گردشگری شهری عاملی بسیار مهمی در توسعه شهرها محسوب می شود زیرا نیروی زیادی برای جذب گردشگران و ارتقا گردشگری شهری دارد
کد خبر: ۳۶۱۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱ 16 January 2017
به گزارش تابناک خوزستان ؛گردشگری شهری عاملی بسیار مهمی در توسعه شهرها محسوب می شود زیرا نیروی زیادی برای جذب گردشگران و ارتقا گردشگری شهری دارد. 

رشد فزاینده شهر نشینی در ایران و روند گسترش تصاعدی فیزیکی شهرها و حاد شدن مشکلات زیست محیطی، اجتماعی و روانی درحال حاضر موضوع برنامه ریزی گذران اوقات فراغت و توسعه و تجهیز فضاهای تفریحی- گردشگری در مقیاس درون شهری و برون شهری را به ضرورتی اجتماعی تبدیل کرده است. با توجه به ماهیت شهرها جاذبه های طبیعی کمتری در درون شهرها مشاهده می گردد، معمولا در مورد مناطق شهری به ویژه کلان شهرها تنها جاذبه های انسان ساخت که شامل جاذبه های فرهنگی، تاریخی و ویژه می شود مورد بررسی قرار می گیرند.

محله بنیادی ترین عنصر شهری و حلقه واسط بین شهر و شهروندان است. هر محله با ارائه خدمات مورد نیاز و با ایجاد نمادهای محله ای و ویژگی های خاص، موجب می شود محله به محوری برای گرشگران تبدیل شود. به عنوان نمونه محله جلفا شهرستان اصفهان موجب گردیده که جلفا یکی از محله های منحصر به فرد در ساختار کالبدی شهر اصفهان و گردشگری آن متمایز ازگردشگری سایر محله های شهر اصفهان باشد و یا بازار تبریز به دلیل شهرت جهانی و نیز به سبب قابلیت های با ارزش داخلی، پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر از همه نقاط جهان دارد.

 هدف از این نوشتار معرفی محله باغ معین (نظام وفا) شهر اهواز به عنوان محله ای که قابلیت تبدیل شدن به یک بافت زنده و پویا را داراست و می توان پتانسیل های بالقوه ی گردشگری موجود در آن را به فعل تبدیل نمود. محله باغ معین که از پشت بیمارستان جندی شاپور (بیمارستان امام خمینی) آغاز شده و به موازات خیابان بیست و چهار متری تا پشت سینما ساحل ادامه می‌یابد و یکی از زیباترین محلات شهر اهواز می‌باشد.

 نزدیک بودن این محله به پل سیاه که جهت تردد قطار از روی کارون می‌باشد موجب خسارات زیادی به هنگام وقوع جنگ ایران و عراق به این محله شد، زیرا عراق قصد کور کردن این راه ارتباطی بسیار مهم را داشت و بارها و بارها به قصد نابودی پل حمله‌های هوایی نمود که ناکام ماند و جز در ابتدای جنگ که بصورت دوره‌ای این پل را از کار انداخت دیگر چنین اتفاقی رخ نداد. به طبع آن محله باغ معین نیز از حملات بی نصیب نمی‌ماند. این محله به تعدد درختان گل کاغذی که اکثرا رنگ صورتی دارند شهره ‌است. در این محله اغلب ساکنین مالک هستند و از سطح اقتصادی و فرهنگی خوبی برخورداراند. 

وجه تسمیه باغ معین بنا بر روایات مختلف فرق می‌کند. برخی معتقدند در زمان رضا شاه پهلوی شخصی به نام تیمسار معینی (اهل شهر بوشهر) در اینجا باغ بسیار عظیمی داشته که مملو از درختان خرما بوده و در جوار آن به وفور کاهو کاری نیز می ‌شده ‌است.

 تیمسار معینی فوت می‌کند و باغ بزرگ او تفکیک می‌شود. اما نامش همچنان بر این منطقه باقی است. یکی از علل سر سبزی این قسمت نیز به وجود یک بند باستانی انحراف آب در حوالی محل احداث کنونی پل سیاه باز می‌گردد. این بند که سالیان دراز آب کارون را به دو ساحل رودخانه منحرف کرده و موجب آبیاری باغات می ‌شده باعث سرسبزی و ایجاد باغات شاداب شده و همچنان نیز باقی است. 

محله باغ معین (نظام وفا) دارای جاذبه هایی چون همجواری از یک سو با ساحل زیبای رود کارون و از سوی دیگر با خیابان آزادگان ، قرارگیری بین دو پل تاریخی «سیاه» و «سفید» اهواز ، وجود چندین بنای تاریخی ثبت ملی شده شاخص اهواز در این محله از جمله دانشسرای مقدماتی پسرانه اهواز( هم اکنون دبیرستان دخترانه حجاب در این محل قرار دارد)، خانه های بانک ملی ، بیمارستان امام خمینی(جندی شاپور سابق)، ساختمان صنایع دستی است. 

تسهیلات رفاهی و درمانی چون هتل 5 ستاره پارس، مجموعه باغ معین با امکانات کامل (مهمانسرا- رستوران سنتی - سالن جلسات و تالار عروسی و...)، سینما ساحل، پارک محلی معین با تندیس هایی از شهدای 8 سال دفاع مقدس و وسایل ورزش و بازی کودکان ، فروشگاه صنایع دستی و همچنین دسترسی آسان به مرکز خرید شهری، دسترسی آسان به حمل و نقل عمومی با وجود ایستگاه های اتوبوس و تاکسی ، دفاتر خدمات مسافرتی و پروازی در دسترس مسافران و شهروندان، پلیکلینیک شهید رجایی و بیمارستان امام و همچنین وجود فاکتور مهم «امنیت» با قرارگیری پاسگاه نیروی انتظامی ، مدارس، ادارات دولتی و خصوصی، بانکها تا حد زیادی در این محله تامین شده است.

با توجه به موارد ذکر شده از قابلیت های موجود در محله باغ معین پیشنهادات زیر برای ارتقای سطح کیفی آن از نظر گردشگری شهری در زیر عنوان می گردد.

1) گردشگری سلامت: وجود بیمارستان امام خمینی (ره)، پلیکلینیک شهید رجایی، هتل پارس و اماکن اقامتی موجود در محله، میتواند برای مسافرانی که بیماران خود را به بیمارستان منتقل کرده اند مناسب باشد.

2) تابلوی گردشگری محله باغ معین : این تابلو که درکنار ایستگاه اتوبوس و تاکسی و همچنین در ورودی محله نصب می شود آثار تاریخی ثبت ملی شده محله و... را معرفی نماید.

3) خطوط رنگی راهنما(مسیر سبز پیاده روی ): از این طرح در نقاط دیگر جهان استفاده و استقبال شده است . از گردشگران خواسته می شود که مسیر دلخواه را تا مقصد مورد نظر( نقطه پایان) را با رنگ آمیزی مشخص کنند( به طور مثال از بیمارستان امام تا سرای معین التجار!) این رنگ آمیزی در سراسر سال برای ساکنان منطقه و دیگر گردشگران یه محور خاص پیاده روی و جاذبه ای خاص می باشد.

4) تغییر کاربری بناهای تاریخی به اماکن تفریحی، اقامتگاه بوم گردی ، سرا یا پاتوق فرهنگی، شربت خانه ، رستوران غذاهای بومی، موزه خانه تخصصی 

5) ایجاد پایگاه اطلاع رسانی گردشگری برای معرفی جاذبه های محله و همچنین شهر اهواز

6) فراهم کردن مکانی مرتفع بر روی یک از ساختمانهای بلند محله مشرف به رود کارون جهت مشاهده چشم انداز زیبای کارون(با امکانات پذیرایی)

7)کاشت درختان بومی ازجمله گل های کاغذی، کنار، اکالیپتوس و... برای افزایش فضای سبز محله و ایجاد سایبان در سراسر محله جهت»محله گردی» در تمام فصول سال 

8) توجه بیشتر به پاکیزگی کوچه های محله و قرار گیری سطل های زباله در سطح محله برای عابران

منبع: تابناک
برچسب ها: گردشگری شهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار