در بحث مدیریت شهری سختی‌ها را در قم پشت سر گذاشته‌ایم و روی سرازیری افتاده‌ایم. عنایت الهی و همکاری شورای شهر، مدیران و رسانه‌ها هم به ما در این مسیر کمک می‌کند.
کد خبر: ۳۶۲۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱ 17 January 2017
به گزارش تابناک قم، «از من نخواهید به در و دیوار و ظاهر شهر برسم؛ قم به کارهای زیربنایی بسیاری نیاز دارد که اول باید به آن‌ها رسید...» این سخنی بود که «سیدمرتضی سقائیان‌نژاد» از ابتدای مسئولیتش در سمت شهردار قم در محافلی مانند شورای شهر تکرار می‌کرد. 

او معتقد است قم کمتر از شأن و جایگاهش رشد کرده و امروز نیاز به اموری کاملا زیربنایی و اساسی دارد که پس از ساماندهی این امور نوبت به مسائل روبنایی‌تر می‌رسد.

وی با اشاره به اهمیت نمادسازی در شهرها و زیباسازی شهری گفت: مدیریت شهری این موضوع‌ها را در برنامه‌های میان‌مدت و درازمدت خود قرار داده است اما برنامه‌های کوتاه‌مدت ما این است که پروژه‌هایی که از سال‌های گذشته باقی‌مانده، مردم را اذیت کرده و علاوه بر مشکلات ترافیکی آلودگی‌های محیط زیستی به وجود آورده، تکمیل شود.

شهردار قم به اموری که از ابتدای حضورش در قم آن را پیگیری کرده اشاره کرد و افزود: شهر قم برنامه راهبردی نداشت و برنامه قم 1400 یک ماه پیش تصویب شد و اکنون ما برای شهر قم یک نقشه راه داریم.

وی افزود: سال 94 را به صورت پروژه‌محور جلو رفتیم تا بتوانیم پروژه‌های نیمه‌تمام را تمام کنیم که تا پایان امسال تقریبا همه این پروژه‌ها تکمیل می‌شود؛ البته پروژه‌هایی مانند منوریل و مترو جزو پروژه‌های 30 ساله است که ادامه دار بوده و در فازهای مختلف پیگیری خواهد شد.

سقائیان‌نژاد اظهار کرد: سال گذشته تعدادی پروژه را که از پروژه‌های سفر مقام معظم رهبری به قم باقی مانده بود، پیگیری کرده‌ایم که ساخت 4 بوستان، بهسازی ورودی قم از سمت جعفریه و ساخت ایستگاه‌های آتش‌نشانی از جمله این پروژه‌ها هستند.

82 درصد بوستان‌های قم ایمن است

سقائیان‌نژاد با اشاره به اهمیت اقدام‌های شهرداری در ایمن‌سازی پارک‌های شهری گفت: نزدیک به 82 درصد از بوستان‌های قم اکنون ایمن شده و 18 درصد باقی مانده است.

شهردار قم اظهار کرد: پروژه‌هایی که جنبه تفریحی دارند هم آغاز شده‌اند که در حال حاضر باغ پرندگان در دست ساخت است و تله‌سیژ و تله‌کابین هم پیگیری می‌شود. باغ‌ گل‌ها و آکواریوم بزرگ قم هم گفتمان‌های آخری را طی می‌کنند.

به گفته وی در بحث حمل و نقل نزدیک به هزار دستگاه تاکسی و 40 دستگاه اتوبوس نوسازی شده که این‌ها چهره قم را تغییر می‌دهد.

سقائیان‌نژاد اضافه کرد: در بحث فضای سبز سال گذشته بیش از 300 هکتار توسعه داشتیم که امسال هم 300 هکتار توسعه خواهیم داشت.

وی به موضوع وانت‌بارها در شهر قم اشاره کرد و گفت: در مسائل نظافت شهر، سد معبر و وانت‌بارها شب و روز کار کردیم و مقداری مرکز شهر شرایط بهتری پیدا کرده است. شهردار قم افزود: یکی از بحث‌های دیگری که دنبال کردیم، هماهنگی بین سازمانی در شهرداری بوده است و هنوز هم ناملایماتی را می‌بینیم. 

وی با بیان این‌که بعد از همه این کارها باید خانه را آرایش کنیم و به ظاهر و زیبایی شهر برسیم اظهار کرد: همه باید کمک کنیم تا معضل‌های فرهنگی را که یکی از ناهماهنگی‌های سازمانی است از بین ببریم تا بسیاری از کارها بهتر پیش می‌رود.

تهاتر 700 میلیارد تومان از بدهی شهرداری

شهردار قم به تهاتر 700 میلیارد تومان از مطالبه‌های شهرداری قم از دولت با بدهی‌های بانکی شهرداری اشاره کرد و گفت: این‌ها امور زیربنایی است که آینده بهتری را برای شهر رقم می‌زند. 

وی با اشاره به مستهلک شدن 800 میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری قم با پیگیری‌ها در گذشته افزود: در بحث مدیریت شهری سختی‌ها را در قم پشت سر گذاشته‌ایم و روی سرازیری افتاده‌ایم. عنایت الهی و همکاری شورای شهر، مدیران و رسانه‌ها هم به ما در این مسیر کمک می‌کند.

سقائیا‌ن‌نژاد اضافه کرد: اگر این روند چند سال ادامه پیدا کند کلانشهر قم در جایگاه اصلی خودش قرار می‌گیرد و پس از آن نوبت به این می‌رسد که موضوع‌هایی مانند منظر شهری، معماری اسلامی، اقتصاد شهری و... را پیگیری کنیم.

وی با اشاره به این‌که در قم اقتصاد شهری باید به سمت چاپ و موضوع‌های نرم‌افزاری برود گفت: این‌ها در چشم‌انداز مورد توجه بنده است اما باید از سدهایی که اکنون وجود دارد عبور کنیم تا بتوانیم به این چشم‌اندازها نزدیک شویم.

25 پروژه مهم در دستور کار قرار گرفته

شهردار قم گفت: زیرساخت‌ها اگر فراهم شود دنبال پروژه‌های محلی، زیباسازی شهری و نمادهای زیبا خواهیم بود اما در شرایط کنونی نمی‌توانیم چندان این موضوع‌ها را در اولویت قرار دهیم.

مرتضی سقائیان‌نژاد با اشاره به بررسی‌های صورت‌گرفته درباره نقشه راه پروژه‌های عمرانی در شهر قم اظهار کرد: تا سال 99 را بررسی کردیم و حدود 25 پروژه بزرگ و مهم در دستور کار قرار گرفته است.

شهردار قم با اشاره به اهمیت توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهر قم افزود: اکنون اوضاع و شرایط کشور به گونه‌ای است که سرمایه‌گذار باید احساس امنیت کند.

وی با اشاره به حمایت شهرداری قم با ساخت 3 هتل 5 ستاره در شهر اضافه کرد: حمایت از ساخت بیمارستان هزار تخت‌خوابی از دیگر پروژه‌های سرمایه‌گذاری است که در شهرداری پیگیری شده.

سقائیان‌نژاد با اشاره به این‌که فاز اول خط A مترو تا پایان سال 96 به ثمر می‌رسد، گفت: خط B هم در فاینانس به خوبی جلو رفته است. ما در کلانشهرها آخرین رتبه را داشتیم اما اکنون پشت سر مشهد حرکت می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که همه این اقدام‌ها موجب شده حدود 3 یا 4 هزار میلیارد تومان پروژه داخل شهر قم طراحی شود، اضافه کرد: وقتی از یک فاینانس 10 ساله با سود 3 درصد صحبت می‌کنیم بسیار متفاوت است با اوراق مشارکتی که بعدها به گرفتاری‌های بانکی تبدیل می‌شود و در نهایت به سود 40 درصد می‌رسد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار