در نامه مدرس بودجه ایران به نمایندگان مجلس عنوان شد:
محمد مهدی برادران، مدرس برنامه و بودجه در نامه‌ای سرگشاده با اشاره به بودجه سال 96 که در حال حاضر در مجلس مطرح است نحوه اعطای 231 میلیارد تومان بودجه نقدی به اشخاص حقوقی غیردولتی خاص را سئوال برانگیز دانسته است و از نمایندگان مردم در خانه ملت خواسته تا مانع استمرار روش غیر علمی و غیر عادلانه بودجه‌ریزی و حجیم شدن "جدول و غیره " در بودجه 96 گردد.
کد خبر: ۳۵۹۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹ 12 January 2017
به گزارش تابناک رضوی، در نامه دکتر محمد مهدی برادران خلخالی که سابقه معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری و عضویت در کمیته‌ی علمی اتحادیه کلانشهرهای جهان را نیز دارد در این نامه که در کانال شخصی خودش هم منتشر شد نسبت به این نحوه کمک مالی به صورت نقدی و مستقیم به برخی مراکز غیردولتی سئوال شده که مستلزم پاسخ دولت و توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تخصیص بودجه سال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است.
 
کمک‌های سئوال برانگیز دولت از بودجه بیت‌المال / کمک‌های میلیاردی دولت از بیمارستان زنان و زایمان تا آشوریان و کشتی باچوخه 
 
این مراکز شامل بنیاد دعبل،مرکز دائر المعارف بزرگ اسلامی،اتحادیه جهانی آشوریان،بیمارستان سپیر،موسسه مطالعات ایران و اوراسیا (ایراس)، جشنواره فیلم مردمی عمار،شهر کتاب،دانشگاه غیر دولتی _ غیر انتفاعی عدالت،فدراسیون بین‌المللی ورزشهای زورخانه ای،فدراسیون کشتی با چوخه، می‌باشند.
 
پرسش اصلی مدنظر در این نامه اینگونه به نظر می‌رسد که آیا با حجیم شدن جداولی که دولت وعده حذف آن را داده بود ، اصلاح نظام بودجه ریزی کشور عملی می گردد؟
 
 متن نامه این مدرس دانشگاه و مسوول دیده بان شفافیت و عدالت خراسان رضوی به شرح زیر است :
 
بسمه تعالی  
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
 
با اهدا سلام ؛
همانطور که مستحضرید دولت در قالب جدول شماره هفده لایحه بودجه سال 1396 ، مبلغ دویست و سی و یک میلیارد تومان ،  کمک به اشخاص حقوقی غیر دولتی را ذیل جزء سه ردیف پانصد و چهل هزار ، پیشنهاد نموده است . فارغ از برخی از ردیف ها ، نظیر کمک به بسیج دانش آموزی و ... که مستند به قانون بوده و بهتر بود در جداول اصلی بودجه می آمد ، فلسفه کمک های نقدی دولت به بسیاری از پنجاه موسسه ،  محل سئوال است که به برخی از آنها اشاره میگردد .  
 
کمک‌های سئوال برانگیز دولت از بودجه بیت‌المال / کمک‌های میلیاردی مدنظر دولت از بیمارستان زنان و زایمان تا آشوریان و یک دانشگاه خاص! 
 
1. کمک به "بنیاد دعبل خزاعی" به مبلغ هفت میلیارد و چهارصد و سی میلیون تومان ، موضوع فعالیت این موسسه مداحی اهل بیت می باشد . این در حالی است که همگان واقفند که مداحی اهل بیت ، عاشقان بسیاری داشته و مراسمات مردمی مذهبی ، بیش از هزار سال است که هر ساله متکی بر منابع مردمی پرشور تر از گذشته برگزار میگردد .  
 
2. کمک به "مرکز دائر المعارف بزرگ اسلامی" ، این مرکز از سال 1362 که توسط آقای موسوی بجنوردی تاسیس شده به طور متوسط سالانه یک جلد از دایره المعارف را منتشر کرده است . امسال برای این مرکز مبلغ شش میلیارد و هشتصد و بیست میلیون تومان ، پیش بینی گردیده است .  
 
3. جهت "اتحادیه جهانی آشوریان" به مبلغ پانصد و پنجاه میلیون تومان بودجه عمرانی و یک میلیارد و دویست و چهل میلیون تومان اعتبار هزینه ای پیش بینی شده است .
 
4. کمک به "بیمارستان سپیر" که عمده فعالیت آن در امور زایمان است به مبلغ هفتصد میلیون تومان ، مازاد بر ردیف های وزارت بهداشت پیش بینی شده است ، این در حالی است که اجرای بدون مطالعه طرح تحول سلامت منجر به بدهی معوقه دولت به بیمارستانها و مراکز بیمه گردیده است . به هر صورت علت تبعیض مشخص گردد.  
 
5.  کمک به "موسسه مطالعات ایران و اوراسیا (ایراس)" به مبلغ سه میلیارد و چهارصد و شصت و پنج میلیون تومان پیشنهاد شده است ، که مناسب است از میزان تاثیر مطالعات گذشته این مرکز گزارشی دریافت گردد . و در صورت ضرورت در قالب قرار دادهای مطالعاتی از طریق وزارتخانه مربوط عقد قرارداد گردد،  تا بهره بردار این مطالعات مشخص گردد .
 
6. کمک به "جشنواره فیلم مردمی عمار" ، به مبلغ دو میلیارد و دویست میلیون تومان ، که مناسب بود ، به جای کمک در قالب مشارکت با وزارت ارشاد برگزار گردد .  
 
7.جهت " شهر کتاب"  هم که اساسا شرکت تجاری بوده است و عمده فعالیت اش تسهیل در واردات کتاب است ، مبلغ هفتصد میلیون ، کمک  پیش بینی شده است که واضح است چون انتفاعی است ،  می بایست با رعایت تشریفات قانونی و در قبال عقد قرارداد ، اقدام صورت میگرفت .  
 
8. کمک به "دانشگاه غیر دولتی _ غیر انتفاعی عدالت"  که توسط آیت الله هاشمی شاهرودی تاسیس شده است به مبلغ چهار میلیارد و دویست و پنجاه و هفت میلیون تومان ، در حالیکه سایر دانشگاه های غیر دولتی از این نوع کمک ها بی بهره اند ، محل سوال است.  
 
9. کمک به "فدراسیون بین المللی ورزشهای زورخانه ای " با ریاست آقای مهرعلیزاده به مبلغ هفت میلیارد و هشتصد و ده میلیون تومان  پیش بینی شده است که جای سوال چه رابطه ای بین این فدراسیون با دولت فارغ از وزارت ورزش و جوانان می باشد .  
 
10 . کمک به "فدراسیون کشتی با چوخه" مبلغ پانصد میلیون تومان پیش بینی شده است که دولت میتوانست مشابه سایر فدراسیونها که قریب به پنجاه فدراسیون می باشد از طریق وزارت ورزش و جوانان اقدام کند ، تا یکپارچگی ورزش حفظ و نظارت بر هزینه کرد آن صورت می پذیرد .
 
 در پایان متذکر می شود ، چه بسا اقدامات مناسبی که در مراکز فوق الذکر صورت پذیرد ، ولیکن بحث بر سر آن است چرا هزاران مجموعه غیر دولتی دیگر از این گونه اعتبارات بی بهره باشند ؟ 
 
و آیا دولت با کمک به این مراکز ،به دنبال تغییر ماهیت این مراکز  به مراکز دولتی  نمی باشد ؟
 
و آیا مناسب تر نمی باشد به جای کمک به صورتیکه به محض پرداخت هزینه قطعی محسوب میگردد ، در قالب مشارکت و یا خرید خدمات و با نظارت بر عملکرد و در سرفصل خود  اقدام می گردید ؟
 
و گرچه اعتبار این جدول در مقایسه با کل بودجه جزئی بوده و معروف به جدول " و غیره " است ، آیا استمرار این روند مشکل فقدان منابع دولت را تشدید نخواهد کرد ؟ و آیا با حجیم شدن جداولی که دولت وعده حذف آن را داده بود ، اصلاح نظام بودجه ریزی کشور عملی می گردد؟  
 
 آنچه واضح است ، این روند نه تنها ، تنظیم بودجه را به سمت بودجه عملیاتی سوق نخواهد داد بلکه به سمت توزیع منابع بر اساس میزان ارتباط با قدرت می رود ، اینجاست که مجلس  می‌بایست بر مبنای رسالت خود ، مانع استمرار این روش غیر علمی و غیر عادلانه در توزیع منابع گردد.
 
محمد مهدی برادران
مشهد مقدس ، مدرس بودجه ایران
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار