در این کوره‌ها شب‌ها به‌صورت کاملاً عادی کارتن‌خواب‌ها و معتادان در زیر این زمین‌ها زندگی می‌کنند و درواقع شب و روز می‌توان تردد این افراد را مشاهده کرد.
کد خبر: ۳۶۱۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴ 16 January 2017
به گزارش تابناک قم، درست در فاصله‌ای 500 متری خانه‌هایی که ارتفاعشان به 50 بیش از متر می‌رسد خانه‌هایی در عمق 40 متری زمین وجود دارند که در دل سوز و تاریکی شب مامن و پناهگاهی برای بی‌خانمان‌هایی است که این روزها تعابیر زیادی برای آن‌ها بکار می‌برند از معتادان متجاهر تا گور خواب و... که البته نقطه اشتراک همه آن‌ها وجود آسیب‌های اجتماعی در بین اقشار مختلف جامعه است که هرروز در یک نقطه‌ای از کشور آسیب‌هایش زخم باز می‌کند.

دراین‌بین تقریبا در مرکز شهر قم کوره‌های متروکه آجرپزی وجود دارد که هر شب میزبان ده‌ها و شاید بیشتر معتادان متجاهر، کارتن‌خواب و یا بهتر بگوییم کوره خواب ها است، اتفاقی که نه‌تنها شایسته شهر قم نیست بلکه موجب نارضایتی اهالی این منطقه از شهر شده است.

کوره ها تبدیل به نخاله دان شده است

هادی غفاری یکی از ساکنان این خیابان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: این خیابان 60 متری نو قطار است که متأسفانه به حال خود رهاشده است.

وی ادامه داد: پنج‌شنبه‌ها که پنج‌شنبه‌بازار در این خیابان دایر می‌شود با ایجاد ترافیک شدید از میدان شهید اسماعیل صادقی ساعت‌ها مردم در ترافیک گیر می‌کنند.

غفاری وجود تقاطع‌های زیاد و عدم بهره‌برداری از خیابان نیمه‌کاره را از دیگر مشکلات این منطقه عنوان کرد و گفت: شهرداری منطقه تقریباً هفته‌ای یک روز اینجا کار می‌کند و بقیه روزها اثری از کارگران آن‌ها نیست.

وی افزود: باوجود نیمه‌کاره بودن این خیابان خبری از چراغ‌های چشمک‌زن نیز در این خیابان مشکل‌ساز شده است و مشخص نیست که چه زمانی این مشکل حل می‌شود.

این شهروند قمی زمان شروع این پروژه را 15 سال پیش اعلام کرد و اظهار داشت: 52 دستگاه کوره آجر پذیری در این منطقه وجود داشت که 17 سال است که محیط‌زیست همه آن‌ها را پلمب کرده است و به‌جای آجر حالا در آن ها نخاله ریخته می‌شود.

وی گردوخاک و آلودگی‌هایی که براثر ریخته شدن نخاله در این محل ایجاد می‌شود را تأسف‌بار خواند و تصریح کرد: انتظاری که از مسئولان داریم این است که در فاصله چند صد متری هزاران خانوار در این محل،  اجازه ندهند مکان‌هایی با این میزان آلودگی وجود داشته باشد و درواقع برای سلامتی فرزندانمان هم که شده یک اقدام مؤثر و قابل قبولی را انجام دهند.

روزهای 5 شنبه در این محله همه‌چیز تعطیل است

آقای عزیزی یکی دیگر از ساکنان این منطقه است که اتفاقاً ازجمله صاحبان زمین در این محدوده است، بابیان این‌که مسئولان شهرداری منطقه به‌صورت کامل در جریان مشکلات این پروژه قرار دارند، اظهار داشت: یکی از گلایه‌های اصلی اهالی این محل پنج‌شنبه‌بازار است عملاً روزهای 5 شنبه در این محله همه‌چیز تعطیل است.

وی که با خبرنگار ما گفتگو می‌کرد، ادامه داد: هر چیزی که دل شما بخواهد پنج‌شنبه‌ها در این خیابان اتفاق می‌افتد از فروش انواع مواد مخدر گرفته تا بسیاری از رفتارها و ناهنجاری‌هایی که خلاف شرع بوده و نمی‌توان بر زبان آورد.

 عزیزی بابیان این‌که این منطقه از سال 76 در محدوده شهرداری قرارگرفته است، ابراز داشت: شهرداری منطقه به همراه خودم از این محل بازدید کرده و در جریان کار قرار دارد.

کوره خوابی در این محل عادی است

وی مشکل دیگر این منطقه را وجود کوره‌های متروکه آجرپزی عنوان کرد و اظهار داشت: در این کوره‌ها شب‌ها به‌صورت کاملاً عادی کارتن‌خواب‌ها و معتادان در زیر این زمین‌ها زندگی می‌کنند و درواقع شب و روز می‌توان تردد این افراد را مشاهده کرد.

این شهروند قمی بابیان این‌که زمینه هر ناهنجاری با توجه به معضلات این منطقه وجود دارد، خاطرنشان کرد: این محل به نخاله دانی تبدیل‌شده و نمی‌دانیم چه زمانی مشکل اهالی محل حل خواهد شد.

وی با انتقاد از مسئولانی استان خطاب به آقای امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس می‌گوید: آقای امیرآبادی قم فقط نیروگاه نیست، شما خیلی برای منطقه نیروگاه کارکرده‌اید اما این را هم بدانید که خیابان نو قطار جزئی از شهر قم و اهالی این محل هم از شهروندان قمی هستند که نیاز دارند به مشکلات آن‌ها رسیدگی شود.

عزیزی بابیان این‌که اداره برق هم در این زمینه کم‌لطفی کرده است، ابراز داشت: اداره برق منطقه، برق تیر برق‌های این سمت خیابان را قطع کرده است، و دقیقاً این محل را برای جمع شدن معتادان مهیا کرده است، باور کنید شب‌ها اهالی محل با ترس‌ولرز در این خیابان عبور می‌کنند.

وی بابیان این‌که مسئولان شهرداری منطقه از ایجاد فضای سبز در این محل صحبت کرده‌اند، تصریح کرد: شهرداری 20 هزار متر زمین در این منطقه خریداری کرده است که در این محل هم شن و ماسه ریخته شده است.

عدم همکاری مالکان مانع اجرای شدن طرح شهرداری در خیابان نو قطار است 

عباس ذاکریان سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به مشکلات اهالی خیابان نو قطار اظهار داشت: در این محدود زمین‌ها همه دارای مالک خصوصی هستند که نیازمند همکاری آن‌ها هستیم.

وی اظهار داشت: چند سال پیش شورای اسلامی شهر یک طرح خوبی برای این محدوده ارائه کرد که تغییر کاربری لازم ایجادشده شود و درواقع این منطقه از این حالت خارج شود.

ذاکریان افزود: بر اساس طرح ارائه‌شده قرار بود قسمتی از این محدوده به تبدیل به خیابان و قسمت‌های دیگر هم فضای سبز و مسکونی و تجاری شود.

وی خاطرنشان کرد: به‌هرحال چون همه مالکین خصوصی هستند اگر مالکین همکاری نکنند هیچ اتفاق خاصی نخواهد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم بابیان این‌که عمران و آبادانی شهر هدف اصلی شهرداری و شورای اسلامی شهر قم است، تصریح کرد: این طرح این منطقه را متحول می‌کند اما به شرطی که همکاری مالکان را نیز شاهد باشیم.

وی افزود: مالکین این محدوده دارای زمین‌های بزرگی هستند که باید ماده 101 قانون شهرداری در خصوص زمین‌های آن‌ها اجرا شود.

این اظهارات سخنگوی شورای اسلامی شهر قم در حالی بیان می‌شود که تنها خواسته شهروندان حل مشکلاتشان است و برای آن‌ها فرقی هم نمی‌کند که کدام سازمان و ارگان با پیگیری مشکلاتشان آن‌ها را رفع کند.



منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار