نخستین جشنواره ایده‌های شهروندی به همت سازمان فرهنگی‌ورزشی شهرداری قم برگزار می‌شود.
کد خبر: ۳۶۰۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴ 14 January 2017
به گزارش تابناک قم، دبیر جشنواره ایده‌های شهروندی اظهار کرد: کمیته شهروندی از سال‌ها پیش فعالیت خود را در شهرداری قم و با ریاست شهردار قم آغاز کرده است و در این کمیته برای حوزه‌های مختلف شهر و شهرداری ایده‌پردازی و تصمیم‌گیری می‌شد.

«حمیدرضا نادری» افزود: امسال برای نخستین بار تصمیم گرفته شد از ایده‌ها و نظرهای مردم برای مدیریت شهری و آموزش‌های شهروندی استفاده شود. به همین منظور برگزاری جشنواره ایده‌های شهروندی در برنامه سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم قرار گرفت.

وی با اشاره به این‌که این جشنواره برای ۵ گروه هدف فراخوان شده است، تأکید کرد: گروه اول دانش‌آموزان هستند که می‌توانند در دو بخش نقاشی و روزنامه دیواری با موضوع‌های نظافت، حمل و نقل شهری و آتش‌نشانی در این جشنواره شرکت کنند.

نادری با اشاره موضوع بخش دوم (دانشجویی) هم اضافه کرد: دانشجویان می‌توانند در دو بخش ماکت و پایان‌نامه‌ها در محورهای نشان‌های شهری، ایمنی شهر، بافت فرسوده، بهبود فضای کسب و کار و گردشگری شهری آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

دبیر جشنواره ایده‌های شهروندی شهرداری قم افزود: هنرمندان هم می‌توانند در دو بخش پوستر و کاریکاتور و با موضوع‌های فرهنگ آپارتمان‌نشینی، سد معبر و تکدی‌گری، پرداخت عوارض شهری و حمل و نقل و ترافیک در آثار هنری خود را ارسال کنند. 

وی تأکید کرد: بخش آزاد جشنواره نیز به دریافت ایده‌ها و طرح‌های همه شهروندان می‌پردازد که در آن می‌توانند شهروندان به ارسال عکس و فیلم موبایلی در محورهای شهر دوستدار کودک، پسماند و ترافیک، کاهش هزینه‌های شهری و افزایش درآمد‌های پایدار بپردازند.

جوایز برندگان

نادری از جوایز اهدایی به برگزیدان جشنواره هم گفت و تأکید کرد: در هر بخش به ۳ نفر اول جایزه ویژه و لوح تقدیر شهرداری قم اهدا خواهد شد و به ۲۰ نفر بعد هم کارت هدیه تعلق خواهد گرفت.

دبیر جشنواره ایده‌های شهروندی شهرداری قم افزود: در بخش آزاد هم به ۴ ایده بر‌تر از عموم شهروندان و ۳ عکس و ۳ فیلم اول لوح تقدیر و تندیس اهدا خواهد شد و همه افراد شرکت‌کننده در جشنواره لوح یادبود دریافت خواهند کرد.

وی با اشاره به زمان برگزاری جشنواره تأکید کرد: این جشنواره از ۲۵ دی امسال شروع می‌شود و تا ۲۵ فروردین سال ۹۶ ادامه خواهد داشت و سامانه ۱۳۷ شهرداری قم جوابگوی سؤال‌های علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره است.

نادری با اشاره به این‌که امکان حضور در جشنواره از طریق سایت شهرداری هم فراهم شده است، گفت: در قسمت نظام پیشنهاد‌ها سایت شهرداری و قسمت جشنواره شهروندان می‌توانند مشخصات خود را وارد و کد رهگیری برای شرکت در جشنواره را دریافت کنند. 

دبیر جشنواره ایده‌های شهروندی شهرداری قم درباره فرآیند داوری آثار هم افزود: ۵ داور مطرح استانی و کشوری و ۵ داور از مجموعه خود شهرداری به قضاوت در زمینه آثار برگزیده خواهند پرداخت.

به گفته وی نمایشگاه آثار برگزیده هم برگزار می‌شود و آثار بر‌تر در اختتامیه همایش معرفی خواهند شد.

با هم برای شهر

نادری با بیان این‌که شعار این جشنواره «با هم برای شهر» است، اضافه کرد: این همایش در نظر دارد که زمینه‌ساز افزایش مشارکت شهروندان و نخبگان شهر قم در مدیریت شهری باشد و امکان تشویق نوآوری و خلاقیت‌های شهروندان و مدیران شهری را فراهم کند.

وی افزود: افزایش تعلق خاطر به شهر و تقویت هویت شهری و شناخت و جمع‌آوری ایده‌ها از جمله اهداف این جشنواره است.

همچنین راهکار‌های حل مسائل شهری و تبدیل ایده‌های و راهکارهای اولیه در یک فرآیند مدون به پروژه‌های اجرایی از دیگر اهداف این جشنوار خواهد بود.

دبیر جشنواره ایده‌های شهروندی شهرداری قم از مستندسازی ایده‌ها و خلاقیت‌های شرکت‌کنندگان در این جشنواره خبر داد و گفت: ایجاد آگاهی از دغدغه‌های مردم نزد مدیران شهری و تعریف یک رویداد ثابت استانی با محوریت شهرداری قم و تکرار این جشنواره در سال‌های آینده نیز از دیگر مزیت‌هایی است که این جشنواره با خود به همراه خواهد داشت.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار