفتند بيا و با مجاهدين همکاری کن! گفتم من آن‌ها را نمی‌شناسم. گفتند ما می‌شناسيم. گفتم من کار شما را تخطئه نمی‌کنم. شما پيش خدا حجت داريد و کارتان را بکنيد،‌ اما من تا آن‌ها را نشناسم، تاييد نمی‌کنم."
 
اختلافات آقای مصباح و هاشمی به آنچه قبل از انقلاب رخ داده محدود نمی شود. آن ها اساسا در رابطه با تفکرات اندیشه های بنیانگذار جمهوری اسلامی اختلاف نظر دارند.

مصباح در تاریخ 25 فوریه سال 2014 عنوان کرده است که "آن هایی که اظهارات امام در سخنرانی هایش و همچنین کتاب های امام را مطالعه کرده اند، می دانند که ایشان [تنها] برای طرف های مقابل به رای مردم استدلال می کردند."
 
اما رفسنجانی معتقد است که ایده های مصباح برای مولفه "جمهوریت" نظام جمهوری اسلامی خطرناک است و بارها در این رابطه هشدار داده است.
 
هرچند این دو چهره سرشناس سیاسی ایران سالخورده شده اند، اما همچنان از نظر سیاسی فعال هستند و نفوذ قابل توجهی دارند و مهمتر از همه آنکه شاگردان و پیروان آن ها در مواضع قدرت قرار دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار