باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی تمامی دستوراتش درباره توقف اجرای تحریم‌ها علیه ایران که بر اساس برجام در یک سال گذشته متوقف شده بود را تمدید می‌کند.
کد خبر: ۳۶۳۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲ 18 January 2017
به گزارش تابناک : بر اساس برجام رییس‌جمهور آمریکا متعهد شده است تحریم‌های هسته‌ای و اقتصادی کشورش علیه ایران را برداشته یا متوقف کند. این دستور از زمان اجرای برجام تاکنون هر چهار ماه یک بار تمدید شده است و قرار است برای چهارمین بار در سال جدید میلادی و در آخرین روز کاری، اوباما ـ 19 ژانویه ـ‌ این دستورات را تمدید کند.

بر اساس قوانین آمریکا رییس‌جمهوری این کشور می‌تواند در چارچوب اختیارات داده شده به وی اقدامات و دستوراتی را خارج از قوانین گنگره انجام دهد. از جمله این اختیارات که اوباما در دوره ریاست‌جمهوری‌اش از آن استفاده کرد دستور توقف قوانین صادر شده علیه ایران در زمینه هسته‌ای و اقتصادی بوده است. این دستورات در یک سال گذشته یعنی از 16 ژانویه 2016 هر چهار ماه یک بار تمدید شده است.

دستورات رییس‌جمهوری آمریکا در رابطه با توقف اجرای تحریم‌ها علیه ایران چهارماهه بوده است که تاکنون برای سه بار تمدید شده است. از این رو با امضای دوباره دستورات صادر شده از سوی اوباما در روز 19 ژانویه اجرای برجام به مدت چهار ماه دیگر از سوی آمریکا تضمین شده است.

نکته حایز اهمیت در رابطه با تمدید این دستوران توسط اوباما در آخرین روز کاریش در کاخ سفید این است که تصمیمات روسای‌جمهور آمریکا با تغییر آنها در مدت تعیین شده به قوت خود باقی است و رییس‌جمهور جدید نمی‌تواند آنی این دستورات را لغو کند. بنابراین اگر ترامپ بخواهد هر تصمیمی خارج از اجرای برجام در دولتش اتخاذ کند باید، منتظر بماند تا مهلت دستور رئیس‌جمهور قبلی پایان یابد.

به نظر می‌آید این آخرین تلاش دولت اوباما برای اجرای مطلوب برجام و اقدامی در دفاع از عملکرد دولتش است.

به گزارش ایسنا، با وجود مواضع شدید دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در رابطه با برجام به نظر می‌آید ترامپ برای اتخاذ تصمیمات قطعی در رابطه با برجام محتاطانه‌تر از آنچه در زمان انتخابات بیان کرد، عمل خواهد کرد. همان‌طور که در گفت‌وگوی اخیرش با یک رسانه آمریکایی با وجود این‌که برجام را "ابلهانه‌ترین" توافقی می‌داند که آمریکا امضا کرده است، تاکید داشته است که هنوز برای بیان موضعش درباره برجام زود است و نمی‌خواهد به سرعت به این موضوع بپردازد.

در مقابل اظهارات مختلف از سوی وزیران پیشنهادی ترامپ، مواضع خود و نگرانی‌ جامعه بین‌الملل از واکنش وی به برجام، مقامات ایرانی در سالگرد یک‌ سالگی برجام اعلام کردند که در برابر هر نوع برخوردی با برجام از سوی یک کشور عضو 1+5 آمادگی کامل دارد.

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه هفته جاری در نشستی خبری در واکنش به این‌که اگر ترامپ برجام را پاره کند ایران چه واکنشی خواهد داشت، گفته است: ما هم در مقابل آن را به آتش می‌کشیم.


منبع : ایسنا
برچسب ها: تابناک ، استانها ، اوباما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار