کارشناس واحد فرهنگ و ادبیات پایداری حوزه هنری قزوین:
کارشناس مسئول واحد فرهنگ و ادبیات پایداری حوزه هنری قزوین گفت: حوزه هنری از پیشگامان عرصه تاریخ شفاهی است و توانسته آثار ارزشمندی به جامعه ارائه دهد.
کد خبر: ۳۶۳۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۷ 18 January 2017
به گزرش تابناک از قزوین، مسعود آتشگران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آثار مکتوب در قالب بیوگرافی، اتوبیوگرافی و شرح حال نامه به دو گونه زندگی نامه‌نویسی مستند و  داستانی تولید شده و به ماندگار کردن یاد و خاطره پیشکسوتان عرصه ایثار و شهادت و تجربه زیست آنان برای نسل های آینده  نیز کمک کرده است.

وی با اشاره به پیشینه تاسیس واحدهای فرهنگ و ادبیات پایداری در حوزه هنری گفت: نهاد حوزه هنری هم زمان با تحولات انقلاب ابتدا با نام کانون نهضت فرهنگی اسلامی پا به عرصه گذاشت و سمت و سوی کار خود را در زمینه هنر اسلامی قرار داد و از جمله در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی فعالیت می‌کرد. پس از پایان هشت سال دفاع مقدس در آذرماه ۱۳۶۷ دفتر ادبیات و هنر مقاومت بنیان گذاشته شد و با اقداماتی چون انتشار خاطرات و آثاری که درباره رویدادهای انقلاب و دفاع مقدس به رشته تحریر در می آمد، روند تولید و چاپ آثار شکل انسجام یافته‌تری یافت.

وی اضافه کرد: حوزه هنری از پیشگامان این عرصه بوده است. در این سال ها دفاتری در مراکز استانی راه‌اندازی شده و در این زمینه اقدامات درخوری به انجام  رسیده و آثار ارزشمندی به جامعه ایران ارائه شده است.

آتشگران خاطرنشان کرد:در همین راستا برگزاری نشست ها، همایش‌های متعدد با محوریت تاریخ شفاهی و خاطرات شفاهی و برگزار کردن ده ها کارگاه آموزشی، ترویجی و پژوهشی با هدف پرورش استعدادهای ناشناخته و تولیدات اثرگذار و ماندگار، بخشی از روند رو به جلو در دفتر پایداری حوزه هنری در سراسر کشور بوده است.

وی گفت: تولید چند هزار اثر در حوزه مقاومت ملت ایران در اشکال تاریخی، ادبی، داستانی و رمان با محور قرار دادن خاطرات افراد صاحب خاطره با هدف ثبت، ضبط، محافظت و نشر سیره جهادی مبارزان دوران ستم شاهی و رزمندگان و ایثارگران دوران دفاع مقدس بوده است.

آتشگران اضافه کرد: بر این اساس واحد فرهنگ و ادبیات پایداری قزوین از ابتدای سال جاری با برگزاری کارگاه‌های متعدد تاریخ شفاهی با موضوعاتی نظیر؛ گفت و گو در مصاحبه، تدوین آثار و بررسی تمایز و تفاوت میان خاطره‌نگاری با تاریخ‌نگاری، تلاش کرده است با آموزش، پرورش و مشاوره عزیزانی که در این زمینه استعداد دارند به رفع ابهامات آنان اقدام و دانش لازم را در اختیارشان قرار دهد.

مسئول واحد فرهنگ و ادبیات پایداری حوزه هنری قزوین افزود: برگزاری نشست های نقد و بررسی آثار و نیز گردهمایی و محافل شب های خاطره با هدف اشاعه فرهنگ و ادبیات پایداری اتفاقات خوبی بوده که به انجام رسیده و این روند همچنان دنبال خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار