اوباما در آخرین سخنرانی خود، برجام را دستاوردی بزرگ برای آمریکا برشمرد و مدعی تحقق وعده‌های خود درباره عراق و افغانستان شد.
کد خبر: ۳۵۹۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱ 14 January 2017
به گزارش تابناک : در کمتر از 10 روز مانده تا آغاز کار "دونالد ترامپ" رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا در کاخ سفید، "تالار مک کورمیک" شهر شیکاگو، میزبان سخنرانی خداحافظی باراک اوباما بود؛ سخنرانی که در آن، از توقف برنامه هسته‌ای ایران با کمترین هزینه نظامی، به عنوان دستاورد بزرگ اولین رییس جمهور سیاه پوست آمریکا یاد شد.

به گزارش "واشنگتن‌پست"، باراک اوباما در یک سخنرانی تراژیک که با اشک‌های او نیز همراه شد، در شیکاگو یعنی همان شهری که فعالیت سیاسی خود را از آنجا آغاز کرده بود، توقف برنامه هسته‌ای ایران بدون شلیک حتی یک گلوله را دستاورد بزرگ دولت خود برشمرد.


آلزایمر سیاسی آقای پرزیدنت!

وی در ادامه سخنانش، به ازبین رفتن بن‌لادن اشاره می‌کند و معتقد است سیاست‌های دولت آمریکا باعث تضعیف و شکست داعش شده است. این در حالی است که در همان روز، "جان‌کری" وزیر امور خارجه آمریکا نیز در نشست «اندیشکده صلح واشینگتن» همین ادعارا بار دیگر تکرار می‌کند.

 به گزارش "رویترز"، وزیر خارجه آمریکا با تأکید بر اینکه پیش از مذاکرات هسته‌ای، جمهوری اسلامی ایران با سرعت به سمت تولید سلاح هسته‌ای پیش می‌رفت، گفت: ایران اورانیوم غنی‌شده برای تولید ۱۰ تا ۱۲ بمب هسته‌ای و ۹۰ هزار سانتریفیوژ فعال برای غنی‌سازی اورانیوم در اختیار داشت.

"جان کری" در ادامه اضافه کرد: این در حالیست که پس از توافق هسته‌ای، سطح مجاز اورانیوم غنی‌شده ایران، به ۳۰۰ کیلوگرم با غنای حدود سه درصد کاهش یافت.

آلزایمر سیاسی آقای پرزیدنت! 

اوباما در حالی از برجام به عنوان دستاورد بزرگ دولتش برای توقف فعالیت هسته‌ای ایران نام می‌برد و می‌گوید این کار را بدون شلیک حتی یک گلوله به انجام رسانده است که در طول دوران ریاست‌جمهوری‌اش، از هیچ تلاشی اعم از تهدید نظامی و تحریم تا ترور دانشمندان هسته‌ای برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران دریغ نکرد.


آلزایمر سیاسی آقای پرزیدنت!

فارغ از اینکه ادعای توقف روند فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی از سوی او درست است یا خیر، حافظه تاریخی ملت ایران به خوبی به یاد دارد که درست در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما در طی سال های 1388 تا1390 چهار دانشمند برجسته هسته‌ای ایران؛ دکتر مسعود علی‌محمدی، دکتر مجید شهریاری، مهندس داریوش رضائیان و مهندس مصطفی احمدی روشن، به دستور و با برنامه‌ریزی سرویس‌های اطلاعاتی موساد و متحدان صهیونیستی آمریکا، ترور و به شهادت رسیدند. 

البته ترور نافرجام دکتر فریدون عباسی از دانشمندان هسته‌ای کشورمان در همان سال‌ها را  هم باید به سیاهه جنایات آمریکا و متحدانش اضافه کرد.

به گزارش "رویترز"، "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا نیز در نشست «اندیشکده صلح واشینگتن»، به تصمیم ایالات متحده برای بمباران ایران پیش از توافق هسته‌ای اذعان داشت.

"واشنگتن‌پست" در گزارشی در این خصوص می‌نویسد: در تابستان 2011 بر اثر دو عملیات موشکی، 15 سرباز آمریکایی در یک پایگاه نظامی در شرق بغداد کشته می‌شوند. ژنرال "جیمز ماتیس" گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای تصدی وزارت دفاع آمریکا که در آن زمان فرمانده ارشد آمریکا در خاورمیانه بود، به بهانه ارسال سلاح از سوی ایران به نیروهای عراقی، خواستار اجرای طرح حمله شبانه به یکی از تأسیسات هسته‌ای و یا پالایشگاه‌های نفت ایران شده بود که که با حمایت سفیر وقت آمریکا در عراق و سایر فرماندهان ارشد آمریکایی در عراق روبرو شد.


آلزایمر سیاسی آقای پرزیدنت!

"واشنگتن پست" حتی می‌گوید دو مقام ارشد فعلی و قبلی آمریکا که در جریان مذاکرات مربوط به این طرح بوده‌اند، این موضوع را تأیید کرده‌اند.

قسم اوباما یا دم خروس داعش!

باراک اوباما در اولین سخنرانی خود پس از تصدی پست ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2009، وعده واگذاری سرنوشت عراق به دست مردم آن و نیز برقراری و تقویت صلح در افغانستان را داده بود. حال پس از گذشت 8 سال از آن روزها مردم عراق و افغانستان همچنان قربانی سیاست‌های غلط دولتمردان آمریکایی هستند؛ سیاست‌هایی که برای حفظ منافع رژیم صهیونیستی و از میان بردن دولت قانونی بشار اسد در سوریه، حاکمیت ملی و استقلال و تمامیت ارضی و نیز عقلانیت و آرامش را در این کشورها روز به روز نحیف‌تر و به جای آن، تروریسم، ناامنی و جهالت سلفی‌های تکفیری را فربه تر ساخته است.

این‌ها حقایقی هستند که شخص رئیس‌جمهوری آمریکا نیز لب به اعتراف به آن‌ها می‌گشاید. به گزارش "اسپوتینک"، باراک اوباما در ماه گذشته در یک سخنرانی، شکل‌گیری داعش را نتیجه سیاست‌ها و اشتباهات مقامات آمریکایی در اشغال عراق از سال 2003 به بعد می‌داند. 

وزير خارجه سابق آمريکا "هیلاری کلینتون" نیز در کتاب خاطرات خود با عنوان "گزينه‌های دشوار” که در آمريکا چاپ شد، سخنان غافلگير کننده‌ای را مطرح ساخته و اذعان کرده است که داعش در واقع، ساخته دست آمريکا با هدف تقسيم خاورميانه است.

وی در این کتاب نوشته است: ما وارد جنگ عراق،‌ ليبی و سوريه شديم و همه چيز بر وفق مراد و بسيار خوب بود اما ناگهان انقلاب مصر در 30 ژوئن رخ داد و همه چيز ظرف 72 ساعت تغيير کرد.

آلزایمر سیاسی آقای پرزیدنت!

کلینتون در ادامه اظهاراتش آورده است: من به 112 کشور جهان سفر کرده بودم و با برخی از دوستان، اين توافق حاصل شد تا به محض اعلام تأسيس داعش، اين گروه به رسميت شناخته شود اما ناگهان همه چيز فروپاشيد. توافق شده بود تا دولت اسلامی(داعش) در روز   5/ 7/ 2013 اعلام موجودیت کند و ما نیز منتظر اعلام تأسيس آن بوديم تا ما و اروپا هرچه سريعتر آن را به رسميت بشناسيم! 

در همین راستا، "نوآم چامسکی" نویسنده معروف آمریکایی نیز در اظهارنظری، با اشاره به اینکه عربستان سعودی کشوری افراطی است که با انتشار افکار افراط گرایانه و تفاسیری سختگیرانه و قرون وسطایی از اسلام، به شکل‌گیری داعش کمک کرد، گفته است: آمریکا به شکل‌گیری داعش کمک نکرد اما فضایی را به وجود آورد که به داعش اجازه شکل‌گیری و رشد داد که از آن جمله می‌توان به جنگ سال 2003 در عراق اشاره کرد که با مشارکت انگلیس انجام شد.

چامسکی، این جنگ را به اشغال عراق به دست مغول‌ها در دوران حکومت عباسی تشبیه می‌کند و می‌گوید: این اشغالگری به قتل هزاران نفر و آوارگی میلیون‌ها نفر دیگر و نیز تخریب اماکن باستانی تمدن سومری منجر شد.

اعترافات مقامات آمریکایی به نقش ایالات متحده در ایجاد و تشدید قدرت داعش البته به اینجا خلاصه نمی‌شود. سال 2014  "رویترز" در گزارشی به نقل از رییس کمیته روابط خارجی مجلس آمریکا "اد رویس" می‌نویسد: در طول یک برهه زمانی یک ساله که گروه تروریستی داعش با خروج از رقه، به سوی شهرهای اصلی و بزرگ سوریه پیشروی می‌کرد و بیش از 14 شهر بزرگ در سوریه توسط این گروه تروریستی اشغال شد و ماشین‌های تروریست‌ها در صحراهای سوریه به راحتی قابل هدف‌گیری بود، کاخ سفید تصمیم گرفت هیچگونه اقدامی علیه این گروه تروریستی انجام ندهد.

برجام؛ معامله‌ای پر سود برای آمریکا بود

آلزایمر سیاسی آقای پرزیدنت!

"فواد ایزدی" استاد دانشگاه و کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون دستاوردهای دولت رو به پایان ایالات متحده گفت: دولت اوباما در حوزه سیاست خارجی، دستاورد جدی نداشت و برجام هم توافق خوبی برای آن‌ها بوده چراکه برنامه هسته ای ایران را تقریباً متوقف کردند. قرار بود امتیازاتی را روی کاغذ به ایران بدهند اما در عمل، این کار انجام نشد در حالی که امتیازات گسترده‌ای را برای خود گرفتند.

ایزدی با تأکید بر اینکه پس از برجام در عمل، برنامه هسته‌ای کشور خیلی جدی نیست، افزود: قرار بر این بود که ایران در حوزه هسته‌ای برنامه‌هایش را کاهش دهد و در عوض تحریم‌ها لغو شود اما در عمل اینگونه نشد و تحریم‌هایی که باید تعلیق می‌شد نیز همچنان به قوت خود باقی ماندند.

وی افزود: برجام معامله بسیار خوبی برای آن‌ها بود و به همین دلیل نیز بسیاری از افرادی که مسئولیت‌هایی در دولت جدید آمریکا برایشان در نظر گرفته شده نظیر شخصیت‌هایی چون ژنرال متیس و وزیر خارجه پیشنهادی ترامپ، بر پایبندی به برجام تأکید دارند.

ایزدی در خصوص تعهد اخیر آمریکایی‌ها مبنی بر بی‌اثر بودن تحریم‌های "ایسا" اظهار داشت: این به اصطلاح تعهد آمریکایی‌ها بیشتر شبیه یک مزاح است. جلسه مذکور به دلیل اعتراض ایران به نقض برجام از سوی آمریکایی‌ها برقرار شد؛ نقض تعهدی که به صورت مکتوب و مستند بوده است. حال چگونه می‌شود که به تعهد شفاهی کسانی اعتماد کرد که قرارداد مکتوب را نیز به سادگی نقض می‌کنند؟  

وی در پایان، با اشاره به اینکه طرف‌های مورد مذاکره در هفته‌های آتی، قدرت اجرایی در دولت آمریکا نخواهند داشت، تأکید کرد: از این جهت، هر قولی که داده شود، ضمانت اجرایی نخواهد داشت و بهتر بود تیم مذاکره کننده ایرانی، با کمی تأمل و پس از شروع به کار دولت جدید آمریکا، با افرادی مذاکره می‌کرد که دست‌کم تا 4 سال آینده در حوزه تصمیم‌گیری دولت ایالات متحده قرار دارند.

وقتی که برجام به نفع آمریکا باشد

به گزارش "رویترز"، جان کری وزیر خارجه ایالات متحده در نشست اخیر اندیشکده صلح واشینگتن، در پاسخ به پرسش حاضران در خصوص فسخ احتمالی برجام از سوی آمریکا گفت: اگر دولت آینده آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را فسخ کند، شرکای بین‌المللی دیگر به آمریکا اعتماد نخواهند کرد و ایران نیز با بیان اینکه به توافق پایبند بوده اما آمریکا آن را فسخ کرده، با سرعت برنامه هسته‌ای خود را توسعه خواهد داد.

آلزایمر سیاسی آقای پرزیدنت!

وی در ادامه با تأکید بر اینکه لغو برجام از سوی آمریکا باعث کاهش اعتبار ما در جامعه بین‌المللی خواهد شد، افزود: در صورتی که برجام را از روی میل شخصی لغو کنیم، فوراً به وضع درگیری با ایران برمی‌گردیم.

در همین راستا ژنرال متیس یعنی همان «سگ دیوانه‌»ای که ترامپ، او را به عنوان وزیر دفاع ایالات متحده در نظر دارد نیز در سخنانی در 12 ژانویه در جلسه تعیین صلاحیت خود، به پایبندی آمریکا به تعهداتش درباره توافق اتمی ایران تأکید داشت و گفت: وقتی آمریکا قول می‌دهد، ما باید به آن متعهد بمانیم و با متحدانمان همکاری کنیم.


آلزایمر سیاسی آقای پرزیدنت!

کمتر از یک هفته به پایان کار دولت باراک اوباما باقی مانده است و او که میراثدار روسای جمهوری سابق ایالت متحده بوده و در جریان مذاکرات هسته‌ای و پس از برجام، بار دیگر ثابت کرد که «آزموده را آزمودن خطاست»، همچون دولت‌های گذشته در ایالات متحده، کارنامه‌ای تاریک اعم از دامن زدن به ناامنی و بحران در سوریه و عراق تا حمایت از داعش در سیاست خارجی از خود به جای گذاشته است.

از همین رو، دولت رو به پایان او در تلاش است با خطرناک جلوه دادن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، در توشه خالی سیاست خارجی خود، برجام را به عنوان دستاوردی بزرگ معرفی نماید.

گزارش از محمدصادق کلبادی




منبع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، اوباما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار