یک فعال سیاسی گفت؛کشورهای غربی و در راس آنها آمریکایی‌ها جزء اولین کشورهایی بودند که با حمله به کشور افغانستان در ۱۵ مهر ۱۳۸۰ (۷ اکتبر ۲۰۰۱) منشور گفتگوی تمدن‌ها را زیرپا گذاشتند تا نشان دهند که بقای آنها نه در صلح و آرامش جهانی بلکه در خشونت و افراطی‌گری و بی‌ثباتی به‌دست خواهد آمد.
کد خبر: ۳۶۳۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۵ 18 January 2017
تابناک ایلام::آیت قیصربیگی فعال سیاسی در گفتگو با خبرنگار سایت تابناک ایلام مهم‌ترین اصل روابط بین‌الملل در قرن حاضر را به‌جای مولفه‌های قدرت در ادوار گذشته چون ثروت و دارایی، صنعت، قدرت نظامی و ... توان و منطق دیپلماسی کشورها مبنی بر تعاملات سازنده، ارتباط موثر و گفتگو بر اساس احترام متقابل دانست و گفت؛ در کش و قوس های پیش آمده در دو سه دهه اخیر ایران را باید مبتکر فصلی نوین در عالم دیپلماسی شناخت که گفتگو را به‌عنوان قوی‌ترین ابزار در عالم دیپلماسی معرفی کرده است.

قیصربیگی از دو شکست تاریخی دیپلماسی آمریکایی‌ها در برابر ایران در دومقطع تاریخی پرده برداشت و گفت؛ این دوشکست تاریخی از آنجا حائز اهمیت است که نه در نبرد نظامی بلکه در رویارویی منطق دیپلماسی دو کشور اتفاق افتاده است.

 وی ادامه داد؛ در اواخر دوران جنگ سرد و اوایل قرن ۲۱ در حالی که کشورهای غربی نظریه جنگ تمدن‌های هانتینگتون را در دستورکار خود قرار داده بودند، این ایران اسلامی بود که در سال ۲۰۰۱ با پیشنهاد گفتگوی تمدن‌ها دریچه‌ای نو از منطق بلند انسانی پیش‌روی هزاره سوم میلادی گشود تا گفتگو بتواند راه‌حلی مناسب برای برطرف کردن چالش‌ها و مشکلات پیش‌روی ملت‌ها و کشورها در روابط بین الملل باشد.

این فعال سیاسی گفت؛ کشورهای غربی و در راس آنها آمریکایی‌ها جزء اولین کشورهایی
بودند که با حمله به کشور افغانستان در ۱۵ مهر ۱۳۸۰ (۷ اکتبر ۲۰۰۱) منشور گفتگوی تمدن‌ها را زیرپا گذاشتند تا نشان دهند که بقای آنها نه در صلح و آرامش جهانی بلکه در خشونت و افراطی‌گری و بی‌ثباتی به‌دست خواهد آمد.

وی سپس گفت؛ اگر چه آمریکایی‌ها در ادامه سیاست‌های جنگ‌طلبانه خویش دو سال بعد در یک پارادوکس آشکار به بهانه خلع‌‌سلاح‌های کشتار جمعی و ایجاد امنیت جهانی به خاورمیانه لشکرکشی کرده و در ۲۹ اسفند ۱۳۸۱ (۲۰ مارس ۲۰۰۳) کشور عراق را نیز اشغال می‌کنند اما در واقع هدف از این نمایش ساختگی علاوه بر چپاول و غارت منابع ملی و نفتی عراق، تصاحب این کشور به قصد ناامن‌کردن منطقه و به چالش کشیدن کشور عزیز ایران بود.
 
قیصربیگی در ادامه اظهار داشت؛ درحالیکه هدف از جنگ عراق به زعم آمریکایی نابود کردن سلاح‌های کشتار جمعی، از بین بردن القاعده، تبدیل عراق به مدلی از دموکراسی، ساختن پایگاهی دوستانه برای سربازان آمریکایی در مقابل ایران بود اما عملا هیچ‌کدام از این پیش‌فرض‌ها تحقق نیافت تا در عوض متحدی جدید برای ایران در بغداد به وجود آید!

وی ادامه داد؛ علی‌رغم سیاست‌های صلح‌طلبانه جمهوری اسلامی ایران جورج بوش رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۲ در یک فرافکنی آشکار ایران را به همراه کشورهای عراق و کره‌شمالی محور شرارت قرار می‌دهد و سرانجام در سال ۲۰۰۶ با اعمال نفوذ آمریکایی‌ها ایران را مشمول فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار می‌دهند تا کشورهای غربی تحریم‌های ناجوانمردانه و ظالمانه خود را علیه ایران شدت ببخشند!

وی سپس گفت؛ مادامی که سیاست‌های خصمانه آمریکایی‌ها در طول دولت‌های نهم و دهم به اوج خود می‌رسد همزمان با پیروزی گفتمان اعتدالگرایی در ۲۴ خرداد ۹۲ زمینه‌های دومین شکست دیپلماسی جنگ‌طلبانه آمریکایی‌ها شکل می‌گیرد.

قیصربیگی با ذکر این نکته که همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم در ایران تحرک آمریکایی‌ها و متحدانش جهت ائتلافی علیه سوریه شکل گرفته بود، عنوان می دارد؛ حضور پرفروغ حسن روحانی در شصت و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد را باید نخستین گام قدرتمند ایران در سپهر عالم دیپلماسی در دولت یازدهم بشمار آورد.

وی سپس گفت؛ در این نشست رئیس جمهور روحانی جهان را به ائتلاف علیه خشونت و افراطی‌گری دعوت می‌کند تا پیام اعتدال‌گرایی 24 خرداد ملت ایران در آنجا هم طلوع کند و سرانجام طرح جهان علیه خشونت و افراطی‌گری رئیس‌جمهور روحانی موسوم به "WAVE" در مجمع عمومی سازمان ملل به اتفاق آرا به تصویب رسد و این آغاز درخشش شیخ دیپلمات در عرصه دیپلماسی بود تا حال که توانسته است ضمن اینکه طرح ائتلاف آمریکایی برای حمله به سوریه را با ابزار دیپلماسی وتو کند، موفق شود در قلب آمریکا قطعنامه‌ای را به تصویب برساند که در آینده زمینه‌ساز فروریختن دیوار تحریم‌ها و اسباب زورگویی غربی‌ها در قضیه پرونده هسته‌ای شود.

وی در ادامه به بدعهدی آمریکایی ها در ادوار مختلف تاریخ اشاره می کند و اظهار می دارد؛ کما فی سابق این کشورهای غربی به‌ویژه آمریکایی‌ها بودند که زودتر از همه بر طبل ناموزون جنگ کوبیدند و با حمایت و پشتیبانی از گروه‌های تکفیری در سوریه و داعشی‌ها در عراق برخلاف قطعنامه WAVE حرکت کردند تا وحشی‌ترین و افراطی‌ترین صحنه‌هایی که سال‌های سال در سینمای وحشت‌آفرین هالیوود طراحی کرده بودند در منطقه خاورمیانه بر سر مردم مظلوم این مناطق به اجرا درآورند.

این فعال رسانه ای ضمن اینکه دیپلماسی توام بااعتدال ایران اسلامی را ارمغان صلح و آرامش برای جهانیان دانست، تصریح می کند؛ بعد از گذشت حدود سه سال از نقشه شوم آمریکایی‌ها و متحدانش در خاورمیانه با گماردن گروه‌های تروریستی امروز همچون جنگ افغانستان و عراق سردرگم و دست از پا درازتر در حال ترک کردن منطقه هستند.

وی در ادامه اظهار داشت؛ در حالیکه پاکسازی داعشی‌ها در عراق و شکست تکفیری‌ها در سوریه با آزادسازی حلب نوید روزهای آرام‌تری در این مناطق استراتژیک از جهان می‌دهد که نوک پیکان غربی‌ها در خاورمیانه همچون گذشته ناامن کردن منطقه و به چالش کشیدن ایران بود، اما امروز می‌بینیم که ایران اسلامی با درایت و هوشمندی رهبر فرزانه انقلاب، تدبیر و امید رئیس‌جمهور محترم و ظرافت و هنرمندی دستگاه دیپلماسی کشور مقتدرتر از گذشته پرچمدار صلح و اعتدال در جهان قلمداد می‌شود.

این فعال سیاسی سپس به عملکرد دولت یازدهم در قضیه پرونده هسته ای پرداخت و گفت؛ دولت تدبیر و امید در همان آغاز کار به‌طور همزمان هم کش و قوس های منطقه خاورمیانه را زیر نظر داشت و هم قضیه پرونده هسته‌ای را از طریق دیپلماسی منحصربفرد خود دنبال می کرد.

وی ادامه داد؛ حسن روحانی با گماردن دیپلمات کهنه کار و قهاری چون دکتر ظریف به‌عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی کشور و تشکیل یک تیم قوی و کارکشته عزم خود را جزم کرد تا در ارتباط با حل و فصل کردن پرونده هسته‌ای وفای به عهد کند و همزمام با چرخش سانتریفیوژها چرخ اقتصاد کشور را نیز بچرخاند.

وی سپس گفت؛ سرانجام روحانی در طی 22 ماه مذاکرات سخت و طاقت فرسا درب قفل شده هسته ای را با کلید اعتدال گشود و بعد از کش و قوس‌های فراوان در مدت ۲ سال با برداشتن ۳ گام مهم و موفقیت‌آمیز در ژنو، لوزان و وین یک پیروزی تاریخی در عالم دیپلماسی به‌دست آورد تا ایران بدون داشتن بمب هسته‌ای، انفجار اتمی خود را بر سر تحریم‌های ظالمانه غربی‌ها فرود آورد و چنان زلزله‌ای برپا کند که بعد از ماه‌ها هنوز هم پس لرزه‌های آن قلب آمریکا و تلاویو را بلرزاند و یک شکست تاریخی درناکام ماندن زورگویان عالم در اعمال سیاست‌های تحریمی علیه ملت صبور و بزرگ ایران ضبط و ثبت نماید.

قیصربیگی یکی از جنبه های هنرنمایی دستگاه دیپلماسی کشور را در ایجاد شکاف بین رابطه اسرائیل و آمریکا عنوان می کند و اظهار می دارد؛ بعد از سال‌های متمادی حمایت آمریکایی‌ها از صهیونیست‌ها سرانجام  شاهد یک لحظه تاریخی بودیم تا بعد از 37 سال در محکومیت اسرائیل توسط شورای امنیت سازمان ملل بدون حمایت آمریکایی ها در جهت توقف فوری فعالیت‌های شهرک‌سازی رژیم اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینیان قطعنامه ای با اجماع کامل اعضا به تصویب برسد.

به نظر این فعال سیاسی شکاف واقعی بین اسرائیل و آمریکا در قضیه برجام اتفاق افتاده است چراکه به عقیده وی امروز اسرائیل مخالف جدی و درجه یک توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 5+1 به‌شمار می‌رود. جایی که جمهوری اسلامی ایران و گروه 5+1 (شامل آمریکا، آلمان، انگلیس، چین، فرانسه و روسیه همراه با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپایی) پس از 12 سال از روند پرونده هسته‌ای و 22 ماه مذاکره سخت و فشرده، سرانجام در روز 23 تیر 1394 برای رفع سوءتفاهم‌ها در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و همزمان لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران برنامه جامع اقدام مشرک «برجام» به تصویب رسید و در تاریخ ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۴ در شورای امنیت به رای گذاشته شد که با تصویب آن تبدیل به قطعنامه ۲۲۳۱ گردید و همزمان هر شش قطعنامه قبلی که علیه ایران صادر شده بود و منجر به تحریم‌های وسیع در رابطه با موضوع هسته‌ای شده بود ملغی کرد.

این فعال رسانه ای برجام را برنامه بلندمدت می داند که مشتمل بر محدودیت‌های توافق شده در مورد برنامه هسته‌ای بوده و لغو جامع همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز تحریم‌های چندجانبه و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، شامل گام‌هایی برای دسترسی در زمینه‌های تجارت، فناوری، تامین مالی و انرژی را در یک پروسه زمانبر 10 ساله را موجب خواهد شد.

این فعال سیاسی سپس به دو شکست تاریخی آمریکایی‌ها در عالم دیپلماسی اشاره می کند و می گوید؛ آمریکایی‌ها در دو دوره مختلف یکی در زمان جورج بوش جمهوری‌خواه و همزمان با دولت اصلاحات در ایران و دیگری در زمان ریاست جمهوری اوبامای دموکرات و مصادف با دولت تدبیر و امید در برابر منطق بلند دیپلماسی ایران دو شکست بزرگ و تاریخی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

وی سپس گفت؛ آن زمان که دولت اصلاحات در ایران گفتگو را قوی‌ترین ابزار صلح و دوستی در عالم دیپلماسی معرفی کرد جمهوری‌خواهان در آمریکا با دیپلماسی جنگ‌طلبانه خویش کشورهای همسایه ایران یعنی افغانستان و عراق را اشغال نمودند و دست بر قضا پایان کار دیپلماسی جمهوری‌خواهان در منطقه استراتژیک خاورمیانه همه چیز را به نفع ایران رقم زد تا آمریکایی‌ها با هزینه‌های گزاف دست از پا درازتر از کشورهای افغانستان و عراق خارج شوند و در عوض دو گروه افراطی طالبان و بعثی‌ها از سر راه ایران برداشته شود.

وی در ادامه گفت؛ امروز نیز در حالی که دولت تدبیر و امید با پرچم اعتدال در صحنه روابط بین‌الملل افراط و تفریط را به چالش کشیده است و در جهان ائتلافی علیه خشونت و افراطی‌گری به راه انداخته است باز این آمریکایی‌ها بودند که اینبار در زمان دموکرات‌ها با نقض آشکار قطعنامه WAVE سازمان ملل از گروه‌های تروریستی تکفیری و داعشی در سوریه و عراق حمایت کردند و خاورمیانه را به آشوب کشیدند.

این فعالی رسانه ای به تنش زدایی ایران در قبال رویکرد تنش زای آمریکا در سالهای اخیر اشاره می کند و اظهار می دارد؛ دولت تدبیر و امید اعتدال را بهترین نسخه برای پیچاندن گوش غربی‌ها در منطقه می داند که با آن تز ایران‌هراسی غربی‌ها را به خودشان بازمی گرداند تا با پرده برداشتن از پشت صحنه فیلم مستند داعش مجامع جهانی را بیش از پیش با سیاست‌های خصمانه آمریکایی‌ها در منطقه آشنا بگرداند.

وی در ادامه به عملکرد دستگاه دیپلماسی کشور در قبال پرونده هسته ای می پردازد و می گوید؛  روحانی در بحث پرونده هسته‌ای نیز با به‌کارگیری تز اعتدال تنش‌زدایی را در سیاست خارجی در دستور کار قرار می دهد تا با ابزار گفتگو سربازان خط مقدم دیپلماسی را به منطقی بلند مسلح گرداند و نبض مذاکرات هسته‌ای را بدست بگیرد.

قیصربیگی ضمن اینکه سیاست عقلانی و اعتدالی ایران اسلامی در دولت تدبیر و امید را باعث گسترش پیام صلح و اعتدال در بین کشورهای آزاداندیش جهان می داند، تصریح می کند؛ در قضیه برجام اگرچه آمریکایی‌ها بر سر میز مذاکره نشستند و در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران به توافق رسیدند اما امروز بعد از گذشت یک سال از تاریخ اجرای برجام تازه فهمیده اند که یک بار دیگر در عرصه دیپلماسی در برابر دیپلماسی توام با تدبیر و عقلانیت ایرانی‌ها شکست خورده‌اند.

وی ادامه می دهد؛ آمریکایی ها اولین کشوری هستند که با تمدید تحریم‌های موسوم با آیسا (ISA) به‌طور یک‌جانبه توافقنامه بین‌المللی برجام را نقض می‌کند والبته این می‌تواند بازخورد مناسبی از درماندگی دستگاه دیپلماسی آمریکا در مقابل دیپلماسی برتر ایرانی‌ها باشد که بعد از گذشت یک سال از روز اجرای برجام تازه فهمیده‌اند که نتیجه مذاکرات به ضرر آنها بوده است و حالا به بهانه تمدید مجدد تحریم‌ها می‌خواهند این توافقنامه بین المللی را برهم بزنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی از دیگر نشانه‌های شکست آمریکا در قضیه برجام به اجماع کامل و غیرمتعارف دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا بر سر نقض برجام و ایضا پیروزی شخصیتی هیجانی و خلق‌الساعه ای چون ترامپ با وعده پاره‌کردن برجام اشاره می کند و اظهار می دارد؛ اعتراف غیر مستقیم آمریکایی‌ها به شکست در تقابل با دیپلماسی ایران در قضیه پرونده هسته ای امروز در رفتار شتاب زده مسئولان آمریکایی نمود دارد که نمای آن را می توان در گفتار و رفتار رئیس‌جمهور جدید آمریکا مشاهده کرد.

این فعال سیاسی در ادامه به برخی از دستاوردهای مهم برجام از جمله لغو قطعنامه های تحریمی شورای امنیت  1696، 1373، 1474، 1803، 1835، 1929 و لغو همه قطعنامه های شورای حکام سازمان ملل و تصویب قطعنامه دسامبر 2015 شورای حکام و بسته شدن پرونده PMD اشاره کرد و گفت؛ علی رغم جنگ روانی منتقدان برجام امروز دستاوردهای بسیار خوبی در بعد فنی حقوقی و سیاسی داشته است از جمله؛ رفع تحریم های مربوط به پرونده هسته ای، افزايش حدود سه برابري صادرات نفت، امكان تبادل با بانك‌ها و انعقاد قراردادهاي مختلف، تثبیت حق و حقوق مسلم هسته ای ‌ایران، پایان پروژه سیاسی و امنیتی سازی برنامه هسته‌ای ایران به عنوان بخش اصلی پروژه بزرگ ایران هراسی، از میان رفتن فضای تهدید و تقابل در روابط کشورها با ایران، خارج شدن بحث هسته ای ایران از فصل هفتم شورای امنیت، عادی سازی روابط سیاسی و بین‌المللی ایران با کشورها و سازمانهای بین‌المللی، لغو تحریم‌های مالی، بانکی و اقتصادی، لغو تحریم‌های اروپا، لغو تحریم های حوزه نفت و گاز، رفع کامل تحریم واردات نفت و گاز از ایران، لغو کامل تحریم واردات محصولات پتروشیمی‌از ایران، لغو تحریم سرمایه گذاری در صنایع نفت، لغو تحریم‌های مربوط به کشتیرانی و کشتی سازی اروپا علیه ایران، لغو کامل تحریم‌های مربوط به صنایع خودرو و حمل و نقل، لغو تحریم‌ها علیه بانک مرکزی و ...

قیصربیگی در پایان صحبت های خود از هنرنمایی منطق اعتدالی ایرانیان در برابر منطق چماق و هویج آمریکایی‌هایی به عنوان یک پیروزی بزرگ یاد می کند و می گوید؛ آمریکایی‌ها که تمام توان و قدرت خود را بر تحریم‌های ظالمانه برای تسلیم نمودن ایران در قضیه پرونده هسته‌ای به‌کار برده بودند امروز در نهایت ناچار شده‌اند بر سر میز مذاکره با ایران بنشینند و این‌بار نه با زبان زور بلکه با زبان تکریم در یک ماراتن سخت و نفسگیر در صحنه دیپلماسی حضور یابند و سرانجام دست از پا درازتر و با پای لنگان و عصا به دست تصویر خود را در قاب پایانی مذاکرات وین ثبت کنند. یک عکس تاریخی که در آن می‌توان به وضوح صلابت و اقتدار ایران اسلامی را در برابر عجز و ناتوانی غربی‌ها به نظاره نشست تا به نوعی دومین شکست تاریخی آمریکایی‌ها در برابر ایرانی‌ها در عالم دیپلماسی رقم خورده باشد./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار