کد خبر: ۳۵۹۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶ 12 January 2017
 هاشمی را باید "صفر تا صد" دید نه "صفر یا صد"!
 
 اگر حواس‌مان باشد که هاشمی از ذوابعادترین مردان سیاسی معاصر است چنین صفر یا صدی با او موجه نمی‌شویم که او را باید "صفر تا صد" دید نه "صفر یا صد"!
 
تاریخ را مردان بزرگ می سازند حتی اگر خود بسوزند. حتی اگر به تیر تهمت و توهین ، هزار زخم خورند و به حسد، شمع آجین شوند اما بزرگی شان همچنان مسیر تاریخ را باز می کند. ایران ما نیز از این مردان تاریخ ساز در اعصار گوناگون کم نداشته است اما از این میان باز مردانی بزرگ ممتاز شده اند.
 
آیت الله تاریخ ساز 
 
هاشمی رفسنجانی را هر طور بخوانیم یک نام بزرگ  و ممتاز است. آیت اللهی که همه تلاشش برای  رستگاری عبادالله بود. با همین هدف نیز پنجه در پنجه استبداد و استعمار و انحراف گذاشت و در این رهگذار سخت، بارها تا مرز شهادت رفت.
شکنجه های هولناک ساواک را چنان پشت سر نهاد که معلم دیگر انقلابیون شد. چنانکه حسین شریعتمداری، منتقد این سال های آیت الله از استقامت او در برابر شکنجه های ازغندی می گوید و پیشتر ها، جلال رفیع، صاحب قلم مبارز نوشته بود که من سختی های زندان را با دست خط آیت الله برخویش هموار کردم .
او می گفت وقتی مرا به سلول انداختند ، پشت آن دیوار های سیمانی حال داشتم سخت تا اینکه چشمم به خطی افتاد که بر دیوار همان سلول نوشته بود" شب سمور گذشت و لب تنور گذشت..." انگار مثل آبی بر آتش بود برایم.
از هم سلولی ام پرسیدم این را که نوشته؟ گفت: دوست خودت، همانی که در ساعت هواخوری با او قدم می زدی. فهمیدم قبل از من، آقای هاشمی در این سلول بوده است. هم زندانی های آیت الله از بزرگواری های او فراوان می گویند و از کرامت و بخشندگی اش نیز.
او پناه مبارزان بود و حامی کسانی که می خواستند طاغوت را بشکنند.
آیت الله در عصر پیروزی انقلاب هم روز های سخت و شب های هولناک فراوان داشت. او را تیر در پهلو نشاندند قبل از اینکه حتی منافقین دست به اسلحه شوند. گروهک فرقان ، انگار گوهر شناس تر و البته گوهرشکن تر از دیگران بود که به سراغ مطهری و مفتح و قرنی و هاشمی  و...رفت تا خزانه انقلاب را از این سرمایه های بزرگ و گنج های مانا، تهی کند اما خدا او را برای فرداهای انقلاب نگهداشت.
در دوران دفاع مقدس که عملا فرماندهی جنگ با ایشان بود نیز همسفر خطر بود و همزاد حادثه ها. فرماندهان از حضور و تدبیر و قدرت فرماندهی ایشان حرف ها دارند خواندنی و شنیدنی که در جای خود باید به مطالعه نشست.
آیت الله کشور هزار زخم خورده از یک جنگ جهانی را در کوران تحریم های سخت، به سختی چنان ساخت که امروزه ما به راحتی در آن زندگی می کنیم بی آنکه یادمان بیاید دیروز های دشوار کمبودها را. بی آنکه نورستگانی که آیت الله را به تیر طعنه و گاه توهین می نوازند بدانند هاشمی برای انقلاب و ایران و نظام چه کرده است.
اگر حواس مان باشد که هاشمی از ذوابعاد ترین مردان سیاسی معاصر است چنین صفر یا صدی با او موجه نمی شویم که او را باید "صفر تا صد" دید نه "صفر یا صد".
به دیگر عبارت آیت الله را باید "کارنامه ای" مطالعه و داوری کرد و نسبت به فراز و فرود هایی که داشته است ، سخن گفت.
او یک صفحه نبود که به یک نگاه خواند و داوری کرد. او کتابی قطور و چندین و چند جلدی بود که عالمانه باید خواند و منصفانه باید قضاوت کرد آن وقت به بزرگی او بیشتر پی خواهیم برد که مردان بزرگ را اگر گاهی غباری بر دامن می نشیند، در سر، تدبیر و در دل، دریایی دارند که پهنه تاریخ را روشنی می بخشد.
بگذریم و به نیکی یاد کنیم از مرد بزرگی که از همه بدخواهان و بدگویان خود گذشت و نیک‌روزی را برای ایران بلکه جهان می خواست.
به تجلیل باید برخاست مردی را که جلال و جمال را توامان برای همه ما می خواست. این تکریم و تجلیل، کرامت خود ما و جلال انقلاب و ایران را در پی دارد.
در تکریم مردم و جلال جمهوری اسلامی و هیمنه نهضت روح الله است که آیت الله هاشمی رفسنجانی هم به جاودانگی می رسد.
 
غلامرضا بنی‌اسدی / تابناک رضوی 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار