مدت هاست که چهره فرهنگی شهر مقدس قم به دلیل افزایش بانوان مانتویی تغییر کرده است که البته نمی توان همه انها را زائر و مسافر دانست! گویا یک برنامه ریزی در حال انجام است تا چهره شهر مقدس قم از نظر پوشش بانوان تغییر کند.
کد خبر: ۳۶۱۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵ 15 January 2017
به گزارش تابناک قم، شهر مقدس قم پایتخت تشیع در جهان اسلام است و از دیرباز همه بانوان این شهر محجبه بوده و همه از پوشش چادر استفاده می کردند.

حتی مسافران و زائران که از شهرهای دیگر به قم سفر می کردند و حجاب مانتو داشتند وقتی وارد قم می شدند از حجاب چادر استفاده می نمودند و اگر به ندرت  یک خانم مانتویی در قم دیده می شد مطمئنا وی یا مسافر و یا زائر بود که باز هم به دلیل رعایت نکردن فرهنگ شهر قم با نگاه های معنادار روبرو می شد.

حتی قبل از انقلاب اسلامی  وقتی بانوان  مسافر وارد قم می شدند چه به قصد زیارت و یا به قصد عبور از قم برای حفظ حرمت شهر مقدس قم از چادر عرفی آن زمان استفاده می کردند.

بعد از انقلاب  تا سالها حتی بعد از اتمام دوران دفاع  مقدس  در قم حتی خانم های مانتویی  چه مسافر چه مجاور دیده نمی شد.

اما مدت هاست که چهره فرهنگی شهر مقدس قم به دلیل افزایش بانوان مانتویی تغییر کرده است که البته نمی توان همه انها را زائر و مسافر دانست! گویا یک برنامه ریزی در حال انجام است تا چهره شهر مقدس قم از نظر پوشش بانوان تغییر کند.

البته  باید گفت مانتو مناسب می تواند پوشش و حجاب باشد ولی  پوشش هایی  معروف به مانتو جلو باز بدون دکمه  و یا انواع چادر های با اسم های مانند دانشجویی ،ملی و... نمی تواند حجاب مد نظر دین را تامین نماید .

متاسفانه مسئله حجاب در اماکن عمومی از جمله پارک ها و رستوران ها انطور که باید رعایت نمی شود گویا رستوارن ها و بوستان ها ملک شخصی افراد است که نیازی به رعایت حجاب ندارند.

اینکه تصویر یک خانم در شهر مقدس قم علاوه بر عدم رعایت حجاب مشغول کشیدن قلیان باشد آسیب بسیار بزرگی به چهره معنوی شهر مقدس قم وارد می کند.

مطمئنا هیچ یک از این ها از اهالی قم نیستند زیرا بانوان قمی تحت تربیت معنوی شهر مقدس قم هرگز این چنین خودنمایی زننده ای را انجام نمی دهند.

مسئولین انتظامی و فرهنگی در قم می توانند با چنین محل هایی که به بانوان قلیان ارائه می دهند برخورد کنند زیرا اگر برخود مناسب صورت نگیرد این مسئله عادی جلوه داده شده و عواقب فرهنگی بدی به بار خواهد گذاشت.

حجاب نباید منتج به انگشت نما شدن و در نهایت جلب نگاه نامحرمان شود چه برسد به اینکه مکانهایی با جذابیت های ویژه و احساس آزادی که برای مشتریان خود فراهم می کند و عدم حساسیت نسبت به اختلاط محرم و نا محرم و بی توجهی به پوشش و حجاب عرفی در قم این روز ها صحنه های مبتذلی را به نمایش می گذارد  که باعث جریحه دار شدن غیرت دینی و فرهنگی قمی ها شده است.

منبع: ثامن
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
-
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
شهر ما هم جزیی از خاک ایران اسلامیست. همه جای ایران سرای من است.مردم را دلسرد نکنید.لطفا عینک بد بینی رابردارید.واز اعتقادات مردم سواستفاده نکنید.
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
من هم معتقد هستم قم هم جزیی از خاک ایران است و چیز جدایی نیست. نگاه به آمار طلاق و اعتیاد و چاقوکشی واقعیتهای دیگری را از چهره این شهر نشان میدهد. تنها با ایجاد چند مرکز حوزوی نمیتوان ادعای شهر فرهنگی و مذهبی نمود.
اگر دقت کرده باشید از شهر قم فقط در مواقعی همچون فوت مراجع و مسئولین سخن به میان میاید که یا میخواهند در قم دفن شوند و یا مجلس ختم گرفته شود.
چرا در خصوص این همه کارگاههای سرب در قم سخن گفته نمیشود شاید هم سرب برای مراکز حوزوی و شهر قم مفید است. جالب است بدانید دو برابر نیاز کشور در کارگاههای اطراف قم، سرب تهیه میشود.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
به نظر من اگر در محل مناسبی بکشن ایرادی ندارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
واقعا شهر قم از لحاظ حجاب داره ضعیف میشه و این باعث تاسفه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار