پیمانه اقتصادی؛
این پیمانه موضوعاتی همچون تغییرات بورس تهران، رشد دوباره قیمت سکه، ثبات قیمت نفت، کاهش شدید ارزش دلار در برابر ین ژاپن، نظر زنگنه درباره گرانی نفت، واکنش وزیر اقتصاد به تعمدی بودن افزایش نرخ ارز، توضیح جالب اتحادیه درباره گرانی گوشت، کشوری که سیب ایرانی می خواهد و میوه ای که حسابی سرما خورد، در بر دارد.
کد خبر: ۳۶۲۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳ 17 January 2017
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون تغییرات بورس تهران، رشد دوباره قیمت سکه، ثبات قیمت نفت، کاهش شدید ارزش دلار در برابر ین ژاپن، نظر زنگنه درباره گرانی نفت، واکنش وزیر اقتصاد به تعمدی بودن افزایش نرخ ارز، توضیح جالب اتحادیه درباره گرانی گوشت، کشوری که سیب ایرانی می خواهد و میوه ای که حسابی سرما خورد، در بر دارد.

بورس تهران بر خلاف شروعی خوب، در جا زد!
در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس با رشد 11 واحدی به عدد 79 هزار و 8 واحد رسید. شاخص هم وزن نیز 6 واحد رشد کرد و به عدد 15 هزار و 453 واحد منتقل شد. ارزش معاملات در این روز عدد 2129 میلیارد ریال را نشان داد. بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص را نمادهای شبندر با 29 واحد و بیشترین تأثیر منفی بر شاخص را نماد خساپا با 26 واحد به عهده داشتند. بیشترین ارزش معاملات غیربلوک نیز به نماد آپ با 136.8 میلیارد ریال تعلق گرفت. در فرابورس نیز شاخص کل با رشد 5 واحدی به عدد 831 واحد رسید. ارزش معاملات نیز 1353 میلیارد ریال شد. بیشترین تاثیر بر شاخص را نمادهای ارفع با  0.67 واحد منفی و زاگرس با 1.5 واحد مثبت به عهده داشتند. بیشترین ارزش معاملات غیربلوک نیز از آن نماد ارفع با 35 میلیارد ریال بود.

رشد دوباره قیمت سکه

در پایان معاملات سکه در روز دوشنبه، هر سکه تمام طرح قدیم با افزایش 5 هزار تومان به رقم یک میلیون و 155 هزار تومان رسید. همچنین هر سکه تمام طرح قدیم با رشد 7 هزار و 600 تومانی به قیمت یک میلیون و 188 هزار و 400 تومان فروخته شد. هر نیم سکه بهار آزادی با 2 هزار تومان افزایش قیمت به رقم 602 هزار تومان رسید و ربع سکه بهار آزادی به قیمت 320 هزار تومان معامله شد که نسبت به روز یکشنبه، تغییری نداشت.

ثبات قیمت نفت با افت شاخص دلار

در روز دوشنبه با افت شاخص دلار، قیمت نفت تغریبا ثابت ماند، این در حالی ست که نگرانی ها نسبت به پایبندی تولیدکنندگان عضو و غیر عضو این سازمان به توافق اوپک برای کاهش تولید، موجب کاهش قیمت در هفته ی گذشته شده بود. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در آخر هفته ۰.۱ درصد کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۵.۴۰ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۰.۱ درصد کاهش، بشکه‌ای ۵۲.۳۲ دلار صورت گرفت. به گفته معامله گران، قیمت نفت در پی کاهش ارزش دلار کمی تقویت شده است. با پایین آمدن ارزش دلار، قیمت سوخت در سایر کشور هایی که از ارز محلی (ارزهایی غیر از دلار) استفاده می کنند، کاهش می یابد و این امر موجب تقویت قیمت نفت می شود. 

تمرکز بازار طلا به مراسم تحلیف دونالد ترامپ در روز جمعه

روز دوشنبه در بازارهای جهانی قیمت طلا با  افزایش 5.1 دلار نسبت به روز گذشته به قیمت 1202 دلار به فروش رفت. قیمت روز دوشنبه فلز زرد در کمترین زمان به قیمت 1200 دلار و 90 سنت و در بیشترین زمان به قیمت 1209 دلار و 50 سنت معامله شد. قیمت این فلز گرانبها نسبت به یک ماه گذشته با 67.4 دلار و نسبت به یک سال گذشته 113.2 دلار با افزایش همراه بود. خبرگزاری رویترز درباره دلیل افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی نوشته است بازار همچنان به مراسم تحلیف دونالد ترامپ در روز جمعه تمرکز دارد و همچنین نگرانی‌ها برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پابرجاست. به گزارش فارس، بریان‌لان مدیرعامل مرکزی گلدسیلور در سنگاپور می‌گوید: حجم خریدها نشان می‌دهد که بازار نگاهش به مراسم افتتاحیه و آغاز به کار دونالد ترامپ در روز جمعه است. همچنان عدم اطمینان زیادی بر بازار حاکم است بنابراین آنها سرمایه‌گذاری روی فلز زرد را برای خودشان بسیار امن می‌دانند. لان همچنین گفت: در بخش فیزیکال مردم انتظار تقاضای زیادی را در آستانه سال نو چینی انتظار دارند. ما انتظار داریم قیمت هر اونس طلا از 1205 تا 1207 دلار ‌آغاز کند و در مرحله بعدی به 1220 دلار در هر اونس برسد.

کاهش شدید ارزش دلار در برابر ین ژاپن

روز دوشنبه، دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به پایین ترین سطح خور از اوایل دسامبر تا کنون رسید. ابهام در سیاست های آینده رئیس جمهور منتخب، دونالد ترامپ و قدرت گرفتن ین در برابر پوند استرلینگ انگلستان از جمله عوامل تاثیرگذار در سقوط ارزش دلار در برابر ین هستند. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، شاخص دلار که با توجه به میانگین نرخ مبادله بین دلار آمریکا و شش ارز اصلی در سطح جهان به دست می آید، در مقابل ین به کمترین میزان از ۸ دسامبر رسید و هر یک دلار آمریکا، در برابر ۱۱۳.۶۱ ین معامله شد. با افزایش نگرانی ها نسبت به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ارزش پوند به کمترین میزان در سه ماه گذشته رسید. خبر ها حاکی از آن است که در معاملات روز دوشنبه، ارزش پوند ۱.۵ درصد در برابر دلار و۲ درصد در برابر ین ژاپن کاهش یافت.

خوشبینی عربستان نسبت به قیمت نفت

روز دوشنبه، وزیر انرژی عربستان سعودی با تأکید بر این نکته که طرح افزایش قیمت اوپک کارساز خواهد افتاد، اعلام کرد که عربستان در میان به عنوان بزرگترین صادر کننده ی نفت جهان، سفت و سخت به تعهد جهانی برای کاهش تولید نفت پایبند است. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، خالد الفلیح، وزیر انرژی عربستان که در یک نشست صنعتی در ابوظبی صحبت می کرد، همچنین اعلام کرد که او با مشاهده ی جدیت سایر تولید کنندگان برای عمل به تعهدات خود از اول ژانویه، بیش از پیش به این طرح امیدوار شده است. فلیح گفت: "بسیاری از کشورها در واقع بیش و فراتر از آنچه متعهد شده بودند تولید خود را کاهش داده اند ... من در مورد تاثیرگذاری این طرح مطمئنم ... و با مشاهده ی دو هفته اول اجرای آن بسیار خوشبین شده ام.''

زنگنه: دوره گرانی نفت رسید

وزیر نفت با مطلوب ارزیابی‌کردن وضعیت بازار نفت، از احتمال افزایش بیشتر قیمت نفت خبر داد و گفت: درآمد نفتی ایران امسال به ۴۱ میلیارد دلار افزایش می‌یابد. این مقام مسئول، افزود: اطمینان دارم عمده کاهش تولید اوپک و غیر اوپک براساس تعهدات آنها عملی خواهد شد و این باعث می‌شود بخشی از نفت مازاد بازار از بازار خارج شود و عدم توازن کنونی عرضه و تقاضا به توازن برسد و قیمت‌ها به سمت بالا برود. وزیر نفت با یادآوری اینکه در شرایط فعلی هم وضع قیمت نفت در بازار رو به بالا است، اظهار داشت: البته این افزایش قیمت، بیشتر از آثار روانی تصمیم اوپک بوده و از اول ژانویه آثار فیزیکی تصمیم اوپک هم در بازار آشکار می‌شود؛ امیدواریم این موضوع در تثبیت قیمت نفت موثر باشد. به گفته زنگنه؛ بعد از سال‌ها مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نفت با هم اعتقاد دارند که قیمت‌های پایین به نفع اقتصاد جهانی، عرضه پایدار انرژی و حتی تولید انرژی‌های نو نیست.

واکنش وزیر اقتصاد به تعمدی بودن افزایش نرخ ارز

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز برای درآمدزایی کذب محض است، گفت: هر دولت عاقلی می‌داند که در آستانه انتخابات نباید نرخ ارز را افزایش دهد و دولت این عقل سیاسی را دارد که شرایط متناسب برای افزایش نرخ ارز نیست. علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در شصت و چهارمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق ایران گفت: دولت در مورد ارز به هیچ‌وجه نمی‌خواهد شرایط را امنیتی کند و شرایط ارزی کشور نسبت به سال 91 کاملاً متفاوت است و نوسانات نرخ ارز دلایل کاملاً شناخته‌ شده‌ای دارد. وی با بیان اینکه فکر می‌کنم به روند باثبات در نرخ ارز می‌رسیم، گفت:‌ فکر نکنید بانک مرکزی دخالتی در شرایط دارد، بلکه شرایط خود بازار شرایط نرخ ارز را به وجود آورده و اصلاً نگران جهش نیستیم. طیب‌نیا تصریح کرد: همیشه نوسانات فصلی نرخ ارز در پاییز وجود دارد. وی افزود: ما ثبات را به معنای ثابت باقی‌ماندن نرخ ارز نمی‌دانیم و در گذشته فعالان اقتصادی در همین جلسات به ما می‌گفتند، چرا نرخ ارز متناسب با تورم نیست.

توضیح جالب اتحادیه درباره گرانی گوشت!

رییس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی که موافق تاثیر دلالی در بالا رفتن قیمت گوشت نیست، گفت: تقاضای خرید در اول هر ماه به دلیل واریز حقوق‌ها افزایش می‌یابد و به همین دلیل قیمت نیز افزایش می‌یابد. اگر این عرضه گوشت از سوی سازمان پشتیبانی امور دام اول ماه انجام می شد قیمت‌ها تا این اندازه افزایش پیدا نمی‌کرد. علی اصغر ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره طرح عرضه گوشت وارداتی به بازار برای متعادل کردن قیمت گوشت، اظهار کرد: این طرح مقداری تاثیرگذار بوده و قیمت ها را متعادل کرده است.

کشوری که سیب ایرانی می خواهد

به گزارش پایگاه خبری فیل استار، وزارت کشاورزی فیلیپین گفته پس از ابراز علاقمندی سفیر ایران برای صادرات سیب به فیلیپین، این وزارتخانه بر اساس بخشی از یک فرآیند معمول، در حال نهایی کردن تحلیل ریسک آفات موجود در نمونه سیب ایران است. امانوئل پینول، یکی از مقامات ارشد وزارت کشوارزی فیلیپین گفت: «من هنوز منتظر نتیجه بررسی ها هستم و اگر مشکلی پیش نیاید، موافقتنامه واردات سیب از ایران آماده امضا شدن خواهد بود.» وزارت کشاورزی فیلیپین هنوز در مورد مقدار سیبی که ممکن است از ایران وارد شود و همچنین قیمت آن تصمیمی اتخاذ نکرده است.

میوه ای که حسابی سرما خورد!

ابوالقاسم حسن‌پور با بیان اینکه پیش‌بینی شده بود در سال‌ جاری، حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزارتن مرکبات در کشور تولید شود، اظهار داشت: بر این اساس، برآورد شده بود که میزان تولید پرتقال کشور در سال‌جاری ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارتن باشد. وی با اشاره به اینکه حدود ۱.۶ تا ۱.۷ میلیون تن از این میزان، تولید پرتقال مربوط به استان مازندران است، افزود: سرمازدگی که اتفاق افتاد به حدود ۳۰۰ هزارتن از پرتقال‌های شمال کشور آسیب وارد کرد. مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: حدود ۱۲۰ هزارتن از این محصولات وارد صنایع فرآوری و بخشی از آن نیز در باغات امحا شد؛ ضمن اینکه بخشی نیز توانست وارد بازار و مصرف شود. وی درباره محصول کیوی نیز افزود: زمانی که سرمازدگی اتفاق افتاد بخش عظیمی از محصول کیوی، برداشت شده بود و این میوه مانند پرتقال خسارت ندید.

همه چیز گران شده اما یارانه مردم همان است

نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: از همان روز اولی که هدفمندی یارانه ها اجرا شد و بنزین سهمیه ای ۱۰۰ تومان و نرخ آزاد آن ۴۰۰ تومان قیمت گذاری کردند، ۴۵۵۰۰ تومان به مردم یارانه پرداخت می کردیم. اشتباه دولت این بود که درآمد حاصل از هدفمندی را بین همه مردم تقسیم کرد در حالی که قرار بود به افرادی که از افزایش قیمت ها دچار ضرر و سختی می شوند، یارانه داده شود. موسوی لارگانی درباره مصرف دهک های مختلف جامعه گفت: به طور کلی در کشور ما، ۷۰ درصد انرژی توسط ۳۰ درصد جامعه مصرف می شود و قرار بود که یارانه از این ۳۰ درصد پر مصرف جامعه گرفته شود و به ۷۰ درصد مردم که تنها ۳۰ درصد از انرژی را مصرف می کنند، داده شود. ولی دولت به همه، حتی پرمصرف ها نیز یارانه داد. وی افزود: در شرایطی که قیمت ها به صورت مستمر افزایش پیدا می کند، یارانه مردم بدون تغییر در این سال ها باقی مانده است. در این مدت بنزین سهمیه ای از ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ و آزاد از ۴۰۰ تومان به ۷۰۰ رسید؛ در مرحله بعدی بنزین سهمیه ای برداشته شد و به قیمت آزاد ۱۰۰۰ تومان رسید. نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طبق قانون قرار بود که قیمت بنزین در کشور ما به ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس برسد، در حالی که قیمت بنزین در کشور ما از قیمت فوب خلیج فارس نیز در مقطعی بیشتر شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار