بی‌توجهی به غنای معادن کشور ؛
شهرستان تربت‌جام با داشتن 22 معدن و استخراج سالیانه حدود 100 هزار تن انواع مواد، نقشی در محصولات فرآوری شده معدنی ندارد و درحال حاضر فقط با 11 معدن به‌صورت «خام فروشی» فعال بوده و با 11 معدن غیرفعال گژدارمریض حرکت می‌کند.
کد خبر: ۳۶۲۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵ 18 January 2017
به گزارش تابناک خراسان رضوی، شهرستان تربت‌جام با داشتن 22 معدن و استخراج سالیانه حدود 100 هزار تن انواع مواد نقشی در فرآوری محصولات معدنی که از اولویت‌های سرمایه‌گذاری است را ندارد، شاید با افتتاح سه کارخانه عظیم فرآوری در سال آینده حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد اما درحال حاضر فقط با 11 معدن به‌صورت «خام فروشی» فعال بوده و با 11 معدن غیرفعال گژدارمریض حرکت کرده و روزگار خوشی ندارد.
 
بی‌توجهی مسئولان به غنای معادن
بی‌توجهی مسئولان استانی و کشوری به پتانسیل معدنی شهرستان باعث نگرانی سرمایه‌گذاران از برگشت سرمایه‌شان در این حوزه شده است به‌طوری‌که هنوز زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری فراهم نشده و می‌بایست مسئولان برای برخورداری از پتانسیل‌های معدنی با حمایت فعالان حوزه معدنی تربت‌جام آستین همت بالا بزنند.
وجود سلیس، باریت، پلیت و سنگ‌های صنعتی وزینتی باعث غنای معادن خطه جام شده است و هرکدام می‌تواند منشأ احداث یک واحد صنعتی بزرگ در منطقه باشد که سیمای این شهرستان را دگرگون کنند و مسیر سرمایه‌گذاری و روش‌های تولید ثروت را تغییر دهند.
بر اساس آمارها درحال حاضر این منطقه با استخراج 12 معدن فعال خود سالانه 100 هزار تن مواد خامی که از شهرستان خارج می‌شود سودی نبرده و اگر سودی هم حاصل می‌شود نصیب واسطه‌ها گردیده و تنها با حداقل ظرفیت موجود فعالیت داشته و تمام سود ناشی از فعالیت معادن تربت‌جام به دلیل نبود فراوری و تولید به تاراج می‌رود.
 
رکود معادن با ضعف در زیرساخت‌ها
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت‌جام در گفتگو با خبرنگار تابناک رضوی بیان داشت: متأسفانه یکی از دلایل رکود معادن شهرستان ضعف زیرساخت‌های در این حوزه است و همین مورد باعث شده سرمایه‌گذاران نتوانند به‌خوبی از معادن ارزشمند منطقه نهایت بهره‌برداری را ببرند.
«سید مهدی کلالی» بابیان این مطلب که مزیت نسبی معادن در استخراج، نقش به سزایی در سرمایه‌گذاری دارد گفت: اغلب معادن تربت‌جام به دلیل داشتن معادنی همچون «باریت، آنتیموان، سلیس» این مزیت را ایجاد کرده است تابتوانند سرمایه‌گذاران در استخراج معدن دغدغه‌ای نداشته باشند. 
وی با اشاره به این‌که برای تمامی معادن شهرستان طرح مطالعاتی ایجادشده است افزود: ما ضمن استقبال از سرمایه‌گذاری طرح‌های توجیهی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده تا سرمایه‌گذاری در حوزه معدن با ریسک انجام نشود.
 وی با اعتراف به این‌که هنوز سرمایه‌گذاران «مزه سود» را نچشیده‌اند تصریح کرد: یکی از دلایل آن به مرحله افتتاح نرسیدن طرح‌های آینده که درحال سرمایه‌گذاری است، اما با شروع این طرح‌ها انقلاب عظیمی در حوزه معدنی تربت‌جام اتفاق خواهد افتاد.
این مقام مسئول، فرسودگی ماشین‌آلات استخراج معادن و زیرساخت‌های حوزه معدنی را از دیگر مشکلات معادن منطقه برشمرد و خاطرنشان کرد: درحال حاضر تربت‌جام از ذخایر باکیفیت معدنی برخوردار‌است اما بی‌توجهی مسئولان و نبود سرمایه‌گذار رونق را از منطقه گرفته است.
 «کلالی» ادامه داد: باید زمینه جذب سرمایه‌گذاران را فراهم کنیم این امر محقق نمی‌شود مگر این‌که تجهیزات قدیمی تعویض شوند متأسفانه اکنون همین مشکل باعث شده تا معدن کاران نتوانند از تمام ظرفیت منطقه استفاده کنند.
 
آفت بزرگ معادن با نقدینگی و عدم رقبت سرمایه‌گذار
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت‌جام به وضعیت معادن شهرستان اشاره کرد و اظهار داشت: هم‌اکنون از 22 معدن فقط 11 معدن فعال بوده و این معادن استخراج خوبی نداشته است و همین فعالیت و نبود فراوری معدنی راه را برای سود جویان و واسطه‌ها باز گذاشته است که تمام سود حاصل از فعالیت معادن را به تاراج ببرند.
«سید مهدی کلالی» در ادامه گفت: مشکل نقدینگی آفت معادن تربت‌جام است و تسهیلات باکار مزد بالا نمی‌تواند مشکل معادن منطقه را حل کند و باید برای حمایت بیشتر از معدن کاران سود 4 درصد در نظر گرفته شود تا توان تولید و استخراج داشته باشند و معادن تربت‌جام نیازمند سرمایه‌گذاری است و همچنین منابع بانکی سند معادن را به‌عنوان وثیقه قبول کنند تا معدن کاری بیشتر فعال شود.
وی ابراز داشت: ذخایر معدنی تربت‌جام بیش از 112 میلیون تن بوده و برداشت 300 تن در روز برای این شهرستان پذیرفتنی نیست و حوزه معدنی نتوانسته است درحال حاضر به توسعه و اشتغال شهرستان کمک کند و باید با برنامه‌ریزی مشکلات این بخش را مرتفع سازیم
«کلالی» به راهکارهایی که می‌توان در جهت بهبود به این حوزه به کاربرد اشاره کرد و یادآور شد: ازجمله اقداماتی که برای رفع مشکل معادن ضروری بوده توجه بیشتر به زیرساخت‌ها، رفع مشکل بازاریابی و فرآوری محصولات معدنی همچون «باریت، آنتیموان، سلیس» را جدی بگیریم تا بتوانیم از مزیت نسبی معادن تربت‌جام که در کشور به لحاظ کیفیت و کمیت برتری دارند با بهر ه گیری از ابزار تبلیغات زمینه سرمایه‌گذاری را فراهم کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار