کد خبر: ۳۶۱۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴ 16 January 2017
به گزارش تابناک یزد،سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه بابیان اینکه این شهرستان دارای بیش از 400 اثر تاریخی است گفت: 128 اثر تاریخی ، طبیعی ومعنوی این شهرستان در فهرست آثار ملی کشوربه ثبت رسیده است.
عباس قدیریان  اظهارکرد:این طرح با 100میلیون ریال اعتبار اولیه آغاز شده است.
وی بابیان اینکه مرمت در بافت تاریخی شامل استحکام بخشی پای دیوار ها، کاهگل دیوارها و مسدود کردن قسمتهای متروکه بافت تاریخی است افزود: بافت تاریخی ابرکوه توسط سازمان میراث فرهنگی کشور درتاریخ 1/4/95 به شماره 31526 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
قدیریان ادامه داد: در تقسیمات اولیه محله های بازار ، جرم الدین، نبادان ، درب قلعه ، دروازه میدان، دروازه علی و طاووس داخل حصار بافت تاریخی قرارگرفته است .
این مسئول اضافه کرد: از بین این محله ها، محله های دروازه علی ، درب قلعه ، دروازه میدان، دروازه های ورودی شهر است و حصار شهر در حاشیه محلات مذکور امتداد داشته است.
رییس میراث فرهنگی ابرکوه همچنین یادآورشد: محلات جهانستان ، گل کاران و پشت آسیاب جزء آبادیهای حاشیه شهر و در خارج از حصار قرار دارند.
وی خاطرنشان کرد: کلیه محلات بر روی دو رشته بستر سنگی واقع شده که کشیدگی غربی- شرقی داشته و به موازات هم واقع شده اند و محله دروازه علی در شمال شرقی ، درب قلعه در شمال غربی، دروازه میدان و جهانستان در جنوب شرقی و گل کاران و پشت آسیاب در جنوب غربی این بستر سنگی قرار دارند.
این مسئول تصریح کرد: جنس بستر سنگی از نوع سنگ جوش کنگرومرا است که طبیعی بوده و از اتفاقات نادر در طبیعت خداوند است.
وی یادآورشد: دردولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به حوزه گردشگری شده است و در این زمینه شهرستان ابرکوه به عنوان نقطه محروم و کمتر توسعه یافته شاهد رونق گردشگری بیشتری طی سه سال گذشته بودیم.
این مسئول خاطرنشان کرد: این شهرستان جزو 14 شهر نمونه گردشگری کشور است که برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری زمینه فراهم است .
قدیریان بابیان اینکه ابرکوه در مسیر جاده طریق الرضا (ع) واقع است و مسافران زیادی در حوزه زیارت ، سیاحت و گردشگری دارد تصریح کرد: علاوه برحوزه گردشگری ابرکوه ، صنایع دستی این شهرستان بعنوان دستمایه هنرمندان در استان یزد هنرنمایی می کند.
وی افزود: منزلگاه امام رضا (ع) ، بیوت قدیمی ، قلعه های تاریخی ، مسجد جامع ، خانه آقازاده ، کوه گنبد عالی و درخت سرو 4 هزار و 500 ساله ابرکوه از جاذبه های تاریخی و طبیعی شاخص ابرکوه هستند.
ابرکوه در فاصله 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد - شیراز قرار دارد و فاصله آن تا شیراز 300 کیلومتر و تا اصفهان 280 کیلومتر است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار