برگزاری کنگره‌ای که شاه‌بیت آن جمع‌آوری مستندهایی درباره تاریخ قم به ویژه در حوزه معماری و شهرسازی است، اندکی حساسیت‌ها را برای حفظ میراث کالبدی شهر بیشتر کرده و شاید این کار قدری هزینه تخریب بافت تاریخی در قم را بالا ببرد.
کد خبر: ۳۵۷۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۹ 09 January 2017
به گزارش تابناک قم، هرچه می‌گذرد و به تاریخ برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی شهر قم در سی‌ام دی‌ نزدیک‌تر می‌شویم، در شهر صحبت درباره معماری ایرانی و هویت کالبدی شهر قم بیشتر مطرح می‌شود. موضوع به دفا‌تر مراجع تقلید و دفتر کار بزرگان هم رسیده و هر چه بیشتر این بحث شکافته می‌شود، کم‌کاری‌های گذشته بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

صحبت از خانه‌های تخریب‌شده، گذرهای زیر غبار‌ها رهاشده و مقبره‌های نابودشده هرچند گاهی ناامیدکننده است و موجب سرافکندگی، به ما می‌آموزد بعد از این برای آنچه گمان می‌کنیم شهر ما باید داشته باشد، بسیار بیشتر تلاش کنیم و قدر داشته‌های گذشته و میراث پیشینیان را بدانیم. 

برگزاری کنگره‌ای که شاه‌بیت آن جمع‌آوری مستندهایی درباره تاریخ قم به ویژه در حوزه معماری و شهرسازی است، اندکی حساسیت‌ها را برای حفظ میراث کالبدی شهر بیشتر کرده و شاید این کار قدری هزینه تخریب بافت تاریخی در قم را بالا ببرد.

دبیر علمی چهارمین کنگره معماری و شهرسازی معتقد است در قم فقر منابع مکتوب نسبت به تاریخ شهر کار محققان را سخت کرده است.

دشواری‌های پژوهش

«سیده‌شبنم فاطمی» با اشاره به برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران به صورت استانی با حمایت سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: استفاده از تاریخ و مطالعه تاریخ برای رسیدن به الگوهای مناسب روز از اهداف این کنگره است.

ایجاد بسترهای مناسب برای تدوین تاریخ جامع معماری و شهرسازی قم، زمینه‌سازی برای جمع‌آوری اطلاعات موجود از گذشته قم، تعیین موضوع‌های پژوهشی درباره معماری و شهرسازی قم، ایجاد زمینه‌های آشنایی نسل جوان با تاریخ قم، ایجاد جنبشی برای توجه به میراث فرهنگی در میان مردم و... از دیگر اهدافی بود که وی برای برگزاری این کنگره در استان قم مطرح کرد.

دبیر علمی چهارمین کنگره معماری و شهرسازی به برنامه محتوایی این کنگره اشاره کرد و افزود: ارائه و پوستر مقاله‌ها، کارگاه‌های آموزشی، مصاحبه‌های اختصاصی از چهره‌های ماندگار شهر قم و کارگاه روایت تاریخ شفاهی از جمله برنامه‌های محتوایی این کنگره در قم خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که در قم فقر منابع مکتوب بسیار داریم و در زمینه تاریخ مسکن چیزی وجود ندارد، اظهار کرد: واقعیت این است که نتوانسته‌ایم شهر خود را آنگونه که شایسته است معرفی کنیم. فاطمی گفت: حوزه‌های فرهنگی و طبیعی شهر قم، منظر فرهنگی و منظر شهری تاریخی، سازه در تاریخ معماری و شهرسازی از محورهای این همایش هستند. همچنین باستان‌شناسی، معماری و شهرسازی، میراث معماری و شهرسازی، میراث آب و کشاورزی و... از دیگر محورهای این همایش هستند.

به گفته وی، کمیته‌های علمی همایش با حضور اعضای هیأت علمی تشکیل شده و کار را پیش می‌برد تا مقاله‌ها به کنگره اصلی در اردیبهشت سال آینده در شهر بم برسد.

فرصتی برای نقدهای علمی

مدیرعامل سازمان زیباسازی، نوسازی و بهسازی اطراف حرم هم با اشاره به این‌که نخستین دوره این همایش در سال ۷۵ و به همت مرحوم دکتر آیت‌الله‌زاده شیرازی برگزار شد، اظهار کرد: این کنگره ۳ دوره برگزار شد که مجموعه مقاله‌های آن هنوز هم مرجع منابع تاریخی و تولیدی است. 

«علیرضا خاکی» افزود: قرار است چهارمین کنگره را برگزار کنند و اکنون دانش شهرسازی و معماری گسترده‌تر شده است. برای تخصصی‌تر شدن قرار است ابتدا به‌ صورت استانی برگزار شود و مقاله‌های تخصصی ارائه شود.

وی این کنگره را فرصتی برای ارائه نقدهای علمی درباره مسائل معماری و شهرسازی در قم دانست.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار