کد خبر: ۳۵۵۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴ 06 January 2017
تابناک / پس از حواشی فراوانی که در روزهای اخیر برای سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت پیش آمد صبح امروز علیرضا قانع مدیر عامل این سازمان در جلسه کمیسیون فرهنگی شورا دقایقی به سخنرانی پرداخت.

مشروح سخنان علیرضا قانع در جلسه صبح امروز کمیسیون فرهنگی شورا:

علیرضا قانع در ابتدا ضمن تشکر از اعضای شورا به دلیل حساسیت ها و حمایت هایشان گفت: شاید نیاز بود زودتر از این ها مسائل را مطرح می کردیم اما به تک تک اعضای شورا به صورت جداگانه بسیاری از مسائل را توضیح داده بودیم اما کمتر به آن اعتنا شد.

مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت در خصوص بررسی حقوقی اتفاق اخیر (دعوت از استاد رقص فرانسوی برای کارگاه آموزشی در رشت) افزود: در پی حساسیت به وجود آمده در خصوص برگزاری کارگاه آموزشی بازیگری، به استحضار می رساند که این کارگاه از برنامه های سازمان فرهنگی ورزشی نبوده است.

وی در توضیح این جمله تصریح کرد: ما سه نوع برنامه در سازمان داریم. یک نوع برنامه های مصوب است که سال ۹۶ برای اولین ریز برنامه ها در ابتدای سال معرفی شده است. پیش از این نیز برنامه های مصوب یا در ابتدای سال یا در طول سال از شورا مصوبه می گرفتند. برنامه های نوع دوم مشارکتی است مثلا در ایامی از سال مثل ۸ دی با شورای هماهنگی مشارکت در اجرا داریم. برخی برنامه های ما برنامه های حمایتی است و همه اینها بر اساس اساسنامه سازمان است. این برنامه اخیر به تقاضای آموزشگاه هنری سیمرغ است و در آموزشگاه برگزار می شود و دعوت از استاد مدعو هم بر عهده آموزشگاه بوده است. حفظ شئونات و تمامی موارد هم با توجه به تعهداتی که ما در اینگونه برنامه ها می گیریم بر عهده آموزشگاه است.

قانع در ادامه خاطر نشان کرد: البته اینطور نیست که ما از هر برنامه ای حمایت کنیم. برنامه ها باید با معیارها و ماموریت های سازمان همراستا باشد. ایشان یک تقاضایی تحت عنوان آموزش بازیگری توسط استاد فرانسوی ارائه می کند. سه تقاضا به دست ما می رسد. آموزشگاه سیمرغ یک مدیرمسئولی دارد که سی سال در موسسات انقلابی حضور داشته و سابقه جبهه دارد.یعنی نمی توانیم بگوییم این فرد قصد اجرای برنامه غیر اخلاقی دارد. مورد بعد اینکه همین ده پانزده روز قبل برنامه ای را با این موسسه اجرا کردیم که علی رغم تمام تنگناهایی که در سازمان داشتیم تاکید می شد حتما باید در این مورد مشارکت و کمک و حمایت شود. خود آقای شهردار بسیار پیگیر بودند. سه چهار تا نامه که پیوست هایش هم وجود دارد تاکید وجود داشت که کار انجام شود و ما هم به حد بضاعت خودمان مشارکت کردیم و مشارکت ما در برنامه های گذشته شان هم فقط در حد بنر و اسکان بوده است.

مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت در ادامه گفت: اتفاقا سازمان فرهنگی ورزشی پس از اتفاقاتی که در روز رشت سال گذشته به وجود آمد هوشیاری اش خیلی بیشتر از قبل شد و من اینجا عرض می کنم که این برنامه ها و موضوعاتی که اینچنین در جامعه بازتاب پیدا می کند ریشه های دیگری دارد. احتمال اشتباهاتی وجود دارد اما این اشتباهات به حدی نیست که چنین جریاناتی را در شهر به وجود بیاورد و دل همه بزرگان را به درد بیاورد و همه بخواهند در مورد این موضوعات تصمیم گیری کنند و من امروز می خواهم در مورد ریشه هایش امروز صحبت کنم.

علیرضا قانع تصریح کرد : یک مسئولیتی من دارم تحت عنوان هم مسئولیت حقوقی و هم شرعی و انقلابی. من مسئولیت حقوقی را با مستندات اعلام می کنم که به درستی انجام دادم. سه تا نامه برای من خورده است. من نامه را جهت بررسی و اعلام نظر به کارشناسان و معاونین خودم ارجاع دادم. کارشناس ما هم این موضوع را بررسی کرده است. یک آموزشگاهی درخواست را ارائه کرده است که این هم پروانه آموزشگاه است… در پروانه آموزشگاه در خصوص رشته های مجاز تدریس بازیگری، کارگردانی، تدوین، گریم و غیره آمده است. پس آموزشگاه در مکان خودش طبق مجوزی که از ارشاد دارد می تواند این برنامه را اجرا کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اما استاد مدعو چه کسی است و چه کسی دعوت کرده است؟ آیا صلاحیت دارد یا ندارد؟ استاد مدعو توسط اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت شده است. این هم دعوت نامه اش است (در جلسه کمیسیون دعوت نامه توسط قانع نشان داده شد)

مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت ادامه داد: ما اینها را گرفتیم. وزارت فرهنگ و ارشاد آورده است آن هم نه برای یک برنامه معمولی. بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان ایشان ده ها کارگاه برگزار کرده است. در تهران کارگاه برگزار کرده است. ما که کف دست بو نکرده ایم…

علیرضا قانع افزود: می دیدیم روال کار در حوزه ارشاد در حال اجرا است. ارشاد با اتباع نامه نگاری کرده است و اتباع جواب داده است که مورد تایید قرار داده است. پس از آن وقتی آمدیم بنر را بزنیم باز هم از فرد تعهد گرفتیم.

وی ادامه داد: همین موسسه وقتی جشنواره گذشته را برگزار کرد، آقای کارگرنیا شما می دانید، دو یا سه روز بیشتر بنر نخورد. چرا نخورد؟ سوال بکنید. من آنجا پافشاری کردم گفتم تا مجوز نیاوری من انجام نمی دهم. ایشان یک نامه بلندبالا نوشت ، من اینجا دارم، به آقای شهردار نوشت. گلایه کرد و گفت سازمان فرهنگی بنرهای من را بالا نبرد و من کلی ضرر کردم. خیلی ها دنبال این بودند ضرر ایشان جبران شود… من اتفاقا رو این موضوع حساسیت داشتم چون می دانستم یک ریشه هایی هست. من می دانستم اگر ما هیچ کاری هم در روز رشت نکنیم باز هم این جریانات را برای ما به وجود می آورند. این اتفاق است. اتفاق این نیست که ما کار غیر اخلاقی انجام دادیم. اتفاق این نیست که با آبروی من بازی می کنید؟ من از آن فرد و از همه افراد تعهد گرفتم.  چه تعهدی گرفتم؟ گفتم شما باید همه موارد را رعایت کنید و در برابر هرگونه مشکل عامدانه یا غیر عامدانه باید پاسخگو باشید و مسئولیتی متوجه سازمان نیست.

علیرضا قانع در توضیح تعهدات گرفته شده گفت: مطابق تعهدنامه برگزار کننده حق هیچگونه تغییر زمان، مکان، مدعوین و محتوای برنامه ارائه شده را ندارد و هرگونه تغییر باید ۴۸ ساعت زودتر به سازمان اعلام شود. برگزار کننده باید در اجرای برنامه و تبلیغات محیطی کلیه شئونات اسلامی و قوانین جاری کشور را به طور کامل رعایت کند. برگزار کننده باید به غیر از نامه و مجوزهای ارائه شده  چنانچه نیاز به اخذ مجوزهای دیگر باشد از مراجع ذی صلاح اخذ کند. برگزار کننده باید از اجرای برنامه به طور کامل تصویربرداری و یک نسخه به سازمان تحویل دهد. برگزار کننده باید در تبلیغات و اجرای برنامه آرم سازمان را لحاظ کند. که به امضای این فرد و تایید کارشناس ما رسیده است.

مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت با اعلام اینکه من به لحاظ حقوقی کار خودم را درست انجام دادم گفت: یک وظیفه شرعی و انقلابی داشتم. به محض اینکه شنیدیم این موضوع احتمالا حاشیه ای دارد احتمالا جریانی هست احتمالا موضوعی هست یا ممکن است کارشناس ما در جایی غفلتی کرده باشد به محض اینکه شنیدیم دستور پایین کشیدن کار را دادیم. خانم شیرزاد راسا ورود کرد ما هم راسا ورود کردیم. ۴ تا بنر در شهر خورده است. واقعا ببینید در یکی دو ساعت این اتفاق رقم خورده است. چنان با آبروی من بازی شده است که من نمی توانم جایی بروم.

علیرضا قانع تصریح کرد: من روز اول که به این سازمان آمدم یک تابلو سفارش دادم و بالای سرم این تابلو را زدم و به نوشته آن تابلو اعتقاد دارم و تا آخر هم پای آن هستم. یک گفتاری از مقام معظم رهبری است که ایشان می فرمایند "فرهنگ آن چیزی است که حاضرم جانم را در راهش نثار بکنم.” هرروز که این جریانات را من می بینم ؛ می بینم که ما به این قضیه نزدیک تر می شویم. یک سرباز کوچک هستم اشکال ندارد آبروی من را ببرید. اشکال ندارد. از روز اولی که من در این سازمان بودم چقدر با من دشمنی شد آخر علتش را هنوز هم نمی فهمم. فقط به خاطر اینکه من با کسی معامله گری نمی کنم ؟ من می خواهم کارم را درست انجام بدهم. من می گویم سربازی هستم که آمده ام کارم را انجام بدهم یکی به من بگوید عملکرد سازمان فرهنگی ، غیر فرهنگی بوده است ؟ غیر اخلاقی بوده است ؟ بیایید لیست برنامه های ما را ببینید… ببینید ما از چه برنامه هایی حمایت کردیم. چه کارهایی انجام دادیم. در تنگناهای مختلفی به سر بردیم و صورتمان را با سیلی سرخ کردیم.

وی افزود : از ابتدای سال تا الان ۳۷ درصد بودجه ما تحقق پیدا کرده است. بله. ۳۷ درصدی تحقق پیدا کرده است که ۵۰ درصد آن راسا از خود شهرداری هزینه شده است. ما به غیر از حقوق پرسنل که آن هم پانزدهم است و هنوز نتوانستم حقوق کارمندان را بدهم. اینها می دانید چه آسیبی است در مجموعه من؟ می دانید چه شب هایی ما نمی خوابیم وقتی این جریانات را می شنویم؟ کارمندان من با اینگونه مسائل روبرو هستند و بعد آخرین سازمانی هستیم که حقوق می گیریم. این واقعا آن حرف است که فرهنگ برای ما اولویت دارد؟ این است که ما می گوییم نهاد خدماتی را می خوایم تبدیل کنیم به حوزه فرهنگی اجتماعی ؟ یعنی شعار است. عملا این کار را نمی کنیم. به خاطر من ؟ من که بارها گفتم اگر مشکل منم من را بردارید. گفتم استعفا دادم. مکتوب استعفا دادم. اما چه می گویند؟

علیرضا قانع در اظهاراتی تامل برانگیز گفت: آقای کارگرنیا امیدوارم این حرف درست نباشد. اما می گویند ما قانع را نمی خواهیم برداریم می خواهیم قانع را لجن مال کنیم. مگر قانع کی بوده است؟ قانع در این شهر چه کار کرده است؟ اینقدر فضا را غبار آلود می کنند برخی دوستان که از کودکی من را میشناسند بعضا به من حرف می زنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بنده و جد و آبادم هیچکس رقاص نبوده است. پارسال در همین دی ماه با بحث رقص و مسائل اینچنینی زدند من به مصالحی سکوت کردم. امسال دوباره همین جریان است. هیچکس متوجه نشد یک جریانی پشت این قضیه هست؟ بعضی عزیزان شورا یک مصاحبه هایی کردند آدم تعجب می کند. هیچکس متوجه نشد چطور بازهم در دی ماه با همان کلیدواژه ؟ چطور می شود؟ من از کوچکی در مسجد بزرگ شدم. بهش افتخار می کنم. زیر منبر بزرگ شدم. خانواده من مداح هستند. خودم افتخار نوکری دارم.

علیرضا قانع سرانجام بغضش شکست و گفت: من که چند ماه است فرزندم را از دست دادم من می روم کلاس رقص تشکیل بدهم ؟ من نمی دانم سازمان فرهنگی چه چیزی دارد که این افراد همگی دنبالش هستند و می خواهند به هر بهانه ای ما را بزنند. من می دانم ریشه اش کجا است. ببینید برنامه هایی بوده در خصوص روز رشت اینجا مطرح شد. ما هم یک سری برنامه ارائه دادیم. یکسری برنامه مصوب شد یکسری برنامه ها مصوب نشد. آقای شهردار نامه ای می زند به رییس شورا. می گوید من نمی خواهم این برنامه را برگزار کنم که در این نامه می گوید سال گذشته برنامه ها برنامه های خوبی بود و یکسری اختلاف سلایق ایجاد شد. فردای آن روز نمی دانم بعضی دوستان بد به استحضار ایشان رساندند یا جریانات دیگری بوده است یک نامه دیگری به ما می زنند دو تا کلید واژه دارد. من اینها را مستند کردم قبل از اینکه این جریان به وجود بیاید من با خیلی از دستگاه ها صحبت کردم و گفتم چنین جریانی به وجود می آید.

وی افزود: در آن نامه آمده است فجایای سال گذشته بر عهده سازمان فرهنگی بوده است و در جای دیگر گفته شد در این سازمان ضعف وجود دارد و در جای دیگر گفته شد احتمال این را می دهیم اصول و ارزشها توسط مدیریت و ساختار رعایت نشود. ما ارزش ها و اصول را رعایت نمی کنیم؟ این خیلی جالب است. این نکته نکته جالبی است. نگاه کنید ببینید که آقای شهردار این دو سه تا کلید واژه را استارت می زند. فردای این روز یک کانال جعلی درست می شود. من اینجا مستندات دارم. هرکسی بخواهد نشان می دهم. کانال جعلی درست می شود به نام ……. . مینویسند ما فجایع سال گذشته را فراموش نکردیم. این ماجرا را تبلیغ می کنند تا می رسند به این ماجرای اخیر و کلید واژه رقص. اینهایی که مصاحبه کردند اینهایی که ناراحت شدند اینها هیچ تقصیری ندارند. اینها دلشان برای انقلاب و نظام می سوزد. اینها دلشان می سوزد که می آیند و مصاحبه می کنند اما من که نمی توانم یکی یکی اینها را صدا کنم و به همه توضیح بدهم و بگویم من این کاره نیستم…

علیرضا قانع ادامه داد: دو روز پیش به مزار شهدا رفتم. می خواستم به مزار فرزندم هم بروم. یک نفر آمد جلوی من را گرفت و هرچه دلش می خواست به من گفت. با همسرم بودم. تا صبح همسرم گریه کرد. چرا؟

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت اظهار داشت: یک کلید واژه در همین کانال جعلی کلید خورد. یک خطای کوچکی که من به لحاظ حقوقی ثابت میکنم از جانب ما نبوده است را به یک فاجعه و یک جریان تبدیل کردند. طوری که علیرضا قانع و سازمان فرهنگی آمده است و برای رقص کار می کند. بروید ببینید افکار عمومی چه می گویند؟ قسمت دوم مربوط به برخی سایتها بود که خودشان مطلب آماده کردند و دادند.

قانع با اشاره به یادداشت یکی از رسانه های غیر رشتی گفت: این رسانه چه ارتباطی به رشت دارد؟ اصلا این رسانه جزییات را از کجا می داند ؟ مشخص است چه کسی آماده کرده است. ماجرا این است. مطلب و درددل زیاد است. واقعا این چند سال برای من جز خون دل نبود. اتفاقات مختلفی برای ما رقم زدند. در حال حاضر حداقل هزار نفر سازمان فرهنگی طلبکار دارد. ۹ ماه حقوق ورزشکار داده نشده است. هنرمند اول سال برنامه ریزی شده است. برخی بچه های مذهبی این روزها به من زنگ می زنند که با دیگران قرار داد های آنچنانی امضا کرده ایم. کدام قرارداد؟ کدام برنامه؟ کدام پول؟ اول سال کنگره برگزار کردیم هنوز نتوانستیم ۳۰۰ هنرمندی که در این برنامه ها اجرایی داشتند پولشان را بدهیم.

وی در پایان گفت: من واقعا معتقدم "و مکروا و مکر الله والله خیر الماکرین” . خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار. ان شاء الله همه عاقبت به خیر شویم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار