پروژه های نیمه تمام برجای مانده از گذشته و کلنگ هایی که همچنان بر زمین مانده، دغدغه ای است که گریبان توسعه شهرستان سیروان را گرفته است.
کد خبر: ۳۵۳۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳ 02 January 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛کلید تدبیر و امید دولت یازدهم هم که ماه های پایانی عمر خود را سپری می کند نتوانسته است قفل پروژه های نیمه تمام در شهرستان سیروان را باز کند.

تعدد پروژه های ناتمام، محدود بودن منابع و حجم مطالبات پیمانکاران موجب شده تا سرنوشت پروژه های نا تمام سیروان در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

سیاستهای دولت یازدهم به برخی از پروژه های نیمه تمام جانی دوباره بخشید اما بسیاری از این پروژه ها هنوز اندر خم یک کوچه مانده اند.

پروژه های بسیاری در شهرستان سیروان طی دولت های گذشته و دولت یازدهم آغاز شده که برخی از آنها به بهره برداری رسیده و برخی دیگر نیمه تمام باقی مانده است.

برخی از این پروژه ها به قبل از دولت یازدهم باز می گردد اما کلید تدبیر و امید دولت یازدهم هم که ماه های پایانی عمر خود را سپری می کند نتوانسته است قفل این پروژه ها را در شهرستان سیروان باز کند.
در ادامه برخی از پروژه های نیمه تمام در شهرستان سیروان را معرفی می کنیم که پس از گذشت چندین سال از کلنگ زنی، متاسفانه هنوز شاهد تکمیل آنها نیستیم.

جاده قاضیخان به بدره، پیرترین پروژه شهرستان سیروان

یکی از پروژه هایی که لقب پیرترین پروژه شهرستان سیروان را با خود یدک می کشد، جاده قاضیخان به بدره است.

شهرستان‌های تازه تاسیس سیروان و بدره از 12 سال پیش در انتظار بودند که با اتمام پروژه راه‌سازی قاضی خان به بدره بتوانند در مدت زمان کمتری در مسیری مناسب‌تر تردد داشته باشند.

سال‌ها از زدن کلنگ احداث این محور ارتباطی در استان ایلام می‌گذرد ولی ظاهرا گذشت 12 سال زمان کافی برای اتمام این پروژه نبوده و هنوز در نیمه راه است.

سرعت لاک پشتی طرح راهسازی قاضی خان به بدره که اجرای آن از سال 84 تاکنون زمان برده و به طور بدیهی موجب ناخشنودی اهالی مناطق تحت پوشش شده است این روزها در انتظار توجه مسئولان و اعتبارات می باشد.

پروژه راهسازی که با فقط 12 کیلومتر طول قرار است فقدان ارتباط مستقیم و مناسب جنوب شرقی با شمال غرب استان ایلام را رفع و مسافت آن را نسبت به روال موجود دستکم 70 کیلومتر کاهش دهد.

با اجرای این پروژه مسیر سیروان به بدره ۴۵ کیلومتر کوتاه تر می شود و فاصله جاده ای مناطق جنوبی با محدوده شمالی استان ایلام را 70 کیلومتر کاهش می دهد.

افزون بر تسریع در ارتباطات درون استانی، بهره برداری از این طرح مسافت و دسترسی به محورهای ارتباطی اصلی و برون استانی ایلام در دو جهت و مسیر مختلف جنوب و مرکز کشور را کوتاه و تسهیل می کند.

با وجود اهمیت این کریدور و نقش آن در توسعه استان ایلام اما مورد کم لطفی و بی مهری مسئولان استانی قرار گرفته و روند پیشرفت این محور بسیار کند و لاک پشتی است.

نمایندگان ایلام در مجلس، مسئولان استانی و شهرستانی بارها از بهره برداری این پروژه تا پایان 94 وعده داده بودند اما تنها 7 کیلومتر به بهره برداری رسیده و 5 کیلومتر آن که در حوزه شهرستان بدره نیز می باشد همچنان باقی مانده و نیازمند توجه ویژه مسئولان استانی است.

این پروژه که به مدت 12 سال به محلی برای تبلیغ و وعده های نمایندگان و مسئولان استانی تبدیل شده است حال باید چند سال دیگر در انتظار بماند تا به بهره برداری کامل برسد.

پروژه ایستگاه آبرسانی به دشت سیروان

یکی دیگر از مهمترین و حیاتی ترین پروژه های شهرستان که هنوز خاک می خورد، پروژه ایستگاه پمپاژ دشت سیروان می باشد که بعنوان دومین پروژه بزرگ کشاورزی استان ایلام به علت نبود اعتبار تعطیل شده است.

این پروژه که یکی از مهمترین مطالبات اصلی مردم شهرستان سیروان است بعد از سال ها پیگیری کلنگ آن توسط مسئولان در سال 92 به زمین زده شد ولی در همان روزهای ابتدایی به علت کمبود اعتبار و ضعف پیمانکار وقت، عملیات اجرای آن یکسال به تعویق افتاد و تا اینکه در سال 93 عملیات ساخت آن شروع شد.

پروژه ایستگاه پمپاژ دشت سیروان که بایستی در یک بازه زمانی 24 ماهه به بهره برداری برسد ولی پس از دو سال از شروع عملیات اجرایی آن، پیشرفت زیاد مناسبی ندارد و در ابتدای کار قرار دارد که مشکل اصلی آن نبود اعتبار کلان برای این پروژه بزرگ است.

اعتبارات این پروژه تا به این مرحله از پیشرفت فیزیکی، از محل اعتبارات شهرستانی تامین شده است ولی  برای بهره برداری فاز نخست این طرح 240 میلیارد ریال نیاز است که با این حساب و با توجه به اعتبارات کم شهرستان سیروان در خوشبینانه ترین حالت حداقل 5 سال دیگر این پروژه به اتمام نمی رسد.

داستان ایستگاه پمپاژ دشت سیروان و اعتباراتی که برای ساخت آن تخصیص داده می شود هر روز این پروژه بزرگ را از روند پیشرفت باز می دارد و متاسفانه مسئولان استانی به رغم وعده های فراوان در آغاز پروژه هم اکنون با اعتبار قطره ای آنهم از محل اعتبارات شهرستانی می خواهند این پروژه ساخته شود.

حال نزدیک به یک سال از تعطیلی دومین پروژه بزرگ کشاورزی استان ایلام می گذرد پروژه ای که به یک مطالبه عمومی و حیاتی برای مردم شهرستان سیروان تبدیل شده، مطالبه ای که هرچند از سوی رسانه ها به شدت پیگیری می شود اما در عمل از سوی مسئولین اقدام اساسی صورت نگرفته و این پروژه هفته دولتی خواب اعتبار می بیند.

به نظر می رسد، این پروژه که سهم بسزایی در ایجاد فرصت اشتغال برای جوانان منطقه سیروان دارد به فراموشی سپرده شده است .

پروژه واریانت چشمه چاهی

یکی از پروژه‌های شاخص سیروان، جاده ارتباطی چشمه چاهی است که با اجرای این طرح بیش از 15 کیلومتر از راه ارتباطی ایلام به لومار کوتاه خواهد شد.

این پروژه که بارها به دلایل مختلف تعطیل و دوباره شروع بکار کرد، ولی مدتی است که عملیات اجرای آن متوقف شده است.

این پروژه راهسازی که به گفته بعضی از مسئولان بایستی در سال 94 به بهره برداری می رسید حتی با گذشت 10 ماه از سال 95 به بهرداری نرسیده و انگار قرار نیست به بهره برداری برسد.

پروژه تعریض جاده لومار - کارزان

جاده لومار - کارزان یکی از مهم ترین جاده های  شهرستان سیروان است که اتصال مرکز شهرستان به مرکز استان را برقرار کرده است.

جاده ای که در استان ایلام مردم از آن به جاده مرگ یاد می کنند بیشترین میزان حوادث در این استان را به خود اختصاص داده است.

تعریض جاده لومار به کارزان که به منظور ایمن سازی این جاده ارتباطی در سال گذشته آغاز شده از پیشرفت قابل توجهی برخوردار نبوده و این روزها روند اجرایی آن لاک پشتی است.

روند اجرای این پروژه حتی مورد انتقاد امام جمعه سیروان قرار گرفته بطوریکه بارها در خطبه های نماز جمعه از آن گلایه کرده است.

اجرای لاک پشتی این پروژه در حالی است که مسئولان مختلف شهرستانی و استانی بر تسریع اجرا آن بارها تاکید داشته اند ولی در عمل چیزی مشاهده نشده و هر روز شاهد تصادفات جاده ای در این محور هستیم.

علیرغم تعریض پل های این مسیر، اما هنوز کار تعریض این جاده باقی مانده تا تکمیل شود و کابوس مرگ در این محور تمام شود.

بازدید مسئولان استانی، نمایندگان مجلس و وعده های تکمیل آن هنوز تعریض این محور را ناتمام باقی گذاشته است.

به نظر می رسد با حرکت لاک پشتی پروژه تعریض لومار - کارزان همچنان باید جان عزیزانمان در معرض خطر باشد.

پروژه یادمان شهدای گمنام سیروان

 در اردیبهشت ماه سال 1393 پیکر مطهر ۲ شهید گمنام دفاع مقدس با حضور جمع کثیری از مسئولان و مردم شهید پرور شهرستان سیروان تشییع و در شهر لوماربه خاک سپرده شدند.

مردم شهرستان سیروان در مراسم استقبال از این 2 شهید گمنام سنگ تمام گذاشتند و تا روزها بعد از این مراسم باشکوه حرف آن بر روی زبان مردم و رسانه بوده است.

چند ماهی از آن مراسم باشکوه گذشت ولی اقدامی از مسئولان برای ساخت یادمان شهدای شاهد نبودیم تا اینکه در دهه فجر سال 94 و با حضور استاندار ایلام کلنگ آغاز عملیات اجرایی این پروژه به زمین زده شد.

اما بعد از این مراسم کلنگ زنی، به علت نبود اعتبار خبری از احداث المان شهدای گمنام سیروان نبود تا اینکه بعد از چند ماه و با تزریق اعتبار در ابتدای سال 95 کار ساخت آن آغاز شد ولی با این وجود این روزها در خاموشی و سکوت مطلق در انتظار دست های تلاشگری است که همت به تکمیل آن ببندند.

بنای این یادمان که در مدت ساخت خود با حرف و حدیث هایی هم همراه شد چند ماهی است که به علت  کمبود اعتبار در حالتی نیمه کاره رها شده و مظلومیت شهدای گمنام را برای مردم به تصویر کشیده است.

پروژه راهسازی چرمین - هلسم

واریانت چرمین به هلسم با طول 12 کیلومتریکی دیگر از پروژه های است که با گذشت سه سال عمر دولت تدبیر و امید هنوز قفل آن باز نشده است.

این پروژه به دلیل نبود اعتبار عملیات اجرایی آن متوقف شده و انگار قرار نیست شروع بکار شود.

این پروژه راهسازی که برای خارج شدن شهرستان سیروان از بن بست  بسیار مهم است متاسفانه برای مسئولان دولت تدبیر و امید از اهمیت چندانی برخوردار نیست برای اینکه بعد از گذشت سه سال از روی کار آمدن این دولت هنوز اقدام اساسی برای عملیاتی شدن آن صورت نگرفته است.

سالن ورزش های رزمی لومار

ورزش‌های رزمی یکی از رشته‌های پرطرفدار در شهرستان سیروان است و این شهرستان دارای افراد با استعداد و توانمند در این رشته های ورزش های می باشد.

ورزش های رزمی که توانسته بود تعداد زیادی از کودکان، نوجوانان و جوانان این شهرستان را به سوی خود جذب کند اما امروزه در حال تعطیلی هستند.

نبود سالن ورزشی رزمی در سیروان و از طرفی بی‌بهره ماندن این شهرستان از مکان ها و امکانات این رشته های ورزشی سبب شده که این روزها رزمی کاران این شهرستان با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند تا جایی که حتی بسیاری از رزمی کاران سیروانی این رشته های ورزشی را کنار گذاشته و دیگر سراغ ورزش های رزمی یا سایر ورزشها نروند.

سالن ورزش های رزمی شهر لومار که به منظور افزایش سرانه ورزشی و رفع مشکل مکان ورزش های رزمی این شهرستان در سال 92 کلنگزنی شد، اما ساخت آن در هاله ای از ابهام به سر می برد.

پروژه ای که قریب به سه سال از آغاز عملیات ساخت آن می گذرد تنها فنداسیون و اسکلت آن ساخته شده و انگار قرار نیست به بهره برداری برسد هر چند در روزهای گذشته مدیر کل ورزش و جوانان استان ایلام وعده تکمیل آن را داده است.

این پروژه ها نیازمند تخصیص اعتباراتی ویژه هستند تا شاید غبار زرد محرمیت را از چهره شهرستان سیروان کمرنگ کنند و بهره برداری از آنها می تواند آرزوی دیرینه مردم این شهرستان برای رسیدن به توسعه را محقق کند./م

سیروان نوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار