محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی مطالعه ای به تاثیر نور تابیده شده از صفحه موبایل، تبلت و لب تاپ در تاریکی و میدان های الکترومغناطیسی این ابزار بر بروز اختلالات بی خوابی در مردم فارس پی بردند.
کد خبر: ۳۵۸۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴ 10 January 2017
تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:رئيس مركز تحقيقات حفاظت در برابر پرتوهاي يون ساز و غيريون ساز دانشگاه علوم پزشكي شيراز با بيان اين مطلب گفت: استفاده روزافزون بشر از موبايل، تبلت و لب تاپ عوارضي به همراه دارد كه شايد با شناسايي آن ها بتوان از اين مشكلات پيشگيري كرد. دكتر سيد محمد جواد مرتضوي در گفت و گو با خبرنگار «خبرجنوب» افزود: هنگامي كه ما در نور زياد به صفحه نمايش موبايل و موارد مشابه نگاه مي كنيم نور غالب، خورشيد و يا چراغ هاي مصنوعي است اما هنگام استفاده از موبايل در تاريكي منبع اصلي براي چشم ها نور صفحه نمايش است و اين وضعيت مي تواند باعث بروز اختلالات در خواب شود. وي يادآور شد: نوري كه از صفحات موبايل تابیده مي شود غالباً در محدوده طول موج هاي كوتاه است و در شرايط تاريكي اين نور باعث پايين آمدن سطح هورمون معروف ملاتونين كه تنظيم كننده ساعات خواب و بيداري است، مي شود. دكتر مرتضوي گفت: بسياري از افراد حتي تصور هم نمي كنند اين عامل باعث اختلال در خواب آن ها شده و با وجود تاثير گذاري عوامل یاد شده علت بي خوابي خود را نمي دانند و از عوارض آن پيشگيري نمي كنند.
رئيس مركز تحقيقات حفاظت در برابر پرتوهاي يون ساز و غير يون ساز دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: در مطالعه اي كه توسط تيم تحقيقاتي دانشگاه علوم پزشكي شيراز انجام شد نورآبي تابشي از صفحات موبايل در تاريكي باعث سركوب ملاتونين و احساس بي خوابي مي شود و علاوه بر اين ميدان هاي الكترومغناطيسي موبايل و تبلت ها اختلال در خواب را در پی دارد و 2عامل ياد شده اثر هم افزايي دارد و بي خوابي را تشديد مي كند. دكتر مرتضوي ادامه داد: در اين پروژه مطالعات متعددي بر روي افرادي كه برحسب شغلشان مجبورند در شيفت هاي شب با صفحات كامپیوتر كار كنند و همچنين عامه مردم كه پس از رفتن به تختخواب چند دقيقه تا چند ساعت در تاريكي از موبايل و يا تبلت استفاده مي كنند، انجام شد و تاثير نور تابشي از صفحات اين دستگاه ها براحساس بي خوابي تاييد گرديد. اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز ادامه داد: در اين خصوص طي تحقيقي ديگر بر روي صفحات موبايل و تبلت فيلتر نصب كرديم كه با بلندتر شدن طول موج نور، اثر بي خوابي ناشي از تابش صفحه موبايل در تاريكي كاهش يافت. دكتر مرتضوي گفت: به مردم توصيه مي كنيم كه در ساعات پاياني شب كه نور در محيط كم است حتي الامكان از موبايل و يا موارد مشابه استفاده نكنند تا دچار اختلالات خواب نشوند. نتايج اين مطالعات كه توسط تيم تحقيقاتي مركز تحقيقات حفاظت در برابر پرتوهاي يون ساز و غيريون ساز انجام گرفت تا كنون در 2 مجله معتبر بين المللي چاپ شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار