رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: «لاریجانی: مخلص همه امامزاده‌ها هستیم از دَم»،«تخلف ۱۲۰ هزار میلیاردی دولت در هدفمندی یارانه‌ها»،«باید تابوی ریاست‌جمهوری زنان در ایران شکسته شود»،«خواننده‌های لس‌آنجلسی در تلویزیون»،«انتقاد جدید وزیر بهداشت از وزارت رفاه»... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۳۵۷۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۹ 08 January 2017

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

انتقاد مصباحی مقدم از بودجه 96 و گرانی دلار‏

غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: لایحه بودجه سال آینده به فقرزدایی و کاهش محرومیت کاری ندارد. علت استمرار پرداخت یارانه به خانواده‌های ثروتمند و اقشاری که به این رقم نیازی ندارند چیست؟ با گرانی دلار روند معیشتی هفتاد درصد مردم که در طبقات متوسط و پایین جامعه زندگی می کنند بدتر خواهد شد. دولت باید از قیمت گذاری دلار در بودجه امتناع کرده و دلار مورد نیاز در بودجه را به صورت سالیانه و بدون محاسبه قیمت گذاری و به صورت وام پرداخت کند. نود اقتصادی این خبر را منتشر کرد.


دعوت از مجتهدشبستری برای مناظره

آیت الله احمد بهشتی، عضو خبرگان رهبری در نامه ای به محمد محمدرضایی با بیان اینکه جدال احسن مورد سفارش قرآن است، مجتهد شبستری را به مناظره با نماینده آیت الله سبحانی دعوت کرد. دکتر احمد بهشتی از اساتید حوزه علمیه قم، استاد دانشگاه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری، در پی استنکاف مجتهد شبستری از مناظره با نماینده مراجع، طی نامه ای به محمد محمدرضایی، مناظره را موجب گره گشایی و جدال احسن را مورد سفارش قرآن دانست. لازم به ذکر است که چندی قبل، مجتهد شبستری، مراجع عظام تقلید را دعوت به مناظره نمود و آیت الله سبحانی ضمن استقبال از مناظره، دکتر محمد محمدرضایی را به عنوان نماینده خود جهت مناظره در موضوعات مربوط به حوزه دین معرفی کرد ولی تا کنون جناب آقای شبستری، مناظره را نپذیرفته است. مهر، این خبر را منتشر کرد.


لاریجانی: مخلص همه امامزاده‌ها هستیم از دَم

فراموشی علی لاریجانی امروز حاشیه ساز شد. دو نماینده نسبت به سکوت لاریجانی نسبت به واقعه 19دی تذکر دادند. حسینعلی حاجی دلیگانی و جواد ابطحی این موضوع را به لاریجانی گوشزد کردند. لاریجانی پاسخ داد: بله، من فراموش کردم. در بررسی ماده 112 برنامه ششم درباره اماکن زیارتی است و مشهد، قم و شیراز به عنوان شهرهای زیارتی در آن قید شده است اما جواد ساداتی نژاد نماینده مردم کاشان اصرار داشت که شهرری و مشهد اردهال که به گفته او امامزاده های واجب التعظیم دارند، به این شهرها اضافه شوند. او پیشنهادش را به عنوان رفع ابهام مطرح کرد اما لاریجانی تاکید کرد که ابهامی در متن نیست و گفت: همه شهرهای ایران امام زاده دارند و همه هم واجب التعظیم هستند. ما مخلص همه امام زاده ها از دم هستیم تا آخر. اگر کمیسیون بگوید اضافه کنیم،‌ اضافه می کنیم.اعتماد این خبر را منتشر کرد.


صفدر حسینی به دادسرا احضار شد

غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شنیده شده صفدر حسینی در ارتباط با حقوق‌های نامتعارفه به دادسرا احضار شده است، گفت: این موضوع صحت دارد و این فرد به دادسرا احضار شده است. وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص وجود اختلاف بین روسای قوای مجریه و قضائیه اظهار کرد: برخی از جریان‌هایی که عمدتاً از خارج نشأت می‌گیرد، می‌خواهند یک دو قطبی کاذب قبل از انتخابات ایجاد کنند و چند هدف را دنبال می‌کنند. اگر همه در چارچوب قانون کار کنند اختلاف پیش نمی‌آید و تکالیف قوه قضائیه و دولت مشخص است و از این بابت مشکل خاصی به وجود نخواهد آمد. فارس این خبر را منتشر کرد.


واکنش باران کوثری به درج نامش در فهرست نامزدان شورای شهر

باران کوثری در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ در پاسخ به این سوال که فهرستی منتشر شده و اسم شما به عنوان نامزد انتخابات شورای شهر مطرح شده است، گفت : من اصلا در جریان چنین فهرستی و خبری نیستم. در جریان لیستى که منتشر شد؛ نیستم و کسى هم با من در ارتباط با نمایندگى شوراى شهر تماسى نگرفته است.


نامه ۵۰ نماینده برای برگزاری نشست بررسی استیضاح «آخوندی»

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: نزدیک ۵۰ نفر از نمایندگان و درخواست‌کنندگان استیضاح‌کننده وزیر راه، طی نامه‌ای به بنده، خواستار برگزاری نشست بررسی این استیضاح شدند. محمدرضا رضایی کوچی گفت: نمایندگان درخواست کردند که با توجه به طولانی شدن موضوع بررسی استیضاح در کمیسیون عمران، لذا هرچه سریع‌تر جلسه‌ای برای این منظور برگزار شود. این خبر را فارس منتشر کرده است.


علت تقدیر یک مرجع تقلید از نماینده امریکایی

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: در پی اقدام شایسته خانم "ایلهان" که در مجلس ایالتی آمریکا به عنوان نماینده، مراسم تحلیف را با قرآن مجید بجا آورد، مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی، از وی، تقدیر و تشکّر کردند. انتخاب این خبر را منتشر کرد.


تخلف ۱۲۰ هزار میلیاردی دولت در هدفمندی یارانه‌ها

حسینعلی حاجی دلیگانی درمورد وضعیت درآمد حامل‌های انرژی اظهار داشت: درآمد حامل‌های انرژی از 76 تا 80 هزار میلیارد تومان گفته می‌شود، اما به نظر می‌رسد رقم 76 هزار میلیارد تومان دقیق‌ترین عدد باشد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه طی 4 سال در هر سال حدوداً 30 هزار میلیارد تومان و جمعاً 120 هزار میلیارد تومان باید از سوی دولت در رابطه با درآمد حامل‌های انرژی گزارش ارائه می‌شد، عنوان کرد: وظیفه دیوان محاسبات است که به این موضوع رسیدگی کند و در گزارش‌های تفریغ بودجه به روشنی این موضوع شفاف نشده است. حاجی دلیگانی با اشاره به نظر دولت در مورد درآمد حامل‌های انرژی گفت: دولت مدعی است که بیشتر این مبالغ تحت واگذاری وزارت نفت به نیرو برای تولید برق هزینه شده، اما باید میزان و نحوه تبادل آن مشخص شود و در خزانه گردش مالی داشته باشد.


تکذیب یک خبر سیاسی درباره آزاده نامداری

در برخی سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی خبری مبنی بر نامزد شدن آزاده نامداری برای انتخابت شورای شهر منتشر شده است.آزاده نامداری در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره خبر نامزد شدنش برای انتخاب آینده شورای شهر گفت: چنین خبری صحت ندارد و آن را تکذیب می‌کنم.وی ادامه داد: نه تنها در لیست اصلاح‌طلبان بلکه در هیچ لیست دیگری حضور ندارم و اصلا قصد ندارم در انتخابات شورای شهر به عنوان نامزد شرکت کنم.


باید تابوی ریاست‌جمهوری زنان در ایران شکسته شود

رئیس اتحادیه زنان کارگر تصریح می‌کند: این نقص سیستم ماست که تاکنون رجل سیاسی از بین زنان نداشته ایم. درها به روی پست‌های وزارت و حتی معاون وزارت بسته است. به ویژه اینکه الان دیگر نمی‌توانیم بگوییم که دولت از زنان شناخت ندارد چون دیدیم که سومین معاون زن رئیس جمهور هم منصوب شد.وی درباره احتمال کاندیداتوری زنان در این دوره نیز می‌گوید: این دورنما وجود دارد. خانم دکتر ابتکار دور قبل آمادگی کامل پیدا کرده بود که وارد رقابت شود.جلودارزاده می‌افزاید: تابوی کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست جمهوری باید بالاخره روزی شکسته شود و خانم‌ها بتوانند کاندیدا شوند و انشالله در دوره ای هم رای بیاورند.او البته موافق حمایت اصلاح‌طلب‌ها از یک کاندیدای زن در این دوره نیست چراکه معتقد است همچنان باید از حسن روحانی حمایت کرد. جلودارزاده می‌گوید: این موضوع مطرح است که تغییر رئیس جمهور در این چهارمین سال دوران آقای روحانی به صلاح مملکت هست یا خیر؟ به نظر من در شرایطی که آقای روحانی بسیاری از شکستگی سد بزرگ ویرانی را ترمیم کردند و شرایط برای کار کردن آماده شده است، از نظر اخلاقی درست نیست دوران سختی را یک نفر تحمل کند و وقتی می‌خواهد کارش را به نتیجه برساند، دیگر از او حمایت نکنیم.


ابراز تمایل یک چهره اصولگرا برای کاندیداتوری در انتخابات

حجت الاسلام سید رضا تقوی رئیس شورای سیاستگزاری ائمه جمعه هم برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ابراز تمایل کرده است.یکی از نزدیکان وی گفته است آقای تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نیز که در دوره قبل آمادگی خود را برای این عرصه اعلام کرده بود مجددا رایزنی هایی را در اینزمینه داشته است تا اصولگراها این بار با دوجین نامزد در عرصه حضور داشته باشند.این مطلب در پارس منتشر شده است.


تهیه طرح استیضاح ربیعی در مجلس

هدایت اله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز از نارضایتی نمایندگان مجلس از عملکرد علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد و گفت: نمایندگان خواستار استیضاح این وزیر هستند.وی افزود: در حاشیه جلسه علنی دیروز شنبه مجلس برخی از نمایندگان طرح استیضاح این وزیر را تهیه کردند که اینجانب هم آنرا امضا کردم.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به دلایل و محورهای این استیضاح گفت: پرداختن به موضوعات غیر مرتبط با وظایف وزارتخانه از جمله سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی، بنگاه داری که جزو تخصص این وزارتخانه نیست یکی از مهمترین محورهای این استیضاح است.خادمی اضافه کرد: بیکاری و نپرداختن به موضوع اشتغال از دیگر محورهای استیضاح این وزیر است.وی گفت: این طرح در جلسه دیروز مجلس در حال جمع آوری امضاء بود که تا پایان جلسه به حد نصاب امضا برای انجام استیضاح رسید.این مطلب در افکار خبر منتشر شده است.


تشکیل ارتش 200000 نفری برای مقابله با ایران!

وبسایت خبری "بویمن" مدعی شد: «عربستان سعودی برای مقابله با ایران و ممانعت از آنکه یمن حیاط خلوت تهران تبدیل شود، ارتش 200000 نفری تشکیل داده است.»این وبسایت خبری در ادامه گزارش داد: «ارتشی که عربستان از میان هواداران دولت قانونی یمن در این کشور تشکیل داده است، برای همیشه حوثی ها و همپیمانان را از صحنه یمن دور خواهد کرد.»بویمن در ادامه افزود: «ناظران محافل سیاسی هم بر آن هستند که عربستان توانسته است تا یک ارتش میهن پرست را برای یمنی ها ایجاد کند. این اقدام سعودی در یمن در مقایسه با اقدام آمریکا در جنگ عراق و افغانستان بزرگتر و مهم تر است.»این وبسایت خبری در ادامه ادعا کرد: «عربستان به هر قیمتی که شده است عملیات ائتلاف عربی را ادامه خواهد داد تا نفوذ ایران در یمن رخت بربندد


خواننده‌های لس‌آنجلسی در تلویزیون

تهیه‌کننده سریال «معمای شاه» درباره‌ی پخش صدای یکی از خواننده‌های لس آنجلسی در قالب این سریال، به بیان توضیحاتی پرداخت.علی لدنی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به صحنه‌ای که شب گذشته در سریال «معمای شاه» با حضور شخصیت ابی (خواننده) پخش شد، اظهار کرد: این سکانس با هیچ ممیزی روبه‌رو نشد. صدای پخش‌شده در سریال، صدای اصلی خود خواننده بوده است، فقط خود شخصیت شبیه‌سازی شده است که بسیار هم شبیه شده بود.او با بیان اینکه در قسمت‌های گذشته سریال، ویگن هم حضور داشته بود، یادآور شد که در قسمت‌های آتی خوانندگان دیگری هم که به نوعی با دربار در ارتباط بودند، با صدای خودشان در مجموعه «معمای شاه» حضور پیدا خواهند کرد.تهیه‌کننده سریال «معمای شاه» با اشاره به حضور ابی (خواننده) در این سریال گفت: این قسمت مربوط به حضور غلامرضا پهلوی در کاباره میامی می‌شود که با حضور محمود قربانی (رییس کاباره و دوست غلامرضا پهلوی) ضبط شده بود و در واقع به فعالیت دربار در این زمینه بازمی‌گردد.


پیام توئیتری آشنا به مسوولان دولت قبل

مشاور رئیس‌جمهور در پیامی توئیتری از دولت قبل خواست اقدامات خود درباره «پرونده ب.ز.» را توضیح دهد.حسام‌الدین آشنا در حساب توئیتر خود نوشت: در پرونده ب.ز.، دولت و قوه قضاییه هدف مشترکی دارند. مسئولان دولت فعلی اقدامات خود را توضیح دادند؛ حالا نوبت توضیحات مسئولان دولت قبلی است.


توضیح اژه‌ای درباره پرونده برادر رئیس‌جمهور

اژه ای در خصوص پرونده برادر رئیس‌جمهور فعلی نیز گفت: من در یکی از مصاحبه‌های خود در پاسخ به سوال خبرنگاری عنوان کردم که این پرونده در مراحل ابتدایی رسیدگی قرار دارد و مجاز به بیان جزئیات این پرونده نیستم چرا که از یک سو منع قانونی برای بیان جزئیات وجود دارد و از سوی دیگر این پرونده در تحقیقات ابتدایی است و نمی‌توان اظهارنظری در این رابطه انجام داد.


فراموشی فتنه ۸۸ هزینه زیادی را به نظام متحمل می‌کند

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی آل هاشم رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در همایش سیاسی بصیرت افزایی فرماندهان و کارکنان یگان‌های آجا در خوزستان با اشاره به رویدادهای مهمی که در طول دوران معاصر ایران در دی ماه به وقوع پیوسته، قیام 19 دی مردم قم در سال 56 را نقطه عطفی در جریان مبارزات انقلابی مردم ایران علیه استبداد خواند و آن را همچون حماسه 9 دی 88 اثرگذار و شکوهمند خواند. رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با تاکید بر ضرورت بازخوانی فتنه 88، تحلیل اهداف و ابعاد فتنه را فرصتی برای زنده نگاه داشتن این حادثه تاریخی خواند که فراموشی آن هزینه زیادی را به نظام متحمل خواهد کرد.


انتقاد جدید وزیر بهداشت از وزارت رفاه

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم افتتاح تخت‌های ویژه در بیمارستان لقمان حکیم، اظهار داشت: یکی از برگ‌های زرین شهر تهران در حوزه خدمت به مردم و دستگیری از آنها بیمارستان لقمان است که اکنون در قلب شهر بوده و نه پایین شهر و خدمات خوبی از طریق این بیمارستان به مردم ارائه می‌شود. وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه تأمین اجتماعی به وظیفه خود عمل نکرده است و نمی‌کند گفت: مردم حق بیمه پرداخت می‌کنند و سهم درمان را باید بیمه به حوزه درمان پرداخت کند.


شرط مشاور رئیس جمهور برای حمایت از عربستان

علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهوری اسلامی در امور اقوام و اقلیت های دینی تاکید می‌کند که اگر اردن و عربستان نیز با اسرائیل مقابله کنند،جمهوری اسلامی ایران همانند سوریه از آنها نیز حمایت خواهد کرد.


خبر ابتکار از «قطع گاز ادارات وزارت نفت تا اطلاع ثانوی»

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پیام تلگرامی خود را از نامه و دستور مدیر عامل شرکت ملی گاز برای قطع شدن گاز تمامی ساختمان‌های وزارت نفت و شرکت‌های تابع در شهر تهران تا اطلاع ثانوی خبر داد.به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتشار نامه مدیرعامل شرکت ملی گاز و معاون وزیر در کانال تلگرامی خود چند نکته را در اینباره یادآور شد:«- با دستور وزیر نفت، گاز تمامی ساختمان های وزارت نفت و شرکت های تابع در تهران تا اطلاع ثانوی قطع شد.


رونمایی لاریجانی از ماده تاریخی برنامه ششم

بررسی لایحه برنامه ششم در حالی در جلسه نوبت عصر مجلس ادامه داشت تا اینکه لایحه به بخش زایمان رسید. علی لاریجانی هنگام بررسی ماده 118 با اشاره به بند «ب» آن که به موضوع دو هفته مرخصی اجباری مردان هنگام صاحب فرزندشدن اشاره دارد، با کنایه گفت: این هم از عجایب تاریخی است که خانم ها وضع حمل می‌کنند، آقایان باید مرخصی بروند!گفتنی است در بند ب ماده 118 لایحه برنامه ششم توسعه آمده است: از تاریخ تصویب این ماده کلیه مردان شاغل در بخش های دولتی و غیر دولتی صاحب فرزند می‌شوند از دو هفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار می شوند.


سوال یک مرجع تقلید از رهبر انقلاب

آیت الله رشاد در درس اخلاق خود گفت:«اخیرا یکی از دوستان نزدیک می گفت که به مناسبتی مراسم مقام معظم رهبری (دام ظله) و دیدار مراجع، قم مشرف شده بودند. حضرت آیت الله العظمی وحید گفته بودند به من اطلاع دهید تا برای استقبال از ایشان، تا سر خیابان بروم. آقا فرموده بودند: نه! به ایشان اطلاع ندهید، من تا دم در می روم. مطالبی در آن جلسه نقل شد. از آن جمله ایشان( آیت الله وحید خراسانی) گفته بود: ما خیلی برای شما دعا می کنیم! یک سوال دارم و آن اینکه چگونه است که شما با این همه مشاغل و گرفتاری ها و مسائل داخلی و جهانی و...- خیلی کار است! بنده ناچیز هم عرض می­کنم: مختصر موسساتی را اداره می کنم شبها خواب ندارم! گاهی از بی خوابی مریض می شوم. در حالی که حوزه ی استان و پژوهشگاهی و مختصر درس و بحثی دارم از عهده برنمی­آیم. بالاخره آیت الله وحید فرمودخه بودند: با این همه اشتغالات حساس و مهم چطور وقت می کنید مطالعه میکنید و درس هم اداره می کنید؟ ما که کار چندان زیادی نداریم برای امور فرصت کافی پیدا نمی کنیم؟! ( البته عین عبارت ایشان نیست نقل به مضمون می کنم»


شروط کمیسیون امنیت ملی مجلس برای حضور ایران در حج

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با میزان، درباره عدم دعوت ایران از سوی عربستان برای شرکت در مراسم حج امسال اظهار کرد: بدون شک با توجه به مدیریتی که دولتمردان عربستان در مراسم حج اتخاذ کرده اند ایران در این شرایط به هیچ وجه تمایلی برای حضور در مناسک حج نخواهد داشت.وی افزود: مراسم حج برای مسلمانان جهان از جمله ایرانیان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است اما تا زمانی که روند مدیریتی آل سعود در مکه و مدینه ادامه دار باشد و سبب شود که ایرانیان مورد آزار و اذیت قرار گیرند شرکت در این مراسم جایز نیست.سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: عربستان در شرایط فعلی و با توجه به بی کفایتی که در مراسم حج سال 93 اتخاذ کرد و فاجعه مصیبت بار منا را که منجر به کشته شدن بسیاری از هموطنانمان شد دیگر صلاحیت اداره مراسم حج را ندارد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار