قیمت‌های نازل، تمیزی خودروها، رفتار مناسب رانندگان، روش مدرن و به روز ارتباط با مشتریان و ... از سوی تاکسی‌های موبایلی جدید، کار را به جایی کشانده که برخی از پایان حکم‌رانی تاکسی‌ها و آژانس‌های سنتی در خیابان‌های شهر خبر می‌دهند اما ...
کد خبر: ۳۶۱۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۴ 17 January 2017
قیمت‌های نازل، تمیزی خودروها، رفتار مناسب رانندگان، روش مدرن و به روز ارتباط با مشتریان و ... از سوی تاکسی‌های موبایلی جدید، کار را به جایی کشانده که برخی از پایان حکم‌رانی تاکسی‌ها و آژانس‌های سنتی در خیابان‌های شهر خبر می‌دهند اما ...

 بازار موسسات خدمات کرایه اتومبیل اینترنتی یا همان تاکسی‌های موبایلی، آنقدر داغ شده است که برخی‌ها پیش‌بینی می‌کنند دوران حکومت آژانس‌ها و تاکسی‌ها بر خیابان‌های پایتخت به اتمام رسیده؛ حکومتی که به لرزه در افتادن آن نه تنها نگرانی، بلکه خوشحالی مسافران همیشه ناراضی از تاکسی‌ها را به همراه داشته است؛ تاکسی‌هایی که خاطرات نرخ بالای کرایه‌هایشان، کثیفی خودروها، کم لطفی آن‌ها به مسافران زیر برف و باران مانده در خیابان، دریافت کرایه‌های بالاتر از نرخ مصوب و ... نقل هر محفلی شده بود و حسابی کفر مسافران را درآورده بود.

اما درست زمانی که نارضایتی مسافران به اوج خود رسیده بود، سروکله تاکسی‌های موبایلی جدیدی پیدا شد که برخلاف رانندگان اغلب بد اخلاق و ناراحت از زمین و زمانِ تاکسی‌ها و آژانس‌ها، مودب و خوش اخلاق بودند و نه تنها نرخ کرایه‌هایشان، بلکه تمیزی و مرتب بودن خودروها و قیمت‌ و کرایه‌هایشان هم با حاکمان سابق خیابان‌های شهر، غیرقابل مقایسه بود؛ آنقدر غیر قابل مقایسه که بدون هیچ تبلیغی، اسم و رسم‌شان دهن به دهن چرخید و در مدت زمان کوتاهی، حکومت چند ده ساله تاکسی‌ها و آژانس‌ها بر خیابان‌های شهر را حسابی لرزاند.

این اقبال عمومی به تاکسی‌های موبایلی تا آنجا پیش رفت که روز به روز از مسافران تاکسی‌های سابق کم و بر مشتریان تاکسی‌های جدید اضافه می‌شد و گلایه رانندگان تاکسی و آژانس‌ها هر روز بیشتر می‌شد؛ نهایتاً کار از گلایه بالاتر رفت و به خط و نشان کشیدن رسید و در این میان بازار شایعه داغ شد؛ یکی امنیت پایین تاکسی‌های موبایلی جدید را مطرح می‌کرد و آن یکی داستان ترسناکی از اذیت و آزار زنان و دختران را توسط رانندگان این تاکسی‌های جدید می‌گوید.

پلیس آگاهی: شایعات دروغ است، جرمی رخ نداده / پلیس فتا: شکایتی به دست ما نرسیده؛ جلسه پلیس با گردانندگان این شرکت‌ها
جنجال تا جایی ادامه داشت که رئیس پلیس آگاهی کشور و رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در برابر این شایعات موضع‌گیری کردند و با رد این شایعات تاکید کردند: در حال حاضر هیچ پرونده‌ای از اپلیکیشن‌های تاکسی در پلیس آگاهی پایتخت و سراسر کشور وجود ندارد و هیچ گزارشی از وقوع جرم توسط این تاکسی‌ها شامل اذیت و آزار، سرقت و جرائمی از این دست به اطلاع پلیس نرسیده است.

از سوی دیگر سردار هادیانفر رئیس پلیس فتا هم با اشاره به فعالیت این شرکت‌ها، با تاکید بر ضرورت اخذ مجوزهای لازم از سوی تاکسی‌های موبایلی، خاطرنشان کرد: با توجه به استقبال مردم از تکنولوژی‌های نوین، ما از دو شرکت کرایه خودرو اینترنتی که بیشترین فعالیت را در این زمینه داشتند، دعوت کردیم و به مدیران و گردانندگان این شرکت‌ها تذکرات و هشدارهای لازم را دادیم و آن‌ها نیز متعهد شدند که هرچه سریعتر برای اخذ مجوزهای لازم از وزرات کشور و سایر مراجع ذی‌ربط اقدام کنند.

رئیس پلیس فتا ناجا با تاکید بر اجتناب‌ناپذیر بودن حرکت به سوی خدمات مدرن و در بستر اینترنت ادامه داد: رشد تکنولوژی و استقبال مردم از روش‌های نوین ارائه خدمات در بستر اپلیکیشن‌های موبایلی و در فضای سایبری، امری اجتناب ناپذیر است و باید سازوکارهای لازم برای فعالیت قانونمند و تحت نظارت، مراجع ذی‌ربط را برای این افراد و یا شرکت ها فراهم کرد.

وی در پایان با اشاره به ناکارآمد بودن روش‌های سنتی برای ساماندهی مسافربرهای شخصی، خاطرنشان کرد: با توجه به تلاش‌های انجام گرفته برای ساماندهی مسافربرهای شخصی که طبق قانون مجاز به حمل مسافر نیستند، تکنولوژی‌های جدید می‌تواند راهگشا باشد تا نظارت جامعی بر فعالیت‌های آن‌ها انجام شود.

وزیر ارتباطات: کسب‌وکارهای سنتی نمی‌توانند جلوی فناوری را بگیرند؛ دید مثبت دولت به کسب‌وکارهای نوین
حتی وزیر ارتباطات هم در مقابل انتقادات به فعالیت این تاکسی‌های مدرن، با اشاره به ناکارآمد بودن تلاش برای ممانعت از ورود فناوری‌های نوین به کسب و کار گفت: «کسب‌وکارهای سنتی نمی‌توانند جلوی فناوری را بگیرند و برای کسب‌وکارهای نوین ایجاد مشکل کنند. در حوزه‌ کسب و کارهای جدید بر این باوریم که وظیفه دولت آن است که فضایی ایجاد کند که علاوه بر فعالیت کسب و کارهای سنتی در آن، شرایط برای کسب‌وکارهای جدید نیز مهیا شود.»

وزیر ارتباطات و فناوری در مورد تقابل با فناوری‌های جدید در حوزه‌ تاکسی و حمل و نقل با ذکر یک مثال توضیح داد: «در گذشته زمانی که قرار بود مراکز خرید بزرگ در دنیا راه‌اندازی شود، بسیاری از فروشگاه‌های کوچک نگران بودند و به تشکیل آن‌ها اعتراض می‌کردند؛ چون فکر می‌کردند ایجاد این مجموعه‌های بزرگ، کسب و کار آن‌ها را با ضرر روبرو خواهد کرد. اما بعدها تجربه ثابت کرد که هر یک از آن‌ها مشتریان خاص خود را دارند؛ پس از آن بود که رقابت بین این دو نوع کسب و کار به وجود آمد و مردم از این فضا استفاده کردند.»

واعظی تأکید کرد: «حالا همین داستان برای اپلیکیشن‌ها و ابزارهای مدرن رخ داده است. ما نمی‌توانیم ابزارهای نوین را در اختیار داشته باشیم، اما به سبک 20 سال پیش زندگی کنیم. به همین خاطر لازم است از این فناوری‌ها در بخش‌های مختلف زندگی از جمله کشاورزی، صنعت، سلامت و دیگر حوزه‌های مرتبط با زندگی انسان استفاده کنیم.»

وزیر ارتباطات افزود‌: «در تمام بخش‌ها و کسب‌وکارها باید به استفاده از فضای مجازی و ابزار الکترونیکی و دیجیتال فکر شود. اکنون کسب‌وکارهای سنتی می‌توانند برای کسب‌وکارهای جدید مزاحمتی ایجاد کنند، زیرا این‌ها رقیب کسب‌وکارهای سنتی نیستند و حتی با آن‌ها همکاری دارند.»

واعظی در مورد خلأهای قانونی موجود در مورد کسب‌وکارهای اینترنتی گفت: «مسئله خلأهای قانونی در فضای مجازی تنها به حوزه کسب و کار محدود نمی‌شود. ما به‌شدت به دنبال آن هستیم که این موارد را اصلاح کنیم و در چند سال اخیر نیز هر بار به چنین نمونه‌ای برخوردیم، تلاش کردیم با کمک سازمان‌های تنظیم مقررات رادیویی و فناوری اطلاعات طرح‌های لازم در این زمینه را تدوین کرده و به دولت ببریم.»

تاکسی‌های اینترنتی خوب هستند به شرط آنکه ...
 فارغ از مخالفت‌ها و موافقت‌ها با فعالیت این تاکسی‌های مدرن، ذکر چند نکته ضروری است؛ اول اینکه باید تمام شرکت‌ها برای فعالیت خود مجوزهای لازم را اخذ کنند و این امید وجود دارد تا مراکز ذی‌صلاح ارائه مجوز، با توجه به نوع خدمات این تاکسی‌های مدرن و اثرات آن‌ها در تعدیل قیمت کرایه، کاهش ترافیک و حتی پتانسیل ساماندهی مسافربرهای شخصی که سال‌ها است ناکام مانده، تسهیل‌گری و تسریع در بررسی صلاحیت ارائه مجوز به این شرکت‌ها را مد نظر قرار دهند.

از سوی دیگر باید شرکت‌های ارائه دهنده این خدمت نیز مراقبت و توجه بیشتری برای اخذ تضمین‌های لازم از رانندگان خود را داشته باشند تا خدای ناکرده، شاهد اتفاقات تلخی نباشیم.

همچنین لازم است تا با توجه به موارد قانونی از جمله بیمه خودروها و بیمه شخص ثالث و تفاوت قانون موجود برای حق بیمه خودروهای شخصی و خودروهای مسافربری، حتماً مقدمات قانونی لازم رعایت شود تا از بروز و ظهور مشکلات آتی پیشگیری به عمل آید.

در پایان ذکر این نکته لازم و ضروری است که تجمیع توان تاکسی‌ها و آژانس‌های سنتی با روش‌های مدرن و بهره‌مندی از ظرفیت تاکسی‌های سنتی توسط این شرکت‌های جدید می‌تواند علاوه بر ارتقاء توان این شرکت‌ها، رقابت کاذب به وجود آمده را نیز التیام بخشد و امید آن می‌رود تا مسئولان شهری و سایر مسئولان امر، هرچه سریعتر ساز و کار این مشارکت را فراهم کنند.

-منبع: الف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار