حضور "یوجینو باربا" در نیمه‌ی دوم بهمن ماه در تهران، اجرای نمایش "فراتر از کلمات" کار مشترک ایران و فرانسه در تئاتر فجر و برپایی جلسه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع تئاتر از دیگر خبرهای امروز تئاتر است. جلسه کمیسیون هنر و معماری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار شد.
کد خبر: ۳۶۱۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۲ 16 January 2017

به گزارش تابناک : به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه که به روند برگزاری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اختصاص داشت؛ مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به نیاز تئاتر ایران در بازنگری و تصویب سند تئاتر و هم‌چنین بازنگری در آیین‌نامه شورای نظارت و ارزشیابی، در مورد جشنواره تئاتر فجر گفت: مهم‌ترین نکته در برگزاری جشنواره تئاتر فجر، این است که با توجه به ادامه دبیری دکتر اسدی ما توانستیم جشنواره امسال را در ادامه و استمرار جشنواره سال گذشته برگزار کنیم و به این دلیل سیاست‌هایی که در دوره پیش نهاده شده بود، امسال به تکامل و شکوفایی رسید.

وی در ادامه به معرفی بخش‌های مختلف جشنواره تئاتر پرداخت و ضمن اشاره به برگزاری سمینار «شهر، شهروند و تئاتر» و هم‌چنین برگزاری کارگاه‌های مختلف پیش از برگزاری جشنواره تئاتر فجر، گفت: امسال همراه با برگزاری سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در تهران، در 7 استان دیگر نیز جشنواره تئاتر فجر برگزار می‌شود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی افزود: امسال بیش از 130 نمایش در قالب 3 بخش مرور آثار صحنه‌ایی، بخش مسابقه ملل و بخش تئاتر محیطی و فضای باز اجرا خواهند شد. هم‌چنین در جشنواره تئاتر امسال «یوجینو باربا» یکی از بزرگترین کارگردانان صاحب سبک تئاتر دنیا به اجرای نمایش خواهد پرداخت.

شفیعی در پایان تاکید کرد: امسال پس از برگزاری جشنواره تئاتر فجر، سمیناری با موضوع ظرفیت‌های تئاتر غیردولتی و مدیریت آن برگزار می‌شود و سپس از فروردین و اردیبهشت بازار مستقل تئاتر ایران با حضور مدیران کمپانی‌های بزرگ تئاتر جهان برگزار خواهد شد.

در ادامه جلسه دکتر سعید اسدی دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سخنانی گفت: جشنواره بین‌المللی تئاتری فجر باید کل فعالیت‌های یک ساله تئاتر کشور را رصد کند تا جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ویترین بهترین نمایش‌های یک ساله تئاتر کشور تبدیل شود.

وی افزود: ما سعی می کنیم که تئاتر ایران را به جهان معرفی کنیم زیرا آینده تئاتر ایران به حضور بین‌المللی آن وابسته است و ما در این راه سعی در اعتلای فرآینده‌های کلامی، بصری و بازاریابی گروه‌های تئاتر داریم که این کار را در جشنواره تئاتر فجر با برگزاری سیمنارها و کارگاه‌های آموزشی و با حضور مدیران جشنواره‌ها و کمپانی‌های بزرگ تئاتر جهان انجام می‌دهیم.

اسدی ادامه داد: برای اجرایی شدن این نگاه ما به این نتیجه رسیدیم که جشنواره تئاتر فجر نباید تولیدکننده آثار نمایشی باشد، زیرا این مسئله آفات زیادی در پی دارد.

وی افزود: با توجه به افزایش چشمگیر تولید تئاتر در ایران ما در این جشنواره بالاخره توانستیم 100 درصد آثار بخش مرور و ملل را از آثاری که در سال گذشته اجرا شده بود انتخاب کنیم و تنها در بخش تئاتر محیطی و تعاملی تولید اثر داشته باشیم.

دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در مورد دیگر بخش‌های این جشنواره گفت: در این دوره جشنواره با هدف تربیت نسل جدید تئاتر ایران، بخش ویژه‌ایی برای جوانان در نظر گرفته‌ایم که فکر می‌کنیم این بخش در کنار بخش «به اضافه فجر» جزو بخش‌های جذاب جشنواره امسال است.

دکتر اسدی تاکید کرد: در جشنواره تئاتر فجر امسال ما توجه ویژه‌ایی به اسناد بالادستی در حوزه فرهنگ داشتیم و با این نگاه در محورهای اعلام شده در جشنواره و در انتخاب موضوعی آثار سعی کرده‌ایم که هنرمندان تئاتر هرچه بیشتر با اهداف این اسناد آشنا کنیم.

در ادامه جلسه، اعضای کمیسیون هنر و معماری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تشکر از فعالیت‌های انجام شده و ابراز رضایت از آن، به ارائه پیشنهاداتی برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشنواره پرداختند.

در انتهای جلسه نیز دکتر ایمانی خوشخو رئیس کمیسیون هنر و معماری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن ابراز رضایت از فعالیت‌های یک سال گذشته تئاتر، گفت: امسال جشنواره تئاتر فجر برخلاف جشنواره فیلم، درگیر مشکلات و حواشی نشده است و جشنواره تئاتر توانسته روند رشد و اعتلای خود به سوی کمال را به خوبی طی کند.

وی ادامه داد: با گزارش‌هایی که در این جلسه داده شد و هم‌چنین رشد چشمگیر اجرای تئاتر در ایران آینده بسیار روشنی برای این هنر می‌توان متصور شد.

دکتر ایمانی خوشخو در پایان جلسه ضمن تشکر مجدد از تمامی دست‌اندرکاران جشنواره و تئاتر ایران، برای هنرمندان تئاتر ایران آرزوی موفقیت در جشنواره تئاتر فجر کرد.

باربا نیمه‌ی دوم بهمن ماه در تهران 

"یوجینو باربا" به عنوان یکی از مهمترین چهرههای تئاتر معاصر جهان و بنیانگذار گروه معروف "تئاتر اودین"، نیمۀ دوم بهمن ماه برای اجرای نمایش و برگزاری چند کارگاه‌های آموزشی پیشرفته، به ایران سفر میکند.

در این سفر تعدادی از اعضای اصلی "گروه تئاتر اودین" نیز "یوجینو باربا" را همراهی میکنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی ، "یوجینو باربا" کارگردان و نظریه پرداز ایتالیایی تئاتر، یکی از شاخصترین افرادی است که نامش با اصطلاحاتی چون "تئاتر تجربی"، "تئاتر آزمایشگاهی" و "تئاتر مردم شناختی" گره خورده است.

وی که فعالیت حرفهای خود در زمینۀ تئاتر را در دهۀ شصت میلادی با دستیاری "یرژی گروتفسکی" آغاز گرده است، نزدیک به 50 سال مدیریت هنری "گروه تئاتر اودین" را بر عهده داشته است و طی این مدت با توسعۀ دیدگاهها و تکنیک‌های خود در تربیت بازیگر و دراماتورژی، به جایگاه شاخصی در تئاتر جهان دست یافته است.

همچنین  رویکرد ویژۀ "یوجینو باربا" به "تئاتر بینافرهنگی" و همکاری‌اش با هنرمندانی از ملیتها و فرهنگهای گوناگون در "گروه تئاتر اودین" به آثار او ویژگی چندفرهنگی منحصر به فردی بخشیده است.

طبق برنامهریزی‌های صورت گرفته "یوجینو باربا" و اعضای گروه "تئاتر اودین" طی مدت اقامت یه هفته‌ای خود در تهران، علاوه بر اجرای یک نمایش و چند پرفورمنس، برگزاری 4 کارگاه آموزشی پیشرفته برای تعدادی از هنرمندان تئاتر ایرانی را در برنامۀ خود خواهند داشت.

شرایط ثبت نام در کارگاه های آموزشی گروه "تئاتر اودین" به زودی اعلام می‌شود.

نمایش "فراتر از کلمات" در "به علاوه تئاتر فجر"

نمایش "فراتر از کلمات" کار مشترک ایران و فرانسه در بخش "به علاوه فجر" سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه ارغنون به صحنه می‌رود.

نمایش "فراتر از کلمات" نوشته جعفر مهیاری و با کارگردانی مشترک دیزی فل و جعفر مهیاری در روزهای هشتم و نهم بهمن‌ماه در بخش "به علاوه فجر" سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه ارغنون به صحنه خواهد رفت.

این نمایش که شهریورماه در لیون فرانسه و کمپانی لیتکوس(Litecox) تولید شده است، اولین اجراهای خود را در تهران خواهد داشت و ترکیبی از دراما و حرکت است.

این نمایش بدون دیالوگ است و با ترکیبی از تکنیک‌های درام، حرکت، ویدیو و سایه اجرا خواهد شد. از دیگر ویژگی‌های این نمایش موسیقی آن است که با استفاده و ترکیب صداهای مختلف موجود در طبیعت تنظیم شده و در واقع با ترکیب صداهای طبیعی، ملودی و و حرکت در آن شکل گرفته است.

بیاتقیس گارنیر، سعید ابک و دیزی فل بازیگران این نمایش هستند و ژان فواخ سو (آهنگساز)، کتی سورین (طراح لباس) و بابک شاه علی زادگان (طراح نور) دیگر عوامل این اثر هستند.

نمایش "فراتر از کلمات روز جمعه و شنبه، 8 و 9 بهمن‌ماه در بخش "به علاوه فجر" سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه ارغنون واقع در خیابان حافظ، نوفل لوشاتو، بعد از چهارراه رازی، نرسیده به خیابان ولیعصر، بن‌بست زیبا، شماره یک اجرا خواهد شد.




منبع : ایسنا

برچسب ها: تابناک ، استان ها ، تئاتر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار