کد خبر: ۳۵۸۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹ 11 January 2017
رمان «پاریس پاریس» نوشته سعید تشکری از معدود آثار داستانی فاخر در ایران است که با نگاهی به واقعه مسجدگوهرشاد و سیر جریان روشنفکری در مشهدمقدس نوشته شده است. با این همه این رمان پس از انتشار در قالب مجموعه متون فاخر انتشارات نیستان تاکنون آنگونه که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته است.
خواندن گفتگوی اختصاصی تابناک رضوی با نویسنده این کتاب در حاشیه همایش«سروهای فیروزه‌ای»_ گردهمایی فعالان فرهنگی و هنری مشهد در واقعه مسجد گوهرشاد_ ، خالی از لطف نیست؛ به خصوص اینکه این کتاب در مسجد جامع گوهرشاد مشهد و در کنار مضجع شریف حضرت رضا(ع) به رشته تحریر درآمده درحالیکه برخی اماکن مقدس را فقط نماز و قرائت قرآن و ادعیه می‌پندارند!
 
 رمانی که در صحن گوهرشاد نوشته شد!
 
-درباره رمان تاریخی «پاریس پاریس» و چگونگی نوشتن آن بفرمایید.
هر اثری در تاریخ نوشتن خود حاصل میزان دانایی و علاقه  نویسنده به موضوع رمانش است اما درباره «پاریس پاریس» که برخلاف دیگر آثارم با نقد و نظرهای زیادی روبه رو بود، این رمان غریب واقع  شد.
 
چرا غریب؟
 در این چند سال خیلی از مسئولین چه در نشست‌ها و چه تماس‌های زیادی که با من گرفتند، عنوان کردند می‌خواهیم شما درباره قیام گوهرشاد مشهد رمان بنویسید و وقتی کتاب «پاریس پاریس» را به آنها می‌دادم فقط می‌گفتند چه خوب ما نمی‌دانستیم! حاصل سه سال تحقیق و نگارش باید توسط چه کسانی به مردم معرفی شود؟  
 
یعنی در بحث معرفی «پاریس پاریس» به مردم ضعف وجود داشته است؟
بله؛ اصولا ما در معرفی کتاب و به خصوص کتاب‌ها و آثار فاخر به مردم دچار ضعف هستیم. ما بالاخره افراد کتابخوان و علاقمند به کتاب داریم. متاسفانه خوراک خوبی در اختیار همین‌ افراد نیز قرار نمی‌گیرد. امروز یک مشهدی نمی‌داند اگر بنا باشد آثار داستانی جذاب برای معرفی شهرش بخواند یا به کسی هدیه کند سراغ کدام کتاب برود این ضعف در تبلیغات و معرفی است. البته در سال‌های اخیر مجموعه شهرداری به ویژه معاونت فرهنگی شهرداری اقداماتی کرده است که با توجه به سابقه‌ای که وجود داشته تقریبا یک تحول در عرصه کتاب و کتابخوانی به ویژه آثار مرتبط با هویت شهری مشهد بوده است.  
 
راجع به این اقدامات کمی بیشتر توضیح می دهید؟
این را من نباید بگویم مسئولان مربوطه باید توضیح دهند اما به عنوان نمونه می‌توانم به سفارش دو رمان که سال آینده به چاپ می‌رسد اشاره کنم؛ رمان زندگی سرباز شهید محسن کاشانی و شهید 12 ساله، ناهید اسدی از شهدای انقلاب مشهد که پاییز سال آینده از سوی انتشارات «بوی شهر بهشت» روانه بازار خواهد شد.
 
-به نظر شما واقعه گوهرشاد چه پیامی را می خواهد به تاریخ منتقل کند؟
اساسا واقعه گوهرشاد مقابله با یک تمدن و تجدد جعلی است. مردمی مومن برای اعتقاد خود در حرم ثامن‌الجج(ع) جان دادند. رضاخان با کشف حجاب در فکر آوردن تمدن نوین به این کشور بود غافل از اینکه  تمدن با تغییر ظاهر و بی‌حجابی درست نمی شود. شاید باور نکنید ولی برای اینکه بتوانم حس بهتری از واقعه گوهرشاد داشته باشم، تمام داستان را از اول تا آخر در حرم امام رضا علیه السلام و در خود صحن گوهرشاد نوشتم. من برای نوشتن پاریس پاریس جان کندم تا از قیامی خونین حرف بزنم. قیامی که تقریبا می‌رفت که فراموش شود.
 
ملیحه فضائلی‌راد / تابناک خراسان رضوی 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار