تئاتر آیینی«دی زنگرو» کاری از گروه نمایش "مهربان" از خطه جنوب ایران (آبادان) در اولین جشنواره بین‌المللی اقوام در کرمانشاه به نمایش درمی‌آید.
کد خبر: ۳۵۹۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸ 13 January 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک :داستان این نمایش بر اساس افسانه‌های فولکلوریک جنوب کشور است که برخی آداب و رسوم مردم این منطقه رابه نمایش می گذارد.دی زنگرو" به معنی خرچنگ بزرگ و سیاهی است که بر اساس افسانه‌ای به هنگام ماه گرفتگی «حنا» که قداست خاصی نزد مردم جنوب ایران دارد را دزدیده و به خود می‌زند.

داستان این نمایش از آنجا شروع می‌شود که دی زنگرو، حنای یک مراسم عروسی را برای خود برمیدارد و برادر عروس به نام "شکالو" برای بازپس گیری حنا راهی می‌شود و در این مسیر با اتفاقات جالبی روبه رو می‌شود.

در این نمایش آیینی، برخی آداب و رسوم خطه جنوب ایران از جمله مراسم حنابندان، مراسم زار ، آيين گلافها ( لنج سازان) و آیین دی زنگرو به نمایش در می‌آید.این نمایش نوشته "هیام احمدی" و "فرامرز غلامیان" است و کارگردانی آن را «هیام احمدی» بر عهده دارد.

در این نمایش مهربان غلاميان ، هیام احمدی، فرامرز غلامیان، آمنه پورحسینی، حسن یزدانی، سعید خمیسی،،غزل دريس، علی دانش پژوه، حسام احمدی و علی هواسی به عنوان بازیگران و بازی دهندگان عروسک‌های نمایش ایفای نقش دارند.

وموسیقی نمایش نیز بر عهده دیوان دریس، محمود دریس، اشکان گرگان، ابوالفضل غریبی و پویا دریس است.طراحی عروسک‌های این نمایش را نیز «مریم مدحجی» انجام داده و کار ساخت آن نیز توسط هیام احمدی، فرامرز غلامیان و خالد بحرانی انجام شده است.

هیام احمدی کارگردان این نمایش، کارگردانی آثار دیگری از جمله  سکاندار، مردان هیرون، دریا قلی، حماسه‌ی ذوالفقاری و روژان را در کارنامه کاری خود دارد.

اولین جشنواره بین‌المللی اقوام، 30 دی تا 3 بهمن ماه توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در محل تالار انتظار کرمانشاه برگزار می‌شود
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار