کد خبر: ۳۵۶۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷ 08 January 2017
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مورد طرح تعطیلی مدارس در فصل زمستان و روزهای آلوده هوا گفت: با آموزش و پرورش مذاکراتی را داشته‌ایم و پیشنهادات خود را ارائه کردیم؛ یکی از پیشنهادات ما این بود که بخشی از تعطیلات تابستانی منتقل شود.

به گزارش تسنیم معصومه ابتکار پیش از ظهر امروز در حاشیه همایش محیط زیست و بانکداری در سازمان حفاظت محیط زیست در جمع خبرنگاران درباره آلودگی هوای کلانشهرها به ویژه تهران اظهار کرد: برای رفع آلودگی هوا اقدامات زیادی انجام گرفته و راهکارهای مورد توجه نیز باعث شده تا امسال شاخص آلودگی هوا در پاییز و زمستان تا حدودی بهبود یابد و حتی از بسیاری شهرهای همجوار ما در آسیا و اروپا وضعیت مناسب‌تری یافته‌ایم.

وی افزود: شاخصهای غلظت آلاینده ذرات معلق 2.5 میکرون از اعداد 160 در روزهای بسیار آلوده فراتر نرفته است که این نشان‌دهنده اقدامات و برنامه‌ریزیها بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: روند کلی تعداد روزهای سالم در کلانشهرهای ما به ویژه تهران رو به افزایش است و این برنامه تدریجی خواهد بود؛ مشکل آلودگی هوا یک هفته‌ای و به سرعت حل نخواهد شد چرا که این معضل طی سالهای زیاد و براثر بی‌توجهی به مسائل محیط زیستی ایجاد شده است و باید رفته رفته کاهش پیدا کند.

ابتکار با بیان اینکه تعداد زیادی از خودروهای فرسوده در کلانشهرها وجود دارد، عنوان کرد: در تهران بنابر آخرین آمار حدود 6 میلیون و 800 هزار خودرو و موتورسیکلت وجود دارد که از این تعداد بیش از یک میلیون دستگاه کاربراتوری و فرسوده است.

وی تاکید کرد: خودروها و موتورهای کاربراتوری و فررسوده آلودگی زیادی را در شهرها تولید می‌کنند و این وسایل نقلیه وقتی در شهرها تردد دارند به همراه سکون هوا بر شدت آلودگی می‌افزایند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اقدامات دولت برای کاهش آلودگی هوا گفت: برنامه‌های خود را گام به گام پیش برده‌ایم و تعداد افزایش روزهای سالم نشان‌دهنده پیشرفت برنامه‌ها است.

ابتکار تصریح کرد: یکی از برنامه‌های ما از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است که تاکسیها در این زمینه اولویت داشتند و خروج 37 هزار تاکسی فرسوده را شاهد بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 600 مینی‌بوس فرسوده از رده خارج شدند و جایگزین خودروهای جدید با خودروهای فرسوده به طور جد مدنظر است و همین امر برای اتوبوسهای حمل و نقل عمومی نیز انجام می‌گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: امیدواریم شهرداریها هم همراهی لازم را با ما داشته باشند و در نصب فیلتر ذرات دوده برای اتوبوسهای گازوئیلی و سایر ناوگان حمل و نقل توجه کنند.

ابتکار عنوان کرد: دولت در کنترل حمل و نقل خودروهای سنگین به شهرها مصوباتی را مدنظر قرار داده که باید شهرداری و وزارت راه این موضوع را مود توجه قرار دهند و راهکارهای لازم برای کاهش آلودگی هوا ر ا دنبال کنند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های مهم معاون فنی، خودرهای سنگین است که باید هر چه زودتر عملیاتی شود و همانند سامانه یکپارچه معاینه فنی در تهران به اجرا درآمد و عملکرد مناسبی را به دنبال داشت پیگیری شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تمامی برنامه‌های کاهش آلودگی هوا را مناسب عنوان کرد و گفت: روند رو به رشدی در حال رخ دادن است اما نتیجه زمانبر خواهد بود و تا دستیابی به آن تدابیر کوتاه‌مدت را همانند محدودیت‌های ترافیکی اعمال خواهیم کرد؛‌ تمامی این برنامه‌های کوتاه‌مدت به منظور این است تا میزان آلایندگی افزایش پیدا نکند.

ابتکار در مورد طرح تعطیلی مدارس در فصل زمستان نیز اظهار کرد: با آموزش و پرورش مذاکراتی را داشته‌ایم و پیشنهادات خود را ارائه کردیم؛ یکی از پیشنهادات ما این بود که بخشی از تعطیلات تابستانی منتقل شود اما هنوز نتیجه قطعی را نداشته‌ایم.

وی تاکید کرد: تصمیمات نهایی در مورد تعطیلی مدارس در زمستان به نظر وزارت آموزش و پرورش بستگی دارد و آنها نیز برنامه‌ریزی لازم را مورد توجه قرار می‌دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره عدم شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری نیز اظهار کرد: تمامی موتورسیکلت‌ها از ابتدای مهر ماه امسال به‌صورت انژکتوری تولید می‌شوند و شماره‌گذاری نیز فقط مختص این نوع تولیدات است.

وی تصریح کرد: در ایران تولید موتورسیکلت کاربراتوری نداریم و اقدامات خوبی برای تولید موتورهای انژکتوری و برقی در حال انجام است.

ابتکار با بیان اینکه تولید موتورسیکلت و خودروی برقی مورد توجه قرار دارد، گفت: در حال حاضر دو خودروساز وجود دارد که خودرو برقی تولید می‌کنند و اینها تمامی برنامه‌ای است که دولت آن را مورد توجه قرار داده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد:‌ تمامی مسئولان اعم از دولت و شهرداری باید همکاری کنند تا خودروهای فرسوده و موتورهای کاربراتوری از رده خارج شوند و حمایتهای بانکی نیز باید نسبت به این برنامه انجام گیرد.

وی درباره اینکه آیا زیرساختهای خودروها و موتورهای برقی فراهم شده است یا خیر، گفت: نخستین زیرساخت این وسایط نقلیه، تولید باطری‌های لیتیومی بوده که در سال 93 با همکاری وزارت دفاع انجام گرفته و در حال حاضر تولید کارخانه این نوع باطری‌ها را در اختیار داریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: سایر زیرساختهای دیگر نیز برای خودروها و موتورسیکلت‌های برقی در حال فراهم شدن است و به زودی ناوگانی از این نوع خودروها را در اختیار خواهیم داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار