وزیر کشور در سفر یکروزه خود به استان مرکزی؛
تابناک مرکزی: عبدالرضا رحمانی فضلی گفت: کار لایحه درآمد پایدار شهرداری ها به اتمام رسیده است الان شهرداری ها وابسته به درآمد های ناشی از امر ساخت و ساز هستند و این وابستگی به حدی است که موجب شده بعضی وقتا اصول شهرسازی و قوانین حاکم بر فضای زیست شهری به نفع ایجاد درآمد مورد اجحاف قرار گیرد که مشکلات زیادی هم برای کلان شهر ها ایجاد کرده است.
کد خبر: ۳۵۹۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۸ 12 January 2017

به گزارش تابناک مرکزی، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در سفر یکروزه خود به استان مرکزی در جلسه با شورا ها که عصر امروز در استانداری تشکیل شد گفت کار لایحه درآمد پایدار شهرداری ها به اتمام رسیده است الان شهرداری ها وابسته به درآمد های ناشی از امر ساخت و ساز هستند و این وابستگی به حدی است که موجب شده بعضی وقتا اصول شهرسازی و قوانین حاکم بر فضای زیست شهری به نفع ایجاد درآمد مورد اجحاف قرار گیرد که مشکلات زیادی هم برای کلان شهرها ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: الان که چندین سال از عمر شوراها میگذرد وقت آن رسیده که یک بازنگری در شرح وظایف شوراها داشته باشیم که البته با برخی اختلاف نظرها هم مواجه هستیم و سعی داریم شوراها تشریفاتی نشوند.

وزیر کشور افزود: آسیب شناسی های زیادی در تمام حوزه ها از شهرداری ها داشته ایم و این سال ها توجه ما این بوده است که از ارزش افزوده و بودجه عمومی کمک خوبی به شهرداری ها شود البته در سال  94 به دلیل کاهش قیمت نفت نتوانستیم به اهداف خود برسیم اما در سال 95 تمام تلاشمان این است که جبران کنیم که  قول هم داده اند و اخیرا 2 هزار و 500 میلیارد تومان دولت داد تا ما بتوانیم برخی بدهی های شهرداری ها را با این پول پرداخت کنیم.

رحمانی فضلی به برخی از مشکلات حوزه شهرداری ها اشاره کرد و گفت: ما باید قبول کنیم که مردم می توانند به نحو احسن وظایف را انجام دهند، و باید یک تعامل مشارکتی داشته باشیم هر چه اعتماد عمومی مردم را جلب کنیم  می توانیم از منابع آن ها استفاده کنیم این اعتماد در عملکرد این نهاد ها تجلی می کند یعنی مردم باید به شورا ها اعتماد کند، مردم باید بدانند عوارضی که میدهند مستقیما در نحوه زندگی آنان موثر است، مردم به راحتی اعتماد می کنند و به راحتی کمک می کنند.

وی با اشاره به تعداد 36 هزار دهیاری اظهار داشت: جای شکر دارد که انقلاب این تعداد مدیر در بخش روستایی تربیت کرده است این ها سرمایه های کشور هستند و علی رغم مختصر هزینه ای که برای مدیریت مردم می دهیم قابل محاسبه با منافع آن نیست.

وی افزود: چیزی که ما را در برابر تهدیدات محافظت کرده است چیزی جز خودم مردم نبوده است، باید مصمم باشیم شوراها و دهیاری ها و شهرداری ها را تقویت کنیم که این سیاست دولت هم هست و رئیس جمهور هم عنایت خاصی به این مسائل دارد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: کمیسیونی با عنوان کلان شهر ها ایجاد کردیم که تا به حال وجود نداشته است و دو سال و نیم است که از تشکیل این جلسه گذشته است و گام های خوبی برداشته ایم، در دولت معتقدیم ظرفیت ها ایجاد شده است و ما باید به مردم و شهرداری ها اعتماد کنیم هر چند که برای ما هزینه داشته باشد.

وزیر کشور با بیان این که تا کنون مدیریت یکپارچه در روستا ها نداشتیم خاطر نشان کرد: این نهاد حتما باید تقویت شود الان شورا ها در کنار دهیاری ها می توانند نقش ایفا کنند ما قانون دهیاری ها را بازنگری کردیم و در کمیسیون کلان شهرها مورد بررسی قرار دادیم که در دستور دولت است.

وی در بحث حمل و نقل شهری و تعویض ماشین های فرسوده تصریح کرد: امسال در شورای اقتصاد 2 هزار و 500 واگن را تصویب کردیم و هم سفارش ساخت و خرید را می دهیم و در بحث تعویض ماشین های فرسوده 40 هزار عدد را عمل کردیم و آمادگی این را داریم که تعداد را به 90 هزار برسانیم و همه این ها در شرایطی اتفاق افتاده است که با کمبود منابع عمومی و کاهش قیمت نفت رو به رو بوده ایم.

رحمانی فضلی به موضوع کارآفرینی اشاره کرد و افزود: ما باید از همین کار های کوچک شروع کنیم که اثرات مثبتی دارد باید بتوانیم ارزش افزوده این تولیدات را در زنجیره تولید افزایش دهیم و دانش بنیانی همین است که به زنجیره تولید و ارزش افزوده توجه بیشتری کنیم کار عار نیست، کار جوهر انسان است بدون کار امور کشور اداره نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: اراده دولت به واگذاری کار به مردم است اراده دولت از بین بردن تبعیض، نابرابری و عدم توازن در تمام مناطق مختلف کشور است یقینا سال بعد را ما باید سال روستاها بنامیم زیرا فقط یک رقم 6 هزار میلیارد تومان در قالب بودجه پیشنهادی برای بحث اقتصادی روستاها تخصیص داده شده است، تا زمانی که مهاجرت باشد حاشیه نشینی هست و تا زمانی که حاشیه نشینی باشد عوارض آسیب های اجتماعی خواهیم داشت.

رحمانی فضلی در پایان از مرحوم آیت ا... رفسنجانی یاد کرد و به یاری او در تمام زمان ها اشاره کرد و شرکت در تشییع اورا نشان دهنده آگاهی مردم دانست.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار