امسال در مشهد روی داده است؛
در شهرداری مشهد کمیسیون ماده 7 مسوول پیگیری درخواست‌ها و برخورد با متخلفان در حوزه قطع درخت است و روزانه درخواست‌ها و پرونده‌های زیادی در این حوزه‌ها رسیدگی می‌شود.
کد خبر: ۳۵۶۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰ 08 January 2017
به گزارش تابناک رضوی، اینکه می‌گوییم امروز هوای کلانشهرهای کشور خاکستری است و نفس کشیدن در این وضعیت سخت و دشوار شده شوخی نیست و تا زمانی که هر کدام از ما شهروندان نقش خود را در شکست غول سیاه و بزرگ آلودگی هوا قبول نکنیم و هر کدام از ما قدمی برنداریم شک نکنیم که تا چند سال آینده همه ما باید از زمین کوچ کنیم.
 اینکه باید کمتر از خودروی شخصی استفاده کنیم، فضای محل زندگی خود را با درختان و گیاهان سبز کنیم، مراقب فضای سبز شهرمان باشیم، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنیم و بسیاری از توصیه‌های دیگر شاید از نظر ما تنها یک جمله باشد اما پشت هر کلمه آن دنیایی نهفته که خود راهی برای کاهش آلودگی هوای شهر است.
بارها به گوش همه ما رسیده که درختان ریه‌های شهر هستند و وجود آن‌ها تا اندازه قابل توجهی از افزایش آلودگی هوا جلوگیری می‌کند اما تا به حال چه اندازه خودمان را در توسعه فضای سبز سهیم دانستیم؟ فکر کرده‌ایم که مشارکت هر کدام از ما در این زمینه چه میزان می‌تواند نفع همگانی داشته باشد و از سوی دیگر ضرر رساندن به همین فضای سبزی که ضامن سلامتی ما در آسمان دود گرفته شهرها هستند یک قدم همه را به تغییر شکل به آدم‌هایی با صورت‌های عبوس ماسک‌زده نزدیک می‌کند؟
وقتی که می‌شنویم در شهر مشهد 3992 هکتار فضای سبز وجود دارد که این ذخیره بزرگی از اکسیژن است قطعا به خود می‌بالیم که در شهری سبز زندگی می‌کنیم اما در این میان افرادی هستند که از روی آگاهی و یا ناآگاهی اقدام به ضرر رساندن به فضای سبز می‌کنند.
سال 1359 شورای انقلاب قانونی را تحت عنوان «حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها» مصوب کرد که امروز شهرداری‌ها براساس این قانون عمل می‌کنند؛ که در ماده یک این قانون آمده: «به منظور حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان، قطع هر نوع درخت و یا نابود کردن آن به هر طریق در معابر، میادین، بزرگراه‌ها، پارک‌ها، بوستان‌ها، باغات و نیز محل‌هایی که به تشخیص شورای اسلامی شهر، باغ شناخته شوند در محدوده و حریم شهرها بدون اجازه شهرداری و رعایت ضوابط مربوط ممنوع است» البته این قانون با ضوابط و شرایطی خاص، به شهرداری اجازه داده است که در صورت لزوم، اقدام به قطع درخت کند.
شهرداری مشهد در راستای این قانون و همچنین قوانین تصویب شده در شورای اسلامی شهر توجه جدی به حفظ فضای سبز دارد و در این مسیر با افرادی که به هر نحوی نسبت به قطع درختان و یا آسیب رساندن به فضای سبز شهری اقدام کنند، برخورد می‌کند.
 
3 میلیون اصله درخت پلاک‌گذاری شده در مشهد
در این راستا مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد به پای میز گفت‌وگو آمد تا به سوالات ما درباره قطع درختان در شهر مشهد پاسخ دهد.
احمدرضا سلامی در ابتدا در پاسخ به این سوال که در شهر مشهد چه میزان فضای سبز و بوستان وجود دارد؟ می‌گوید: در شهر مشهد بالغ بر 3992 هکتار فضای سبز در قالب 542 بوستان محلی، خطی، منطقه‌ای و جنگلی احداث شده تا بتواند در کنار کاهش آلودگی هوا، فضایی برای تفریح شهروندان به وجود آورد.
وی ادامه می‌دهد: در این راستا هر سال شهرداری مشهد از فضاهای موجود برای توسعه فضای سبز و کاشت درخت استفاده می‌کند و در کنار آن نیز به دنبال مشارکت شهروندان در توسعه این فضاها است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد در ادامه به تعداد درختان سطح شهر مشهد اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر بالغ بر 3 میلیون اصله درخت در شهر مشهد پلاک‌گذاری شده و هر سال نیز با مشارکت شهروندان در قالب اجرای طرح‌های مختلف معابر فرعی را نیز تحت پوشش کاشت درخت قرار می‌دهد.
 
355 پرونده تخلف قطع درختان در سال جاری
سلامی اما در ادامه به سوال ما در خصوص قطع درختان و برخورد با متخلفان در این حوزه پاسخ می‌دهد و می‌افزاید: متاسفانه سالیانه در سطح شهر افرادی از روی عمد و یا ناآگاهی نسبت به وجود موثر درختان در شهر به فضای سبز آسیب می‌زنند و یا درختان را قطع می‌کنند.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد تصریح می‌کند: شهروندان توجه داشته باشند که قطع درختان از لحاظ قانونی و حتی شرعی نیز جایز نیست و اگر بنا به دلایلی از جمله ساخت و ساز نیاز است درختی قطع و یا هرس شود حتما باید از شهرداری مجوز بگیرند در غیر این صورت متحمل پرداخت جریمه و عوارض می‌شوند.
وی اضافه می‌کند: در شهرداری مشهد کمیسیون ماده 7 مسوول پیگیری درخواست‌ها و برخورد با متخلفان در حوزه قطع درخت است و روزانه درخواست‌ها و پرونده‌های زیادی در این حوزه‌ها رسیدگی می‌شود.
سلامی در خصوص پرونده‌های قطع درختان و یا تقاضا در سال جاری می‌گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون 661 پرونده در این دو حوزه رسیدگی شده است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد تصریح می‌کند: از این تعداد پرونده متاسفانه 355 پرونده تخلف بوده که در کمیسیون ماده 7 بررسی شده است.
وی، بیشترین موارد تخلفات را مربوط به هرس و قطاعی درختان در راستای اجرای عملیات ساختمانی (اجرای کنسول، پارکینگ و....) از سوی شهروندان عنوان می‌کند.
به گفته سلامی، هرگونه آسیب‌رسانی، خشکاندن و یا قطع درختان از سوی شهروندان مشمول پرداخت عوارض و تا زمان تسویه حساب از صدور پایان کار جلوگیری می‌شود که این خود می‌تواند راهی کارساز برای کاهش تعداد تخلفات در زمینه قطع درختان باشد.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد می‌گوید: شهروندان توجه داشته باشند که اگر به هر دلیلی درخواستی برای قطع و یا هرس درختان دارند می‌توانند تقاضای خود را به کمیسیون ماده 7 ارسال کنند تا کارشناسان بعد از بررسی و در صورت تایید به تقاضای آنان پاسخ بدهند.
وی اضافه می‌کند: در راستای این اتفاق از ابتدای سال جاری 307 مورد از تقاضاهای شهروندان به کمیسیون ماده 7 ارسال شده است.
سلامی به نحوه دریافت مجوز اشاره می‌کند و می‌گوید: هرس، قطع و انتقال درختان معابر بدون دریافت مجوز از شهرداری ممنوع بوده و متقاضیان باید به سایت سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد به آدرس WWW.PARKS.MASHHAD.IR مراجعه کرده و نسبت به تکمیل فرم اقدام کنند که در این بخش تاکنون 200 درخواست الکترونیکی از سوی شهروندان به این سامانه ارسال شده است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد تصریح می‌کند: پس از بازدید کارشناس فضای سبز و بنا به تشخیص کمیسیون ماده ۷ در صورت موجه بودن درخواست متقاضی، عوارض تعیین شده مطابق تعرفه مصوب شورای اسلامی شهر مشهد توسط متقاضی پرداخت و مجوز قطع و یا انتقال درختان صادر می‌شود.
سلامی در ادامه از شهروندان درخواست‌ کرد در زمان طراحی ساختمان و جانمایی درب پارکینگ درختان معبر را مدنظر قرار دهند و حتی‌الامکان ورودی پارکینگ خود را در محل فاقد ‌درخت و یا کم درخت قرار دهند.
پرداخت عوارض و جریمه در قبال قطع و یا جابه‌جایی درختان
وی در ادامه به عوارض قطع و یا آسیب رساندن به درختان اشاره می‌کند و می‌گوید: برابر با مصوبه شورای اسلامی در سال 93، به منظور مراقبت و حفظ درختان باغ‌ها و معابر شهری و جلوگیری از قطع بدون مجوز آنها در هنگام اجرای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی و سایر اقدام‌هایی که موجب آسیب رساندن و قطع درختان می‌شود، تعرفه عوارض قطع و هرس بدون مجوز درختان و بهای خدمات جابجایی آنها (موضوع مصوبات شماره 2/6163/ش ـ 84/12/20و شماره 3/822/ش ـ 88/2/21 شورا) به شهروندان اعلام شده است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد اضافه می‌کند: براساس این مصوبه عوارض قطع درختان براساس محیط بن هر اصله درخت مشخص شده که این عوارض برای قطع با مجوز و بدون مجوز شهرداری مختلف است.
سلامی به عوارض هرس بودن مجوز شهرداری اشاره می‌کند و می‌گوید: طبق مصوبه فوق در صورتی که اشخاص حقیقی و حقوقی بدون هماهنگی و اجازه از شهرداری مبادرت به هرس، سربرداری، پوست‌کنی و آسیب موثر درختان شهری کنند نیز باید عوارض پرداخت کنند.
وی اضافه می‌کند: همچنین طبق مصوبه شورای شهر در سال 93 شهرداری مکلف است در هنگام صدور پروانه ساختمانی، تعداد درختان واقع در حاشیه معبر ملک را به همراه شماره شناسنامه درخت یا درختان در پروانه قید و همزمان با تحویل پروانه ساختمان به مالک یا ذینفع برای مراقبت از درختان مذکور در مراحل ساخت و ساز، تعهد لازم را دریافت کند.
وی خاطرنشان می‌کند: همچنین شهروندانی که به هر دلیلی نسبت به جابه جایی درخت می‌کنند نیز مشمول پرداخت عوارض می‌شوند.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد اما در خصوص افزایش مبلغ این جریمه می‌گوید: به عوارض قطع و یا جابه‌جایی درخت در صورت تصویب شورای اسلامی شهر مشهد سالیانه 20 درصد اضافه می‌شود.



برچسب ها: قطع درخت ، مشهد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار