مشروح گفتگوی 12 دی 95 حسن روحانی با مردم:
رییس‌جمهور در گفتگوی تلویزیونی خود با مردم از برجام، رشد اقتصادی، مسکن مهر تا موضوع کنسرت‌ها و شبکه‌های اجتماعی سخن گفت. از امنیت کشور در اوج ناآرامی‌ها و آشفتگی‌های منطقه هم روایت کرد و خواستار آن شد که اقدامات دولت را انتخاباتی تفسیر نکنند.
کد خبر: ۳۵۳۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹ 02 January 2017
به گزارش «تابناک یزد»، رییس‌جمهور در گفتگوی تلویزیونی خود با مردم از برجام، رشد اقتصادی، مسکن مهر تا موضوع کنسرت‌ها و شبکه‌های اجتماعی سخن گفت. از امنیت کشور در اوج ناآرامی‌ها و آشفتگی‌های منطقه هم روایت کرد و خواستار آن شد که اقدامات دولت را انتخاباتی تفسیر نکنند.

 حسن روحانی دیشب 12 دی 95 در گفتگوی زنده از طریق رسانه ملی با مردم گفت: من هم به شما و بینندگان سلام و شب بخیر می گویم، آغاز سال میلادی را به هموطنان مسیحی تبریک می گویم، این ایام با میلاد حضرت مسیح و امام عسگری تقارن دارد.

وی درباره طولانی شدن زمان گفتگو با مردم از مرداد ماه تاکنون گفت: اینکه فاصله زمانی طولانی شد هم باید قضا کرد و هم کفاره داد. در آینده فاصله نزدیکتری در خدمت شما و مردم باشیم.

در ادامه مجری تلویزیون خطاب به رییس جمهمور گفت: با توجه به اینکه آمارها نشان می دهند حجم بیکاری و اشتغال زیاد شده است در هر خانه هم یکی دو بیکار هستند حتی وزیر کشور هم گفت در خانه اش سه بیکار است، چه صحبتی برای مردم دارید.

روحانی گفت: وضعیت اشتغال مهمترین مسئله کشور است و بیکاری می تواند معضل بسیار بزرگی برای جامعه و کشور باشد. بسیار نگران کننده است در داخل خانه یک، دو یا بیشتر جوان بیکار باشند. جوانی که به سن 20 تا 30 سال رسیده و هنوز توان مالی برای تشکیل خانواده ندارد چون کار مناسب ندارد این مسئله برای همه ما حیاتی است که برای اشتغال تلاش جدی انجام دهیم. از ابتدای دولت بحث اشتغال موضوع بحث ما بود. خود دانشگاه ها یک تأخیری را برای اشتغال ایجاد کرد.

وی ادامه داد: چند سال پیش جمعیت دانشگاهی حدود 2 میلیون نفر بود الان رسیده به 5 میلیون نفر. هر سال نزدیک 900 هزار نفر فارغ التحصیل می شوند. ضمن آنکه برخی هم دانشگاه نمی روند. در گذشته 14 هزار شغل خالص ایجاد شده . موضوع بیکاران در جامعه ما متراکم شدند. کسانی که در دهه شصت یا هفتاد متولد شدند الان زمان اشتغال آنها است. کل شاغلان در سال نود و دو 21 میلیون و 300 هزار نفر بود و بعد به تدریج در 2 سال گذشته شرایط اشتغال بهتر شد. امروز کل شاغلان 23 میلیون نفر هستند و البته رقم بیکاری هم زیاد شده است.

رئیس جمهوری اضافه کرد: متقاضی ما تابستان امیسال یک میلیون و 200 هزار نفر متقاضی کار بودند که یک رکورد بود. از تابستان پارسال تا تابستان امسال 700 هزار شغل به وجود آمد یک سال قبلش هم 700 هزار شغال ایجاد شده است. که رقم بسیار بالایی است.

روحانی یادآور شد: کشورهایی که در 10 سال گذشته بالای 600 هزار شغل در سال توانستند ایجاد کنند 5 کشور بودند اما در عین حال بیکارهای قبلی هستند بیکارهای فعلی هم به آنها اضافه می شوند. در دو سال گذشته به طور نسبی وضع اشتغال خوب بود ولی نسبت به تقاضا فاصله داریم باید در سال بالای یک میلیون شغل ایجاد شود برای این کار باید دست به دست هم دهیم. اینکه می گویم سرمایه خارجی بیاید و سرمایه های داخلی را هم جذب کنیم برای این است که فضای مناسب برای اشتغال برای جوانان مان ایجاد کنیم. یکی از فضاها که می تواند ایجاد اشتغال کند، فضای مجازی است.

وی افزود: وزارت ارتباطات می گوید در یک سال گذشته 100 هزار شغل در ICT و فناوری ارتباطات فراهم کرده است بنابراین فضای مناسبی برای اشتغال است برای این کار باید فضای مجازی ما مناسب باشد، باندهای ما آماده باشد، سختگیری ها برای شبکه های اجتماعی را باید کم کنیم چون زندگی، ارتباط و شغل شان مردم امروز کم کم با شبکه های اجتماعی است. همه باید دست به دست هم دهیم. اگر کسی در جذب سرمایه اخلال کند، همکاری قوا کم باشد بحث اشتغال صدمه می خورد. ما همه باید تلاش کنیم برای اینکه اشتغال به وجود بیاوریم.

روحانی توضیح داد: یکی از هدف های ما رشد پایدار اشتغال زا است. اشتغالی که باید هم با محیط زیست سازوکار باشد و هم شغل مناسب برای جامعه بوجود آورد و باید فضای کسب و کار را بهبود بخشیم. از حرکت به سمت اشتغال خوشحالم اما با توجه به فاصله مان تا یک میلیون شغل شاهد هستیم 300 تا 400 هزار نفر بدون شغل می مانند از قبل هم آمار بیکاران قابل ملاحظه بوده از این بابت ناخرسندم. اقتصاد به اندازه ای که شغل ایجاد کرده اما نتوانسته همه افرادی را که جویای کار بودند جذب بازار کند.

سوالات رییس جمهور از کسانی که گفته بودند رشد اقتصادی مدیون نفت است

حسن روحانی رئیس جمهور در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود با مردم که از شبکه یک سیما به صورت زنده پخش می‌شد در پاسخ به سئوال مجری تلویزیون که از او پرسید« برخی کارشناسان شرایط اقتصاد کشور را شبه به رکود شبیه سازی میکنند، اما نرخ رشد اقتصادی که از طرف دولت اعلام میشود 4.5 درصد است و پیش بینی برای سال آینده 6.7  درصد است.» نظر شما درباره این موضوع چیست گفت:به هر حال رشد اقتصادی را دو مرکز آمار و بانک مرکزی اعلام می‌کنند، البته از ابتدا سال من در همان ایام نوروزی عرض کردم که هدف گذاری کردیم 5 درصد رشد داشته باشیم همان زمان دوستان گفتند که این اعلام زود بود چون معلوم نیست به رشد برسیم.

رئیس جمهور گفت: از یک طرف شاهد رشد تولیدات نفتی و گازی  بودیم. در کشاورزی هم شاهد رشد بودیم، از شرایط محصول گندم ما معلوم بود که در رشد هستیم.ستاد اقتصاد مقاومتی از ابتدا تلاش کرد که واحدهای کوچک صنعتی را حمایت کند و به آنهایی که تسهیلات بانکی نیاز دارند، تسهیلات ارائه دهد تا دو ماه پیش 15 هزار واحد کوچک و صنعتی از تسهیلات استفاده کردند و البته تا الان 17 هزار است.

روحانی ادامه داد:صادرات ما افزایش یافت. امروز رشد 6 ماه اول امسال نسبت به پارسال طبق محاسبات بانک مرکزی 7.6 درصد و طبق مرکز آمار 6.4 است.

در این میان مجری تلویزیون از رئیس جمهور سئوال کرد که دلیل این تفاوت آمار چیست؟ که رئیس جمهور پاسخ داد: این تفاوت به دلیل سال پایه متفاوت است اگر سال پایه را یکی کنیم این اختلافات کمتر خواهد شد من گفتم که تا پایان امسال هر دو مرکز سال پایه را یک سال قرار دهند.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: در عین حال رشد 6.4 دهم درصد ما بین بخش نفتی و غیرنفتی تقسیم می‌شود. امسال برای گندم یک رقم حدود 15 هزار میلیارد خریداری کردیم و 11 و نیم میلیون تن گندم از کشاورزها خریداری کردیم ، کشاورزها این رشد اقتصادی را در بخش خود شاهدند. در بخش گردشگری شاهد رشد بودیم. برخی از هتل ها بودند که قبلا نصف اتاق هایشان خالی بودند اما الان برای ماه ها جا ندارند.

 

روحانی با اشاره به این موضوع که در بخش تولیدات صنعتی رشد مناسب بوده که4.1 است و رشد در بخش نفت هم 2.1  است و رشد اقتصادی 6.4 است، که این خوب است.پیش بینی بانک جهانی هم برای امسال 6.6 دهم پیش بینی شده است و بنابراین رشد امسال بالای 5 درصد خواهد بود.

در ادامه این گفتگو مرتضی حیدری مجری این برنامه از رئیس جمهور سئوال کرد که «موضوعی که از خود نرخ رشد مهم تر است از تداوم نرخ رشد است.» این مجری همچنین در ادامه سئوال‌های چندگانه اش با اشاره به دعوای وزرای اقتصادی دولت گفت که« گفته می‌شود که شما خیلی برای مسائل داخلی وقت نمی‌گذارید بیشتر کار به سیاست خارجی دارید.»

پس از پایان سئوال‌ها، رئیس جمهور با خنده گفت که «حالا دو سه سئوال شما پشت هم مطرح کردید که باید به همه پاسخ داده شود.»

وی افزود: من معقتد به تداوم رشد اقتصادی هستم اینکه سال آینده 6 درصد باشد یا کمتر باید بگویم که ما نیاز به کار بیشتر داریم، نیاز به جذب سرمایه بیشتر داریم. کار بزرگی در نفت صورت گرفت. من دیدم که برخی میگویند این رشد مدیون به نفت است خب نفت مرقون زحمات چه کسی هست؟ مرهون کارگران و کارشناسان ما است. نفتی که چاهایش بسته شده است راه انداختنش راحت نیست.

رئیس جمهور ادامه داد: صادرات نفت ما در اواخر پارسال یعنی دی سال گذشته یک میلیون یا 1.1 بوده اینکه از دی ماه که برجام اجرایی شد ما بتوانیم رشد تولید نفت داشته باشیم، این سرمایه گذاری زیادی می‌خواهد. ما حدود یک میلیارد دلار خرج کردیم تا این جاه ها باز شود و این شرایط ایجاد شود و امسال صادرات نفت خام ما بالای دو میلیون است و حرکت خوبی شروع شد.ترکیبی که الان در رشد میبینم کشاورزی ما رشد بالا دارد و صنعت رشد مناسب دارد.

در میان توضیحات روحانی، المیرا شریفی مقدم مجری دیگر برنامه از وی سئوال کرد:« همین الان در مورد صادرات غیر نفتی هم بگویید.»

سئوالی که باعث شد رئیس جمهور با شوخی طبعی بگوید:«من فقط سئوالات آقای حیدری یادم نرود.»

مجری تلویزیون با لحن خاصی گفت شما بفرمایید لازم باشد برایتان تکرار میکنیم آقای رئیس جمهور.

رئیس جمهور ادامه داد: به نظر من ادامه رشد قطعی است، مردم در صحنه هستند. قوای دیگر در کنار ما هستند، قوه قضائیه حتما به ما کمک میکند نیروهای نظامی  مثل همیشه در صحنه است. ما رشد خواهیم داشت البته پارسال به دلیل فشار اقتصادی رشدمان مناسب نبود ما در اولین سالی که توانستیم در این دولت رشد را انجام دهیم در این سال رشد ما 3 بود البته بگویم که در سال 91 منفی 6.8 بودیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه به شرایط اقتصادی آینده کشور خوش بین هستم، تاکید کرد: سال گذشته به دلیل فشار اقتصادی رشد خوبی نداشتیم و اولین سالی که توانستیم رشد اقتصادی را به محاسبه بکشانیم، سال 93 است، در سال 93 رشد اقتصادی 3 را داشتیم، در سال 94 کمتر رشد داشتیم و سال 95 سالی است که بعد از فضای برجام، فضا کاملا مناسب شده و رشد صادرات نفتی و غیرنفتی ما مناسب شده است.

روحانی:اگر برجام نبود حتما رشداقتصادی نداشتیم/قیمت دلار کم می‌شود/وزرای اقتصادی دعوایی باهم ندارند

حسن روحانی در ادامه در گفت و گوی تلویزیونی خود با مردم گفت: قیمت ارز فراز و نشیب دارد اما مردم مطمئن باشند که به سمت افزایش نخواهد بود.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره ابهام عمدی بودن افزایش نرخ ارز از سوی دولت برای افزایش درآمد گفت: اصلا این طور نیست. در سال های گذشته دیدید که نرخ رشد ارز ما حدود 4 تا 5 درصد بوده و ما این را نگاه داشتیم تا مردم اطمینان داشته باشند. در ماه های اخیر دلار نسبت به سایر ارزها حدود 6درصد رشد داشته است. البته در این فصل در سال های گذشته هم رشد داشته ایم. مقداری از آن هم مربوط به رونق اقتصادی و افزایش واردات است.

وی با تاکید بر اینکه نرخ ارز دوباره متعادل می شود، اظهار کرد: مردم می توانند نسبت به کاهش تورم نیز امیدوار باشند. سعی می کنیم سال آینده نیز نرخ تورم یک رقمی باشد. قول می دهیم که سال آینده باز هم رشد اقتصادی داشته باشیم. هم فضای کسب و کار بهتر خواهد شد و هم رشد سرمایه گذاری خارجی در ایران بهتر خواهد شد.

روحانی ادامه داد:‌ حدود دو هفته دیگر سالروز اجرای برجام است. آخرین تعهدات ما در این سالروز نهایی می شود. هنوز کارهایی در فردو باقی مانده است. امیدواریم طرف مقابل ما هم به تعهدات خود عمل کنند و شاهد رونق اقتصادی در همه کشور ها باشیم و شاهد نتیجه خوب برجام باشیم.

رئیس جمهور درباره خبرهایی که از دعوای وزرای اقتصادی به گوش می رسد نیز گفت: دعوا نیست. ممکن است برخی رسانه ها موضوع را به صورت دعوا ببیند. اختلاف کارشناسی داریم و طبیعی است. گاهی در جلسات دولت من تا لحظه رای گیری حرفی نمی زنم تا همه در نظرات خود آزاد باشند. اما جایی که اختلافی باشد حتما دخالت می کنم این وظیفه رئیس جمهور است.

او در ادامه درباره نرخ متعادل ارزی که ازسوی آقای سیف اعلام شده است، بیان کرد: نرخ متعادل در آینده از نرخ امروز در بازار پایین تر خواهد بود. رقم ما در جلسات این رقم ها نبوده است.

وی با بیان اینکه بودجه بر مبنای محاسباتی که هست بر مبنای حدود 330 تومان بسته شده است، گفت:‌ دولت مایل نیست نرخ ارز بالا برود. برای دولت ثبات بازار از هر چیزی مهمتر است. مهمتر از درآمد ریالی ما ثبات بازار است و قابل پیش بینی بودن اقتصاد است تا مردم هم وارد کننده و هم صادرکننده بتوانند اعتماد کنند.

روحانی با بیان اینکه نرخ ارز بر مبنای همین روندی که در سال های گذشته بوده، تغییر می کند، تصریح کرد:‌ در یورو تغییر چندانی نمی بینیم و تغییرات در خصوص دلار و ارزهای وابسته به آن است. اما رشد فعلی دوام نخواهد داشت.

سپس حیدری،‌ یکی از مصاحبه کننده های تلویزیون سوالی درباره برجام پرسید و از طیف گسترده نظرات درباره آن گفت که برخی آن را هیچ و خسارت توصیف می کنند و در برابر عده ای آن را اتفاق بزرگی می دانند. رئیس جمهور در پاسخ به شوخی پرسید که شما از کدام عده هستید؟ پاسخ حیدری خنده بود.

روحانی در پاسخ اظهار کرد: من تردیدی ندارم که برجام کار بزرگ ملت ایران بود. این موضوع ملی است و در جامعه دموکراتیک طبیعی است که عده ای نظر دیگری داشته باشند و در جامعه ما همه آزادند که حرف بزنند. اما مردم ما با حماسه ای که در تیر 92 آفریدند زمینه این دستاورد را درست کردند.

وی ادامه داد:‌ هیچکس در دنیا نیست که بگوید ایران ضرر کرده است و تنها کشورهایی مثل رژیم صهیونیستی می گویند که ایران سر بقیه کشورها کلاه گذاشته است که این حرف هم نادرست است. برجام برد-برد بود.

روحانی گفت: طبق برنامه ای که برای تحریم ها داشتند صادرات نفتی ما در سال 95 به 250 هزار بشکه می رسید. فرض کنید این هم نمی شد و همان یک میلیون بشکه بود. باز هم در آمد ما از نصف کمتر می شد در آن شرایط حداکثر می توانستیم حقوق کارمندهایمان را بدهیم و کار دیگری نمی توانستیم انجام دهیم.

رئیس جمهور افزود:‌ امروز ما بسیاری از بدهی های گذشته را پرداخت کردیم. نمی گویم همه چیز ایده آل است اما بدهی فرهنگی ها و اکثر بدهی ایثارگران را پرداخت کرده‌ایم. پول گندم خیلی سنگین بود و آن را به کشاورزان عزیز را داده ایم. در بیمه کمی عقب هستیم و تلاش می کنیم در هفته‌های آینده هشت هزار میلیارد تومان پول بیمه را باید بدهیم.

وی تصریح کرد:‌ در این سالها حدود 11 میلیون نفر زیر پوشش بیمه قرار گرفته اند که هزینه سنگینی دارد. تمام حاشیه نشین ها که وضعیت بدی داشتند امروز زیر پوشش خدمات درمانی و بیمه قرار گرفته اند.

روحانی تاکید کرد:‌اگر برجام نبود حتما رشد اقتصادی نداشتیم. بخشی از صنعت ما هم به نفت وابسته است. در مسائل نفت، گاز، در حمل و نقل وبیمه، برجام کاملا اجرا شده. فقط در بحث بانک مانده است. در بحث هسته ای نیز عملی شده است. کیک زرد 200 تن وارد کرده ایم. قراردادهایی که بسته ایم اگر نبود برجام امکان پذیر نبود.

وی گفت: در سال، مردم ما چهار هزار میلیارد دلار پول بلیت به آژانس های خارجی می دهند. چرا باید به خارجی ها بدهند؟ حرکت خوبی است بدون اینکه بودجه هواپیماها را بودجه عمومی کشور تحمیل کنیم، این پول را به کشور باز می گردانیم. قراردادی که داریم قرارداد 18 ساله است. اعتماد دنیا به ایران یعنی اعتماد دنیا به برجام است. یعنی اعتمادی که دنیا به روند سیاست خارجی دارد.

روایت روحانی از همکاری با ترکیه و روسیه دربحران سوریه/برجام نبود،نمی‌توانستیم هواپیما خریداری کنیم

حسن روحانی امشب 12 آذر در ادامه گفتگوی زنده از طریق رسانه ملی با مردم در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه حرکت خوبی در طول این یک سال به وجود آمد، اظهار داشت: در زمینه مسئله نفت و گاز و سرمایه‌گذاری در نفت و حمل و نقل و بیمه، برجام دقیقا اجرا شده، جایی نیست که بگوییم عملیاتی و اجرایی نشده است. در بخش هسته‌ای هم آنچه می‌خواستیم عملی شده است.

وی گفت: بیش از 200 تن کیک زرد وارد کردیم و اگر برجام نبود تعطیل می‌شد. در بحث حمل و نقل قرارداد 200 فروند هواپیما منعقد کردیم. حدود 40 سال است که ناوگان ما کهنه شده و هواپیمای نو نداریم و برای سلامت مردم نوسازی ناوگان هوایی مهم است. مردم در سال حدود 4 میلیارد دلار پول بلیت برای خرید از شرکت‌های خارجی می‌دهند، چرا به خارجی‌ها باید این مبالغ را بپردازند؟اگر برجام نبود نمیتوانستیم هواپیما خریداری کنیم،ما حدود 40 سال است ناوگان هوایی خود را نو نکرده ایم. این هواپیماها را از اجاره به شرط تملیک خریده ایم و پولی که بابت این هواپیماها قرار است بدهیم 18 ساله است،این یعنی اعتماد دنیا به ایران و برجام و ادامه راهی که در سیاست خارجی داریم. نمی‌خواهم بگویم یک روزه وارد می‌شود؛ درطول سال‌های آینده وارد می‌شود و حرکت بسیار خوبی است، بدون اینکه ما بودجه این هواپیماها را بر بودجه عمومی و نفت تحمیل کنیم.

رییس دولت گفت: متاسفانه به غلط ایران‌هراسی را بر کرسی نشانده بودند و ایران را تهدید همه دنیا و منطقه کرده بودند و در سازمان ملل و شورای امنیت تصویب کرده بودند که تحریم ایران بر مبنای این است که علیه صلح و امنیت جهانی کار می‌کند، اما امروز دنیا معتقد است که ایران نقش سازنده در جهان و منطقه دارد. در قطعنامه سوریه به نقش مثبت ایران در مقابله با تروریسم و دنیا اشاره شده است. ایران امروز نقش موثر در جهان دارد. برای اولین بار در سازمان ملل قطعنامه ای علیه اسرائیل تصویب شد آمریکا هم وتو نکرد. علت عصبانیت اسرائیل این بود که ایران از لیست تهدید جهانی خارج شد. رژیمی که در منطقه تجاوزگر است و زمین مردم را می‌گیرد و خانه‌سازی می‌کند، اسرائیل است. علت عصبانیت اسرائیل از توافق ایران این بود که ایران از تحریم جهانی خارج می‌شد. آثار برجام کاملا روشن است و دو دو تا چهار تاست و هر کسی محاسبه کند، آثار برجام و توافقاتی که داشتیم را می‌بیند.

روحانی با بیان اینکه فعالیت هسته‌ای ما یک فعالیت قانونی است، گفت: در گذشته فعالیت هسته‌ای ما به عنوان فعالیت غیرقانونی و خلاف مصوبات سازمان ملل تلقی می‌شد ولی امروز کمک به ایران دربخش هسته‌ای مطرح است؛ کشورهای مختلفی از اروپا و روسیه و غیره در فناوری هسته‌ای و ساخت سوخت برای رآکتور و در سایر بخش‌های هسته ای به ما کمک می‌کنند و این باعث رشد هسته ای کشور است.

روحانی درباره شرایط امنیتی در کشورهای اروپایی و حوادث تروریستی در ترکیه در ابتدای سال میلادی و جایگاه ایران در منطقه گفت: نقش ایران در منطقه مهم و سازنده است. قبلا بعضی اعتراف نمی کردند اما امروز اکثر قریب به اتفاق کشورهای به نقش ایران در ثبات منطقه معترفند. اگر کشورهای منطقه بخواهند رشد، توسعه و تعامل با یکدیگر داشته باشند راهی جز ثبات نیست. مسئله دوم مبارزه با تروریسم است. تروریسم خطری بزرگ برای منطقه و کل جهان است.

وی افزود: امروز در ایران شاهد یک امنیت فوق العاده ای هستیم. از همه نیروهایی که این امنیت را برای ملت ایران به وجود آوردند تشکر می کنیم. الحمدلله دولت در این دو مقوله سلامت و امنیت موفقیت خوبی با کمک دیگران داشته است. در این چهارسال بهترین امنیت را در همه مناطق کشور شاهد بودیم. از نیروهای امنیتی، نظامی و سپاه، ارتش، نیروهای انتظامی و ... تشکر می کنم.

وی ادامه داد: هر کشوری که از ما برای مبارزه با تروریزم کمک خواسته ما دریغ نکردیم. تروریسم در منطقه در حال شکست است. مسئله سوم عدم تغییر مرزهای جغرافیایی است عده ای می خواهند سوریه، عراق و یمن را تجزیه کنند که ما مخالفیم. معتقد به مقاومت و دیپلماسی هستیم چون دو روی یک سکه هستند. ما هم در مسئله یمن، سوریه و بسیاری از کشورهایی که با مشکل و معضل مواجه هستند راه حل نهایی را دیپلماسی می دانیم. البته با دیپلماسی تنها کاری نمی شود کرد باید مقاومت باشد، بدون دیپلماسی هم باز کار نهایی نخواهد شد. ما راهکار حل مشکلات سوریه، یمن و دیگر کشورها را دیپلماسی می دانیم اما برای اینکه فضا مهیا شود باید تروریزم شکست بخورد.

رئیس جمهوری یادآور شد: ما در سوریه به ملت و ارتش سوریه برای شکست تروریزم کمک کردیم و پیروزی های اخیر را در سوریه شاهد بودیم هم اینکه در دیپلماسی فعال بودیم. ما هم با سوریه، روسیه، ترکیه و دیگر کشورهای منطقه در تماس هستیم. روابط سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه در کنار سوریه به وجود آمد این کشورها توانستند قدم های خوبی را بردارند و در اجلاس آستانه امیدواریم بتوانیم یک قدم موفقیت در دیپلماسی در منطقه باشیم.

وی در پاسخ به این سئوال که برخی می گویند توافق آتش بس در سوریه هیچ ربطی به ایران ندارد و روسیه و ترکیه مبتکر طرفین توافق بودند آیا این طور است؟ گفت: ایران هم نقش بسیار مهمی در مبارزه با تروریسم و شکست تروریسم دارد و هم نقش فعالی در دیپلماسی. امیدواریم مردم سوریه، عراق، یمن، لیبی و دیگر کشورها از مشکلات نجات پیدا کنند و امنیت منطقه برقرار شود. کشتار یکسری انسان بی دفاع و بیگناه محکوم است، تروریسم به هیچ کس رحم نمی کند. در مجموع از وضعیت فعلی منطقه خوشحالم البته راه خیلی طولانی در پیش داریم تا به امنیت کامل برسیم.

بخاطر یک بهانه کنسرت بهم می‌خورد، نباید سختگیری کرد

روحانی امشب 12 آذر در گفتگوی زنده از طریق رسانه ملی با مردم در بخشی دیگری از صحبت های خود درباره کارهای دولت در موضوعات اجتماعی و فرهنگی همچون طلاق، اعتیاد، کودکان کار، زنان خیابانی، سکونت های غیررسمی، گورخواب ها و غیره گفت: اولین تغییری که ایجاد کردیم در وزارتخانه های فرهنگی و اجتماعی بود. دولت برای حوزه های فرهنگی و اجتماعی اهمیت بالایی قائل است. در زمینه علمی، فرهنگی و دانش بنیان کارهای بزرگی انجام شده است از 52 شرکت دانش بنیان به 2700 شرکت دانش بنیان رسیدم و کمک هایی که دولت دارد به اینها انجام می دهد. صندوق نوآوری و شکوفایی فعال است. رشد خوبی در حوزه علمی اعم از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی داریم.

رئیس جمهوری توضیح داد: تلاش دولت این بود که بتواند مراحل تولید علم و فناوری را با فعال سازی شرکت های دانش بنیان تجاری کند. مسائل اجتماعی برای ما خیلی اهمیت دارد. مسئله اشتغالی که مطرح شد به نظرم از موضوعات مهم در پیشگیری از آسیب های اجتماعی است فقر و بیکاری بزرگترین پایه برای آسیب های اجتماعی در جامعه ما است.

وی ادامه داد: خوشبختانه از سال گذشته مقام معظم رهبری راهبری مسئله مبارزه با آسیب های اجتماعی را خودشان به عهده گرفتند و در جلسه اول هم فرمودند ما 20 سال در این زمینه تأخیر داریم و این جلسه را باید ما 20 سال پیش می گذاشتیم. خود ایشان اهتمام ویژه ای به رسیدگی به آسیب های اجتماعی دارد.

روحانی گفت: اعتیاد، بچه های بدسرپرست، معولان، طلاق و دیگر معضلات بسیار مهم است، بعد از جلسات مقام معظم رهبری، یک شورای اجتماعی به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد. این طور نیست که بیشتر توجه دولت به اقتصاد و سیاست خارجی باشد. هر دو هفته یک بار جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی داریم. خیلی مهم است که ما با این آسیب ها مبارزه کنیم.

وی ادامه داد: در دو سه سال گذشته کار بسیار بزرگی در حوزه اعتیاد انجام شد. مراکز نگهداری معتادین 52 درصد و مراکز درمانی معتادین 28 درصد افزایش پیدا کرده است. آمار می گوید آسیب های اجتماعی از سال گذشته تا امروز به سمت کاهش حرکت کرده است. وزیر کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل همین مسئله آسیب های اجتماعی عضو شد. جلسات متعددی در موضوع طلاق در شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل دادیم. اقدامات خوبی در این مسئله انجام شد.

وی افزود: مسائل آسیب های اجتماعی و فرهنگی برای ما مهم است و با هم مرتبط هستند. برای اینکه اعتیاد نباشد باید جامعه را با نشاط نگه داریم. اینقدر سر یکسری مسائل جزیی ایراد نگیریم. بعد هفته ها و ماه ها و حتی بعد از سال ها در بعضی شهرها می خواهد کنسرتی برقرار شود.

روحانی اظهار کرد: حالا برای دادن مجوز کنسرت اماکن، نیروی انتظامی و وزارت ارشاد مراحلی دارند اما یک دفعه می بینیم به خاطر یک بهانه ای این کنسرت به هم می خورد نباید در این مسائل مردم را دچار مشکل کنیم نمی گویم نیروهای مختلف به وظایف ذاتی خود عمل نکنند اما دو جور می شود عمل کرد. نباید این همه سختگیری کنیم. دین ما سهل و آسان است. اصلا خدا حکمی که مشکل آفرین باشد اصلا وضع نکرده است اینکه می بینیم خیلی پیچیده نمی توانیم زندگی کنیم مشکل این است که ما درست اسلام را تفسیر نکردیم.

وی افزود: جامعه را باید بانشاط ببنیم و آزادی ها را بیشتر کنیم. 16 آذر امسال خیلی خوشحال بودم دانشگاه های مختلف، افراد مختلف رفتند سخنرانی کردند. امسال بیش از 390 جلسه برای 16 در دانشگاه های مختلف تشکیل شد. خود من در دانشگاه تهران شرکت کردم تمام انجمن ها و تشکل های دانشجوی نمایندگان شان آمدند صحبت کردند 13 نفر از نمایندگان تشکل ها در حضور من سخنرانی کردند، هم انتقادی صحبت کردند، 10 نفرشان خیلی با لحن تند و 3 نفر دیگر با لحن معتدل انتقاد کردند اما در عین حال فضای بسیار خوبی داریم. فکر نمی کنم هیچ جای دنیا این طور باشد که رئیس جمهور بنشیند و دانشجویان بیایند و با هر لحنی و شیوه ای نقد و انتقاد کنند گاهی هم از حد نقد هم جلو تر بروند.

رئیس جمهور یادآور شد: گاهی نقد هایی که به دولت می شود غیرمنصفانه است. اگر گاهی از تخریب ها ناراحت می شوم نه به خاطر دولت است. مردم ما هوشیارند و کاملا می فهمند و به خوبی تشخیص می دهند بنابراین کسانی که این کارها را می کنند خودشان ضرر می کنند. اما نگرانی ام از این است که چرا اخلاق زیرپا گذاشته می شود چرا دروغ و حرف غیرواقعی و ناصحیح علیه دولت و دستگاه های دیگر گفته می شود، ما باید راستگویی و درست کاری را ترویج کنیم. در جامعه باید وحدت و اتحاد و برادری باشد اینها می تواند برای همه ما خطرناک باشد. من صریح می گویم دولت عنایت ویژه ای به مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد و آن را دنبال خواهد کرد.

روحانی:هر کاری می‌کنیم، می‌گویندانتخاباتی است/پاسخ به سوال مجری درباره کاندیداتوری در انتخابات /6

رئیس جمهور امشب-12 دی- در برنامه زنده تلویزیونی به گفتگو با مردم پرداخت. در ادامه این گفتگو وقتی مجری تلویزیون خواست در رابطه با آلودگی هوا سئوالی بپرسد اینگونه جمله‌اش را آغاز کرد که«آقای رئیس جمهور!هوا بس ناجوانمردانه آلوده است.»

نکته ای که موجب شد تا رئیس جمهور با لحن خاصی بگوید:خب...

المیرا شریفی ادامه داد: نفس ها درتهران و اغلب شهرهای بزرگ به شماره افتاده است. شما چه می‌کنید؟

رئیس جمهور در پاسخ به این سئوال گفت: مبارزه با آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی مسئله مهمی است. من در تقدیم بودجه امسال در مجلس گفتم که چهار مسئله آب ،فاضلاب ،محیط زیست و ریل اولویت‌های دولت است. در آلودگی هوا خیلی از کشورها با این مشکل مواجه هستند از کشورهای اروپایی گرفته تا همه کشورهای اطرافمان .ما راهی نداریم به جز اینکه خودروها ها را اصلاح کنیم، کارخانه و نیروگاه ها از گاز استفاده کنند.

مجری از روحانی پرسید:این کارها را انجام می‌دهیم؟ و رئیس جمهور جواب داد:  ما عمدتا سوخت نیروگاه ها از گاز تامین میکنیم و بنزین را اصلاح می‌کنیم و در هفت کلان شهر بنزین اصلاح شده به مردم داده می شود.در مسائل مربوط به ریل یکی از دلایلی که اصرار داریم همین است که آلودگی را کم کند.

در این میان مرتضی حیدری ادامه بحث را در دست گرفت و خطاب به رئیس جمهور گفت: در مورد حقوق شهروندی هم این روزها صحبت است...

جملاتی که موجب شد تا رئیس جمهور با خنده بگوید: فکر کردم میخواهید از حقوق نجومی صحبت کنید.

المیرا شریفی در برابر این واکنش رئیس جمهور گفت: در مورد آن هم صحبت می کنیم. یک سری می گویند حرام است و یک عده فرزند قانون اساسی می دانند و یک عده مخالف هستند. نگاه شما چیست؟

رئیس جمهور اینگونه پاسخ داد: حقوق شهروندی بسیار حائز اهمیت است مردم باید به حقوق خود کاملا آشنا شوند، من همانطور که در یک سخنرانی گفتم حقوق هم دانستنی است، هم خواستنی و هم گرفتنی است. همه باید برای اجرای حقوقشان به صحنه بیایند. بله ما قانون اساسی داریم و بسیاری از حقوق شهروندی ما در قانون اساسی اشاره شده است اما نیاز داریم که آن را مطرح و تکمیل کنیم آن زمان که قانون اساسی نوشته شده بود، موضوع فضای مجازی نبود، مردم نیاز دارند که حقوقشان را بدانند و مسئله استفاده از فضای مجازی حق مردم است و اینگونه نیست که یک نفر فردا بگوید مردم از فضای مجازی استفاده نکنند. مسئله شفافیت حق مردم است مردم باید بدانند که این پول ها کجا خرج می‌شود.

او در پاسخ به منتقدانی که رونمایی از حقوق شهروندی را اقدامی انتخاباتی می‌دانستند، گفت: اینکه می‌گویند حقوق شهروندی را دیر گفتیم، باید بگویم که  در اولین مصاحبه ام بعد از صد روز مسئله حقوق شهروندی را گفتم و پیش نویس را همان شب روی سایت گذاشتیم. مردم و حقوقدان ها آمدند و نظرداند.من خودم به شخصه میخواستم بیشتر بررسی کنیم و چندین جلسه با حقوقدان‌ها گذااشتم و دلم می‌خواست این منشور را در ماه آذر که ماه قانون اساسی، حقوق بشر و ماه صدور فرمان  8 ماده ای امام خمینی است، آن را رونمایی کنم که به حمد الله در آذر آمد.

رئیس جمهور با پرسیدن این سئوال که «آیا ما هر کاری بکنیم برای انتخابات است؟»ما هنوز 9 ماه از دولتمان باقی مانده است، تا پایان مرداد سال آینده دولت یازدهم سرکار است. هر پروژه ای می‌خواهیم افتتاح کنیم می‌گویند برای انتخابات است. هرکاری می‌کنیم میگویند برای انتخابات است، هواپیما می‌خریم می‌گویند برای انتخابات است. رهبری در دیداری گفتند که بهترین تبلیغ برای دولتی که سرکار است عمل است این بهترین تبلیغ برای انتخابات بعد است.

در این هنگام مجری از رئیس جمهور سئوال کرد که «آیا برای دولت دوازدهم کاندید می‌شوید؟»

رئیس جمهور نیز پاسخ داد: الان زود است چون به هر حال تا دولت دوازدهم فرصت زیادی باقی مانده است، شما هر فرصت‌های بازخواهی دارید، بنا شد هم قضا کنیم و هم کفاره دهیم...

روحانی بحث را مجدد به سمت حقوق شهروندی برد و گفت: حقوق شهروندی تا ماه آینده به همه دستگاه‌ها مربوط اعلام می کنیم. این مسئله ای است که امیدوارم موجب فضای وحدت بیشتر در جامعه شود.

رئیس جمهور در پاسخ به این سئوال که «عده ای می‌گفتند حقوق شهروندی مصوبه مجلس می خواهد.»، تصریح کرد: حقوق شهروندی اگر بخواهند موفق باشد باید سه قوه کنار هم همکاری کنند، هیچ اشکالی ندارد این ها بعدا در مجلس تصویب شود، بر مبنای 134 قانون اساسی این اقدام را انجام دادم و بعدش می‌تواند در هئیت دولت برود به لایحه تبدیل شود.

وقتی مجری از رئیس جمهور پرسید که «ما مدام در خبر از دولت اعلام می‌کنیم که نرخ تورم رو به کاهش است اما واقعیت بازار چیز دیگری را میگوید در مورد افزایش قیمتها نظرتان چیست؟ این تناقض را چطور میشود توجیه کرد؟»، روحانی پاسخ داد: برخی از کالا ها ممکن است در مواقعی افزایش یابد که دولت باید توجه کند و شرایط لازم را برای کاهش قیمت انجام دهد.وقتی میگوییم تورم کاهش یافته معنی اش ارزانی نیست، این است که  رشدش کمتر شده است یعنی آهسته آهسته گران میشود، ساعتی گران نمیشود، روزانه نیست. ماهی یکبار ممکن است  مقداری گران شود. ما ماهانه و سالانه و نقطه به نقطه تورم را اعلام میکنیم.

وی افزود:ما می گوئیم تورم 7 و 8 درصد است نسبت به 12 ماه پیش بالاتر رفته و یعنی قیمت جنس بیشتر شده است و کم کشوری است که تورم نداشته باشد و تورمشان معمولا یک رقمی است  و باید تلاش کنیم که تک رقمی بماند، باید برای کالاهای ضروری مردم حساب ویژه باز کنیم که مردم تحت فشار نباشند.

رئیس جمهور در مورد جلسات تنظیم بازار نیز گفت: هست و اخیرا به خاطر شکر تاکید بیشتر کردم که دولت نسبت به برخی اقلام توجه بیشتری داشته باشد.

روحانی در برابر سئوال مجری که از او خواست در حد یک دقیقه در مورد حقوق نجومی صحبت کند، با خنده پاسخ داد: بعید است در یک دقیقه بشود.

مجری هم سئوالش را بیشتر تشریح کرد:«دوستان دولت می‌گویند که تقریبا پرونده بسته شده و برخی می‌گویند اینگونه نیست.»

در این لحظه رئیس جمهور با خنده گفت: مثل برجام می‌ماند...

مرتضی حیدری نیز با خنده به این شوخی رئیس جمهور پاسخ داد و همچنین پرسید: موضع رسمی دولت در مورد حقوق های نجومی چیست؟

رئیس جمهور تأکید کرد: اگر حقوق غیرمتعارف یا غیرعادلانه یا هر اسمی که بخواهیم بگذاریم، اگر بخواهیم این مشکل حل شود، راه حل دارد اگر بخواهیم ابزار انتخاباتی کنیم نهضت ادامه دارد تا شب انتخابات ادامه دارد یک عده می‌گویند املاک نجومی یک عده میگویند حقوق نجومی. باید حل و فصل کنیم.

روحانی تصریح کرد:اولین بحث ها در این مورد را دولت آغاز کرد و بعد از آن کارهایی در رسانه های انجام شد. قانون ما درشفافیت و اجرا ایراد دارد.. می‌بینید یک بانک خصوصی است و رئیسش حقوقی میگیرد و در برابر رئیس بانک دولتی حقوقش یک چهارم آن رئیس بانک خصوصی است است.این وسط ما خصولتی داریم و هر کدام چارچوب خودش را دارد. آنهایی که بحث بود که  حقشان غیرمتعارف است اول گفتند که 397 هستند و بعد اصلاح کردند و گفتتند 300نفر هستند.دولت بلافاصله در شورای حقوق و دستمزد تصویب کرد که حقوق چقدر باشد و ابلاغ و اجرا کرد که آنهایی که حقوق اضافه گرفتن باید پس دهند.

روحانی:در نهادهای انقلابی هم حقوق نجومی هست، بیشتر از دولت/پرونده مسکن مهر بسته می‌شود

حسن روحانی در بخش پایانی گفت و گوی زنده خبری خود درباره حقوق های نجومی از دو لایحه ای خبر داد که قرار است در این زمینه به مجلس ارائه شود و درباره یکی از آنها توضیح داد: یکی لایحه شفافیت است که من قبلا هم در بیانیه ام گفته بودم که همه دستگاه های اجرایی مکلف هستند حقوقشان را در سایت ها اعلام کنند تا همه مردم بدانند و مجلس اخیرا در این زمینه در برنامه ششم مصوبه ای داشت که از مجلس تشکر می کنم.

وی تاکید کرد:‌ در میان دستگاه های کشور دولت برای شفافیت پیش قدم بوده است. بقیه دستگاه ها از ما عقب تر هستند. مردم بدانند این حقوق های نامتعارف مخصوص قوه مجریه نیست. بیشتر از این 300 نفر در سایر نهادها و قوه ها حتی در نهادهای انقلابی حضور دارند.

رئیس جمهور گفت:‌ دولت اقدامات خوبی انجام داده و به جز دو سه نفر که یکی از آنها در زندان است، بقیه پول را پس دادند. اگر در موردی جرمی اتفاق افتاده، قوه قضائیه باید ورود کند اما در غیر این صورت، کار دیوان محاسبات است. اگر جرمی واقع شده بود خودش به قوه قضائیه اطلاع می دهد. از سایر قوا می خواهم که آنها هم مثل دولت پیش قدم شوند.

وی تصریح کرد: از دوستان می خواهم موضوع را جناحی و انتخاباتی نکنند. این موضوع نه انتخاباتی و نه جناحی است بلکه موضوع ملی است. اگر توسعه و اقتصاد مقاومتی می خواهیم، یا اگر می خواهیم آسیب های اجتماعی کم شود، باید با فساد مبارزه کنیم. همه باید دست به دست هم دهیم و موضوع حقوق و دستمزد را همه جا شفاف کنیم.

وی یکی از راهکارهای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی را کوچک شدن دولت دانست و گفت: تصدی گری دولت باید کمتر شود. اما خصولتی ها کار را بدتر می کنند. خصولتی ها همان دولتی ها هستند با خطرات بیشتر.

آخرین موضوعی که رئیس جمهور از آن سخن گفت، موضوع مسکن بود. روحانی درباره مسکن مهر اظهار کرد: مسکن مهر یکی از مشکلات دولت بود برای اینکه خانه هایی بدون تسهیلات ساخته شده بود و نه مسجد و نه کلانتری و نه آّب و برق داشت. اما تا پایان دولت مشکلات حل می شود و پرونده مسکن مهر بسته می شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه در حوزه مکسن رشد منفی داریم. زمانی که قدرت خرید مسکن ندارند، مردم به سمت اجاره نشینی می روند و اجاره ها بالا می روند. کاری که دولت می توانست انجام دهد بالا بردن وام مسکن بود. کمی هم مسکن تکان خورده است. بسیاری از شغل ها به حوزه مسکن برمی گردد. دولت در حد توانش کار را انجام می دهد. در این زمینه برای معلولین کارهای خوبی انجام می شود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
اقای استاندار و معاون سیاسی استاندار قول پیگیری دادید نه سرپوش گذاشتن روی حوادث تلخ هلال احمر استان یزد
امیدواریم سرطان بگیرید و داروی قاچاق دست چندم بخوردتان بدهند تا حال بیماران سرطانی را درک کنید به امید آن روز انشاءالله
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار