فرخد، نام یکی از روستاهای بخش مرکزی و جزو شهرستان مشهد مقدس است که به دلیل داشتن محصول گل محمدی در شمال شرق کشور به قمصر خراسان رضوی و شمال شرق کشور معروف است و این روزها با انبوهی از مشکلات دست به گریبان است.
کد خبر: ۳۵۸۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸ 11 January 2017

به گزارش تابناک رضوی  شهرستان فرخد ، در کیلومتر 9 جاده  کلات با جمعیتی بالغ بر 6هزار نفر قرار دارد که دارای آخرین حق آب بر رودخانه کارده فرخد است که تاریخچه آن  به حداقل هزار سال پیش برمی گردد ، زیرا اگر روستا های بالا دست قدیمی تر بودند، چنین حق آبی برای این شهرستان  ایجاد نمی شد و در واقع قنات روح آباد فرخد تنها قنات فرخد می باشد که متاسفانه خشک شده است.

 
قمصر خراسان درگیر و دار مشکلات ریز و درشت 

کشاورزی شهرستان فرخد،نزدیک ترین نگین گردشگری به مشهد است.

- مهمترین محصولات شهرستان فرخد - قمصر خراسان رضوی انگور است، که اگراز قدیمی ترهای شهرمشهد جویا شوید،  متوجه می شوید که انگار، انگور فرخد شهره شهر بوده، اما در حال حاضر تنها حدود 150 هکتار باقی مانده است  و دلیل عمده  کاهش تولید این محصول، کم آبی و وجود گرد وغبار کارخانجات آسفالت و خاک طلایی  می باشد.

دیگر محصول حائز اهمیت  شهرستان فرخد، گل محمدی است  که از سطح زیر کشت 300 هکتار به علت خرابی اوضاع بازار در دوره‌ای کاهش چشمگیری یافت، که با ورود قشر جوان و تحصیل کرده کشاوزی و اقبال جوانان باغیرت و با همت این شهرستان به بخش کشاورزی، دوباره به حدود 160 هکتار افزایش  پیدا کرد که با توجه برگزاری دو دوره جشنواره  گل محمدی و حضور و همت اصحاب رسانه و صدا و سیما ، همچنان رو به افزایش است.

محصول سوم شهرستان فرخد، گل زعفران است که حدود 15 سال است که وارد فرخد شده و چشمگیرترین سطح زیر کشت را در حدود 500 هکتار را به خود اختصاص داده است.

با وجود محصولات ارزشمند فوق اما در حال حاضر اصلی ترین دغدغه مردم شهرستان فرخد، روشنایی جاده و مراکز درمانی و توجه به بخش کشاورزی است.


همچنین یکی از مسائل مردم فرخد خام فروشی یا تر فروشی گل محمدی است، که اگر مسئولین بخش کشاورزی به آن  توجه  داشته باشند و تجهیزات مکانیزه و کارشناسی لازم تامین شود باعث خوشحالی مردم  و ایجاد انگیزه بیشتر برای کشاورزان می شود و در صورت عنایت می‌توان گلاب ناب را در خود منطقه فرخد به صورت عمده تولید و عرضه بازارهای مختلف داخلی و حتی خارجی نمود.


شهرستان فرخد با 9 کیلومتر فاصله از مشهد قراردارد و در واقع به عنوان نگین کشاورزی با محصولات متنوع در نزدیکی مشهد، می درخشد که متاسفانه با وجود همه تلاشها و پیگیری های شورای شهرستان مورد کم لطفی قرارگرفته است.

شهرستان فرخد به عنوان نزدیکترین مرکز کاشت  و برداشت گل محمدی و گل زعفران می تواند به قطب گردشگری کشاورزی تبدیل شود. با توجه به اینکه گلاب‌گیری گل محمدی هم توسط کارشناسان کشاورزی درشهرستان انجام می شود، نشانه این است که این شهرستان دارای ظرفیت جوان تحصیل کرده درزمینه های مورد نیازی چون کشاورزی است که می تواند با حمایتهای دولت و خاصه بخش کشاورزی و شورای شهرستان مشهد و شورای شهرستان فرخد، به پیشرفت قابل توجهی برسد.

ازجمله مشکلات مردم شهرستان فرخد، تردد ساکنان این شهرستان به مشهد می باشد، اتوبوس فرخد حدود نیم قرن سابقه  دارد که متاسفانه از دو دستگاه به یک دستگاه کاهش  یافت که این امر، تردد ساکنان را با مشکل مواجه کرده ، زیرا بسیاری ا زساکنان و از جمله دختران و زنانی که  برای تردد به مشهد واستفاده  مراکزآموزشی  می آیند ، از این اتوبوسها استفاده می کنند و کمبود وسیله نقلیه و تردد بین فرخد و مشهد، باعث افت تحصیل به ویژه بانوان شده زیرا که تنها وسیله عمومی ایاب و ذهاب به مشهد مقدس همین یک دستگاه اتوبوس است .


شهرستان فرخد، فاقد مراکز تفریحی و فرهنگی و ورزشی می باشد و از آنجا که مسیر حدفاصل میان جاده کلات و مشهد فاقد روشنایی کافی است این تاریکی، باعث بروز تصادفات بسیار در این جاده می‌شود که سالیانه میانگین 2 تا 3 کشته از اهالی فرخد در مسیر کلات،  جان خود را از دست می دهند.


شهرستان فرخد ، با وجود درمانگاه بزرگ، متاسفانه خدمات دهی بسیار ناچیزی دارد و خدمات پزشکی که درآن ارائه می شود، محدود است و نیاز ساکنان این شهرستان را برآورده نمی کند. آنچنان که پزشکان، درمانگاه های خواجه ربیع، بهتر ازهر مرکزی آمار بیماران فرخد را دارند.

بهتر است فرخد را آنگونه که شایسته آن است چنان دریابیم که رایحه خوش گلهای محمدی آن همراه با خوشخلقی مردمان خونگرمش برای همیشه و بیش از پیش باعث جذب مسافران و گردشگرانی باشد که همه ساله به خطه خورشید می‌آیند و چه ارمغانی بهتر از تحفه عطری که از نسیم فرخد می‌وزد و مشام جان را تازه می‌دارد.

شبنم مقدم / تابناک خراسان رضوی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار