گورخوابی های بسیاری در جامعه امروزی وجود دارد که در حال وقوع است و شاید گاهاً لنز دوربین خبرنگاران، جهانی شدن آن گورخواب ها را رقم می زنند؛ آمار تکان دهنده بیکاری و مهاجرت و عدم توسعه یافتگی در مناطق محروم از جمله عواملی است که شاید نوعی گورخوابی مدرن را در جهان امروزی برای جوانان و ... موجب شده است.
کد خبر: ۳۵۵۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶ 05 January 2017

به گزارش تابناک اردبیل به نقل از سبلانه، پدیده گورخوابی در حالی ذهن اکثر مردم را درگیر کرده است که عوامل مختلفی در شکل گیری و امتداد آن نقش دارند و این رخداد را می توان در هر برهه از زمان و در هر شرایطی به سمع و نظر مسئولین و مردم رساند.

در این گزارش به نقش فرهنگ اجتماعی و همچنین توسعه اقتصادی در بروز آسیب های اجتماعی که قطعاً رابطه تنگاتنگی در به وجود آوردن گورخوابها دارد، اشاره می کنیم.

بدور از هرگونه توهین و اتهام به ملت بزرگ ایران، باید قبول داشت که امروزه نقش فرهنگ اجتماعی و توسعه اقتصادی در منطقه الزامیست انکارناپذیر، که در صورت عدم وجود آنها جامعه دچار انحراف طبقاتی یا به عبارتی دچار چالش اجتماعی و اقتصادی می شود.

لازمه برخورداری از این ارکان که بتبع نیازمند توجه مسئولین است، برخورداری از امکانات رفاهی و خدماتی و همچنین داشتن جامعه ای توسعه یافته است؛ این مهم شاید 100 درصد اختلال های اجتماعی و طبقاتی را در جامعه مرتفع نسازد ولی یقیناً موثرترین عامل به وجود آمدن مجموعه ای توانمند با ظرفیت های غنی خواهد بود.

همانطور که اشاره شد توجه و دخیل بودن مسئولین در عدم به وقوع پیوستن گورخواب های مدرن در جامعه که بیکاری، مهاجرت، اعتیاد، طلاق و ... از جمله آنهاست؛ امری انکارناپذیر می باشد که می بایست بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

واقعیتی که نمیتوان از آن گریخت، شکاف طبقاتی بین مردم، عدم توجه به اقشار فقیر جامعه، به وجود آوردن انحراف در سیستم های دولتی و نیمه دولتی و پدیده ای نه چندان نو ظهور به نام فیش های کثیف و ... است که معضلات اجتماعی روز را به وجود می آورد؛ بحران اقتصادی، بیکاری ها، فقر، مهاجرت و اعتیاد و طلاق، انواع و اقسام آسیب های اجتماعی را موجب می شود که جدیدترین ورژن خود را با عنوان عجیبی به نام گورخوابی وارد اجتماع کرده است.

همانطور که اشاره شد حتما نباید اشخاصی با هزاران دغدغه اقتصادی و اجتماعی شب خود را در گورها روز کنند تا از آن به عنوان نماد زیر خط فقر و یا گورخواب یاد شود؛ بلکه هم اکنون گورخوابی ها متشکل از انواع و اقسام معضلات اجتماعی همچون "بیکاری" است که گورخوابی مدرن را شکل می دهد.

اگرهای بسیاری است که اگر به آنها توجه می شد شاید گورخوابها هم اکنون به عنوان صاحبان مشاغل در مسیرهای متعددی از زندگی خود حرکت می کردند.

اگر بیکاری به این شدت نبود افراد معتاد بسیار کمتر می شدند و با رونق درآمدی مردم، خود مردم مشکلاتشان را حل می کردند و حتی نیاز به ارگان های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی نبود.

اگر مسئولان بازار کار را متوازن پیش می بردند و برای همه اقشار جامعه تولید شغل و ثروت می کردند این نوع آسیب ها به شدت کاهش می یافت.

اگر رکود و تورم متناسب با جیب و معیشت مردم بود شاید گورخواب های بسیاری در خانه هایشان زندگی می کردند.

اگر شکاف طبقاتی بین مردم و مسئولین نبود اقتصاد جامعه بیانگر چیز دیگری بود و اگر ...

جمعیت شاغل کشور 22 میلیون نفر و جمعیت بیکار حدود 6 میلیون نفر است. 30 درصد جمعیت کشور غیرفعال هستند و سالانه حدود 800 هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاه به بیکاران اضافه می شوند.

متاسفانه شهرستان کوثر هم همانند دیگر نقاط کشور از معضل اجتماعی بیکاری مبرا نبوده و بنا به آمار سالهای گذشته این شهرستان بیش از 800 نفر بیکار دارد؛ هر چند بنا به موقعیت اقتصادی و اجتماعی کشور این آمار در سالهای اخیر سیر نزولی به خود گرفته است.

در این شرایط تنها راه حل مشکلات اقتصادی اقدامات جهادی عاقلانه و عالمانه است، اقداماتی که عجولانه و در 20 دقیقه تصویب یا عملی نشود، یک تیم فکری قوی آن را پشتیبانی کند و حداقل بی توجهی ها به اقدامات کاسته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار