برای نخستن بار در خراسان رضوی ؛
برای نخستین بار در خراسان رضوی، کارگاه آموزشی آشنایی با ساز کاخن توسط حوزه هنری استان برگزار شد.
کد خبر: ۳۶۰۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹ 15 January 2017
به گزارش تابناک رضوی، مهدی عاشوری، مدرس سازهای كوبه اي ايراني و جهاني(پركاشن) در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تابناک رضوی گفت: آموزش و شناخت  ساز كاخن به عنوان يكي از ساز هاي كوبه اي سنتي اسپانيا كه امروزه به واسطه تاريخ مربوط به اين كشور سازي بين‌المللي و جهاني مي باشد، اخيراً بسيارمورد علاقه مردم ايران و مخصوصا شهر مشهد قرار گرفته است.
 
وی افزود : با توجه به ابراز علاقه ي بسياري از هنرجويان و هنرمندان و همينطور علاقه مندان به هنر موسيقي تصميم به برگزاري كارگاهي در رابطه با معرفي صحيح اين ساز گرفتم كه برای اولین بار دوره آن درحوزه هنری خراسان رضوی برگزار شد.
 
این مدرس موسیقی گفت: بی تردید در فرهنگ و موسیقی  آمریکای لاتین و اسپانیا، ساز کاخن یکی از مهمترین سازهای کوبه ای به شمار می رود و با گسترش این گونه های موسیقیایی  در پهنه فرهنگی جهان، بدیهی است که گرایش به سمت این ساز بسیار ساده، ولی پرتوان رو به افزایش باشد.
 
عاشوری با بیان اینکه در یک دهه گذشته کم و بیش، ایران نیز از این قائده مستثنی نبوده  و روز به روز علاقمندان ساز کاخن افزایش یافته است،افزود: با توجه به فقدان شاخه تخصصی سازهای
 کوبه ای درمراکز عالی آموزش موسیقی از یکسو و کمبود چشمگیر اساتید فن از سوی دیگر، اسلوب مدون آموزشی برای این ساز تدوین نشده و در نتیجه درتربیت نوازنده ساز کاخن پیشرفت چشمگیری حاصل نشده است.
 
وی گفت:  کاخن ، سازي ست كه به ظاهر جعبه اي بيش نيست  اما ، يكي از كامل ترين سازهاي كوبه اي حاضر در دنياست.  
 
مدرس سازهای کوبه ای ایرانی افزود : محتواي كلاس هایی که در زمینه آموزش و شناخت ساز کاخن برگزارشود، شامل شناخت سبك‌هاي متفاوت در اجراي اين ساز، شناخت انگشت گذاري صحيح و اصولي، شناخت ريتم‌هاي سنتي اين ساز، شناخت ريتم‌هاي آزاد واجراي آن‌ها توسط ساز كاخُن می شود.
 
عاشوری گفت:  مخاطبین  و متقاضيان يادگيري اين سازدر واقع تعيين كننده ي واقعي سطح اهميت آموزش صحيح اين ساز بوده اند و مي‌باشند.
 
وی افزود: اين ساز به علت تنوع  بسيار زياد در ريتم و سبك بودن  از نظر وزني و همچنين قابل حمل و نقل بودن آن  خيلي مورد توجه قرار گرفته است.
 
مدرس سازکاخن درباره پیشینه این سازکوبه ای گفت: کاخن واژه ای اسپانیایی است به معنای صندوق و جعبه که به نوعی ساز کوبه ای گفته می شود که نوازنده برروی آن می نشیند و توسط ضربه های کف دست و انگشتان برروی صفحه اصلی می نوازد.
 
وی افزود: کاخن  دارای يك صفحه اصلی که قابلیت ضربه پذیری دارد مي باشد كه در پشت آن سيم يا فنر تعبيه شده است كه تركيب صداي گرم چوب با ارتعاش فنر صداي مطلوبي براي نوازندگان سازهاي كوبه اي و مخصوصاساز كاخن ايجاد مي نمايد.
 
عاشوری در پایان گفت: جشنواره  موسیقی فجر، هرساله طبق روال عادي خودش برگزار مي‌شود، اما به موازات پيشنهاد مي‌كنم با توجه به پتانسيل و قابليت بالاي هنري هنرمندان و اساتيد شهر مشهد، مسئولين با هدف حمايت از هنرمندان موسيقي استان هاي خراسان  جشنواره اي بزرگ و حتي بين المللي را در اين شهر رقم بزنند تا موسيقي فاخر و عالي هنرمندان شهر و استان نيز داراي صحنه رقابت هاي سالم و عالي باشد.
 
کارگاه آموزشی ساز «کاخن» در مشهد برگزار می‌شود 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار