کد خبر: ۳۶۲۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۸ 17 January 2017
قصد عبور از کمربندی اسفراین را داریم که نرسیده به میدان پهلوان کشوری، از مسیر بجنورد جدا می شود تا رانندگان به سمت سبزوار و خراسان رضوی حرکت کنند؛ مسیری کم عرض که هنگام تردد با هر سهل انگاری یا غفلت در عبور از بخش هایی که شاهد ورودی از مسیرهای آنتنی مجاز یا غیرمجاز است، ممکن است یک حادثه جدید را به وجود بیاورد. علاوه بر عرض کم کمربندی اسفراین به سبزوار نبود روشنایی مناسب در عبورهای شبانه و حتی ورودی های متعدد آنتنی مسبب سوانح و حوادث ترافیکی است. 
پیش از این باز هم از تعدد وقوع حوادث و سوانح ترافیکی در این محور قلم زدیم اما مسئولان و متولیان امر فقط با آرام سازی، آشکارسازی و ایمن سازی به شکاف های موجود زیرساختی و زیربنایی در این مسیر، مسکن تزریق کردند و هم چنان از درمان ریشه ای خبری نیست.
کمربندی اسفراین در خرداد 95، شاهد یک حادثه بود که در جریان آن به دلیل عدم رعایت سرعت مطمئنه راکب موتورسیکلت در دم جان باخت و سرنشین آن بعد از انتقال به بیمارستان به دلیل شدت جراحات وارد شده فوت کرد.
پیش از این هم حوادث و سوانح دیگری باعث جان باختن شماری از مسافران و شهروندان در این کمربندی شد. 
گردش وانت پیکان در همزمانی با تردد یک دستگاه موتورسیکلت دیگر حادثه ای است که در پی آن هم راکب و هم سرنشین موتورسیکلت جان باختند.
یکی از رانندگان عبوری از این جاده با حادثه خیز خواندن آن می گوید:کمربندی اسفراین در مسیر ورودی به دلایلی زیر بار ترافیک سنگینی است که گاهی عرض کم این کمربندی توان هدایت این بار سنگین را ندارد چرا که اسفراین ورودی استان از سمت شهر های خراسان رضوی(سبزوار، جوین، خوشاب، جغتای و قوچان) است.
«محمدی» می افزاید: عبور خودروهای سنگین و نیمه سنگین باربری، نفت کش ها، خودروهای حامل سوخت، مسافران شهر کهن بلقیس این محور را به یک محور پر تردد تبدیل کرده اند اما رانندگان از موانع حادثه ساز در آن بی خبرند.
یکی دیگر از شهروندان اسفراینی، کمربندی اسفراین را میزبان تقاطع هایی می داند  که حوالی آن ها به نقاط حادثه خیزی تبدیل شده است و می گوید: تقاطع های حادثه ساز بسیاری در این مسیر قرار دارند که وجود مسیرهای آنتنی غیرمجاز که بدون هیچ مجوزی گشایش یافته اند، درد ملال آور تقاطع های متعدد را بیش از پیش غیرقابل تحمل می کنند.
«احمدی» با بیان این که هرچند تعداد تقاطع های آنتنی یا فرعی که در کمربندی اسفراین به صورت های گوناگون گشایش یافته اند کم نیست، می افزاید: نبود روشنایی مناسب در این بخش از کمربندی به عنوان یک تقاطع پر تردد یکی دیگر از مسائلی است که باید نگاه مسئولان و متولیان امر به آن معطوف شود.دیگر شهروند اسفراینی با اشاره به کاستی ها و کمبودهای زیربنایی در این محور می گوید: عرض کم این مسیر و نداشتن شانه مناسب و تعدد مسیرهای آنتنی غیرمجاز و حتی تقاطع های مجاز حادثه ساز هستند. 
«حسینی» با اشاره به اینکه کمربندی اسفراین به سوی سبزوار در تاریکی شب، نیازمند روشنایی اثرگذار برای سهولت در تردد است، می افزاید: روشنایی تأثیر زیادی بر کاهش سوانح جاده‌ای به خصوص در تقاطع ها دارد، اما این مسئله کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است.
دیگر شهروند اسفراینی هم از لزوم توجه مسئولان و متولیان به این مسیر مادر در اسفراین تلنگری می زند و می گوید: هم چنان از درمان این مسیر خبری نیست و مدیران تنها به آرام سازی و آشکارسازی حداقلی اکتفا کرده اند.«حسن زاده» با بیان این که این مسیر از مقاطع حادثه ساز اسفراین است، اضافه می کند: عرض کم، نداشتن شانه مناسب، وجود مسیرهای آنتنی غیرمجاز و تقاطع های متعدد در این مسیر زمینه ساز حوادث و سوانح ترافیکی در سایه بی تدبیری و غفلت از رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی شده است.رئیس پلیس راه اسفراین با اشاره به کاستی ها و کمبودهای موجود در مسیر کمربندی اسفراین، نبود روشنایی مناسب برای رانندگی در شب را مهم ترین دغدغه این کمربندی می داند و می گوید: این کمربندی برای تردد های شبانه نیازمند روشنایی است تا شاهد تردد ایمن و مطمئنی باشیم.
سرگرد «رضا خداشاهی» با بیان اینکه نبود عرض کافی این کمربندی یکی دیگر از دغدغه های ترافیکی است، اضافه می کند: بارها با راه و شهرسازی برای انسداد مسیرهای ورودی و خروجی آنتنی این کمربندی که دارای مجوز نیستند مکاتبه کرده ایم اما تاکنون برای بستن این مسیرها کار جدی نشده است.
وی خاطر نشان می کند: هرچند راه و شهرسازی در یک سال گذشته در مسیر آرام سازی، آشکار سازی و ایمن سازی این مسیر کارهایی انجام داده است اما می دانیم کارهای این چنینی به صورت مسکن است که اصلاح و بازنگری در ساختار این کمربندی با هدف کاهش سوانح و حوادث ترافیکی نیازمند درمان ریشه ای است./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار